Vrijednost preziranja Ovog svijeta i njemu posvećenih te ljubavi prema Budućem svijetu i njemu posvećenim ljudima
“O Ahmede, preziri Ovaj svijet i njemu posvećene ljude, a voli Budući svijet i njemu posvećene!” Poslanik, blagoslov i mir Božiji neka su s njim i njegovim, upita: “Gospodaru, ko su ljudi posvećeni Ovome, a ko posvećeni Budućem svijetu?” Uzvišeni Allah reče: “Ovome svijetu posvećeni su oni koji mnogo jedu, smiju se, spavaju i srde se. Rijetko su zadovoljni, ne izvinjavaju se onima kojima su nešto nažao učinili, niti primaju izvinjenje onih koji su im se izvinili. Lijeni su u pokornosti, a odvažni u neposlušnosti. Nadanja su im duga, a smrt im je blizu. Ne svode račune sa sobom. Malo toga znaju, a mnogo govore. Malo strahuju, a jako se vesele kad trebaju jesti. Zaista, posvećeni Ovome svijetu ne zahvaljuju u blagostanju, niti su strpljivi kada ih zadese tegobe. Kada drugi ljudi učine nešto veliko, to smatraju neznatnim. Sebe hvale za ono što nisu uradili, polažu pravo na ono što im ne pripada te spominju tuđe nedostatke.”
يَا أَحْمَدُ! أَبْغِضِ الدُّنْيَا وَ أَهْلَهَا
“O Ahmede, preziri Ovaj svijet i njemu posvećene ljude!”
Ajeti
وَ مَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
Život na Ovome svijetu je samo igra i zabava, a Onaj svijet je, zaista, bolji za one koji se Allaha boje. Zašto se ne opametite?[1]
وَ ذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِبًا وَ لَهْوًا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا
Ostavi one koji vjeru svoju kao igru i zabavu uzimaju, i koje je život na Ovome svijetu obmanuo![2]
فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلَّىٰ عَن ذِكْرِنَا وَ لَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا
Zato se ti okani onoga koji izbjegava sjećanje na Nas i koji samo život na Ovome svijetu želi![3]
وَ ابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا
“I nastoj da time što ti je Allah dao stekneš Onaj svijet, a ne zaboravi ni svoj udio na Ovome svijetu!”[4]
Predaje
Rekao je Imam Ali, mir s njim, opisujući Ovaj svijet: “Kuća nedaćama okružena i po obmanama poznata. Stanja njena nisu trajna i njeni stanari nikada nisu zaštićeni (od nedaća i nevolja). Smjene njene se mijenjaju. Život u njoj je pokuđen i lišen sigurnosti. Posvećeni ovoj kući su cilj strijele njene, i ona ih gađa strijelama i uništava smrću.”[5]
Imam Ali, mir s njim, rekao je: “Čuvajte se Prolaznog svijeta, jer on je izdajica, obmanjivač i varalica. Vraća ono što daje, odijeva i razodijeva. Udobnost i izobilje njegovo nije postojano, teškoće u njemu su neprekidne i iskušenja u njemu ne prestaju.”[6]
Zuhri prenosi da je Imam Sedždžad, mir s njim, rekao: “Koga ne utješi Allahova utjeha, dušu mu razdire tuga za Ovim svijetom. (…) Bogatstva Ovoga svijeta neće podariti spokoj. Šejtan došaptava sinu Ademovom da će spokoj pronaći gomilajući bogatstvo, a zapravo ga vodi ka zamoru na Ovom svijetu i računu na Budućem svijetu. (…) Ne, Allahovi prijatelji na Ovom svijetu se ne umaraju radi njega, nego se na Ovom svijetu umaraju radi Onog svijeta. (…) Zaista, ko se bude brinuo za opskrbu, bit će mu upisan grijeh. Tako je Isa, mir s njim, rekao svojim pomagačima: ‘Uistinu je Ovaj svijet most, pa pređite preko njega, a nemojte ga izgrađivati!’”[7]
Zapovjednik pravovjernih, mir s njim, je rekao: “O ljudi, osvanuli ste na Ovom svijetu kao mete strijela kojima vas smrt gađa. Vaši imeci su plijen nedaća. U svakom zalogaju koji u njemu pojedete ima tuge i svakim gutljajem koje popijete zagrcnete se. Tako mi Allaha, ne dobijete na Ovom svijetu nijednu blagodat, što vas obraduje, a da se ne rastanete od druge, što vam je mrsko. O ljudi, i mi i vi smo stvoreni za opstanak i vječnost, a ne za nestanak, ali ste iz kuće iz koje ćete biti premješteni pa se opskrbite za kuću u koju ćete dospjeti i u kojoj ćete vječno biti. Mir s vama!”[8]
Muhammed ibn Muslim ibn Šihab prenosi da je Imam Sedždžad, mir s njim, bio upitan: “Koje je djelo kod Allaha najvrjednije?” Odgovorio je: “Nakon spoznaje Uzvišenog Allaha i Njegovog poslanika, nema vrjednijeg djela od preziranje Ovog svijeta, a ono ima brojne izdanke, kao što i nepokornost ima svoje izdanke. Prvo čime se iskazuje nepokornost Uzvišenom Allahu jeste oholost, a ona je nepokornost Iblisa koji je odbio, uzoholio se i postao nevjernik. (…) Dvije su vrste Ovog svijeta: Ovaj svijet koji je dostatan (dunja belag) i predstavlja sredstvo za ispunjavanje potreba i postizanje Onog svijeta, te Ovaj svijet koji je proklet.”[9]
U Ebu Zerrovom hadisu kaže se: “O Ebu Zerre, tako mi Onoga u Čijoj je ruci Muhammedova duša, kada bi Ovaj svijet kod Allaha imao vrijednosti koliko krilo komarca ili muhe, ne bi nevjerniku dopustio da na njemu popije ni gutljaj vode.”[10]
“O Ebu Zerre, Ovaj svijet i ono što je u njemu prokleto je, osim onoga čime se stiče Allahovo zadovoljstvo.”[11]
“Kod Allaha ništa nije omraženije od Ovoga svijeta. Stvorio ga je i onda se okrenuo od njega te ga nije ni pogledao i neće ga ni pogledati sve do Sudnjega dana. Allahu ništa nije draže od vjerovanja u Njega i napuštanja onoga što je On naredio da se napusti.”[12]
“O Ebu Zerre, Allah Slavljeni objavio je mome bratu Isau: ‘O Isa, nemoj gajiti ljubav prema Ovome svijetu, jer ga Ja ne volim, a voli Budući svijet, jer je uistinu on kuća povratka.”[13]
“O Ebu Zerre, zaista Ovaj svijet zaokuplja srca i tijela. I zaista će nas Allah Slavljeni pitati za halal blagodati koje nam je dao, pa kako da nas ne pita o blagodatima koje su stečene haramom?”[14]
Imam Hadi prenosi od svojih predaka, mir s njima, da je Imam Sadik, mir s njim, rekao: “Kome Ovaj svijet bude prijatan, sumnjaj u njegovu vjeru.”[15]
Džabir ibn Abdullah Ensari prenosi: “Bili smo sa Zapovjednikom pravovjernih, mir s njim, u Basri i kada se završila jedna bitka, pred kraj noći nam je prišao i upitao nas: ‘Šta radite?’ Odgovorili smo: ‘Preziremo Ovaj svijet.’ ‘Zašto ga prezirete, o Džabire?’, upitao je, a zatim je zahvaljivao Allahu i rekao: ‘Šta je s ljudima koji preziru Ovaj svijet i predali su se ustezanju na njemu?! Ovaj svijet je postojbina iskrenosti i ispravnosti za one koji su prema njemu iskreni i ispravni, boravište mira za one koji ga shvate i kuća imućnosti za one koji se opskrbljuju s njega. On je mjesto na kojem sedždu čine Allahovi vjerovjesnici, mjesto spuštanja Allahove objave, mjesto na kojem klanjaju meleci Njegovi, on je boravište onih koje On voli i trgovište Njegovih prijatelja, na kojem su stekli milost i zaradili Džennet.’”[16]
Imam Rida prenosi od svojih predaka, mir s njima, sljedeće: “Došao je Ebu Ejjub Halid ibn Zejd kod Poslanika, blagoslov i mir Božiji neka su s njim i njegovim, i obratio mu se: ‘O Božiji poslaniče, posavjetuj me, ali kratko, da bih mogao zapamtiti!’ Poslanik, blagoslov i mir Božiji neka su s njim i njegovim, reče: ‘Preporučujem ti pet odlika: Nemoj polagati nadu u ono što ljudi posjeduju, to je nezavisnost od potreba; čuvaj se pohlepe, jer je ona već prisutno siromaštvo…’”[17]
U Nehdžu-l-belāgi zabilježeni su ovi savjeti Imama Alija, mir s njim, Imamu Hasanu, mir s njim: “Bolje je nemati nadu u ljude nego tražiti od njih. (…) Kako su samo ružni poniznost kada čovjek ima neku potrebu i grubost kada je imućan!”[18]
Objašnjenje
Iz ajeta i predaja predočenih nakon ovog dijela predaje s Miradža i nakon nekih prethodno objašnjavanih Božijih riječi, kao što su: “Usteži se na Ovome svijetu, a žudi za Budućim!”[19] “Time što ćeš se osamljivati”[20] i “O Ahmede, pazi da ne budeš kao dijete!”[21], očigledno je da okretanje Ovome svijetu i prijateljevanje sa njemu posvećenim ljudima biva omraženo i pokuđeno samo ako Ovaj svijet želimo radi njega samog i kada nam on bude najveća briga i krajnja granica našeg znanja. A ako ga želimo radi Budućeg svijeta, radi dosezanja duševnih savršenstava i radi uspinjanja na visoke stepene čovječnosti i duhovnosti, onda nije omražen, nego je poželjan.
Vrijednost ljubavi prema Budućem svijetu i njemu posvećenim ljudima
وَ أَحِبَّ الْآخِرَةَ وَ أَهْلَهَا
“A voli Budući svijet i njemu posvećene!”
Ajeti i predaje o vrijednosti ljubavi prema Budućem svijetu
Ajeti
وَ قَدِّمُوا لِأَنفُسِكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُم مُّلَاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ
A pripremite što i za duše svoje. I bojte se Allaha i znajte da ćete pred Njega stati. A ti obraduj prave vjernike![22]
وَ الْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَ خَيْرٌ أَمَلًا
A dobra djela, koja vječno ostaju, bit će od Gospodara tvoga bolje nagrađena i ono u što se čovjek može pouzdati.[23]
فَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَا كُفْرَانَ لِسَعْيِهِ وَ إِنَّا لَهُ كَاتِبُونَ
Ko bude dobra djela činio i uz to vjernik bio, trud mu neće lišen nagrade ostati, jer smo mu ga, sigurno, Mi pribilježili.[24]
سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ
Nadmećite se da u Gospodara svoga zaslužite oprost i Džennet, prostran koliko su nebo i Zemlja prostrani, i pripremljen za one koji u Allaha i poslanike Njegove vjeruju. To je Allahova blagodat koju će dati onome kome On hoće; a u Allaha je blagodat velika.[25]
Predaje
Musa ibn Ismail ibn Musa ibn Džafer od svojih predaka imama, mir s njima, prenosi da je Imam Ali, mir s njim, o Božijim riječima: A ne zaboravi ni svoj udio na Ovome svijetu,[26] rekao: “Nemoj zaboraviti da svojim zdravljem, snagom, slobodnim vremenom, mladošću i živošću tražiš Vječni svijet!”[27]
Imam Sadik, mir s njim, prenosi da je Imam Ali, mir s njim, rekao: “Znajte da se ne smatra malim ono što nanosi štetu na Sudnjem danu, niti se smatra malim ono što donosi koristi na Sudnjem danu. Zato u vezi s onim o čemu vas je obavijestio Allah budite poput onih koji su vlastitim očima vidjeli.”[28]
Imam Ali, mir s njim, rekao je: “Djelujte, Djelujte! Zatim (gledajte) kraj, (gledajte) kraj! Ustrajnost, ustrajnost! Potom strpljivost, strpljivost! I bogobojaznost, bogobojaznost! Zaista imate kraj, pa idite k njemu, a zaista imate i znak, pa se ravnajte prema znaku svome! Islam ima svrhu, pa idite svrsi njegovoj! Idite Bogu, ispunjavajući od Njegovog prava ono što vam je učinio obaveznim i od Njegovih zahtjeva ono što vam je objasnio! Ja sam vam svjedok i na Sudnjem danu navodit ću dokaze u vezi s vama…”[29]
Imam Sadik, mir s njim, rekao je: “Zaista, dobro djelo je za onoga ko ga učini spremno u Džennetu kao što čovjek šalje slugu sa posteljinom, pa mu je sluga prostre.” Zatim je proučio ajet: A oni koji su dobra djela činili – sebi su Džennet pripremili.[30]
Zapovjednik pravovjernih, mir s njim, je rekao: “Da baciš pogled svoga srca na ono što ti je opisano o Džennetu, duša bi ti osjećala odvratnost prema divotama, strastima, užicima i prelijepim prizorima koji postoje na Ovom svijetu i ushitio bi se mišlju o drveću koje se povija, čije je korijenje skriveno u humkama mošusa na obalama džennetskih rijeka. (…) O slušaoče, da zaokupiš svoje srce stizanjem do tih dražesnih prizora koji bi nagrnuli prema tebi, dušu bi ispustio u čežnji za njima i spremio bi se da odeš sa ovog mog skupa u društvo onih u grobovima, žureći prema njima. Neka Allah Milošću Svojom uvrsti i nas i vas među one koji srcima svojim hrle ka prebivalištu dobrih!”[31]
Ajeti i predaje o vrijednosti ljubavi prema ljudima posvećenim Budućem svijetu
Ajeti
قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَ
Reci: “Ne tražim za ovo nikakvu drugu nagradu od vas, osim ljubavi prema mojim bližnjima.”[32]
وَ مَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ
Onaj ko za zaštitnika uzme Allaha i Njegova poslanika i vjernike – pa, Allahova strana će svakako pobijediti.[33]
Predaje
Božiji poslanik, blagoslov i mir Božiji neka su s njim i njegovim, rekao je: “Čovjek neće biti vjernik sve dok mu ja ne budem draži od njega samog, dok mu moje potomstvo ne bude draže od njegovog, dok mu moja porodica ne bude draža od njegove i dok mu moja bit ne bude draža od njegove.”[34]
Imam Ali, mir s njim, prenosi: “Čuo sam sljedeće riječi Božijeg poslanika, blagoslov i mir Božiji neka su s njim i njegovim: ‘Ja sam predvodnik Ademovog potomstva, a ti, o Ali, i imami nakon tebe predvodnici ste moga ummeta. Ko nas voli, voli i Allaha, a ko nas mrzi, mrzi i Allaha. Ko bude naš prijatelj, i Allahov je prijatelj, a ko bude naš neprijatelj, i Allahov je neprijatelj. Ko se nama pokori, i Allahu se pokorio, a ko se nama ne pokori, nije se pokorio ni Allahu.”[35]
Bezenti prenosi da mu je Imam Rida, mir s njim, napisao: “Rekao je Imam Bakir, mir s njim: ‘Koga raduje da između njega i Boga ne bude nikakvog zastora pa da gleda u Allaha i da Allah gleda u njega, neka uzme za prijatelje pripadnike Poslanikove porodice, a neka se odrekne njihovih neprijatelja, i neka slijedi imama koji je od njih. Ako bude tako postupao, uistinu će Allah gledati u njega i on će gledati u Allaha.’”[36]
Imam Sadik, mir s njim, rekao je: “Ljubav prema Božijim prijateljima je obavezna, a obavezno je i uzimanje njih za staratelje. (…) Obavezno je uzimanje za prijatelje onih vjernika koji se nisu promijenili nakon Poslanika, blagoslov i mir Božiji neka su s njim i njegovim, poput Selmana Farisija, Ebu Zerra Gifarija…” Nabrojao je nekoliko ashaba i zatim rekao: “I onih koji su išli njihovim stopama i činili što su i oni činili. Obavezno je uzimanje za prijatelje onih koji su ih slijedili i koji su se ugledali u njih i njihov Pravi put.”[37]
Imam Rida prenosi od svojih predaka, mir s njima, da je Božiji poslanik, blagoslov i mir Božiji neka su s njim i njegovim, rekao: “O Ali, Allah je oprostio tebi, i tvojoj porodici, i tvojim sljedbenicima, i onima koji vole tvoje sljedbenike, i onima koji vole one koji vole tvoje sljedbenike. Stoga se raduj, jer si ti zbilja čisti i ispunjeni: čist od mnogoboštva, a ispunjen znanjem.”[38]
Imam Rida prenosi od svojih predaka, mir s njima, da je Božiji poslanik, blagoslov i mir Božiji neka su s njim i njegovim, rekao: “Ko voli da se drži za najčvršću vezu, neka se drži za ljubav prema Aliju i mome Ehli-bejtu.”[39]
Imam Sadik, mir s njim, je rekao: “Ko bude volio Ehli-bejt i tu ljubav prema nama ovjeri u svome srcu, vrela mudrosti poteći će na njegov jezik, osvježit će mu se vjera u srcu i upisat će mu se djela sedamdeset vjerovjesnika, sedamdeset potpuno iskrenih i sedamdeset šehida, kao i djela sedamdeset pobožnih ljudi koji robuju Bogu sedamdeset godina.”[40]
Fudajl prenosi da je upitao Imama Kazima, mir s njim: “Šta je od onoga što im je učinjeno obaveznim najbolje za robove u približavanju Bogu?” Imam, mir s njim, odgovori: “Najbolje čime se robovi približavaju Bogu je da budu pokorni Bogu i Njegovom poslaniku te da vole Boga, Njegova poslanika i One kojima je vlast povjerena. Imam Bakir, mir s njim, je govorio: ‘Ljubav prema nama je vjerovanje, a mržnja prema nama je nevjerstvo.’”[41]
Imam Ali, mir s njim, prenosi da je Božiji poslanik, blagoslov i mir Božiji neka su s njim i njegovim, rekao: “O Ali, ko bude volio mene, tebe i imame tvoje potomke, neka zahvaljuje Bogu što je zakonito rođen, jer nas vole samo oni koji su zakonito rođeni, a mrze samo oni koji su nezakonito rođeni.”[42]
Imam Sadik, mir s njim, rekao je: “Vjernik je časniji od Kabe.”[43]
Imam Sadik prenosi od svojih predaka, mir s njima, da je Imam Ali, mir s njim, rekao: “Vjernik živi u pet svjetlosti: njegov dolazak je svjetlost, njegov odlazak je svjetlost, njegovo znanje je svjetlost, njegov govor je svjetlost i njegov pogled na Sudnjem danu usmjeren je ka svjetlosti.”[44]
Džejš ibn Mu‘temer prenosi da je ušao kod Imama Alija, mir s njim, koji je u dvorištu bio naslonjen [na nešto], i obratio mu se: “Mir, milost i blagoslovi Božiji s tobom, o Zapovjedniče pravovjernih, kako si osvanuo?” Imam podiže glavu i odgovori mu na selam te reče: “Osvanuo sam u ljubavi prema onome ko nas voli i u mržnji prema onome ko nas mrzi. Onaj koji nas voli svakog dana i svake noći očekuje sreću i olakšanje, a onaj koji nas mrzi napravio je zgradu i temelj svoje zgrade postavio je na rub podlokane obale koja se nakrivila, pa mu se zgrada nakrivila i on će se s njom srušiti u džehennemsku vatru.”[45]
Božiji poslanik, blagoslov i mir Božiji neka su s njim i njegovim, rekao je: “Ljubav prema Ehli-bejtu pomaže onima koji je posjeduju u sedam strašnih prilika: na samrti, u kaburu te pri ustajanju iz grobova, razastiranju listova sa djelima, polaganju računa, vaganju djela i prelasku preko Sirat-ćuprije. Zato, ko želi da bude siguran u ovim prilikama, neka uzme za zaštitnika Alija nakon mene i neka se drži za čvrsto uže, a to uže su Ali ibn Ebi Talib i njegovo potomstvo nakon njega, jer su oni moji nasljednici i pomagači. Njihovo znanje je moje znanje, njihova blagost je moja blagost, njihovo lijepo ponašanje je moje lijepo ponašanje i njihov ugled je moj ugled. Oni su predvodnici Božijih prijatelja, vođe bogobojaznih i nasljednici vjerovjesnika. Njihov rat je moj rat i njihov neprijatelj je moj neprijatelj.”[46]
Objašnjenje
Tumačeći Božije riječi: “Zajamčena je Moja ljubav prema onima koji se vole samo radi Mene”[47] naveli smo ajete, predaje i objašnjenja koji govore o vrijednosti ljubavi radi Allaha, o veličanstvenosti vjernika te o značaju i ugledu koji oni imaju kod Uzvišenog Allaha.
Iz teksta hadisa i ajeta predočenih u vezi s njim zaključujemo da Allah ima dvije kuće i dva roba: Ovaj svijet, koji je prezren kao i onaj ko njega vidi nezavisnim, i Budući svijet, koji je poželjan isto kao i onaj ko gleda u njega i ko ga traži.
Prema tome, ako je neki čovjek zabrinut samo za Ovaj svijet i njegove ukrase, vjernik je dužan da ga izbjegava, da se udalji od njega i da prekine druženje s njim, pazeći da i njega ne obuzmu nemar prema Budućem svijetu i zaboravljanje iskonske prirode i osnove stvaranja. Nasuprot tome, poželjni su druženje s ljudima koji su posvećeni Budućem svijetu i ljubav prema njima, jer je druženje s njima i posjećivanje njih – pa čak i samo viđenje takvih pojedinaca – sjećanje na Allaha Svevišnjeg, posvećivanje Budućem svijetu i okretanje ka svrsi svekolikog stvaranja. Prvaci skupine ljudi posvećenih Budućem svijetu su vjerovjesnici, Božiji prijatelji, mir s njima, i tako redom.
Izvor: Ali Se'adet Perver, Tajne s Miradža, sv. 2., Fondacija „Mulla Sadra“, Sarajevo,2019., sa arapskog preveli: Ensar Karaman i Elmedin Karaman
[1] El-En‘ām, 32.
[2] Isto, 70.
[3] En-Nedžm, 29.
[4] El-Kasas, 77.
[5] Bihāru-l-envār, sv. 70, str. 82, predaja 45.
[6] Isto, 83, predaja 46.
[7] Bihāru-l-envār, sv. 70, str. 92, predaja 69.
[8] Isto. 96, predaja 81.
[9] El-Kāfī, sv. 2, str. 130, predaja 11.
[10] Bihāru-l-envār, sv. 74, str. 81.
[11] Isto, str. 82.
[12] Isto, str. 82.
[13] Isto, str. 82.
[14] Bihāru-l-envār, sv. 74, str. 83.
[15] Isto, sv. 70, str. 98, predaja 82.
[16] Isto, str. 100, predaja 87.
[17] Bihāru-l-envār, sv. 70, str. 168, predaja 4.
[18] Isto, str. 170, predaja 7.
[19] Predaja s Miradža, poglavlje 3.
[20] Isto.
[21] Isto, poglavlje 4.
[22] El-Bekare, 223.
[23] El-Kehf, 46.
[24] El-Enbijā’, 94.
[25] El-Hadīd, 21.
[26] El-Kasas, 77.
[27] Bihāru-l-envār, sv. 68, str. 177, predaja 18.
[28] Isto, str. 183, predaja 43.
[29] Isto, str. 190, predaja 54.
[30] Bihāru-l-envār, sv. 71, str. 191, predaja 58; Er-Rūm, 44.
[31] Isto, sv. 8, str. 162, predaja 104.
[32] Eš-Šūra, 23.
[33] El-Mā’ide, 56.
[34] Bihāru-l-envār, sv. 27, str. 86, predaja 30.
[35] Isto, str. 88, predaja 38.
[36] Bihāru-l-envār, sv. 27, str. 51, predaja 2.
[37] Isto, str. 52, predaja 3.
[38] Isto, str. 79, predaja 13.
[39] Bihāru-l-envār, sv. 27, str. 79, predaja 14.
[40] Isto, str. 90, predaja 43.
[41] Isto, str. 91, predaja 49.
[42] Bihāru-l-envār, sv. 27, str. 146, predaja 5.
[43] Isto, sv. 65, str. 16, predaja 20.
[44] Isto, str. 17, predaja 24.
[45] Bihāru-l-envār, sv. 65, str. 38, predaja 81.
[46] Isto, sv. 27, str. 162, predaja 10.
[47] Predaja s Miradža, poglavlje 2.