Vjerovanje

Upoznavanje s vjerovanjem

Smisao vjerovanja 

A – Prihvatanje skrivenog srcem i jezikom

Kur'an:

الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَ‌زَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ

Onima koji vjeruju u skriveno i održavaju klanjanje i dijele od onoga čime smo ih opskrbili.[1]

Hadis:

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „O skupine ljudske, zaista nije vjernik onaj koji vjeruje jezikom, a ne vjeruje srcem svojim!“[2] 

B – Uvjerenje srcem, potvrda jezikom i činjenje udovima 

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Vjerovanje je riječ izgovorena, djelo učinjeno i spoznaja umovima.“[3]

Imam Ali, mir s njim, je rekao: „Pitao sam Vjerovjesnika, s.a.v.a., o vjerovanju, pa je rekao: ‘Prihvatanje srcem, potvrđivanje jezikom i činjenje udovima.“[4]

C – Potvrđivanje riječima i činjenje udovima

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Vjerovanje je riječ i djelo.“[5]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Vjerovanje je riječ i djelo. Ono raste i smanjuje se. Ko kazuje drukčije, on samo izmišlja.“[6]

D – Činjenje po zahtjevu uvjerenja srca

Kur'an:

فَلَا وَرَ‌بِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ‌ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنفُسِهِمْ حَرَ‌جًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

I tako Mi Gospodara tvoga, oni neće vjerovati dok za sudiju u sporovima međusobnim tebe ne prihvate i da onda zbog presude tvoje u dušama svojim nimalo tegobe ne osjete i dok se sasvim ne pokore.[7] 

Hadis:

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je na pitanje: „Šta je vjerovanje?“, odgovorio: „Strpljivost.“[8]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Šta je nekim ljudima? Oni razgovaraju i kada ugledaju nekog od članova mog Ehli-bejta (moje porodice), prekinu svoj razgovor. Tako mi Boga, neće vjerovanje ući u srce nijednog čovjeka sve dok njih ne bude volio u ime Boga i njihovog srodstva sa mnom!“ [9]

E – Ono šta je iskreno u srcu i potvrđuju ga djela

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Nije vjerovanje u gizdanju i pustim željama! Vjerovanje je ono šta je iskreno u srcu i potvrđuju ga djela.“[10]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Neće biti primljeno vjerovanje bez djela ni djelo bez vjerovanja.“[11]

Suština vjerovanja i njegovi znakovi

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Sve ima suštinu. Čovjek neće dostići suštinu vjerovanja sve dok ne bude znao da ono što ga je zadesilo nije ga moglo ni promašiti, a ono što ga je promašilo nije ga moglo ni zadesiti.“[12]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „U koga se nađe sedam svojstava upotpunio je bit vjerovanja i njemu su vrata Dženneta otvorena: ko se propisno abdesti, ko obavlja namaz na najljepši način, ko daje zekat iz svoga imetka, ko savladava svoju srdžbu, ko obuzdava svoj jezik, ko moli oprost za svoj grijeh i ko bude iskren i dobronamjeran prema Ehli-bejtu (porodici) svoga Vjerovjesnika.“[13]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Čovjek neće biti istinski vjernik dok mu ja ne budem draži od njega samog, dok mu moje potomstvo ne bude draže od njegova potomstva, dok mu moja porodica ne bude draža od njegove porodice i dok mu moja ličnost ne bude draža od njegove ličnosti.“[14]

Imam Kazim, mir s njim, je rekao: „Allahovom Poslaniku, s.a.v.a., u vrijeme jednog od njegovih vojnih pohoda, pokazani su neki ljudi pa je upitao: ‘Ko ste vi?’ Oni su odgovorili: ‘Vjernici, o Allahov Poslaniče!’ On je upitao: ‘Šta je potvrda vašeg vjerovanja?’ Oni su odgovorili: ‘Strpljivost u iskušenju, zahvalnost u obilju i zadovoljstvo sudbinom.’ Tada je Allahov Poslanik, s.a.v.a., rekao: ‘Blagi, učeni u razumijevanju vjerovanja, skoro da budu vjerovjesnici. Ako ste takvi kako opisujete, onda nemojte graditi u čemu nećete stanovati, nemojte sabirati ono što nećete jesti i budite svjesni Boga, Kojem ćete biti vraćeni!“[15]

Osnova vjerovanja

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Tri osobine su osnova vjerovanja: ustezanje od uznemiravanja onog koji rekne: ‘Nema boga, osim Allaha!’ Nemoj ga proglašavati nevjernikom za neki grijeh i nemoj ga izgoniti iz predanosti Bogu (islama) zbog nekog činjenja! Borba na Božijem putu traje od kada me Bog poslao, sve dok se posljednji od mojih sljedbenika ne bude borio protiv Dedžala. Nju ne može poništiti nasilje silnika, niti pravda pravednika, niti vjerovanje u sudbinu.“[16]

Najčvršća sveza vjerovanja

Imam Sadik, mir s njim, je prenio da je Allahov Poslanik, s.a.v.a., pitao svoje drugove: „Koja je sveza vjerovanja najčvršća?“ Oni su odgovorili: „Allah i Njegov Poslanik znaju najbolje.“ Jedan od njih je rekao: „Namaz.“ Drugi je rekao: „Zekat.“ Treći je rekao: „Post.“ Četvrti je rekao: „Hadž.“ Peti je rekao: „Borba na Božijem putu.“ Tada je Allahov Poslanik, s.av.a., rekao: „Sve što ste rekli ima vrijednost, ali nije to. Najčvršća sveza vjerovanja jeste ljubav u ime Boga, mržnja u ime Boga, neprekidno slijeđenje Božijih prijatelja i suprotstavljanje Božijim neprijateljima.“[17] 

Ono u šta je dužnost vjerovati

Skriveno 

الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَ‌زَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ

Onima koji vjeruju u skriveno, održavaju klanjanje i dijele od onog čime smo ih opskrbili.[18]

قُولُوا آمَنَّا بِاللَّـهِ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ إِلَى إِبْرَ‌اهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِىَ مُوسَى وَعِيسَى وَمَا أُوتِىَ النَّبِيُّونَ مِن رَّ‌بِّهِمْ لَا نُفَرِّ‌قُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ

„Recite: Mi vjerujemo u Allaha i u ono šta se objavljuje nama, i u ono šta je objavljeno Ibrahimu, i Ismailu, i Ishaku, i Jakubu, i unucima, i u ono šta je dato Musau i Isau, i u ono šta je dato vjerovjesnicima od Gospodara njihova; mi ne pravimo nikakve razlike među njima, i mi se samo Njemu pokoravamo!“[19]

Hadis:

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Najčvršća je sveza vjerovanje u Boga.“[20]

Drugi svijet (Ahiret) 

وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَ‌ةِ هُمْ يُوقِنُونَ

I onima koji vjeruju u ono šta je objavljeno tebi i u ono šta je objavljeno prije tebe i koji u Drugi svijet čvrsto vjeruju.[21]

Pečat vjerovjesnika i ono šta mu je objavljeno

Kur'an:

لَّـكِنِ الرَّ‌اسِخُونَ فِى الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ

Ali onima među njima koji su u znanje sasvim upućeni, i pravi su vjernici – oni vjeruju u ono što se objavljuje tebi i u ono što je objavljeno prije tebe…[22]

Hadis:

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Nije vjerovao u Boga ko nije vjerovao u mene. I nije vjerovao u mene ko nije slijedio Alija.“ (Prenosilac: „Ili je rekao: Ko nije volio Alija.“)[23]

Načela vjerovanja

Razum

Kur'an:

إِنَّ فِى خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ‌ لَآيَاتٍ لِّأُولِى الْأَلْبَابِ  الَّذِينَ يَذْكُرُ‌ونَ اللَّـهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُ‌ونَ فِى خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ رَ‌بَّنَا مَا خَلَقْتَ هَـذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ‌

U stvaranju Nebesa i Zemlje i u izmjeni noći i dana su, zaista, znakovi za razumom obdarene, za one koji i stojeći i ležeći Boga spominju i o stvaranju Nebesa i Zemlje razmišljaju. „Gospodaru naš, Ti nisi ovo uzalud stvorio; hvaljen Ti budi i sačuvaj nas patnje u Vatri!“[24]

Hadis:

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Bog je podijelio razum na tri dijela i onaj u koga se oni nađu je razum njegov upotpunjen, a onaj u koga ih nema, on nema razuma: ljepota spoznaje Boga, ljepota poslušnosti Bogu i ljepota strpljenja u Božijoj odredbi.“[25]

Znanje

Kur'an:

شَهِدَ اللَّـهُ أَنَّهُ لَا إِلَـهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَـهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

Allah svjedoči da nema boga, osim Njega – a i meleki i učeni – i da On postupa pravedno. – Nema boga, osim Njega, Silnoga Mudroga![26]

Hadis:

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Znanje je život islama i temelj vjerovanja.“[27]

Objava 

وَمَا أَرْ‌سَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّ‌سُولٍ إِلَّا نُوحِى إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَـهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ

Prije tebe nijednog poslanika nismo poslali, a da mu nismo objavili: “Nema boga, osim Mene, zato Meni robujte!”[28]

Uspjeh

Kur'an:

وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّـهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ

One koji se budu zarad Nas borili Mi ćemo, sigurno, putevima Našim uputiti, a Allah je zaista s onima koji čine dobro![29]

Hadis:

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Bog – visoka je visost Njegova – je rekao: ‘Robovi Moji, svi ste vi zalutali, osim onoga koga Ja uputim; svi ste vi siromašni, osim onog koga Ja imućnim učinim, i svi ste vi grješnici, osim onoga koga Ja sačuvam!’[30]

Propasti vjerovanja

Nasilje 

Kur'an:

قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِى يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لَا يُكَذِّبُونَكَ وَلَـكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآيَاتِ اللَّـهِ يَجْحَدُونَ

„Mi znamo da tebe, zaista, žalosti ono šta oni govore. Oni, zaista, ne okrivljuju tebe da si ti lažljivac, nego nasilnici poriču znakove Allahove.“[31]

Hadis:

Imam Ali, mir s njim, je prenio da je Ebu Džehl rekao Vjerovjesniku, s.a.v.a.: ‘Mi tebe, zaista, ne držimo lažljivcem, ali smatramo da je laž to s čime si došao!’ Tada je Allah objavio: ‘…Oni, zaista, ne okrivljuju tebe da si lažljivac, nego nasilnici poriču znakove Allahove.’[32]

Pridruživanje (širk)

U zbirci Sahihu-l-Buhari od Abdullaha se prenosi: „Kada je objavljeno: …oni koji vjeruju i vjerovanje svoje s nasiljem ne miješaju…, to je palo teško nekim muslimanima pa su upitali: ‘O Allahov Poslaniče, ko od nas ne čini sebi nasilje?!’ On, s.a.v.s., je odgovorio: ‘Nije riječ o tome, nego o pridruživanju (širku). Zar niste čuli šta je Lukman rekao svome sinu, savjetujući ga: ‘O sine moj, ne pridružuj ništa Bogu, pridruživanje je, zaista, nasilje veliko!’[33]

Pretjerivanje

U djelu ‘Ujunu ahbari-r-Rida (mir s njim) se prenosi od Ibrahima ibn Ebu Mahmuda: „Rekao sam Rizi, mir s njim: ‘O sine Božijeg Poslanika, mi imamo kazivanja o vrlinama Zapovjednika vjernika, mir s njim, i o vašim vrlinama, Porodico Poslanikova, po predaji vaših protivnika. Mi ne poznajemo slična kazivanja o vama, pa hoćemo li se njih držati?’ Odgovorio je: ‘Sine Ebu Mahmuda, obavijestio me je moj otac, od njegova oca, od njegova djeda (mir s njim), da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: ‘Ko sluša govornika, robuje mu. Ako je govornik od Boga Višnjeg, on robuje Bogu, a ako je govornik od Iblisa, on robuje Iblisu!’

Riza, mir s njim, je potom rekao: ‘O sine Ebu Mahmuda, naši protivnici su izmislili predaje o našim vrlinama i podijelili ih u tri dijela. Prvi je pretjerivanje o nama, drugi je nepotpunost o onom u čemu smo, a treći je objašnjenje kleveta naših neprijatelja. Kada ljudi čuju pretjerivanja u vezi s nama, oni naše pristalice proglase nevjernicima i okrive ih da nam pripisuju Božije gospodstvo. Kada čuju o nama ono što je nepotpuno, oni vjeruju da smo takvi. Kada čuju da se s pokudom prozivaju naši neprijatelji, oni nas s pokudom prozivaju. A Bog Višnji kaže: ‘Ne grdite one kojima se oni, pored Allaha, mole, da ne bi i oni nepravedno i ne misleći šta govore Allaha grdili!…’[34]

O sine Ebu Mahmuda, kada se ljudi budu zaputili desno i lijevo, ti se drži našeg pravca, jer ko se drži nas, mi ga držimo, a ko nas napusti, mi ga ostavimo. Zaista, najmanje što čovjeka izvodi iz vjerovanja jeste da kaže za kamenčić: ‘To je sjemenka’, a potom to usvoji i odvoji se od onog ko mu se protivi. O sine Ebu Mahmuda, upamti šta sam ti rekao! U tome sam ti sabrao dobro Ovoga i Onoga svijeta.'“[35]

Laž 

Kur'an:

إِنَّمَا يَفْتَرِ‌ى الْكَذِبَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِ اللَّـهِ وَأُولَـئِكَ هُمُ الْكَاذِبُونَ

Usuđuju se da laži izmišljaju oni koji u Allahove riječi ne vjeruju, i oni su pravi lažljivci.[36]

Hadis:

U djelu Kenzu-l-‘ummal se prenosi od Abdullaha ibn Džerrada da je Ebu Derda rekao: „O Allahov Poslaniče, može li vjernik ukrasti?“ Odgovorio je: „Može se dogoditi.“ – „A može li počiniti blud?“ – upitao je. – „Može, makar to Ebu Derda mrzio“ – odgovorio je. ‘Može li vjernik lagati? – upitao je. Odgovorio je: „Laž izmišlja onaj koji ne vjeruje. Zaista, čovjek posrne, zatim se vrati Gospodaru svome i zamoli oprost pa mu Bog oprosti.“[37]

Uznemiravanje vjernika

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Znajte, uznemiravanje vjernika je jedan od najvećih razloga lišavanja vjerovanja.“[38]

Rasprava o mogućnosti ili nemogućnosti nestanka vjerovanja

Ajeti i hadisi u ovom poglavlju jasno govore da postoje dvije vrste vjerovanja: nepokolebljivo i kolebljivo.

Nepokolebljivo je vjerovanje koje ne napušta vjernika do smrti. Kolebljivo je vjerovanje koje prati čovjeka povremeno, a potom nestaje. Postupanje u skladu s vjerovanjem vodi njegovoj čvrstini, dok napuštanje postupanja po njemu uzrokuje njegovu kolebljivost.

Ovdje se može postaviti slijedeće pitanje: Je li kolebljivo vjerovanje uistinu vjerovanje? Može li istinsko vjerovanje nestati ili ne može?

O ovome ime više mišljenja. Jedno od njih jeste da najviši stepeni vjerovanja nisu podložni nestajanju. Čini se da je ispravno mišljenja o temi o kojoj se raspravlja upravo navedeno mišljenje, koje je moguće neupitno izvesti iz predaja Poslanikove porodice, mir s njima. Priznatim lancem prenošenja se prenosi od Imama Bakira i Imama Sadika, mir s njima, sljedeće:

„Zaista, Bog Svevišnji je stvorio neka stvorenja za vjerovanje koje ne prestaje, a stvorio je neka stvorenja za poricanje koje ne prestaje. I stvorio je neka stvorenja između toga; u neka od njih je pohranio vjerovanje, pa ako On bude htio da im ga upotpuni, On će ga upotpuniti; a ako bude htio da ga od njih uzme, On će ga uzeti.“

Ova predaja i njoj slične jasno pokazuju da čovjek ponekad u svom upotpunjavajućem hodu može, putem vježbanja i ulaganja napora, dostići visok stepen vjerovanja, koji nije podložan nestajanju, a to znači da ga Bog Višnji osigurava od pokliznuća. Na tom stepenu vjerovanje postaje nerazdvojivi dio čovjekove naravi. Time će stvaranje njega ići u pravcu postojanog, nepokolebljivog vjerovanja.

U suprotnom, čovjek ponekad, usljed loših djela, dostiže stepen poricanja (kufra), tako da ta osobina postaje nerazdvojni dio njegova jastva. Stvaranje njega će tada ići u pravcu nepokolebljivog poricanja i on nikada neće naći sreću. Na osnovu ovog mišljenja, istinsko vjerovanje će biti podložno nestanku ako ne postigne stepen potpunosti koji je neodvojivi dio čovjekove naravi. Samo kada postigne taj stepen ono neće biti podložno nestanku.

Stepeni vjerovanja 

Vrlina u kojoj se vjernici međusobno nadmeću 

Kur'an:

أُولَـئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَ‌جَاتٌ عِندَ رَ‌بِّهِمْ وَمَغْفِرَ‌ةٌ وَرِ‌زْقٌ كَرِ‌يمٌ

Oni su, zbilja, pravi vjernici – njih počasti, i oprost, i obilje plemenito u Gospodara njihova čekaju.[39]

Hadis:

Allahov Poslanik, s.a.v.a., o riječima Višnjeg: …Biće onih koji će se prema sebi ogriješiti; biće onih čija će dobra i loša djela podjednako teška biti; i biće onih koji će, Allahovom voljom, svojim dobrim djelima druge nadmašiti, rekao je: ‘Onaj koji je prednjačio u dobru ući će u Džennet bez polaganja računa; onaj čija su dobra i loša djela bila podjednako teška, lahko će račun položiti. A onaj koji je sam sebi činio nasilje će biti zadržan jedan dan koji iznosi koliko je pedeset hiljada godina, sve dok tuga ne ovlada njime. Potom će mu se Bog smilovati i uvesti ga u Džennet.'“[40]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Vjerovanje se sastoji od tri stotine i trideset tri Božija zakona. Onaj koji potpuno udovolji jednom od njih ući će u Džennet.“[41]

Najviši stepen vjerovanja

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Najviši stepen vjerovanja jeste jedan: onaj koji ga je dostigao – uspio je i dobio je, a to je onaj koji je svojim unutrašnjim bićem postigao takvu ispravnost da ga ne brine ako se ona otkrije, niti strahuje od kazne ako se ona prikrije.“[42]

Put postizanja najvišeg stepena vjerovanja

Kur'an:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ‌ اللَّـهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَ‌بِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ

Pravi vjernici su samo oni čija se srca strahom ispune kada se Allah spomene, a kada im se riječi Njegove kazuju, vjerovanje im učvršćuju i samo se u Gospodara svoga uzdaju.[43]

Hadis:

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Onaj koji daje u ime Boga, i uskraćuje u ime Boga, i voli u ime Boga, i mrzi u ime Boga, i stupa u brak u ime Boga – upotpunio je svoje vjerovanje.“[44]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., na pitanje Muazovo o najboljem vjerovanju, rekao je: „Najbolje vjerovanje je da voliš u ime Boga, mrziš u ime Boga i uposliš svoj jezik u prisjećanju Boga.“[45]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Onaj u koga se nađu tri svojstva je upotpunio svojstva vjerovanja: kada je zadovoljan da ga njegovo zadovoljstvo ne odvede u nevaljalo, kada je ljut da ga njegova ljutnja ne udalji od istine i kada je moćan da ne uzima šta mu ne pripada.“[46]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Onaj u koga se nađu tri svojstva je upotpunio svoje vjerovanje: prvo, ne plaši se, u ime Boga, korenja koritelja; drugo, ne pretvara se ni u jednom djelu koje čini, i treće, kada mu se ukažu dvije stvari – jedna vezana za Ovaj, a druga za Onaj svijet – on daje prednost stvari vezanoj za Onaj svijet nad onom za Ovaj svijet.“[47]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Neće vjerovati nijedan od vas dok ne bude volio svome bratu ono šta voli sebi!“[48] 

Tragovi vjerovanja i njegovi blagoslovi 

Spoznaja 

Kur'an:

مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّـهِ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّـهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّـهُ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ

Nikakva nevolja se ne dogodi bez Allahove volje, a On će srce onoga koji u Allaha vjeruje uputiti – Allah sve dobro zna.[49]

Hadis:

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Vjerovanje je golo; svijest o Bogu je njegova odjeća, stid je njegov nakit, ispravno razumijevanje je njegova imovina, a znanje je njegov plod.“[50]

Plemenito ćudoređe

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Poslat sam samo da upotpunim plemenitost morala.“[51]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Poslat sam s plemenitim moralom i njegovim lijepim osobinama.“[52]

Izbavljanje ljudi ispod vlasti sila zla

Kur'an:

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِى كُلِّ أُمَّةٍ رَّ‌سُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّـهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللَّـهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ فَسِيرُ‌وا فِى الْأَرْ‌ضِ فَانظُرُ‌وا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ

Mi smo svakom narodu poslanika poslali: „Allahu robujte, a kumira se klonite!“ I bilo je među njima onih kojima je Allah na Pravi put ukazao, a i onih koji su zaslužili da ostanu u zabludi; zato putujte svijetom i gledajte kakav je bio kraj onih koji su poslanike u laž utjerivali![53]

Hadis:

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je u pismu koje je uputio stanovnicima Nedžrana, između ostalog, rekao: „U ime Boga Ibrahima, Ishaka i Jakuba od Muhammeda Vjerovjesnika, Allahova poslanika, episkopima Nedžrana i stanovnicima Nedžrana: ako prihvatite islam, ja za vas zaista upućujem hvalu i pohvalu Allahu, Bogu Ibrahima, Ishaka i Jakuba. A potom, ja vas pozivam na robovanje Bogu, umjesto robovanja ljudima, i ja vas pozivam vladavini Boga, umjesto vladavini ljudi!“[54]

Dobro Ovoga i Onoga svijeta 

Kur'an:

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ‌ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَ‌هُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

Onome koji čini dobro, bio muškarac ili žena, a vjernik je, Mi ćemo dati da proživi lijep život i zaista ćemo ih nagraditi boljom nagradom nego što su zaslužili.[55]

Hadis:

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Pet odlika se može naći samo u istinskog vjernika, kojem će Bog za njih odrediti Džennet: svjetlost u srcu, ispravno razumijevanje islama, uzdržavanje od nedozvoljenog u vjeri, ljubav u duši i lijepo vladanje pri susretu.“[56]

Vrijednost vjerovanja

A – Ono šta je Bogu najdraže

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je u oporuci Ebu Zerru rekao: „O Ebu Zerre, nema ničeg dražeg Bogu Višnjem od vjerovanja u Njega i napuštanja onog šta je naredio da se napusti!“[57]

B – Cijena Dženneta

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Vjerovanje je cijena Dženneta.“[58]

Mjesto vjernika u Boga

Allahovom Poslaniku, s.a.v.a., je s Plemenitih Visina sišao Džibril, mir s njim, i rekao: „O Muhammede, Allah ti, zaista, šalje selam i poručuje: ‘Izveo sam vjerniku jedno od Svojih imena: nazvao sam ga mu'min. Tako, vjernik je od Mene i Ja sam od njega!'“[59]

Dostojanstvo vjernika 

A – Svetost veća od svetosti Kabe

U djelu Tenbihu-l-havatir se prenosi od ibn Abbasa: „Allahov Poslanik, s.a.v.a., je gledao Kabu te izgovorio: ‘Prostrana bila, o kućo! Kako si veličanstvena i kako je veličanstvena nepovredivost tvoja! Tako mi Boga, vjernik zaista ima veću svetost u Boga od tebe! Jer, Bog Višnji je učinio zabranjenim samo jedno tvoje, a u vjernika je zabranio troje: njegovu krv, njegovu imovinu i da se o njemu ružno pomišlja!'“[60]

B – Svetost veća od svetosti meleka bliskog

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Primjer vjernika u Boga Višnjeg je primjer meleka bliskog. Vjernik je u Boga više od toga. Nema ničeg dražeg Bogu od vjernika koji se kaje ili vjernice pokajnice.“[61]

C – Ono šta je u Boga najčasnije

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Nema ničeg časnijeg u Boga od vjernika!“[62]

Blagoslov vjernika u Svemiru

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Allah Višnji kaže: ‘Da nema od Mojih stvorenja na Zemlji, u onome što je između istoka i zapada, osim samo jednog vjernika s jednim pravednim vladarom, Ja bih se pomogao njima mimo svega što sam na Zemlji Mojoj stvorio, i sedam nebesa i zemalja bi se s njima održavali. Ja bih njima dvojici od vjerovanja njihova učinio takvo druželjublje da im ne bi trebalo ičije drugo!“[63]

Blagoslov vjernika u zajednici

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Kada Bog Višnji vidi da su stanovnici nekog mjesta pretjerali u griješenju, a među njima se nalaze tri vjernika, On, Čiji su visost visoko i imena sveta, zove: ‘O neposlušnici Moji, da među vama nema vjernika koji se međusobno vole visosti Mojom, koji svojim klanjanjem oživljuju Moje Zemlju i džamije i u praskozorja oprost mole iz straha od Mene, Ja bih, sigurno, na vas spustio kaznu Moju, a poslije ne bih za vas mario!'“[64]

Odlike vjernika

Moralne odlike 

A – Lijepa ćud

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Vjernik ima četiri obilježja: vedro lice, lijep govor, milostivo srce i darežljivu ruku.“[65]  

B – Vjernika raduje dobro, a žalosti loše djelo

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Onaj koga raduje njegovo dobro, a žalosti njegovo loše djelo – vjernik je!“[66]

U zbirci Sunen Ibn Madžea se prenosi od Aiše: „Vjerovjesnik, s.a.v.a., je govorio: ‘Bože moj, učini me od onih koji se raduju kada čine dobro, a mole za oprost kada loše djelo urade!'“[67]  

C – Blagost 

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Vjernik je blag, jednostavan, velikodušan; on je lijepog ponašanja. Poricatelj je osoran, grub; on je lošeg ponašanja i uobražen je.“[68]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Vjernik ne može biti ugrizen dva puta iz jedne te iste rupe.“[69]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je, opisujući vjernika, rekao: „…On sebe drži gostom u svojoj kući a dušu svoju golom u tijelu njegovu.“ [70]

Društvene odlike 

A – Sigurnost i povjerenje

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Želite li da vas obavijestim o vjerniku? To je onaj kome vjernici povjeravaju svoje živote i svoje imetke.“[71]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Želite li da vas izvijestim o tome zašto je vjernik nazvan vjernikom? Zato što ljudi imaju u njega povjerenje u pogledu svojih života i svoje imovine.“[72]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Vjernici su kao jedna osoba: ako glava osjeti bol, svi ostali dijelovi tijela saosjećaju groznicom i nesanicom.“[73] 

B – Odbrana muslimanske zajednice 

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Vjernici su braća: oni su izjednačeni međusobno, a protiv drugih svi su kao jedan.“[74]

C – Odobrava ljudima šta odobrava sebi

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Znajte, vjernik je sudija protiv sebe: on odobrava ljudima šta odobrava sebi.“[75]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Vjernici su jedni drugima savjetnici koji se međusobno vole, iako su im kuće i tijela rastavljeni. Razvratnici su jedni drugima varalice koji se međusobno svađaju, iako su im kuće i tijela zajedno.“[76]

Praktične odlike 

A – Ulaganje napora u djelo

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Vjernik se trudi u onome šta mu je dostupno, žudeći za onim šta mu nije dostupno.“[77] 

B – Namaz

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je u oporuci Aliju, mir s njim, rekao: „O Ali, vjernik ima tri znaka: namaz, zekat i post.“[78]

C – Lahkoća opskrbe

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Vjernik je lahke opskrbe.“[79]

Čvrsto vjerovanje

Vrijednost čvrstog vjerovanja

Kur'an:

وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِ‌نَا لَمَّا صَبَرُ‌وا وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ

Između njih smo Mi vođe određivali i oni su, odazivajući se zapovijedi Našoj, na Pravi put upućivali, jer su strpljivi bili i u dokaze Naše čvrsto vjerovali.[80]

Hadis:

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Najbolje što je stavljeno u srce jeste čvrsto vjerovanje.”[81]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Čvrsto vjerovanje je dovoljno imanje.”[82]

Sigurno znanje

Kur'an:

كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ لَتَرَ‌وُنَّ الْجَحِيمَ  ثُمَّ لَتَرَ‌وُنَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ  ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ

“A ne valja tako, da znate sigurno, Džehennem ćete vidjeti sasvim uvjereni! Zatim ćete toga dana za užitke biti pitani sigurno!”[83] 

Hadis:

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Allah Višnji je zaista kazao: ‘Tri svojstva Ja sam skrio od robova Mojih. Kada bi ih čovjek vidio, ne bi nikada loše djelo počinio: kada bih otkrio Svoj zastor pa Me on vidio i čvrsto se uvjerio, on bi znao kako Ja postupam sa stvorenjima Mojim kada ih sigurnim učinim…’[84]

Objašnjenje čvrstog vjerovanja

U djelu Me‘ani-l-ahbar Ahmed ibn Ebi Abdullah prenosi od svoga oca u nizu prenosilaca do Vjerovjesnika, s.a.v.a.: “Vjerovjesniku, s.a.v.a., je došao Džibril, mir s njim, i rekao: ‘O Allahov Poslaniče, Bog Višnji me je, uistinu, poslao Tebi s darom koji nije dao nikome prije tebe!’ Allahov Poslanik, s.a.v.a., je upitao: ‘Koji je to dar?’ On je odgovorio: ‘Strpljivost, i bolje od toga…’ Ja sam upitao: ‘Koje je značenje čvrstog vjerovanje?’ On je odgovorio: ‘Onaj koji ima čvrsto vjerovanje, radi u ime Boga kao da Ga vidi, pa ako on i ne vidi Boga, On vidi njega, te da pouzdano zna da ono što ga je pogodilo nije ga moglo ni promašiti, a ono što ga je promašilo, nije ga moglo ni pogoditi. Sve su ovo ogranci povjerenja u Boga i stepen uzdržanosti.'”[85]

Obilježja onoga koji ima čvrsto vjerovanje

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Šest je obilježja onog koji ima čvrsto vjerovanje: čvrsto je uvjeren da je Bog istina pa vjeruje u Njega, čvrsto vjeruje da je smrt istina pa je oprezan prema njoj, čvrsto vjeruje da je oživljenje istina pa se boji velike sramote, čvrsto vjeruje da je Džennet istina pa žudi za njim, čvrsto vjeruje da je Džehennem istina pa je uočljivo njegovo nastojanje za izbavljenjem od njega i čvrsto vjeruje da je polaganje računa istina pa sviđa račun sa sobom.”[86]

Plodovi čvrstog vjerovanja

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Zaista, Bog je Svojim mudrošću i visošću učinio okrjepljenje i olakšanje u zadovoljstvu i čvrstom vjerovanju.”[87]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Isa, sin Merjemin, hodao je po vodi, i da se njegovo čvrsto vjerovanje još povećalo, sigurno bi hodao i po zraku.”[88]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Da je moj brat Isa bio čvršćeg vjerovanja od onog koje je imao, sigurno bi hodao po zraku i klanjao na vodi.”[89]

Šejtansko došaptavanje

Šejtansko došaptavanje u vjerskim naučavanjima

U djelu Kenzu-l-‘ummal se prenosi od Ibn Mesuda: “Pitali smo Allahova Poslanika, s.a.v.a., o čovjeku koji otkrije nešto za šta bi više volio kada bi pao s neba i ptice ga razgrabile nego da o tome govori, pa je on odgovorio: ‘To je sušto vjerovanje’, ili ‘To je iskreno vjerovanje.'“[90]

U djelu El-Kafi Ibn Ebu Umejr je prenio od Muhammeda ibn Muslima, a on od Imama Es-Sadika, mir s njim, da je rekao: „Vjerovjesniku, s.a.v.a., je došao neki čovjek i rekao: ‘Propao sam, o Allahov Poslaniče!’ On, s.a.v.a., mu je rekao: ‘Došao ti je pokvarenjak (šejtan) i upitao: ‘Ko te je stvorio?”, pa si ti odgovorio: ‘Bog.’ Zatim te je on upitao: ‘Bog, a ko je stvorio Boga?’ Nakon toga taj čovjek je rekao: ‘Da, tako mi Onog Koji te je poslao s Istinom, tako je bilo!’ Na to je Allahov Poslanik, s.a.v.a., rekao: ‘To je, Boga mi, sušto vjerovanje!'“

Ibn Ebu Umejr je izjavio: „O tome sam kazivao Abdurrahmanu ibn el-Hadždžadžu pa je ovaj rekao: ‘Kazivao mi je otac, prenoseći od Ebu Abdullaha, mir s njim, da je Allahov Poslanik, s.a.v.a., podrazumijevao s riječima: ‘To je, Boga mi, sušto vjerovanja!’ njegovo strahovanje da je propao, jer se to pojavilo u srcu njegovom.'“[91]

Liječenje šejtanskih došaptavanja 

Kur'an:

وَقُل رَّ‌بِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ وَأَعُوذُ بِكَ رَ‌بِّ أَن يَحْضُرُ‌ونِ

„I reci: U Tebe ja, Gospodaru moj, tražim utočište od priviđanja šejtanskih, i u Tebe ja, Gospodaru moj, tražim utočište od prisustva njihova!“[92]

Hadis:

Imam Sadik, mir s njim, je prenio: „Vjerovjesniku, s.a.v.a., je došao neki čovjek i rekao: ‘Ja usljed došaptavanja iz mojih prsa osjećam veliku tegobu, a ja izdržavam porodicu i u dugu sam i u oskudici.’ On mu je rekao: ‘Ponavljaj ove riječi: ‘Ja se uzdam u Živog, Koji neće umrijeti! Hvala Bogu, Koji nije uzeo Sebi ni drugu, ni dijete, i Koji u vlasti nema ortaka, i Kojem ne treba zaštitnik od nemoći i – veličaj Ga hvaleći!’ Taj čovjek mu je poslije došao i rekao: ‘O Allahov Poslaniče, Bog mi je odstranio došaptavanje iz mojih prsa, podmirio je moj dug i uvećao je moju opskrbu!'“ [93]

Bog oprašta šejtansko došaptavanje

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Bog je oprostio mojim sljedbenicima ono što im jastva njihova došaptavaju, ukoliko to ne govore ili ne čine.“[94]

Izvor: Muhammedi Rey Šehri, Mudrosti Vjerovjesnika islama 1, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2012., sa arapskog preveli: Mehmedalija Hadžić i Samed Jelešković


[1] El-Bekare, 3.

[2] Kešfu-l-gumme, str. 93.

[3] El-Emali li-l-Mufid, str. 275, predaja 2.

[4] El-Emali li-t-Tusi, str. 284, predaja 551.

[5] El-Hisal, str. 53, predaja 68.

[6] El-Firdevs, sv. 1, str. 110, predaja 373.

[7] En-Nisa, 65.

[8] Musekkinu-l-fu'ad, str 47.

[9] Sunenu Ibn Madže, sv. 1, str. 50, predaja 140.

[10] Me‘ani-l-ahbar, str. 187, predaja 3.

[11] Kenzu-l-‘ummal, sv. 1, str. 68, predaja 260.

[12] Musnedu ibn Hanbel, sv. 10, str. 417, predaja 27560.

[13] El-Fakih, sv. 4, str. 359, predaja 5762.

[14] El-Firdevs, sv. 5, str. 154, predaja 7796.

[15] El-Kafi, sv. 2, str. 48, predaja 4.

[16] Sunenu Ebi Davud, sv. 3, str. 18, predaja 2532.

[17] El-Kafi, sv. 2, str. 125, predaja 6.

[18] El-Bekare, 3.

[19] El-Bekare, 136.

[20] El-Fakih, sv. 4, str. 402, predaja 5868.

[21] El-Bekare, 4.

[22] En-Nisa, 162.

[23] El-Emali li-t-Tusi, str. 629, predaja 1294.

[24] Ali ‘Imran, 190-191.

[25] Tuhafu-l-‘ukul, str. 54.

[26] Ali ‘Imran, 18.

[27] Ed-Durru-l-mensur, sv. 2, str. 124.

[28] El-Enbija, 25.

[29] El-‘Ankebut, 69.

[30] El-Fakih, sv. 4, str. 397, predaja 5848.

[31] El-En‘am, 33.

[32] Sunenu-t-Tirmizi, sv. 5, str. 261, predaja 3064.

[33] Sahihu-l-Buhari, sv. 3, str. 1262, predaja 3246.

[34] El-En‘am, 108.

[35] ‘Ujunu ahbari-r-Rida, sv. 1, str. 304, predaja 63.

[36] En-Nahl, 105.

[37] Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 874, predaja 8994.

[38] Kenzu-l-fevaid, sv. 1, str. 352.

[39] El-Enfal, 4.

[40] Tefsir furat, str. 350, predaja 477.

[41] El-Mu‘džemu-l-evsat, sv. 7, str. 215, predaja 7310.

[42] ‘Uddetu-d-da‘i, str. 214.

[43] El-Enfal, 2.

[44] Sunenu-t-Tirmizi, sv. 4, str. 670, predaja 2521.

[45] Musnedu ibn Hanbel, sv. 8, str. 266, predaja 22191.

[46] El-Kafi, sv. 2, str. 239, predaja 29.

[47] Tenbihu-l-havatir, sv. 1, str. 231.

[48] Sahihu-l-Buhari, sv. 1, str. 14, predaja 13.

[49] Et-Tegabun, 11.

[50] El-Firdevs, sv. 1, str. 112, predaja 380.

[51] Es-sunenu-l-kubra, sv. 10, str. 323, predaja 20782.

[52] El-Emali li-t-Tusi, str. 596, predaja 1234.

[53] En-Nahl, 36.

[54] Delalilu-n-nubuvve li-l-Bejheki, sv. 5, str. 385.

[55] En-Nahl, 97.

[56] Kenzu-l-fevaid, sv. 2, str. 10.

[57] El-Emali li-t-Tusi, str. 531, predaja 1162.

[58] Kenzu-l-‘ummal, sv. 1, str. 77, predaja 307.

[59] Kešfu-r-ribe, str. 94.

[60] Tenbihu-l-havatir, sv. 1, str. 52.

[61] ‘Ujunu ahbari-r-Rida, sv. 2, str. 29, predaja 33.

[62] El-Mu‘džemu-s-sagir, sv. 2, str. 47.

[63] Miškatu-l-envar, str. 494, predaja 1648.

[64] El-Emali li-s-Saduk, str. 267, predaja 289.

[65] A‘lamu-d-din, str. 122.

[66] El-Hisal, str. 47, predaja 49.

[67] Sunenu Ibn Madže, sv. 2, str. 1255, predaja 3820.

[68] El-Emali li-t-Tusi, str. 366, predaja 777.

[69] El-Fakih, sv. 4, str. 378, predaja 5785.

[70] Tarihu Dimešk, sv. 5, str. 395, predaja 1311.

[71] El-Kafi, sv. 2, str. 235, predaja 19.

[72] ‘Ilelu-š-šerai‘, str. 523, predaja 2.

[73] Sahihu Muslim, sv. 4, str. 2000, predaja 67.

[74] El-Kafi, sv. 1, str. 404, predaja 2.

[75] Tarihu Dimešk, sv. 5, str. 395, predaja 1311.

[76] Šu‘abu-l-iman, sv. 6, str. 114, predaja 7648.

[77] Ez-Zuhd libni Hanbel, str. 470.

[78] El-Fakih, sv. 4, str. 361, predaja 5762.

[79] Tarihu Bagdad, sv. 5, str. 315.

[80] Es-Sedžde, 24.

[81] El-Emali li-s-Saduk, str. 576, predaja 788.

[82] El-Kafi, sv. 2, str. 85, predaja 1.

[83] Et-Tekasur, 5-8.

[84] Kenzu-l-‘ummal, sv. 10, str. 372, predaja 29858.

[85] Me‘ani-l-ahbar, str. 260, predaja 1.

[86] Tuhafu-l-‘ukul, str. 20.

[87] Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 437, predaja 7333.

[88] Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 439, predaja 7342.

[89] Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 439, predaja 7343.

[90] Kenzu-l-‘ummal, sv. 1, str. 398, predaja 1709.

[91] El-Kafi, sv. 2, str. 425, predaja 3.

[92] El-Mu'minun, 23.

[93] El-Fakih, sv. 1, str. 338, predaja 986.

[94] Tenbihu-l-havatir, sv. 2, str. 120.

Pitanja i odgovori