Adab hazreti Muhammeda
Također, jedna od dova koja svjedoči adab poslanika jeste ona koju Kur’an prenosi od Muhammeda, s.a.v.a., koja uključuje i vjernike njegova ummeta.
”Poslanik vjeruje u ono što mu se objavljuje od Gospodara njegova, a i vjernici u to vjeruju! Svi vjeruju u Allaha, i u meleke Njegove, i u Knjige Njegove, i u poslanike Njegove: “Mi među poslanicima ne pravimo nikakve razlike.” I vjernici govore: “Čujemo i pokoravamo se, oprosti nam, o naš Gospodaru; Tebi nam je se vratiti.” Allah nijednog čovjeka ne zadužuje iznad mogućnosti njegove; u čovjekovu je korist sve što zaradi, a protiv njega je ono što na se uprti. “O Gospodaru naš, nemoj nas kazniti, budemo li zaboravili ili iz neopreza nešto počinili! O Gospodaru naš, nemoj na nas breme tovariti kao što Si ga natovario na one što su nam prethodili! O Gospodaru naš, ne stavljaj nam u dužnost ono za što nemamo snage! Pređi preko grijeha naših, i oprosti nam, i milošću nas obaspi! Ti Si Zaštitnik naš i zato nam pomozi protiv naroda nevjerničkog![1]
Ovi ajeti, kao što se jasno da vidjeti, govore o imanu Božijeg Poslanika, s.a.v.a., u Časni Kur’an i sva načela vjerovanja kao i pojedinačne propise vjerozakona, da bi u nastavku kazivanja o tom pitanju njemu bili pripojeni i vjernici. Ono što se da zaključiti iz konteksta ajeta jeste da se oni odnose na sve vjernike Muhammedova, s.a.v.a., ummeta, a ne samo na njegove savremenike, jer govor kojim je izrečena dova, govor je stanja vjernika u bilo kojem vremenu da živio, a ne samo govor onih iz vremena Objave.
Može se reći da su ova dva ajeta uporediva i mjerilo su odnosa između sljedbenika Knjige i vjernika ovog ummeta u pogledu pristupa i razumijevanja nebeske Knjige ili, drugim riječima, s obzirom na njihov odgoj adabom pokornosti spram Knjige koja im je objavljena. Pohvala koju je Allah, dž.š., u ova dva ajeta uputio vjernicima i olakšice koje im je dopustio spram njihovih obaveza, stoje tačno naspram kritike upućene sljedbenicima Knjige u ajetima iste sure, odnosno sure Bekare. Bilo da se tiče onih ajeta koji sljedbenike Knjige kore zato što prave razliku među melecima, pa tako jedne drže za neprijatelje, kao recimo Džibrila, a druge za prijatelje; ili zato što su porekli Kur’an, a vjeruju u druge nebeske knjige; ili zato što među Božijim poslanicima prave razliku, pa su uzvjerovali u Musaa i Isaa, a porekli Muhammeda, neka je mir njima; ili zato što među Božijim propisima prave razliku tako što prihvataju dio onoga što je objavljeno u Božijoj knjizi, a u drugi dio ne vjeruju.
U ova dva ajeta ističe se da vjernici ovog ummeta nisu takvi. Zapravo, oni vjeruju u Boga i sve meleke, prihvataju sve nebeske knjige i sve Božije poslanike, ne praveći razliku među njima. Oni pokornošću i poniznošću spram istinskih učenja koja su im objavljena ispoljavaju adab prema svome Gospodaru. Oni se odazivaju na poziv Gospodara obznanjen kroz vjerozakon dostavljen Poslaniku, riječima Čujemo i pokoravamo se! A nisu poput Jevreja koji su rekli: Čujemo, ali se ne pokoravamo! Nadalje, oni sebe vide kao robove u vlasništvu svoga Gospodara, i to kao robove koji nisu vlasnici ničega kod Allaha, dž.š., tako da nikako ne prigovaraju na svojoj pokornosti i pobožnosti, već traže oprost za svoje grijehe: Gospodaru naš, oprosti nam! Oni nisu poput Jevreje, koji su govorili: Nama će ubrzo biti oprošteno, ili: Allah je siromah, a mi smo imućni, ili: Nas neće dotaći vatra osim nekoliko dana. Kao i druga zastranjenja koja su kod sebe pokazali.
Allah, dž.š., nakon ovog upoređivanja, kaže: Allah nijednog čovjeka ne zadužuje iznad mogućnosti njegove; u čovjekovu je korist sve što zaradi, a protiv njega je ono što na se uprti. Prirodno je da Božiji propisi i obaveze slijede, odnosno proizlaze iz fitreta po kojem je Allah, dž.š., stvorio čovjeka. Jasno je da čovjekov fitret, koji predstavlja samosvojno obličje njegova stvaranja, njega poziva jedino na one radnje koje su njemu moguće i za koja posjeduje oruđa, i u tome je, bez ikakve sumnje, životno blaženstvo i sreća.
Naravno, ako se pojavi pitanje izvanredne važnosti, čije ispunjenje zahtijeva više truda i pregnuća nego što je to uobičajeno, ili roba izvodi iz propisa fitreta i forme robovanja, u tom slučaju fitret donosi drugi propis, a to je da Gospodar ili bilo ko drugi koji upravlja poslovima obaveže roba onim teškim obavezama koji prelaze okvire uobičajene mogućnosti i moći. Naprimjer, da obaveže čovjeka da prilikom pojave sumnje u izvršenost vjerske obaveze pribjegne oprezu ili da kod važnih poslova izbjegava nemar i čuva se zaborava i pogreške, poput obaveznih opreza koji Sveti Zakonodavac propisuje u pitanjima života, porodice i imetka ljudi. Ili poput obavezivanja teškim obavezama i koliko god ljudi ispoljavali više tvrdoglavosti i istrajavanja u pitanjima i traženju objašnjenja, On ih sve više i teže obavezuje, ostavljajući sve manje slobode, poput slučaja Beni Israila, o kojem nas Kur’an obavještava.
Rečeni ajet: Allah nijednog čovjeka ne zadužuje iznad mogućnosti njegove…, slijede riječi Poslanika Božijeg, s.a.v.a., i vjernika, a izrečene su kao uvod za dovu: O Gospodaru naš, nemoj nas kazniti…, da bi to ujedno bilo i hvala Uzvišenom Bogu, kao i da bi se otklonila pogrešna postavka da Uzvišeni kažnjava za ono što nije u čovjekovoj moći i da obavezuje nekim teškim propisima. Ako se riječima: O Gospodaru naš, nemoj nas kazniti…, obraća položaju Gospodara to je zato da bi se dobilo olakšanje u sekundarnim, a ne primarnim ili osnovnim propisima, ili onim propisima koji su posljedica ispoljene tvrdoglavosti ljudi, a ne da Allah, dž.š., objavljuje propise bez uzimanja u obzir bilo kojeg od iznesena dva vida. Ove riječi Uzvišenog Boga nalaze se unutar ove dvije dove islamskog ummeta, odnosno, između …Oprosti nam, o naš Gospodaru i O Gospodaru naš, nemoj nas kazniti…, da bi se time ukazalo na koristi onoga što im prethodi i da ujedno za muslimane priskrbi podučavajući i odgojni karakter, odnosno, da Allah prouči dovu njihovim jezicima, jer vjernici imaju vjerovanje u ono što Uzvišeni kaže.
U svakom slučaju, na ovaj govor oslanjanju se vjernici i rečeno predstavlja temelj njihove dove. U nastavku Allah, dž.š., prenosi završetak njihove dove koja govori o drugim molbama: O Gospodaru naš, nemoj nas kazniti…, O Gospodaru naš, nemoj na nas breme tovariti…, O Gospodaru naš, ne stavljaj nam u dužnost ono za što nemamo snage! Pređi preko grijeha naših… Oprost (وَاعْفُ عَنَّا) za koji oni ovdje na kraju mole kao da je oprost od počinjenog u zaboravu, nehotično i onoga što je bilo izvan njihove moći. A nastavak dove …i oprosti nam, i milošću nas obaspi! (وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ) odnosi se na molbu za ostale oblika grijeha i pogrešaka. Ponovno traženje oprosta, odnosno milosti, iako su je već prije tražili u ovoj dovi, nije ponavljanje, jer to ukazuje na njihovo stanje i adab koji imaju prema Gospodaru za razliku sljedbenika Knjige i njihova odnosa sa Gospodarem i njihovom Knjigom. Pored toga, kod učenja dove nema prepreka u postupku ponavljanja, kao što je to možda slučaj u drugim prilikama. Nadalje, ova dova sažima u sebi adab robovanja i pokornosti i poštivanja adaba kod iskanja Gospodareve pažnje jednog nakon drugog, te priznanje svoga položaja kao posljedice vlasništva Njegova i prihvatanje položaja poniznoga, neznatnog, siromašnog i nemoćnog roba spram položaja Njegove Uzvišenosti i Časti, toliko je očito da nema potrebe za dodatnim pojašnjavanjem.
U Časnom Kur’anu nalazimo različite oblike božanskih adaba i uzvišenih učenja, kojima je Allahov Poslanik, s.a.v.a., poučavan da ih primijeni u prilikama hvaljenja i slavljenja Gospodara i u molitvama. To možemo vidjeti u sljedećim ajetima. Ti reci: “O Allahu, Koji svu vlast imaš, Ti vlast onome kome hoćeš daješ…”[2] Ti reci: “Allahu, Stvoritelju nebesâ i Zemlje, Znalcu svijeta nevidljivog i vidljivog, Ti ćeš suditi međ’ Svojim robovima..!” [3] Ti reci: “Hvala Allahu i mir robovima Njegovim koje On odabra! Da li je Allah bolji ili oni koje Njemu pridružuju oni?!”[4] Ti reci: “I namaz moj, i obredi moji, i život moj, i smrt moja doista pripadaju Allahu, Gospodaru svih svjetova…”[5] Gospodaru moj, Ti znanje moje proširi![6] I reci: “Gospodaru moj, utječem Ti se od spletaka šejtana!” [7]
I brojni drugi ajeti kojima je zajedničko da poučavaju uzvišenom adabu kojem je bio poučen Božiji Poslanik, a on sam ih je preporučivao svome ummetu.
Sljedeći oblik adaba od Gospodara poučeni poslanici provodili su u razgovorima sa svojim narodom. Ovaj oblik adaba je po sebi veoma obuhvatan i o njemu kao takvom treba govoriti uporedo sa adabom poslanika koji su slijedili u svojim obraćanjima Bogu Uzvišenom. Istovremeno, treba ga posmatrati kao djelatno promicanje vjere, koje nije manje važno od promicanja govorenjem, štaviše, riječ je o djelotvornijem obliku promicanja. Časni Kur’an je pun ovih adaba, a jedan od njih je onaj koji se može vidjeti u razgovoru koji je vođen između hazreti Nuha i njegova naroda.
A glavešine mu rekoše: “O Nuhu, s nama si raspravu vodio i dugo si s nama raspravljao! Deder dođi s time čime nam prijetiš, ako istinu govoriš!” Pa Nuh reče: “Allah će vam kaznu dati ako On htjedne, a vi nećete biti u stanju umaći! I savjet moj neće vam biti ni od kakve koristi, kad bih vas ja i htio savjetovati, ako vas Allah htjedne u zabludi ostaviti! Pa, On je Gospodar vaš, Njemu ćete se vi vratiti!”[8]
Kada je narod u ovom govoru tražio od Nuha, a.s., da provede kaznu, misleći da je to u njegovim rukama i želeći time dokazati njegovu nemoć, on to niječe kod sebe, pripisujući to istovremeno Allahu, dž.š. Hazreti Nuh riječima ako On htjedne, a potom a vi nećete biti u stanju umaći, dovodi adab do njegovih krajnjih granica. Nadalje, rekao je Allah, a ne Gospodar moj, zato što riječ Allah ukazuje na biće u Kojem okončava svaka ljepota i sva čast. Hazreti Nuh se nije zadovoljio samo nijekanjem moći kod sebe da kažnjava i da to potvrdi i pripiše Uzvišenom Bogu, već na sve to dodaje da – ukoliko Bog ne htjedne da se okoriste njegovim savjetom to nikad neće moći ni učiniti. Ovim je on upotpunio nijekanje moći od sebe i potvrđivanje istoga kod Uzvišenog Boga. Na kraju, on svoje nijekanje uvjetuje rečenicom: Pa, On je Gospodar vaš, Njemu ćete se vi vratiti!
Cijenjeni čitaoče, ako obratiš pažnju na ovaj razgovor, uvidjet ćeš da je cijeli razgovor ispunjen adabom kao što su život i djelovanje svih poslanika prepuni tako suptilnih i zadivljujućih adaba. Da, ovi velikani ljudskoga roda su sve svoje radnje, mirovanja i govorenja uobličavali prema adabu i svijesti o Njegovoj prisutnosti, iako ponekad izvana gledano njihove radnje, govorenja i ponašanje izgledaju kao i kod onog čovjeka koji je udaljen od svoga Gospodara i od koga je njegov Gospodar daleko. A oni koji su kod Njega ne ohole se da Mu robuju, niti se dosađuju, slave Ga noću i danju, ne malaksavaju![9]
Uzvišeni Allah navodi mnoštvo primjera u kojima su poslanici Hud, Salih, Ibrahim, Musa, Šuajb, Jusuf, Sulejman, Isa, Muhammed, neka je Božiji blagoslov na sviju njih, vodili sa svojim narodom u različitim stanjima kao što su teškoća i spokoj, rat i mir, skriveno i javno, prijeteći i donoseći radosne vijesti i sl.
Cijenjeni čitaoče, pažljivo pogledaj sljedeći ajet koji govori o Musau, nakon što se vratio sa planine Tur svome narodu u stanju potpune rasrđenosti i ljutnje, ali i pored toga, pri samom spomenu Uzvišenog Boga, on primjenjuje adab. Pa se Musa vrati svome narodu, srdit i žalostan. “O narode moj” – reče on – “zar vam Gospodar vaš nije dao lijepo obećanje? Zar vam se ugovoreno vrijeme oduljilo, ili pak hoćete da vas zadesi srdžba od vašega Gospodara, pa se stoga niste držali obećanja meni datoga!”[10]
Ili adab u sljedećima ajetima: I poče da ga zavodi ona u čijoj kući on bī, pa sva vrata pozatvori i reče: “Hodi!” A on reče: “Ne daj Bože! Doista me Gospodar moj lijepo pazi, a silnici nikada neće nikakva uspjeha polučiti!”[11] I Jusuf reče: “Ja vas sada neću koriti, Allah će vam oprostiti, On je od svih samilosnih najsamilosniji!”[12]
Zastanimo kod hazreti Sulejmana, a.s., i pogledajmo šta Kur’an o njemu kaže: Pa kada vidje pred sobom prijesto postavljen, Sulejman reče: “Ovo je blagodat od Gospodara moga, da bi me izvrgao kušnji hoću li zahvalan ili nezahvalan biti! A ko je zahvalan, u svoju je korist zahvalan, a ko je nezahvalan – ta, Gospodar moj je neovisan i plemenit.”[13] Treba znati da hazreti Sulejman izgovara ovu zahvalu Uzvišenom Bogu u trenutku kada on raspolaže sa ogromnom vlašću, posjeduje neuobičajene moći i snagu upravljanja. Na njegovu zapovijed u roku kraćem od treptaja oka njemu se donosi u Palestinu prijestolje Belkise, vladarice Sabe. Hazreti Sulejman, ni pored svega pobrojanog, ne pokazuje ni najmanji oblik uznositosti ili oholosti. Štaviše, u jednom takvom trenutku on, u prisustvu svih svojih velikaša sa dvora, na najljepši način izriče hvalu Uzvišenom Gospodaru, a da se ni na trenutak ne premišlja da to učini.
Cijenjeni čitaoče! Nakon kratkog pregleda i uvida u adab poslanika, neophodno je osvrnuti se na kur’anske ajete koji govore adabu Nemruda i faraona i drugih, te uporediti njihovo ponašanje i govorenje sa poslaničkim ponašanjem i govorenjem. Pogledajmo kazivanje o hazreti Ibrahimu i Nemrudu: Zar ne znaš o onome, koji se sa Ibrahimom o njegovu Gospodaru prepirao, onda kada mu je Allah carstvo dao? Kad Ibrahim reče: “Gospodar moj je Onaj Koji život i smrt daje!” – taj reče: “Pa i ja život i smrt dajem!”[14] Nemrud je dao ovaj odgovor kada su mu doveli dvojicu zatvorenika, da bi pokazao kako on daje život i smrt: jednog oslobodi, a naredi da drugog pogube.
Kur’an o faraonu i njegovom govoru kaže: A faraon je razglasio narodu svome rekavši: “O narode moj! Zar meni ne pripada vlast nad Misirom i ovih rukavaca rijeke koji teku ispred mene?! Zar to ne vidite?! Zar ja nisam bolji od ovog bijednika koji jedva da jasno zbori?! Zašto mu nisu date narukvice od zlata…?!”[15]
Faraon se diči svojom vlašću, rijekama i zlatom koje posjeduju on i njegove pristalice i ne proteče mnogo, a on pored svega ovog imetka reče: Ja sam vaš vrhovni Gospodar! Ovo su onaj isti faraon i njegove pristalice čiji je urod uništio siloviti vjetar te krilati i beskrilati skakavci, kojima su žabe život učinile nemogućim i zajedno sa drugim Musaovim čudima njihova se moć iz dana u dan umanjivala, a niskost se uvećavala.
Od poslaničkih adaba je i onaj ajet koji kazuje o Poslaniku i njegovom drugu u pećini: ...kada su njih dvojica bila u pećini i kada je on rekao drugu svome: “Ne strahuj! Doista, s nama je Allah!”[16] Tegobe i veličina strahote toga dana Poslanika nije spriječilo da bude svjestan Uzvišenog Boga i Njegova prisustva.
Od tih ajeta je i sljedeći: A kada je Vjerovjesnik jednoj od svojih žena tajnu povjerio, pa je ona odala, a Allah je to njemu otkrio, on je bio dio tajne kazao, a ostalo prešutio, pa kad joj on to obznani, ona upita: “Ko tebe o tome izvijesti?” On reče: “Izvijesti me Sveznajući, o svemu Obaviješteni!”[17] Božiji Poslanik, s.a.v.a., slijedio je adab prema Gospodaru i u osami, kao u ovom primjeru, kada je otkrivao tajnu jednoj od svojih supruga.
Sva ostala kazivanja o poslanicima u Kur’anu nose na isti način u sebi najbolje oblike adaba i najplemenitije stečevine. Da se ne bojimo da će naš govor o svim ovim primjerima biti predug, naveli bismo sve koji se javljaju u Kura’nu i o njima bismo opsežno raspravljali.
Sljedeći adab koji su poslanici provodili jeste onaj u svakodnevnom ophođenju i razgovoru sa ljudima.
Jedan od primjera rečenog su rasprave koje su poslanici vodili sa nevjernicima, a zabilježene su u Kur’anu, kao i razgovori sa vjernicima. Ako razmotrite različite razgovore koje su poslanici vodili sa nepokornim i neznalicama, ne možete naći ništa što bi u odnosu na nevjernike predstavljalo nedoličan, uvredljiv i neprimjeren govor. Pored svih protivljenja i otpora, ismijavanja, ponižavanja, psovki koje su poslanici trpjeli od njih, u odgovorima se može naći jedino najljepši govor i najdobrostivija pridika. Od njih nisu odlazili, osim sa selamom: …a kada ih neznalice oslove, odgovaraju: “Mir vama!”[18]
Jedan od razgovora koje Kur’an prenosi vođen je između hazreti Nuha i njegova naroda: Glavešine naroda njegova, koji nisu vjerovali, govorili bi: “Mi smatramo da si ti samo čovjek nama nalik, i smatramo da tebe slijede samo oni među nama prezreni, kratke pameti! Mi ne vidimo da vi prednjačite nad nama ikakvom vrednotom, čak vas i lažljivcima smatramo!” Pa bi Nuh govorio: “O narode moj! Zar mislite – ako sam ja na dokazu od Gospodara svoga i ako mi je On od Sebe milost vjerovjesništva podario, a vi opet slijepi za to – zar mislite da ćemo vas prisiliti na to, a vama je to još i odvratno?!”[19]
Ili razgovor između hazreti Huda i njegova naroda Ada: “Mi tvrdimo da je tebe neko naše božanstvo zlom pogodilo!” A Hud reče: “Ja za svjedoka pozivam Allaha, a budite i vi svjedoci da ja nemam ništa s tim što vi Allahu druge smatrate ravnim pored Njega.”[20]
Kur’an prenosi Azerove riječi: “Zar ti, o Ibrahime, mrziš moja božanstva?!” – povika otac njegov – “Ako se ne okaniš, zbilja ću te kamenovati, zato me zadugo napusti!” “Mir tebi!” – Ibrahim odgovori. “Moliću Gospodara svoga da ti oprosti, jer je On doista dobar prema meni.”[21]
Kur’an za narod Šuajbov prenosi: Glavešine iz naroda njegova, koje nisu vjerovale, govorile bi: “Mi te doista u ludilu vidimo i doista smatramo da si ti od onih koji su lašci!” “O narode moj” – odgovarao bi on – “kod mene ludila nema nikakva, nego sam ja poslanik Gospodara svih svjetova! Dostavljam vam poslanice Gospodara moga, i pouzdan sam vam savjetnik.”[22]
Kur’an u vezi sa faraonom saopćava: Pa faraon upita: “A ko je Gospodar svjetova?” Musa reče: “Gospodar nebesa i Zemlje i onoga što je između njih, ako vjerujete!” “Čujete li?” – faraon reče onima što bijahu oko njega. “Gospodar vaš i Gospodar vaših predaka drevnih!” – reče Musa. “Zbilja, poslanik vaš ovaj, koji vam je poslat, uistinu, lud je!” – povika faraon. A Musa reče: “Gospodar Istoka i Zapada, i onoga što je između njih, ako pameti imate!”[23]
Kur’an u vezi sa narodom Merjeminim saopćava: I noseći ga, dođe ona narodu svomu, a oni povikaše: “O Merjemo, učinila si nešto ružno! O sestro Harunova, otac ti nije bio nevaljao, a ni mati tvoja nije bila bludnica!” A ona im na njega pokaza. “Kako da govorimo djetetu u bešici?” – upitaše. A ono reče: “Ja sam Allahov rob! Meni će On Knjigu dati i vjerovjesnikom me učiniti!”[24]
Kur’an kao podršku Poslanika, s.a.v.a., spram nepriličnih mu pripisivanja kaže: Pa ti opominji! Jer nisi ti, milošću Gospodara svoga, ni proricatelj niti lud! Zar oni da govore: “On je pjesnik! Čekat ćemo mu sudbinu nestalnu!” Ti reci: “Čekajte vi! I ja ću zajedno sa vama čekati!”[25]
Također, Kur’an kaže: I nevjernici još govore: “Ne slijedite vi drugoga doli opčinjena čovjeka!” Pogledaj kako o tebi oni primjere iznose, pa potom lutaju i Pravi Put naći ne mogu![26]
Pored navedenih primjera, Kur’an prenosi mnoštvo drugih izrečenih kleveti i pogrdnih riječi od strane nevjernika, a istovremeno nećete naći da je ijedan poslanik pored takvih grubih i nedoličnih ispada rekao jednu ružnu riječ, osim logična odgovora i istinite riječi popraćene lijepim ponašanjem.
Ovi velikani ljudskoga roda slijedili su odgoj koji ih je poučio najljepšem adabu i najboljem govoru. Upravo u ozračju ove Božije pouke je i ona zapovijed koju Kur’an prenosi: Idite vas dvojica faraonu, on je u zlu prevršio svu mjeru, pa mu blagim riječima govorite, ne bi li razmislio ili se pobojao![27]
Allah, dž.š., Svome Poslaniku, s.a.v.a., kaže: Ako se od njih moraš okrenuti, u želji da od Gospodara svoga stekneš samilost kojoj se nadaš, ti im opet reci koju lagodnu riječ, jer i sam od Gospodara svoga milost tražiš i njoj se nadaš, onda im barem koju lijepu riječ reci.[28]
Od poslaničkih adaba je i onaj da su u razgovoru sa ljudima uvijek sebe smatrali pripadnikom naroda i jednim od njih. Sa svakim od njih su razgovarali u srazmjeri njihova razumijevanja. Ovo se razgovijetno može vidjeti u kur’anskim ajetima koji bilježe takve razgovore. I šije i sunije prenose hadis od Božijeg Poslanika, s.a.v.a., da je rekao: “Mi, skupina poslanika, razgovaramo sa ljudima u srazmjeri njihova razumijevanja.”
Svakako treba znati da se slanje poslanika u temelji na upućivanju ka istini, tumačenju istine i njenom pomaganju. Prema tome, poslanici, neka je mir svima njima, neizbježno moraju kod promicanja istine sami biti istina i daleko od laži te se ustezati od svega što može odvoditi u zabludu i zastranjenje, bilo da to odgovara željama ljudi ili ne, bilo da to potiče sklonost i želju ili odbojnost. Pored toga, Uzvišeni Bog je radi učvršćivanja istine izrekao najstrožije opomene poslanicima u pogledu zahtjeva da ne slijede laž, bilo u govoru, bilo u djelu, jer je jasno da je laž, čak i da se desi na putu istine ili izvan nje, opet samo laž i ništa drugo. Pozivanje istini nije spojivo sa odobravanjem laži, kolikogod da se laž nađe na putu istine. Upravo zato Allah, dž.š., kaže: Za pomagače nisam uzimao one koji na krivi put odvode.[29] Također, On je rekao: A da te nismo učinili čvrstim, gotovo da bi im se malo priklonio, i tad bismo ti doista dali da iskusiš dvostruku patnju u životu i dvostruku patnju nakon smrti! Tada ne bi nikoga našao ko bi ti protiv Nas pomogao.[30] Dakle, kada su stvari ovako postavljene, ne priliči da se spram istine pristupa i sa najneznatnijim oblikom nemara ili prevare, kao što ne priliči da se iskazuje i najmanji oblik uvažavanja laži.
Upravo zato vidimo da je Uzvišeni Bog opremio Svoje poslanike onim osobinama koje olakšavaju slijeđenje puta istine i pomaganje istine, kao što je i rekao: Vjerovjesniku nema teškoće nikoje u onome što je njemu Allah naredio, jer takav je Allahov običaj bio i za one koji su bili i nestali prije – a naredba Allahova je odredba čvrsto određena! – za one koji su Allahove poslanice dostavljali, i od Njega strepili, i koji se nikoga, osim Allaha, nisu bojali. A dovoljno je to što će se pred Allahom račun polagati![31]
Ovim je rečeno da Božiji poslanici nisu bili izloženi naporu u onome što im je učinjeno obaveznim, a kod ispunjenja Božijih propisa nisu strahovali ni od koga, osim Njega. Iz rečenog se može shvatiti da ovi velikani na putu ispoljavanja istine nisu vidjeli nikakvu prepreku, kolikogod da je bilo utemeljeno pretpostaviti da ih je ovaj posao dovodio u različite neprilike i opasnosti.
Uzvišeni Bog im je obećao pomoć na putu promicanja istine: A Riječ Naša je davno rečena o robovima Našim, o poslanicima: “Oni će biti, doista, potpomognuti, a Naša vojska – ona će biti pobjednička!”[32] Također je rekao: Mi ćemo, doista, pomoći Naše poslanike.[33]
Dakle, historija bilježi događaje i vidimo da poslanici, neka je mir svima njima, nisu imali nikakvog straha kod iskazivanja istine, nudeći je ogoljenu, ničim prikrivenu, kolikogod da je bila ljudima neugodna i kakogod nije odgovarala njihovim prohtjevima. Allah, dž.š., govoreći o Nuhu, a.s., prenosi njegove riječi: Ali, ja vas zbilja smatram narodom neznalačkim.[34] Dok je Hud, a.s., rekao: ...vi samo potvore iznosite.[35] Također, hazreti Hud je drugom prilikom svome narodu rekao: A Hud bi odgovarao: “Već je na vas pala srdžba i gnjev od Gospodara vašeg, zar da se vi sa mnom raspravljate o imenima koje ste vi i vaši preci dali božanstvima, i o kojima Allah ne objavi nikakva dokaza?!”[36] Za hazreti Luta, a.s., prenosi se da je rekao: Vi ste narod koji u zlu svaku mjeru prelazi![37] Hazreti Ibrahim, a.s., u Kur’anu svome narodu kaže: Teško vama i onima kojima se, umjesto Allahu, klanjate! Zašto ne razmislite?[38] Hazreti Musa, a.s., je – u odgovoru na faraonove riječi: “Ja mislim, o Musa, da si ti doista opčinjen!”– rekao: “Pa ti znaš da ovo nije objavio kao znamenja neporeciva niko drugi nego Gospodar nebesâ i Zemlje! Ja mislim da ćeš ti, o faraone, sigurno nastradati.”[39]
Isto tako, postoje brojni drugi primjeri koji svjedoče slijeđenje adaba u pogledu istine. Ovdje se mora primijetiti da ni jedna stvar nije draža, voljenija, cjenjenija, plemenitija i vrjednija, od istine. Ako se u ovim primjerima može vidjeti neki adab koji je u očima ljudi suprotan onom koji je prisutan u njihovim životima, ipak ih ne treba smatrati lišenim adaba, jer se ne može oslanjati na mišljenje i stanovište ljudi čija se zgrada života podiže na temeljima slijeđenja i povinovanja prohtjevima duše, miješanjem sa ljudima neistine, poniznošću i ulagivanjem pokvarenjacima i koji na takav način priskrbljuju svoje životne potrebe.
Ukratko, kao što je rečeno na početku ovog ogleda, adab se ozbiljuje jedino u dozvoljenom, lijepom i dobrom govoru i djelu, s tim da se mjerilo pohvaljenog i lijepog adaba razlikuje prema školama mišljenja i životnim praksama iz kojih izrastaju različita društva. Međutim, u vjerskoj zajednici, budući da se ona oslanja na Božiji poziv, a Božiji poziv u djelu i vjerovanju slijedi jedino istinu, istina se nikad ne miješa sa laži i ne temelji se na njoj te zato i ne traži od nje pomoć. Zbog svega iznesenog, neupitno je da se u ovakvoj zajednici istina uvijek slijedi i u punom smislu ispoljava. Zajednica vjernika kao takva u slučaju različitih puteva kretanja ka istini i njenog svjedočenja primijenit će najbolji i najljepši oblik adaba. Naprimjer, ako bude mjesta da se razgovara i otresito, i obazrivo, tada je adab da se primijeni drugi oblik. Ako bude moguće posao obaviti i brzo, i sporo, jasno je da će prvi oblik biti bliži adabu. Primjer iznesenog je dat u Kur’an kada je naređeno uvažavanje oba oblika, ali je za slijeđenje ljepšega rečeno: I Mi mu na pločama napisasmo pouku za sve i objašnjenje za sve. “Primi ih svojski, a narodu svome zapovjedi da se pridržava onoga što je u njima najljepše!”[40] Također: Pa, ti obraduj robove Moje, koji Govor slušaju i slijede ono najljepše u njemu. To su oni koje je Allah na pravi put uputio, takvi su, zbilja, umni ljudi![41]
Ovim je postalo očito da kod laži i istine pomiješane sa laži nema adaba. Sve što nije čista istina zabluda je, a Vladaru Istine se ona ne dopada, kao što je i Sam rekao: Zar poslije istine ima išta osim zablude?[42]
Upravo zbog rečenog poslanici su pozivali istini jasno, otvoreno i istinitim govorom, iako se to u nekim slučajevima protivilo običajima i lažnim adabima nevjerničkih zajednica, čiji su pripadnici ispoljavali nezadovoljstvo zbog toga.
Od poslaničkih adaba u njihovom odnosu prema ljudima jeste i onaj da su iskazivali jednako poštovanje prema bogatim i siromašnim, a više od uobičajenog prema ljudima znanja i bogobojaznosti. Budući da su poslanici svoje djelovanje temeljili na pokornosti i odgoju duša, oni zbog toga nisu pravili razliku između bogataša i siromaha, stara i mlada, muškarca i žene, slobodna i roba, zapovjednika i potčinjenog, vladara i običnog svijeta. Ovdje logika poslanika, neka je mir Božiji njima, dokida lažne društvene statuse i društvene povlastice koje silnici i jaki smatraju svojim prirodnim pravom. U poslaničkom shvatanju uživanje društvenih povlastica i uskraćenost istih, ukratko: blagostanje i nesreća ljudi ne ovisi o njihovom bogatstvu ili siromaštvu, moći ili nemoći. U islamskom vrednovanju ovih pitanja ne smatra se da bogataš i moćnik, primjereno mjestu u društvenoj hijerarhiji treba da na isti način, treba da koriste životne pogodnosti u kojima nema ni teških napora i poslova, ni velike odgovornosti. Zapravo, svi ljudi su jednaki u pogledu povlastica i pogodnosti. Kur’an Časni u vezi sa ovim pitanjem kaže: O ljudi! Mi smo vas od muškarca i žene stvorili i plemenima i narodima vas učinili, da biste se upoznali! Najugledniji kod Allaha je onaj koji Ga se najviše boji![43]
U logici ovog pogleda ona oholost – koju moćni imaju spram svoje moći i bogati spram svoga bogatstva – ustupa mjesto poniznosti, istrajavanju u traženju oprosta i milosti, natjecanju sa drugima u dobročinstvu, borbi na Božijem putu i traženju Njegova zadovoljstva. Kao posljedica rečenog, i prema siromasima se iskazuje poštovanje kao i prema bogatim. Provodi se adab prema siromašnim kao što se provodi i prema moćnicima. Štaviše, prema siromasima se iskazuje suptilniji adab i poštovanje. Allah, dž.š., odgajajući Svoga Poslanika u adabu, kaže: Strpljiv budi s onima koji mole jutrom i večerom svoga Gospodara, želeći naklonost Njegovu, i ne skidaj očiju svojih s njih iz želje za sjajem u životu na ovom svijetu, niti slijedi onoga čije smo srce da Nas spominje nemarnim učinili, i koji strast svoju slijedi i čiji su postupci daleko od razboritosti.[44] Također, Uzvišeni je rekao: I ne tjeraj od sebe one koji se ujutro i navečer Gospodaru svome mole želeći naklonost Njegovu! Ti nećeš svoditi njihov račun, a ni oni neće tvoj račun sviđati. I, ako bi ih odgonio od sebe, ti bi tada silnik bio.[45] Također, Uzvišeni je rekao: Ne pružaj poglede svoje na ono što Mi dajemo na uživanje nekim od njih i zbog njih ne žali, a vjernicima svoje krilo nježnosti prostri! I reci: “Ja sam opominjatelj otvoreni!”[46]
Kur’an Časni prenosi razgovor između hazreti Nuha i njegova naroda koji je protkan iznesenim adabom: Glavešine iz naroda njegova, koje nisu vjerovale, govorile bi: “Mi smatramo da si ti čovjek samo nama nalik, i smatramo da tebe slijede samo oni među nama prezreni, kratke pameti! Mi ne vidimo da vi prednjačite nad nama ikakvom vrednotom, čak vas i lažljivcima smatramo!” Pa bi Nuh govorio: “O narode moj! Zar mislite – ako sam ja na dokazu od Gospodara svoga i ako mi je On od Sebe milost vjerovjesništva podario, a vi opet slijepi za to – zar mislite da ćemo vas prisiliti na to, a vama je to još i odvratno?! O narode moj, za sve to od vas ja ne tražim nikakvo blago. Moja je nagrada u Allaha, i ja nisam onaj koji vjernike tjera, oni će svog Gospodara susresti. Ali, ja vas zbilja smatram narodom neznalačkim. O narode moj, ko bi me od Allaha zaštitio ako bi vjernike otjerao, zar se nećete opomenuti?! Ne velim ja: ‘U mene su riznice Allahove’, niti vam velim: ‘Ja Nepoznato znam!’, ne velim vam: ‘Melek sam’, niti ja govorim o onima koje vi prezrenim držite u svojim očima: ‘Neće njima Allah dati nikakva dobra!’ Pa, Allah najbolje zna šta je u njihovim dušama! A ako bih to govorio, tad bi ja međ’ silnicima bio!”[47]
Slično izloženom, vođen je i razgovor između Šuajba i njegova naroda, a u njemu možemo uočiti zabranu povlastica nekim slojevima društva. Kur’an o tome kaže: Ja ne želim činiti ono što vama zabranjujem, želim samo da dobro činim onoliko koliko mognem! Samo je u Allaha uspjeh moj. U Njega se uzdam i Njemu se obraćam.[48] Također, Kur’an kaže: Došao vam je Poslanik, jedan od vas, teško mu je što ćete na muke udariti, on silno želi da pravim putem pođete, a prema vjernicima je blag i milostiv.[49] Također, Kur’an kaže: Ima ih koji vrijeđaju Vjerovjesnika govoreći: “On vjeruje što god čuje!” Reci: “On čuje samo ono što je dobro po vas, vjeruje u Allaha i povjerenja ima u vjernike, i milost je onima između vas koji vjeruju.”[50] Također, za Poslanika kaže: Ti si, doista, najljepše ćudi![51] Sve ono što Kur’an kaže u opisu Poslanika, s.a.v.a., sažeto je u ajetu: A tebe smo samo kao milost svjetovima poslali![52]
Iako se po svom značenju odnose na lijep moral Poslanika, ovi ajeti kazuju o njegovom adabu kao izvanjskoj manifestaciji lijepog morala. Kao što smo već prije rekli i objasnili, adabi proizlaze iz morala, ali je i pored toga sami adab jedna od grana i lišća stabla morala.
Izvor: Allame Tabatabaji, Adabi Božijih poslanika u tefsiru El-Mizan, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2009, preveo sa prezijskog: Amar Imamović
[1] Bekare, 285-286.
[2] Āli ‘Imrân, 26.
[3] Zumer, 46.
[4] Naml, 59.
[5] En’âm, 162.
[6] Tâ Hâ, 114.
[7] Mu’minûn, 97.
[8] Hûd, 32-34.
[9] Enbijâ, 19-20.
[10] Tâ Hâ, 86.
[11] Jusuf, 23.
[12] Jusuf, 92.
[13] Naml, 40.
[14] Bekare, 258.
[15] Zuhruf, 51-53.
[16] Tevbe, 40.
[17] Tahrîm, 3.
[18] Furkân, 63.
[19] Hûd, 27-28.
[20] Hûd, 54-55.
[21] Merjem, 46-47.
[22] A’râf, 66-68.
[23] Šu’arâ, 23-28.
[24] Merjem, 27-30.
[25] Tur, 29-30.
[26] Furkân, 8-9.
[27] Tâ Hâ, 43-44.
[28] Isrâ, 28.
[29] Kehf, 51.
[30] Isrâ, 74-75.
[31] Ahzâb, 39-40.
[32] Sâffât, 171-173.
[33] Mu’min, 51.
[34] Hûd, 29.
[35] Hûd, 50.
[36] A’râf, 71.
[37] A’râf, 81.
[38] Enbijâ, 67.
[39] Isrâ, 101-102.
[40] A’râf, 145.
[41] Zumer, 17-18.
[42] Junus, 32.
[43] Hudžurât, 13.
[44] Kehf, 28.
[45] En’âm, 52.
[46] Hidžr, 88-89.
[47] Hûd, 27-31.
[48] Hûd, 88.
[49] Tevbe, 128.
[50] Tevbe, 61.
[51] Kalem, 4.
[52] Enbijâ, 107.