Razlozi zaostajanja islamskog svijeta
Postoji određeni niz činjenica koje bi nam pomogle da dođemo do odgovora na pitanje zašto su muslimani dospjeli u ovako nezavidan položaj, nakon munjevitog civilizacijskog napretka koji je u početku islama bio očigledan. Zaostajanje islamskoga svijeta do te mjere je postalo prisutno i veliko da su islamski učenjaci bili prisiljeni pisati knjige na temu Razlozi zaostajanja islamskog svijeta. Ako hoćemo napraviti jasnu predstavu o tome koji su glavni razlozi zbog kojih muslimani zaostaju, u tom slučaju te razloge možemo podijeliti u tri skupine.
Prva kategorija ili prvi mogući činilac zbog čega je stanje takvo kakvo nažalost jeste, bio bi to da je islam star četrnaest stoljeća te je njegov program zaostao. Program koji nam se kao takav nudi u modernom vremenu napretka, urbanizacije i civiliziranosti nema u sebi ništa novo ni prihvatljivo. Ovo se ne tiče samo islama, već i ostalih vjera kao što su kršćanstvo i judaizam. Vjera uopće, kao program koji ima nešto za ponuditi čovjeku, mogla je to činiti u prošlosti, a sada je čovječanstvo izašlo iz razdoblja kada mu vjera može biti od koristi, te je upravo ona krivac za ovo stanje u koje su muslimani dovedeni. Kada nešto uspijeva postojati u ljudskom društvu, to može zahvaliti svojoj korisnosti; drugim riječima, čovjek sve ono što mu je korisno objeručke prihvata i koristi u svome životu. Ne bude li mu više koristilo, on to ostavlja postrani. Ovo bi bila jedna kategorija ili razlog nastanka stanja u kojem se muslimani već dugo vremena nalaze. Ispitat ćemo da li je ovo tačno.
Drugi činilac mogli bi biti sami muslimani, pa u zavisnosti od njihovog pristupa i kvaliteta religioznosti dolazi do toga da dopadnu u situaciju koja trenutno vlada. Za napredak bilo čega, u našem slučaju vjere islama, potreban je dobar zakon, naravno – ne sam po sebi, već zakon uz njegovo dobro provođenje u djelo. Znači, da bi neki plan i program uspio, mora ispuniti dva uvjeta. Pođemo li od najmanje jezgre društva, koja se naziva porodica, i usredsrijedimo li se na člana porodice koji se naziva dijete, ono u krugu porodice može napredovati i odrastati na ispravan način i postajati čovjekom u pravom smislu te riječi u zavisnosti od dvaju činilaca. Ukoliko ga njegovi roditelji odgajaju u skladu sa odgojnim metodama koje su potrebne, poželjne, kvalitetne i ispravne, to je potreban ali još uvijek nedovoljan uvjet. Međutim, ukoliko dijete sluša i radi u skladu sa onim što mu roditelji savjetuju, tek tada se mogu očekivati rezultati. Prema tome, možemo reći da je dobar zakon dobar tek u slučaju kada se počne provoditi u djelo. Od dobrog zakona koji ostane mrtvo slovo na papiru, nema nikakve koristi. Hazreti Ali je rekao: “Ono što se ne provodi, ma koliko da se dobro predstavlja – od njega nema nikakve koristi.” To važi i za zakon: Ma koliko bio dobar i ma koliko ga dobro opisali, ukoliko ga ljudi ne budu koristili u praktičnom životu, od njega nema nikakve koristi.
Treći činilac koji nam preostaje kao mogući krivac, ukoliko se ispostavi da je vjera uredu i da su muslimani onakvi kakvi bi trebali biti, jesu neprijatelji. Dakle, neprijatelji islama prave smetnje i uništavaju muslimane. Ova postavka je bliska ljudskoj prirodi zbog toga što ljudi vole napadati i svoju krivicu pripisivati drugima. Zbog toga je ova opcija odlična. Najbolje je reći kako je neprijatelj kriv za sve. Ali ako budemo pažljiviji i ako nam bude važna istina i stvarnost, ispostavit će se da se ovaj treći element sam po sebi topi i gubi. Zašto? Zbog toga što kada dođe vjera i ponudi program koji je potreban čovjeku, neizbježno je da se u toj univerzalnoj vjeri ponudi i program koji se tiče ponašanja i odnosa prema neprijatelju koji će se sigurno u nekom trenutku religiji ispriječiti na putu. Ne možemo općenito reći da nas svi neprijatelji mrze, da su svi neprijatelji prkosnici, jer veći dio neprijateljstva potiče iz neznanja i nepoznavanja. Ukazali smo ranije da jedna stvar koja je omiljena svim ljudima, bili muslimani ili ne, radilo se o našem savremeniku ili nekome ko je živio prije nekoliko hiljada godina, jeste znanje. Znanje je ono što svi vole. Ako mi kao muslimani uzmemo znanje i metodom i sadržajem na način kako mu dolikuje, i to nakon što ga teoretski prihvatimo pa metodički dovedemo do rezultata koji to znanje daje, pa napravimo avion – da li će svijet reći da neće prihvatiti taj avion zato što ga je musliman napravio? Rekli smo da sigurno neće. Ukoliko bismo duhovni, moralni i psihički autoritet Poslanika predočili ljudima riječju i djelom, zar bi oni rekli da im se to ne dopada zato što je islamsko?! Zar čovjek ne voli ono što je lijepo? Naše neumijeće da predočimo duh, moral i društveno ponašanje Poslanika dovelo je do toga da jedan nemusliman napiše knjigu koja je čak objavljena pod naslovom Izvinjenje Muhammedu zbog naše lijenosti i neupoznavanja njega na njemu dostojan način. Drugim riječima, on se izvinjava Poslaniku što ga nismo upoznali. Francuski učenjak Gustave Le Bon napisao je knjigu Povijest arapsko-islamske civilizacije u kojoj kaže: “Jedini čovjek koji može voditi novo društvo i dati odgovor na sva pitanja i sve probleme jeste Muhammed.” Između ostalog, u knjizi kaže: “Zbog namjernog predstavljanja Poslanika u negativnom kontekstu, kao i naivnosti publike koja sluša i prihvata takve riječi, mi smo shvatili i stekli dojam da je Muhammed čovjek koji se kreće suprotno od smjera kojim se kretao Isus i kršćanstvo. Ja sam nakon kratkog proučavanja došao do zaključka da je to obična laž. Shvatio sam da je Muhammed čovjek koji je samo nastavio put kojim se kretao naš Isus.”
Što se tiče negativne propagande, činjenica je da je neprijatelji koriste. Ali ko je kriv što se vjera i Poslanik nisu predstavili onako kako treba? Oni ili mi? Da li mi trebamo kazati da su krivi kršćani ili jevreji što nisu predstavili Poslanika kakav jeste, već iznose laži o njemu? Znači da smo krivi mi. Čak je i negativni učinak njihove antipropagande naša krivica, jer njihova propaganda ne bi imala nikakvog učinka da mi radimo kako treba. Nemoguće je da se čovjek sukobi sa onim što izlazi iz njegove izvorne, primordijalne naravi. Pojedinačno gledano, ima i takvih primjera, ali izuzetak nije mjerilo. Međutim, općenito gledano, nema takvog čovjeka.
Već smo prije istakli da je znanje ono što svi vole i prihvataju. Činjenica je da znanje u islamu ima posebno i uvaženo mjesto. Da bi nam ukazao na važnost ove zbilje, islam nam daje dvije naredbe. Prva stvar koju ćemo uraditi djetetu kada se rodi jeste da mu proučimo ezan na desno uho. Šta je ezan? Ezan je naučni doček djeteta koje je upravo stupilo na Ovaj svijet. Kada kažemo: Ešhedu en la ilahe illallah, mi djetetu ukazujemo da posvjedoči i prihvati ovu činjenicu. Drugim riječima, onog trenutka kada je otvorilo oči na Ovom svijetu, svoj pogled treba usmjeriti ovim putem. Ili, kako to lijepo Kur’an kaže: Zar su bolji brojni gospodari (idoli) ili Allah, Jedini i Svemoćni? (Jusuf, 39) Ezan, ustvari, predstavlja egzistencijalnu zbilju jednoga čovjeka. Kako? Svaki čovjek, kada ga posmatramo sa aspekta suštinskih funkcija, izgrađen je od triju aspekata: misli, morala i djela. Kada za nekog kažemo da je bolji od nekog drugog, odmah se postavlja pitanje sa kojeg aspekta posmatramo. Možemo reći da je pametniji, učeniji, ljepši ili da poštuje druge ljude. Čovjek svojim djelom pokazuje da prednjači u jednom od aspekata: ili kroz misao, ili kroz moral, ili kroz djelo. Odemo li kod najobičnijih ljudi na najobičnije mjesto, pa sjednemo i upitamo kakav je taj i taj čovjek, reći će da je dobar, a ako upitamo zašto je dobar, reći će nam se zato što je pametan, zato što je dobrog morala, ili zato što je vrijedan; a za drugog će reći da je loš zato što je glup, ili što je lošeg morala, ili što su mu djela najgora moguća. Ezan se proteže kroz ova tri segmenta, čovjeku razjašnjava kakav treba biti njegov svjetonazor, poziva ga na spas, da požuri na najbolje djelo… To su pozivi koji uređuju čovjekov moral. Sada to možemo lijepo simbolički predstaviti kada se dijete tek rodi. Islam je rekao da dijete moramo dočekati buketom najljepšeg cvijeća koji se naziva ezan, a koji u sebi sadrži cvijeće i svjetonazora, i morala, i djela. Kada čovjek umre, koja nam se naredba daje? Nakon što svi napuste mezar, treba učiti talkin. Šta u talkinu govorimo? Talkin je doslovno sugeriranje ili pomaganje sa strane. Kažemo umrlom da kada mu dođu dva meleka, Munkir i Nekir, kaže to i to. Zapravo, vidimo da islam jednog čovjeka tretira kao voljeno biće, kao kada mi bombon umotamo i napravimo mašnice sa krajeva – na početku života znanje i na kraju života znanje. Vidimo da prirodna vjera kaže da nam je i početak i kraj znanje. Zato čovjeka i dočekujemo znanjem i ispraćamo znanjem.
Sada ćemo navesti nekoliko Poslanikovih hadisa u vezi sa obaveznošću sticanja znanja, da vidimo kako smo mi tu ljudsku i vjersku obavezu nakaradno prihvatili i okrenuli joj leđa: “Traženje znanja je obaveza svakog muslimana.” Šta razumijemo iz ove predaje koju je Poslanik izrekao na početku poslanstva? Između ostalog, razumijemo da se briše ekskluzivno pravo na znanje. U ono vrijeme znanje je mogao sticati samo onaj koji je bio sin kralja, velikana, cara, onaj koji je poticao iz visokog staleža, što znači da je običan narod bio lišen sticanja znanja. A islam kaže da je traženje znanja stroga obaveza svakog muslimana. Ovakav pristup briše granice. Nema više odabira, ni podjele onih koji će sticati znanje. Štaviše, islam briše podjele i kaže da znanje ne pripada samo posebnim ljudima, nego svima, i to tako što je stroga obaveza za sve. U stroge obaveze spadaju Hadž, zekat, post, namaz i tako redom, ali se i znanje ubraja u njih. Napravimo li klasifikaciju farzova, vidjet ćemo da je znanje sa dva aspekta iznad svega ostaloga. Naprimjer, znamo da je namaz obavezan. Od kojeg uzrasta? Otkad dijete postane punoljetno, dakle dječaci od 15 a curice od 9 godina. Cilj nam je ukazati da namaz ima vremensku ograničenost. Šta je sa postom? I on je vadžib, ali je i on ograničen u jednom određenom vremenu, znači jedan mjesec u godini, ni više ni manje. Šta je sa Hadžom? Je li on uvijek aktuelan ili ima svoje određeno vrijeme obavljanja? Ne samo da nije uvijek, već je obavezan samo jednom u životu, i to nije obaveza svih muslimana, već samo onih koji su u mogućnosti, kod kojih su se u jednom trenutku stvorili različiti uvjeti. Šta je sa džihadom? Je li on vadžib? Jeste, ali ne uvijek. Kao prvo, obavezan je samo za muškarce, a ne za žene. Dalje, bez prisustva Poslanika, muslimanima je zabranjeno da otpočnu džihad, tj. da u slučaju kada nema rata oni napadnu nekoga pa kažu da vode džihad. Vidimo da Poslanik ograničava džihad po nekoliko osnova i da mu nije lahko pristupiti. Naređivanje dobra i odvraćanje od zla također je farz, ali u posebnim uvjetima. Prvo, čovjek koji misli naređivati dobro treba imati znanje o tome šta je dobro, a šta loše. Drugo, treba dobro shvatiti pod kojim uvjetima i kojim metodama treba pristupiti toj aktivnosti. Njegov pristup treba biti savršeno odabran. On mora dobro znati da li je čovjek koji čini loše djelo svjestan da je to loše ili ne. Ako nije svjestan, onda nije farz pristupiti opomeni, a ako je svjestan, treba znati na koji način treba pristupiti opomeni i treba znati da li će onaj kojeg opomene poslušati njegove riječi. Još su desetine uvjeta koje čovjek treba ispuniti da bi mogao pristupiti obavljanju te dužnosti. A ako pogledamo sticanje znanja, vidimo da je farz za svakog muslimana, bio mlad ili star, žena ili muškarac, bogat ili siromah itd. Što se tiče vremenske ograničenosti, u hadisu se kaže: “Tražite znanje od bešike pa do groba!” Nema ograničenja: i ljeti i zimi, i kada je toplo i kada je hladno itd. Svakog trenutka, u svako vrijeme, u svim okolnostima moramo tražiti znanje.
Ebu Rejhan Biruni, poznati učenjak, matematičar, fizičar, jednom riječju svestrana ličnost, u poznim godinama života se razbolio. U posjetu mu je došao jedan šerijatski pravnik iz komšiluka. Kada je stigao kod Ebu Rejhana, uvidio je da je s njim već gotovo. Međutim, samo što su se upitali, Ebu Rejhan mu postavi pitanje vezano za rješenje nekog fikhskog pravila. Gost se nasmija pa mu reče da je bolestan i na samrti pa kakve sada koristi ima ako mu odgovori. Ebu Rejhan ga upita šta je sa islamskog aspekta bolje: da umre a da zna, ili da umre a da ne zna? Ovaj reče da je bolje da umre, a da zna. Ebu Rejhan tada zatraži da mu riješi to fikhsko pravilo. Vidimo da se u islamu čak i na smrtnoj postelji kaže da je bolje umrijeti sa znanjem. Firdusi lijepo kaže:
Poslušaj Nebijja što istinu zbori,
traži znanje od kada se rodiš,
pa sve dok ti se grob ne otvori.
Iz navedenog vidimo da uzrast nije uvjet u pogledu sticanja znanja. Ako se pitamo ima li neka posebna lokacija gdje treba tražiti znanje, Poslanik nam kaže: “Tražite znanje pa makar i u Kini!” Zašto je rekao makar i u Kini? Zato što je u to vrijeme za Arape Kina bila sinonim udaljenosti. Drugim riječima, ako je potrebno i do Kine otići radi znanja, treba otići. Neki su rekli da je Kina tada bila naučni centar pa se govorilo da treba ići u Kinu za znanjem. Dakle, mi nemamo pravo reći da u našoj državi nema provjerenih prvoklasnih univerziteta, fakulteta, škola pa da zato ne možemo sticati znanje. Treba ići i “u Kinu” ako treba. “Kada biste znali kakva sreća i blago se krije u sticanju znanja, bili biste spremni i krv svoju davati i preko okeana prelaziti da biste došli do njega.”
Ako bismo željeli biti precizni pa upitamo Poslanika za učitelja i da li možemo slušati samo muslimane, Poslanik, s.a.v.a., odgovara: “Mudrost je za vjernika izgubljena stvar – gdje god je nađe, uzme je.” Drugom prilikom je rekao: “Mudar govor je izgubljena stvar muslimana – gdje god je nađe, on ima najviše prava na nju, zato neka je uzme.” Prema tome, logičan, ispravan i postojan stav, te mudar pristup pokazatelji su vjernika jer on treba biti upravo takav.
Uspjeli smo vrlo jednostavno dokazati da su svi naši farzovi vremenski ograničeni, osim znanja. Vidjeli smo da znanje nije uvjetovano ni vremenom, ni slojem kojem pripadamo, ni mjestom, pa čak ni učitelj nije prepreka. Vidimo s druge strane da je Poslanik odredio koji je farz preči i na šta se vjernik prije treba usredotočiti. Tome prilazi na sljedeći način: Stanu dva vjernika muslimana da klanjaju namaz, isti namaz, naprimjer sabah. Pitanje je imaju li istu nagradu. Poslanik kaže da nemaju. Ista ta dvojica i poste: Imaju li istu nagradu? Poslanik kaže da nemaju. Odlaze zajedno na Hadž: Da li imaju istu nagradu? Poslanik kaže da nemaju. Ko od njih ima veću nagradu i zašto? Poslanik kaže da će veću nagradu imati onaj koji ima više znanja, onaj koji razumije zašto klanja, zašto mora postiti i zašto mora otići na Hadž. U jednom hadisu Poslanik kaže: “Kada vidite čovjeka kako puno ibadeti, nemojte se ushititi dok ne vidite koliko razumije. Zaista se nagrada daje u mjeri razuma.” Ako smo prihvatili da smo vjernici i da je spoznaja razlog našega stvaranja, onda se moramo boriti da spoznamo, a sve ostalo što činimo je uvod ili odskočna daska koja nas dovodi do spoznaje.
Otkud sad ova tvrdnja da je spoznaja cilj našega stvaranja? Već smo objašnjavali ajet u kojem se govori kako je Allah rekao melecima da će postaviti namjesnika na Zemlji, a oni su Mu rekli da Ga veličaju i slave, ali su se čudili što će postaviti nekog ko će krv prolijevati i smutnju širiti, misleći da je razlog stvaranja ibadet. Međutim, On im daje do znanja da razlog činjenja čovjeka namjesnikom nije ibadet, već znanje: I On pouči Adema svim imenima... (El-Bekare, 31) Zatim je Bog od meleka tražio da ih oni kažu, a oni ne znadoše.
Svi smo potaknuti na sticanje znanja. Zašto se onda po tom pitanju spotičemo? Različiti profili učenjaka davali su različita objašnjenja. Počet ćemo nabrajati mogućnosti, pa da vidimo šta će nam se svidjeti.
Jedni kažu da je početni trenutak nesreće za muslimane i islam dan kada se islamsko društvo podijelilo na dva sloja; sloj koji vlada i sloj kojim se vlada. Urađeno je upravo ono što je Poslanik ukinuo kada je na početku poslaničke misije pozvao sljedbenike knjige i rekao:
يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَلاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ
O sljedbenici Knjige, dođite da se okupimo oko jedne riječi nama i vama zajedničke: da se nikome osim Allahu ne klanjamo, da nikoga Njemu ravnim ne smatramo i da jedni druge ne uzimamo za gospodare. (Ali ‘Imran, 64) Drugim riječima, trebamo izjednačiti društvo tako da ne postoje dva sloja. Isti ovaj povod vidimo u 7. ajetu sure Hašr. Kada je vođen rat sa plemenom Benu Kurejze i kada je došlo do toga da se raspodijeli ratni plijen, Uzvišeni Gospodar kaže Poslaniku da se ratni plijen dijeli u sedam kategorija. Zašto se to radi? Da se ne bi napravila država u islamskoj državi. Država se na arapskom jeziku kaže devlet. Za šta se ova riječ upotrebljava? Upotrebljava se za krug ljudi oko kojih se uvijek vrte vlast, moć i novac. Ne smije se desiti da veziri i ministri budu birani uvijek iz njihovog kruga. Također se ne smije desiti da novac bude na raspolaganju jednoj određenoj skupini ljudi. Ne smije se desiti ni da samo jedna određena skupina vlada i ima sve u svojim rukama. Ako se to dogodi, društvo će biti osuđeno na smutnju, jer će doći do toga da će biti jedna skupina koja će imati toliko da ne zna šta će sa bogatstvom, a druga skupina neće imati ništa pa neće znati šta da radi sa sobom. Tako će jedna skupina za svoje pse kupovati stvari od neprocjenjive vrijednosti, a druga skupina neće moći djecu hraniti. Ni ovo nije sve, već je najgore što će se skupina koja ima sve dati na provod, a čovjeku koji se provodi nije stalo do sticanja znanja, dok će ljudi koji nemaju ništa morati raditi za koru hljeba i njima neće padati na pamet da stiču znanje. Na taj način svi se udalje od znanja.
U 278. i 279. ajetu sure Bekare kaže se:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ
O vi koji vjerujete, budite svjesni Allaha i od ostatka kamate odustanite, ako ste vjernici. Ukoliko tako ne uradite, objavili ste rat Bogu i Poslaniku. Dakle, čovjek koji koristi kamatu ratuje sa Allahom i Poslanikom, a ne sa vjernicima. Iz ovoga vidimo da je šteta koju muslimanima pravi čovjek koji uzima kamatu veća od štete koju prave neprijatelji koji ratuju protiv muslimana. Oni ratuju protiv muslimana, a ovaj koji uzima kamatu ratuje protiv Allaha i protiv Poslanika. Zašto je došao Poslanik? Došao je da uredi društvo, a jedan od načina da se društvo spasi jeste da se u njega uvede pravda. Čovjek može očekivati da u ljudima dođe do procvata njihovih talenata i sposobnosti tek u uvjetima kada se može normalno živjeti i kada se mogu ispuniti osnovne životne potrebe, ili kada se bez bojazni može otići na fakultet da bi se na njemu odgajali prepoznati talenti. To može samo u društvu gdje postoji pravda, a tamo gdje postoji pravda razvija se tolerancija, međusobna naklonost i ljubav. Naprimjer, ako nam neko dođe i donese posudu lijepih jabuka i svima da po jednu, svi ćemo pojesti i svi ćemo na neki način biti veseli. Ali ako donese te jabuke pa nekom da dvije a nekom jednu, to je početak psihičkog nemira. Isto tako je prvi učinak kamate da se javlja mržnja i rivalitet koji rastura porodice. To znači da kamata u društvo unosi mržnju, smutnju i nered, a islam ukazuje da kada se društvo podijeli na dva sloja, to je linija kada je započelo nazadno kretanje.
Ako se zapitamo šta je bolje: da bogataš siromahu posudi novac ili da mu ga pokloni, Poslanik nam odgovara da je posuđivanje 18 puta vrjednije negoli davanje milostinje. Milostinja na neki način predstavlja društveno ponižavanje, jer kada čovjek primi sadaku, on se opusti i kaže da će biti toga i sutra, dok će se čovjek koji posudi brinuti i bit će svjestan da mora raditi. Iz ovoga vidimo da sadaka društvo čini pasivnim, a posuđivanje ga čini aktivnim. Što se tiče sadake, ona ostaje na svome mjestu i ona je jedna važna institucija. Mi moramo davati sadaku. Allame Tabatabai nas uči na koji način ćemo davati sadaku. On je imao jednog profesora koji je po najvećoj žezi odlazio kod prodavca zeleni i od njega kupovao uvehlu salatu. Mi smo ga jednom upitali – priča Allame – je li to neki posebni recept, jer koliko znamo, svi kupuju svježu, zelenu salatu. On je odgovarao da je to njegov običaj i njegova stvar. Mi smo mu malo dosađivali i on nam kaza: Vidite, onaj starac što prodaje zelen, on ne može zaraditi za život od ovoga posla, a ja želim da mu pomognem, ali mu ne volim dati milostinju izravno. Kao prvo, ako to uradim, postidjet će se, umanjit će se njegova vrijednost i smatrat će sebe manjim. Drugo, moguće je da se navikne na pomoć. S obzirom da je tako, a ja znam da će on ovu salatu svakako baciti jer je niko takvu neće kupiti, ja je kupujem i bacam, ali sam mu pomogao. Ako želimo dati sadaku, ovaj primjer je izvanredan i da učimo kako da je dajemo, a i da se čuvamo neželjenih popratnih pojava, tj. lijenosti i ponižavanja. Ovo je bio samo jedan primjer koji navodimo kao razlog zbog čega su muslimani sišli sa svoga puta.
Drugi kažu da su, po njihovom mišljenju, islamski alimi napravili veliku grešku. Po njima, Poslanik je došao i potcrtao značaj znanja, a alimi su došli i potcrtali znalca. Više nije bilo važno znanje već onaj koji zna. Tada se dogodilo da umjesto da ljudi vole znanje, počeli su voljeti znalca. Ako dođe učenjak u kuću, domaćin, umjesto da traži da mu poduči dijete, on kaže svome djetetu da poljubi ruku znalcu. Na taj način čovjek koji ima znanje postaje najvažniji i polahko dobija na cijeni u društvu, stiče novac i bogatstvo. Kada bi se na ovome završilo, možda bi se moglo reći da je to odlično. Ljudi su počeli bodriti znanje. Učenjak je postao bogat, a bogatstvo je stekao znanjem. Zato se i ljudi počinju kretati za znanjem. Da li je bilo baš ovako? Nije, nego su se pojavili kvaziznalci i nepismeni ljudi koji su se predstavljali kao znalci. Što je čovjek bio rječitiji i što je više znao podilaziti onome kome je trebalo, on je bolje napredovao na toj ljestvici. Tako vidimo da je znanje zamijenjeno neznanjem, a znalac je postao neznalica. Vidimo kako vrijeme protiče da je ta pojava uzela maha tako da su mjesto u vlasti uzele neznalice i povele državu. Da bi zadržao stolicu, neznalica se služi svakakvim sredstvima i vara ljude.
Prethodno smo govorili o razlozima koji su izbacili islamski ummet sa kolosijeka brzog napretka i civilizacijskog vrhunca, tako da se u jednom određenom trenutku islam našao iza drugih. Govorili smo o činiocima koji su doveli muslimane u stanje da, nakon što su pet stoljeća bili nosioci civilizacije i naučnog napretka, odjednom dođu u nezavidnu situaciju. Rekli smo da je sasvim prirodno da razloge pretražujemo u tri aspekta. Također smo rekli da je za napredak pojedinca i društva potreban dobar zakon i ispravno korištenje toga zakona. Rekli smo koliko god da su otac i majka odgojeni i učeni, ukoliko se djeca ogluše i ne odazovu na njihove pozive, djeca ne mogu biti poput njih. Moguće je da je islam dobar, ali da ga mi ne provodimo.
Treći vid našeg analitičkog pristupa problemu jesu vanjski neprijatelji. Rekli smo da ovu mogućnost možemo prihvatiti samo do određenih granica, ali ako malo bolje razmislimo, ne bismo je trebali uzimati kao presudan činilac. Istakli smo da neprijatelji nisu isključivi krivci. Mi živimo u dimenziji čiji su zakoni takvi da u sebi podrazumijevaju trenja i sukobe, tako da su oni nama neprijatelji jer i oni nas smatraju svojim neprijateljima. Ne možemo se pokupiti i jednostavno otići na neku drugu planetu kako ne bismo imali neprijatelja. Vjera nudi program kako se trebamo postaviti i kako reagirati u određenim okolnostima. Sasvim je prirodno da imamo neprijatelje jer živimo u svijetu u kojem vlada zakon različitosti, trvenja i sukoba. Ukoliko kažemo da su neprijatelji glavni činilac, onda se vraćamo na jednu od prve dvije opcije: ili program vjere ne daje sve odgovore, ili smo mi neodgovorni. Ne možemo poreći činjenicu da je vjera nešto što je sasvim prirodno, nešto što odgovara normalnom čovjeku, osim jednom broja inadžija koji se opiru, što je sasvim prirodno. Rekli smo da je znanje nešto što svi ljudi vole.
Uzmimo kao primjer jednog čovjeka koji održi vrlo lijepo i racionalno predavanje. Svakom će se njegovo predavanje svidjeti. Nema čovjeka zdrave prirode da mu se neće svidjeti, osim inadžijama koji se bore protiv onoga što je normalno. Nađemo li se negdje u pustinji i naiđe li slučajno čovjek koji nam može dati nešto što je veoma korisno na tom mjestu, ali u tom trenutku shvatimo da on nije naš istomišljenik, da li mu se zahvalimo i kažemo da nećemo uzeti i da nam to nije potrebno?! Ili zamislimo da se nalazimo u pustinji i stižemo do obale mora. Skoro smo spašeni, samo čekamo da naiđe brod. Brod ubrzo dolazi, ali na našu nesreću kapetan broda nije musliman i mi odbijamo ući na brod, makar umrli na ovoj obali. Hoćemo li se popeti na brod? Naravno da hoćemo. Ako tvrdimo da su dušmani ti koji su nas doveli u ovu situaciju, to može samo jednim manjim dijelom biti tačno. Prethodno smo rekli da je znanje i ono što ide uz znanje ono što je traženo i što je omiljeno. Također smo, s druge strane, rekli da islam podržava znanje i postiče nas da se njime ukrašavamo. Zatim smo prešli na sagledavanje različitih mišljenja u vezi sa uzrocima dolaska u ovakvo stanje. Jedni kažu da je uzrok dijeljenje islamskog društva na dva sloja, na one koji su bogati i one koji to nisu. U skladu sa ovim mišljenjem ogromna sredstva odjednom dolaze u ruke muslimanskog društva. Ko je imao prilike i veze, dobijao je velike dohotke. Na taj način pojavio se nepremostiv jaz između bogatih i siromašnih. Jedni su se gušili u bogatstvu i iznalazili načine kako potrošiti silni novac. Trčeći za tim bili su lišeni sticanja znanja. Drugi su, pak, propadali u siromaštvu. Nisu znali šta da rade sa sobom. Morali su mnogo raditi i time su bili spriječeni da stiču znanje. Na taj način svi se udaljiše od znanja.
Sljedeće objašnjenje jeste zamjena mjesta, ali greškom. Islam potcrtava važnost znanja, a muslimani su pridali važnost znalcu. I tako, umjesto da stiču znanje, ljudi su ljubili ruke znalcima. To postepeno dovodi do pojave kvaziučenjaka, što znači da su ljudi počeli slijediti one koji nisu imali znanje, a to dalje znači da su ljudi bili lišeni znanja.
Postoji jedno šaljivo predanje, koje možda nije istinito, ali se u svakom slučaju iz njega može izvući lijepa pouka. U Isfahanu u Iranu postoji lijepa Lutfullah džamija koju je izgradio veoma ugledni arhitekta, ujedno i vrstan matematičar i zvjezdoznalac. On, nažalost, bijaše niskog rasta, a nije se mogao pohvaliti ni ljepotom. Niko ga nije toliko uvažavao i on je došao do zaključka da po tom pitanju mora nešto poduzeti. Jednom, hodajući gradom vidje jednog fizičkog radnika koji bijaše i razvijen i lijep. Upita ga koliku dnevnicu uzima. Ovaj mu reče, a on ga pozva da se druže, a da će mu zauzvrat davati više nego inače dobija. Onda mu je kupio učenjačku odjeću, čalmu i rekao mu da pusti bradu. Tako ga je udesio da je izgledao kao prvoklasni učenjak. Gdje god da su išli, on bi mu govorio da uđe. Uzimao mu je cipele kao da je njegov hizmećar. Rekao mu je na jednom mjestu, s obzirom da su tu bili prisutni veliki alimi, šta god ga budu pitali da laže: Kul ja veledi (reci, sine). Tako je i bilo. Kada god ga neko nešto upita, ovaj kaza: Kul ja veledi, a sin (ovaj znalac) davaše odgovore da svi zanijeme. Što je bolje odgovore davao, oni više volješe ljepotana, misleći kada sin ovoliko zna, kako tek otac zna. Međutim, stiglo je vrijeme rastanka. Ljepotan je ostao sam i jedino je znao reći kul ja veledi. Ni o čemu nije imao pojma. Ljudi su to shvatili, pa im je na kraju rekao istinu. Ova parabola ocrtava našu stvarnost i pokazuje kakvi smo mi. Uglavnom gledamo formu, vanjsku ljepotu, bogatstvo i sl, a ostalo nam nije ni bitno i tako postepeno na pozornicu dolaze neuki ljudi. Vidimo danas na cijelom Dunjaluku kako ljudi koji su niko i ništa imaju mnogo novaca, te zbog toga postaju veoma značajni. U isto vrijeme učeni ljudi se nalaze negdje na margini dešavanja. Upravo takav neozbiljan odnos prema znanju i neznanju i zamjena njihovih mjesta dovodi do toga da na odgovorna mjesta na vlasti dolaze najnesposobniji ljudi. Zato je Poslanik rekao da su dvije skupine ljudi ključne u društvu; ukoliko su dobre i ispravne – onda će i društvo biti ispravno, a ukoliko su pokvarene – društvo ne može ništa dobro očekivati. Jednu skupinu čine učenjaci, a drugu vlast. Vidimo kada se u Kur’anu govori o kršćanima i njihovom odnosu prema muslimanima, kaže se da u početku, kada su se muslimani pojavili, kršćani nisu pružali otpor ni predstavljali problem muslimanima. Postavlja se pitanje zašto. U 82. ajetu sure Maide se kaže: Zato što među njima ima svećenika i monaha, a na početku tog ajeta se kaže: Naći ćeš da su vjernicima najbolji prijatelji oni koji za sebe kažu: Mi smo kršćani. Zašto? Zato što među njima ima učenjaka i arifa, a oni nisu bili oholi, nisu bili egoisti i poklanjali su se pred istinom. Vidimo da znalci igraju veliku i značajnu ulogu u napretku društva i pojedinca. Učitelji, također, imaju značajno mjesto u odgajanju djece kao i profesori na fakultetu. Najzad, jasno je da se djeca najviše druže i upijaju slušajući od učitelja, puno više negoli od svojih prijatelja. Prema tome, oni koji odgajaju autoritete jesu učitelji. Koliko je nastavno osoblje odgojeno i pismeno, ono u toj mjeri odgaja i opismenjava. Ukoliko je nastavnik nesposoban, on će djeci davati neodgovarajuće ocjene samo da prolaze, kako se on ne bi mučio s njima, ili će ih bezrazložno obarati i na takav način ubijati u njima nadarenost. Dakle, vidimo da je zamjena mjesta stavila znalca tamo gdje mu nije mjesto i znanje gdje mu nije mjesto i došlo je do toga čega smo i sami svjedoci.
Treća skupina kaže da je posrijedi pogrešno shvatanje znanja, tj. značenje znanja koje je obavezno tražiti nije ispravno shvaćeno. Kada je Poslanik rekao: “Tražiti znanje je farz za svakog muslimana”, neki su rekli da se misli na tevhid. Kada se on nađe, posao je završen. Drugi kažu da nije mislio na tevhid, nego na ahlak. Kada se duša uredi onako kako treba, to je najbitnije. Treći kažu da nije ni to, već je riječ o tumačenju Kur’ana, jer se moramo upoznati sa porukom koju nam Bog šalje. Sljedeći tvrde da moramo znati hadis, tj. riječi Božijeg Poslanika. Gazali kaže da je u komentaru ovog hadisa izneseno oko dvadeset različitih stavova. On odbija svih dvadeset i kaže da Poslanik, bez ikakve dileme, nije mislio ni na jedno od navedenih značenja. Da je mislio na jedan od ovih ogranaka, on bi precizirao i jasno kazao o čemu je riječ. Istina je da je naša dužnost da moramo gledati za čim islamsko društvo ima potrebu, pa ukoliko nešto bude potrebno, onda je obavezno sticanje znanja vezano za to što je čovjeku potrebno. Ukoliko nešto nije neophodno, onda nije strogo obavezno sticati znanje o tome. Gazali dalje nastavlja: Kada pogledamo naše dužnosti, vidimo da imamo farzove kojima su obavezani svi pojedinci i farzove koji su zadovoljavajućeg tipa, pa kada jedna određena skupina nešto obavi, drugi nisu obavezni baviti se time. Što se tiče prve vrste obaveza, onih koje se tiču svakog pojedinca, to su post, namaz, Hadž i dr. i svi su dužni to naučiti i provoditi. Druga vrsta vadžiba je vadžib kifai, tj. onaj vadžib koji je zadovoljavajućeg karaktera. Dok se ne izvrši, obaveza je na svima, ali kada ga jedna skupina obavi, drugi su oslobođeni. Kada umre jedan čovjek vjernik, svi su muslimani dužni obaviti mu dženazu, a ako je obavi jedna skupina, drugi su oslobođeni. Gazali po pitanju znanja kaže da ono znanje koje je obavezno svakome, koje koristimo individualno u životu, moramo pojedinačno usvajati. Međutim, drugi tip znanja je zadovoljavajućeg karaktera i treba ga sticati do mjere do koje se potreba za njim nameće u društvu. On tvrdi da bismo nauke koje su nam potrebne, kao što su fikh, ahlak i tefsir, koje se tiču života svih nas pojedinačno, trebali svi usvajati. Od znanja koja se ne vežu neposredno za naše živote, već se tiču stručnih okolnosti, trebamo naučiti ono što dotiče pojedinca, a ostalo nije potrebno.
Šehid Mutahari kaže da je Gazali dobro rekao i da je na neki način njegovo mišljenje najprihvatljivije, mada i ono ima jedan nedostatak. Po njegovom mišljenju, većina islamskih alima izašla je sa terena života, odvojila se od naroda i jednostavno nije shvatila islam na pravi način. On kaže da je vjera došla urediti našu etiku, misao, djelo, Dunjaluk i Ahiret. Došla je da nam vrati ono što nam dostoji i od duhovnosti i od Dunjaluka. Upravo zbog toga što nismo shvatili osnovni razlog postojanja i potrebe za vjerom, počeli smo davati razne komentare, pokušavajući predstaviti vjeru.
Jedno od načela na koja ukazuju i Kur’an i sunnet jeste dostojanstvo i nezavisnost kako pojedinca, tako i društva. Dakle, vjera je došla cijelom čovječanstvu podariti dostojanstvo. Neki su ljudi vjeru prihvatili, a neki nisu; to je njihova lična stvar, no oni koji su prihvatili vjeru svjesni su da im vjera kaže da ne želi jadne i ponižene muslimane. U 141. ajetu sure Nisa Uzvišeni Gospodar kaže: A Allah nikada neće dati prevlast nevjernicima nad vjernicima. Drugim riječima, Allah niti želi niti voli da islamsko društvo bude prisiljeno pružati ruku potrebe prema bilo kome na Ovom svijetu. Uzvišenom Gospodaru nije drago islamsko društvo koje se dovelo na te grane da mu treba neko drugi za oslonac šta god da se dogodi. Društvo koje svoje teže bolesnike vodi od države do države, koje ima fabrike koje su mu drugi gradili i projektirali, koje za direktore i ključne ličnosti dovodi strance, kada se desi prirodna katastrofa, vlada mu očekuje ko će se prvi javiti da pruži pomoć – takvo društvo sa aspekta vrijednosti i bliskosti Gospodaru nalazi se na dnu spiska. Simbol ekonomije takvim društvima je pružena ruka koja prima pomoć. Uzvišeni Gospodar voli ono islamsko društvo koje ima dostojanstvo i nezavisnost.
Iz navedenog ne smijemo shvatiti da Bog voli iskvareno islamsko društvo bez ikakvih veza i relacija sa vanjskim svijetom. Ne, Uzvišeni Gospodar voli dostojanstveno islamsko društvo koje će imati dostojanstvene veze sa cijelim čovječanstvom. Jedna od osam kategorija predviđenih u instituciji zekata jeste odvajanje sredstava za nevjernike, kako bi oni uvidjeli da je islam sasvim dobronamjerna vjera. Jedna od tih kategorija jeste i čovjek koji je na putu ostao bez sredstava. On kod kuće može biti bogataš, ali ukoliko mu se dogodi nešto što ga dovede u situaciju da ostane bez novca, bio on musliman ili ne, u islamskoj kasi postoji poseban odjeljak samo za takve ljude. Ne smijemo sebi dozvoliti da izjednačimo govor o časti, dostojanstvu i nezavisnosti sa izoliranjem i prekidanjem veza. To su dva različita pojma i stanja. U jednoj predaji od Imama Sadika prenosi se da je rekao: “Svoj teret natovari na sebe. A ukoliko ga ne natovariš i ne poneseš, nemoj čekati da ti ga drugi ponese.” Ovo je uputa kako postati dostojanstven i častan. Allame Tabatabai u svome dnevniku zabilježio je jednu lijepu uspomenu. On kaže da nikada u toku školovanja nije otišao na čas sa pitanjem ili problemom u vezi s novom lekcijom. Uvijek se trudio na svaki mogući način riješiti problem i eventualnu nejasnoću prije nego počne čas. Metod i sistem njegovog školovanja bio je takav da bi sve ono što je trebalo sutra učiti on veče ranije temeljito iščitavao. Čak se rijetko dešavalo da na sutrašnjem času čuje nešto novo. Zašto je ovo radio? Zato što je u Kur’anu vidio ajet koji kaže: A one koji se potrude zarad Nas Mi ćemo uputiti stazama Našim. (El-‘Ankebut, 69) Allame je rekao: “Kada je tako, zašto bih ja svoj teret stavljao na tuđa pleća. Bog mi je dao sposobnost, moć i pamet, zato sam sebi dao zadatak: Sjedi i sam nosi svoj teret.” To je upravo ona islamska čast, islamski duh i dostojanstvo.
Kada već govorimo o dostojanstvu, kako ne bismo pomislili da je to pojam koji se veže samo za međunarodne odnose, prisjetit ćemo se fikhskog pravila koje smo već navodili, onoga po kojem, ako nemamo vode, nećemo je uzeti od komšije u slučaju da ćemo time izgubiti dostojanstvo, tj. ako će nas on, nakon što nam je da, gledati svisoka. Rekli smo da ćemo uzeti tejemum u takvim okolnostima, a ako zanemarimo ovo pravilo i ipak uzmemo vodu od komšije, abdest uzet tom vodom bit će neispravan. Zašto? Zato što nas on u tom trenutku želi poniziti. A Uzvišeni ne želi i ne voli da se Njegov vjernik ponizi, pa makar i za namaz. Dostojanstvo vjernika toliko je važno da ako ćemo namaz, dakle ono što smo obavezni izvršiti, obaviti, ali ćemo se poniziti, on je neispravan. Moramo zapamtiti ovo načelo, načelo dostojanstva.
Drugo načelo podrazumijeva da je znanje temelj dostojanstva i nezavisnosti društva i pojedinca. Živimo u vremenu u kojem se sve što se dešava temelji na znanju. Čovjekov život je neodvojiv od znanja. Nema segmenta u životu koji možemo obaviti, a da u njemu nije prisutno znanje. Iz ovoga možemo zaključiti da je znanje mjerilo dostojanstva. S obzirom da se dostojanstvo gradi na temeljima znanja, to znači da što se više ima znanja, to će više biti i dostojanstva.
Treće načelo ukazuje da se vrijednost našeg svjetonazora, morala i djela temelji na znanju. U 36. ajetu sure Junus kaže se: Većina ljudi slijedi samo pretpostavke, a zaista pretpostavke nimalo ne pomažu istini. U 28. ajetu sure Nedžm kore se oni koji slijede pretpostavke pa se kaže: A pretpostavka istini baš nimalo ne koristi. Nadalje, u 36. ajetu sure Isra općenito se kaže: Ne povodi se za onim o čemu nemaš znanja. U nastavku ajeta objašnjava se zašto da se ne vežemo ni za šta drugo osim za znanje: …I sluh, i vid, i srce, za sve to će se, zaista, odgovarati. Znači, zato što su nam date oči, uši i srce, ali ne uzalud – dati su nam da bismo se njima koristili, a bit ćemo pitani za način njihove upotrebe. Iz ajeta koji nam neposredno ukazuju na ovo možemo izvući zaključak da ako bismo čak i svjetonazor gradili – ali ne na temeljima znanja, već pretpostavki – pa ako bismo i došli do pravoga morala, on ne bi bio prihvaćen. Isti zakon važi i u slučaju da nas neko pita u vezi sa fikhskim pravilom. Ako ne znamo odgovor već samo pretpostavljamo, u tom slučaj čak i da pogodimo i taj čovjek bude radio na temelju takvog “ispravnog” odgovora, na Sudnjem danu bi nas čekala kazna zato što smo na osnovu pretpostavke izrekli fikhsko pravilo. To se danas u modernom svijetu dešava i u pravnim sistemima. Koliko se samo puta dogodi da neko sa kupljenom diplomom radi kao ljekar i počne prepisivati lijekove! Ako to i ispravno radi, ali ga uhvati inspekcija, on ide u zatvor. Može se pravdati da su mu pacijenti zdravi, ali oni će odgovoriti da je postojala realna mogućnost čak i da umru, jer im je lijekove prepisivala nestručna osoba. Ovo je racionalno načelo, dokazano je i ispravno i islam ga prihvata.
Četvrto načelo podrazumijeva da se visina nagrade za naša djela sa vjerskog aspekta temelji na znanju. Poslanik je rekao: “Kada vidite čovjeka kako puno ibadeti, nemojte se ushititi dok ne vidite koliko razumije. Zaista se nagrada daje u mjeri razuma.” Prema tome, sve zavisi od toga da li je i koliko shvatao zašto klanja, zašto posti i zašto čini druge ibadete.
Na temelju ovih četiriju načela dolazimo do zaključka da se u cjelokupnom životu, u svim segmentima, svemu što radimo ili ne radimo i u svemu kroz šta prolazimo – moramo kretati i djelovati potpuno svjesno i na temelju argumenata i znanja.
Još jedan grijeh nas muslimana ili naših predaka jeste to što su znanje podijelili na vjersko i svjetovno. Na temelju ove podjele, svaka predaja koja govori o znanju tumači se u korist vjerskog znanja i vjerskih znalaca. Stoga, ako neko dobro zna hadis, mi mu ljubimo ruke, ako je komentator Kur’ana, ljubimo mu ruke, a ako je specijalista za srce, kažemo da je dobar čovjek, ako je fizičar i ima dosta naučnih postignuća i izuma, skidamo mu kapu i ništa više. Šta smo ovom podjelom ostvarili? Napravili smo zid odvajanja između Dunjaluka i Ahireta. Svjedoci smo da se na vazovima govori da islam voli i Dunjaluk i Ahiret, ali je u praksi drugačije. Zato vidimo jednog mladog muslimana ili muslimanku koji žele studirati ekonomiju, fiziku, hemiju, politologiju i sl. kako pate od kompleksa nedostatka duhovnosti, a ukoliko su naklonjeni vjeri, smatraju da su u velikoj prednosti oni što su na islamskim fakultetima. Međutim, vratimo se ajetu koji kaže da Allah ne dozvoljava nevjernicima da budu dominantni, a da muslimani budu nazadni. Ovo za sobom povlači da je svako znanje prihvaćeno i da se svaki znalac poštuje i uvažava. Jedan veliki učenjak se pitao čemu uopće ljubiti ruku učenjaka. Smatrao je da treba ljubiti svoju ruku. Vlastitom rukom se bilježi znanje pa je kasnije treba poljubiti. Vlastitom rukom se radi dobro i korisno djelo pa je treba poljubiti. Greška koja je u početku bila samo pojmovna, a odnosila se na podjelu znanja na vjersko i svjetovno, dovela je do toga da danas u humanističkim naukama zaostajemo za drugima. Razlog je jednostavan: mi ih ne smatramo svetim, dok ih islam itekako smatra takvima.
Pogledajmo jedan primjer. Došao jedan političar u islamsku državu i kada je po prvi put čuo ezan, upitao je: “Šta je ovo?” Rekoše mu da nije ništa posebno, da se to muslimani pozivaju na namaz. On upita: “Ima li to kakve veze sa našom politikom?” Rekoše mu da nema, a on reče: “Odlično, neka uče koliko hoće.” Svemu tome je uzrok naša podjela bez granica. Čak smo i vjeru podijelili na vjeru Dunjaluka i vjeru Ahireta. Vjeru Dunjaluka smo ostavili, vjeru Ahireta prihvatili, a ona je negdje ni na nebu ni na Zemlji.
Govorili smo o razlozima koji su doveli muslimane u nezavidan položaj, položaj zaostalosti. Tim povodom rekli smo da islam pridaje veliku pažnju širenju znanja, a istovremeno je čovjekova priroda takva da on voli znanje, a na temelju te ljubavi izrečeni su različiti komentari znanja, u kojima su se potkrale greške. Ljudi su znanje uzeli ograničenije nego što ono jeste, zbog čega je došlo do stanja u kojem se muslimani trenutno nalaze. Ograničavanje je do te mjere uzelo mah da su neki u komentaru Poslanikove predaje: “Traženje znanja je obaveza za svakog muslimana”, rekli kako je Poslanik mislio isključivo na muškarce jer nije spomenuo imenicu ženskog roda – vjernica. Rezultat ovakvog pristupa je više nego očigledan. Pola muslimanskog tijela biva lišeno mogućnosti sticanja znanja. To je ženu prikovalo za kuću. Ako je žena šta učila, bilo je to ono znanje koje se ticalo njenih ličnih potreba kao znanje o namazu, postu, abdestu i tome slično. Time jedan ogroman broj vjernika ostaje nepismen i vezan za kuću. Kao takve, žene postaju potrošači koji ništa ne nude; drugim riječima, islam od njih nije imao nikakve koristi. Iz tog razloga veoma važan društveni činilac, koji je trebao nositi znatan dio društvenog tereta sagledanog u odgoju društva, umjesto da ponese teret, sam postaje teret islamskom društvu.
Iako ima i predaja u kojima se kaže: “Traženje znanja je obaveza za svakog vjernika i vjernicu”, pretpostavimo da je jedina ova predaja u kojoj je rečeno da je sticanje znanja obaveza vezana uz imenicu u muškom rodu. Priđemo li tom “jedinom” hadisu logično i razumno, shvatit ćemo da su neke stvari općenite naravi i nisu ekskluzivno namijenjene nikome, već pripadaju svakom pojedincu. Pored toga, prihvatiti hadis na prethodno navedeni način ne slaže se sa logikom islama. Primjeri da logika islama ne trpi takve stvari su brojni: U 9. ajetu sure Zumer kaže se: Da li su isti oni koji znaju i oni koji ne znaju? Zaista pouku primaju samo razumom obdareni. Ukoliko bismo tematski hadis i ovaj ajet predočili jednom običnom vjerniku, koji nije posebno upućen u logiku islama, i ukazali mu da je u ajetu također upotrijebljena imenica u trećem licu množine muškog roda, a da ženski rod nije uopće spomenut, možda bi kod njega prošla tvrdnja kako se ovdje misli samo na muškarce. U takvim okolnostima doslovan prijevod nekada može biti prihvaćen. Međutim, šta je sa 13. ajetom sure Hudžurat: Zaista je od vas najčasniji kod Allaha onaj ko je najbogobojazniji. Da li bismo možda mogli manipulirati i reći da se i ovdje misli samo na muškarce jer je upotrijebljena imenica u drugom licu množine muškog roda? U 28. ajetu sure Sad se kaže: Zar ćemo postupiti isto sa onima koji vjeruju i čine dobra djela kao sa onima koji prave nered na Zemlji, ili, zar ćemo postupiti sa bogobojaznima isto kao i s grješnicima!? Da li postoji musliman koji je do određene mjere upoznat sa Kur’anom i kur’anskim zakonima koji će reći da se svi primjeri odnose na muškarce, jer su u navedenim primjerima upotrijebljene imenice u muškom rodu?! Takvo šta je nemoguće. Zdrava čovjekova logika kao i logika vjere služe se pravilom da se upotrebljavaju imenice muškog roda, ali da one svojim opsegom obuhvataju sva ljudska bića – i muškarce i žene. Nažalost, pogrešni komentari, koji su izazvali trenutnu situaciju i koji moraju biti uočeni i izbačeni iz naših umova, temelje se na neobaviještenosti o Kur’anu i kur’anskim pravilima, kao i na naopakom korištenju razuma, tj. nakon što je gurnut sa mjesta koje mu pripada, razum ne može funkcionirati kako treba. U načelu, znanje i bogobojaznost su svjetlost i njihovo posjedovanje ne može se pripisati ni ograničiti na muškarce ili žene. Islam je došao prosvijetliti čovječanstvo. Islam je došao čovječanstvo učiniti bogobojaznim, odnosno svjesnim Boga.
Dželaludin Rumi kaže da je čovječnost čovjeka u znanju i pismenosti. On dušu poistovjećuje sa obaviještenošću. Duša, to je ispravan odgovor na ispitu; što čovjek bolje odgovori, što posjeduje više znanja, on ima veću dušu. Što je čovjek obavješteniji, to je njegova duša intenzivnija i uzvišenija. Rumi pita zašto je čovjekova duša veća od životinjske i odgovara – otuda što joj je obaviještenost veća. Dakle, duša je činilac razlike. Dušu ima onaj koji zna razlikovati dobro od zla, onaj koji se obraduje kada mu u ruke dođe kakvo dobro, a rastuži kada ga zadesi kakva nesreća. Nakon ovog kratkog, ali dostatnog upoznavanja sa suštinom duše postalo nam je jasno da je onome koji ima više znanja i ko je obavješteniji duša veća. Isto je i sa bogobojaznošću. Za koga kažemo da je Božiji evlija? Da li je to onaj koji više klanja ili više posti? Ne, bogobojaznost nije u tome, nego se i ova dimenzija čovjekovog kvaliteta vraća na znanje i na obaviještenost. Što čovjek više zna, to znanje ima veći i jači uticaj na dušu. Što je duša obavještenija i što je u njoj jači dojam o tome da je u nas Bog udahnuo od Svoga ruha, to je ona bliža Bogu. Nakon što smo naveli nekoliko ajeta i razmotrili neke očigledne racionalne argumente, možemo zaključiti da i ako u hadisu nije spomenuta imenica ženskog roda, besmisleno je reći kako nema potrebe da žena stiče znanje.
U svijetu inteligibilija postoji jedno načelo po kojem ukoliko se želi doći do nečega, uvod koji omogućava da se to ostvari sam po sebi se nameće kao obaveza. Kada, naprimjer, želimo steći neko znanje, sve ono što prethodi sticanju toga znanja samo po sebi je obavezno. U skladu sa islamskim ustrojstvom sticanje znanja je obaveza jer je znanje ključ za stizanje do svake sreće i do svake koristi. Koji je uvod potreban da se stigne do cilja koji se naziva stečeno znanje? Jedan od njih može biti to da se osiguraju sredstva da znanje bude dostupno ljudima, odnosno izgraditi ustanove koje će biti rasadnici znanja: škole, fakultete, zgrade u kojima će se štampati udžbenici i knjige itd. Time se osigurava sve ono što spada u uvodna sredstava koja omogućavaju naobrazbu. Šehid Mutahari, govoreći o problemu zaostalosti muslimanskog naroda, kaže da oni ljudi koji u svojim životima nisu napravili ni najmanji potez kojim bi učinili nešto konstruktivno na promjeni stanja u bilo kojem segmentu vezanom za školstvo i za obrazovanje, nemaju pravo polemizirati o pitanjima vezanim za stanje u kojem se nalazimo. Takvi ljudi nemaju pravo kritizirati ničiju kulturu, niti bilo kome zamjerati zbog toga što nameće svoje standarde, zato što taj poštuje svoje i zalaže se na planu proširenja svoga. Možemo zaključiti da naš pasivni čovjek, koji ni na koji način ne učestvuje ni u jednom segmentu unutar obrazovanja i odgoja, nema moralno pravo da se žali i da jadikuje što nas je neko doveo u loše stanje pa naša djeca ne stiču kvalitetno znanje. Već smo rekli da je podjela znanja na vjersko i svjetovno iz temelja pogrešna i da je prouzrokovala niz loših pojava. Između ostalog, kada se vodi kampanja za prikupljanje sredstava za izgradnju džamije, u tom slučaju će pobožni ljudi bez dvoumljenja učestvovati, ali će dobro razmisliti, pa možda neće ni dati prilog za izgradnju neke obrazovne institucije jer bi se nekako osjetili oštećenim što nisu dali sredstva za vjeru. Reakcija je takva bez uzimanja u obzir činjenice da se nezavisnost i integritet jednoga društva ogledaju kroz kulturnu, obrazovnu, ekonomsku i svaku drugu razvijenost. Svoje namaze, primjera radi, možemo klanjati i kod kuće i u džamiji. Međutim, kada nam se razboli neko u porodici, moramo ga voditi u bolnicu ukoliko ima bolnice. Razboli nam se supruga, a mi nemamo svojih stručnjaka i moramo je voditi strancu da je liječi. Šta je u ovom poređenju vrjednije? Da li je bolje da namaz klanjamo kod kuće, ali da ulažemo na planu edukacije ženskog liječničkog kadra? Svaki normalan i svjestan čovjek, ako treba birati, reći će da treba klanjati kod kuće, ali da se žene školuju. Međutim, ako od istog tog čovjeka koji će odgovoriti na ovaj poželjan način zatražimo da daje stipendiju jednoj djevojci da bi se mogla obrazovati, on će odgovoriti da je to lijepo, ali će dati prednost izgradnji džamije. Tako vidimo da pogrešni pristupi i podjele polahko ali sigurno zauzimaju mjesto među muslimanima u njihovom načinu života, dovodeći muslimane u nezavidan položaj.
Izvor: Akbar Eydi, Sekularizam ili vjera, Fondacija “Mulla Sadra, Sarajevo,2014., sa perzijskog preveo: Ertan Basarik