Odazivanje moljenju

Moljenje je kapija odazivanja

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِ‌يبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْ‌شُدُونَ

A kad te robovi Moji za Mene upitaju, Ja sam sigurno u blizini: odazivam se molbi molioca kada Me zamoli. Zato neka oni pozivu Mome odgovore i neka vjeruju u Mene, da bi bili na Pravom putu.[1]

وَقَالَ رَ‌بُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُ‌ونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِ‌ينَ

Gospodar vaš je rekao: “Pozovite Me i zamolite, Ja ću vam se odazvati! Oni koji iz oholosti neće da Mi se klanjaju – ući će, sigurno, u Džehennem poniženi.”[2]

 Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “…Bog neće otvoriti vrata moljenja, a zatvoriti vrata odazivanja, jer On kaže: Molite Me, Ja ću vam udovoljiti!”[3]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Kada Bog otvori čovjeku moljenje, neka moli, jer Bog će mu sigurno udovoljiti.”[4]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Najbolji vid robovanja je moljenje; kada Bog dopusti čovjeku moljenje, On mu otvori vrata milosti; zaista, neće propasti onaj koji moli.”[5]

Uvjeti odazivanja

Spoznaja

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Bog Svevišnji je rekao: ‘Onome koji išće od Mene, a svjestan je da Ja dajem štetu i korist, Ja ću udovoljiti.’”[6]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Kada biste Boga poznavali istinskom spoznajom, vašim moljenjima bi se planine pomicale.”[7]

Iskrenost

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Moljenje je oružje vjernika, stub vjere i svjetlost Nebesa i Zemlje. Zato, molite i budite iskreni u naumu!”[8]

Djelo

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Molilac bez djela je kao strijelac bez tetive na luku.”[9]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Bog je objavio Davudu, mir s njim: ‘…Svakom robu koji Mi je poslušan Ja ću dati prije nego od Mene zatraži, udovoljiću mu prije nego Me zamoli i oprostiću mu prije nego Me za oprost zamoli.’”[10]

Čista zarada i hrana

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je onom ko mu je rekao: “Želim da mome moljenju bude udovoljeno, rekao: ‘Očisti svoje hranu i ne unosi u svoj trbuh ono što je zabranjeno!’”[11]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Moljenje je ključ dosezanja potrebe, a zalogaji dozvoljenog su njegovi zupci.”[12]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Čovjek podiže ruke Bogu, a jelo mu je od zabranjenog, pa kako da mu bude udovoljeno dok mu je stanje takvo!”[13]

Prisutnost srca

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Moljenje prisutnog srca neće biti odbijeno.”[14]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je, savjetujući hazreti Alija, mir s njim, rekao: “O Ali, Bog neće primiti moljenje srca nemarnog.”[15]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Molite Boga čvrsto uvjereni u uslišanje i znajte da Bog sigurno neće udovoljiti moljenju srca nemarnog i nehajnog.”[16]

Zapreke odazivanju

Griješenje

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Doći će ljudima vrijeme kada će njihove nutrine biti ružne, a njihove vanjštine lijepe, iz pohlepe za ovim svijetom; oni u njemu neće tražiti ono što je u Gospodara njihova; njihova vjera će biti licemjerna, i neće imati nikakvog straha. Njih će Bog obuhvatiti kaznom pa će Ga oni moliti moljenjem utopljenika, ali im se On neće odazvati.”[17]

Prekidanje rodbinskih veza

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Prekidanje rodbinskih veza zastire moljenje.”[18]

Pijenje opojnog pića

U djelu El-Mu‘džemu-l-kebir se prenosi od Kasima Ebu Abdurrahmana: “Čuo sam Allahova Poslanika, s.a.v.a., kada je o opojnom piću rekao: ‘Ko ga stavi na svoj dlan neće mu biti uslišano moljenje.’”[19]

Napuštanje naređivanja dobra, a odvraćanje od nevaljalog

Imam Bakir, mir s njim, je rekao: “Našli smo u pismu Allahova Poslanika, s.a.v.a.: ‘…Ako ne budu tražili da se čini dobro, i ne budu od nevaljalog odvraćali, i ne budu slijedili one dobre iz Porodice moje, Bog će vlast nad njima dati njihovim zlima, pa će ga njihovi dobri moliti, a On im se neće odazvati.’”[20]

Olahko uzimanje namaza

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao Fatimi, mir s njom: “O Fatima, ko između ljudi i žena bude olahko uzimao svoje namaze, Bog će ga staviti na iskušenje u petnaest pojava: šest od njih se odnose naOvaj svijet…; od onih koje će ga zadesiti na Ovom svijetu jedna je da njegovo moljenje neće biti uzdignuto u Nebu, a šesta je da neće imati udjela u moljenju dobrih Božijih robova.”[21]

Držanje uz nekog drugog, mimo Boga Svevišnjeg

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Bog Svevišnji kaže: ‘Nema nijednog stvorenja koje se drži nekog stvorenja, a ne Mene, a da mu Ja neću prekinuti sredstva Nebesa i Zemlje, pa ako od Mene išće, Ja mu neću dati, a ako Me zove, neću mu se odazvati; nema nijednog stvorenja koje se drži Mene, a ne stvorenja Mojih, da Ja neću učiniti Nebesa i Zemlju odgovornim za njegovu opskrbu, pa ako Me zove, odazvaću mu se, ako od Mene išće, daću mu, a ako Me za oprost zamoli, oprostiću mu!’”[22]

Mudrost

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Zaista, čovjek se sasvim približi nekoj od ovosvjetskih potreba pa ga Bog spomene ponad sedam nebesa i kaže: ‘Meleci Moji, ovaj rob Moj se sasvim približio jednoj od ovosvjetskih potreba, pa ako mu je dam, otvoriću mu vrata u Vatru. Nego, otklonite je od njega!’ I taj čovjek počne gristi prste svoje, govoreći: ‘Ko me pretekao? Ko me prevario?’ A to je, zaista, samo milost kojom mu se Bog smilovao.”[23]

Objašnjenje odazivanja

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Svakom vjerniku koji moli za nešto biće uslišano; ako mu traženo ne bude dato na Ovome, biće mu dato na Onome svijetu.”[24]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Kada neko od vas moli za nešto pa mu ne bude uslišano, upiše mu se dobro djelo.”[25]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Svakom vjerniku koji moli Boga biće uslišano, bilo da mu Bog ubrza to na Ovom svijetu, bilo da mu odgodi za Onaj svijet, bilo da mu tim moljenjem pokrije od grijeha njegovih onoliko koliko je molio, uz uvjet da nije molio ono što je grijeh.”[26]

Uloga Najljepših Božijih imena u odazivanju

وَلِلَّـهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا ۖ وَذَرُ‌وا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ ۚ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

Allah ima najljepša imena i vi Ga zovite njima, a klonite se onih koji iskreću Njegova imena – kako budu radili, onako će biti kažnjeni.[27]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ko podigne ruke Bogu Svevišnjem i skrušeno zamoli: ‘O Bože moj!’ – izgovorivši to tri puta – Bog Svevišnji će mu napuniti ruke milošću.”[28]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Bog Svevišnji ima meleka zaduženog za onoga ko govori: ‘O Najmilostiviji od milostivih!’ Ko to izgovori tri puta, taj melek kaže: ‘Zaista, Najmilostiviji od milostivih se okrenuo tebi pa išći!’”[29]

U djelu El-Mu‘džemu-l-kebir se prenosi od Ibn Abbasa: “Neki čovjek je rekao: ‘O Allahov Poslaniče, ima li u moljenju nešto što neće biti odbijeno?’ On je odgovorio: ‘Da, ima, kada ti kažeš: ‘Išćem od Tebe najčasnijim, najuzvišenijim, najmoćnijim i najvišim imenom Tvojim!’”[30]

U djelu Me‘ani-l-ahbar se prenosi od Muaza ibn Džebela: “Allahov Poslanik, s.a.v.a., je prošao pokraj čovjeka koji je molio riječima: ‘O Vlasniče Visosti i Počasti!’ Rekao mu je: ‘Tvoje moljenje je uslišano, pa išći!’”[31]

Ono što je potrebno nakon uslišanja

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى وَهَبَ لِى عَلَى الْكِبَرِ إِسْمَـعِيلَ وَ إِسْحَـقَ إِنَّ رَبِّى لَسَمِيعُ الدُّعَآءِ

Hvala Allahu Koji mi je u starosti podario Ismaila i Ishaka; Gospodar moj, uistinu, uslišava molbe.[32]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Šta sprječava nekog od vas – kada spozna uslišanje moljenja pa nakon bolesti ozdravi ili se s puta vrati – da kaže: ‘Hvala Bogu Svevišnjem, Čijom veličinom i Čijom visošću se dobra upotpunjuju!’”[33]

Oni kojima će njihovo moljenje biti uslišano

Vjerovjesnici

وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَ‌بَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ‌ وَأَنتَ أَرْ‌حَمُ الرَّ‌احِمِينَ  فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِن ضُرٍّ‌  وَآتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَ‌حْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَذِكْرَ‌ىٰ لِلْعَابِدِينَ

I Ejjubu se – kada je Gospodaru svome zavapio: “Mene je nevolja snašla, a Ti si od milostivih najmilostiviji!” – odazvasmo i nevolju mu koja ga je morila otklonismo i vratismo mu, milošću Našom, čeljad njegovu i uz njih još toliko i da bude pouka onima koji Nama robuju.[34]

رَ‌بِّ نَجِّنِي وَأَهْلِي مِمَّا يَعْمَلُونَ فَنَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِينَ

 “Gospodaru moj, sačuvaj mene i porodicu moju kazne za ono što oni rade!.” I Mi smo sačuvali njega i porodicu njegovu – sve...[35]

وَزَكَرِ‌يَّا إِذْ نَادَىٰ رَ‌بَّهُ رَ‌بِّ لَا تَذَرْ‌نِي فَرْ‌دًا وَأَنتَ خَيْرُ‌ الْوَارِ‌ثِينَ  فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ يَحْيَىٰ وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِ‌عُونَ فِي الْخَيْرَ‌اتِ وَيَدْعُونَنَا رَ‌غَبًا وَرَ‌هَبًا ۖ وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ

I Zekerijjau se, kada zamoli Gospodara svoga: “Gospodaru moj, ne ostavljaj me sama, a Ti si najbolji nasljednik!” – odazvasmo i, učinivši mu ženu plodnom, Jahjaa mu poklonismo. Oni su se trudili da što više dobra učine i molili su Nam se u nadi i strahu, i bili su prema nama ponizni.[36]

وَلَقَدْ نَادَانَا نُوحٌ فَلَنِعْمَ الْمُجِيبُونَ

A kada Nas je Nuh zovnuo, Mi smo mu se lijepo odazvali.[37]

Imam Ali, mir s njim, je rekao: “Vjerovjesnik, s.a.v.a., me zovnuo, kada su mi se oči upalile, stavio mi svoje pljuvačke u oči, pritegao mi turban na glavi i proučio: ‘Bože moj, odbij od njega žegu i studen!’

I ja, nakon toga, nisam više osjećao ni žegu, ni studen.”[38]

Pravedni vladar

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Pravednom vladaru neće biti odbijeno njegovo moljenje.”[39]

Božiji prijatelji

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Bog Svevišnji je rekao: ‘Ko omalovaži Moga prijatelja pripremio se za rat protiv Mene; Moj rob Mi se neće približiti ničim Meni dražim od onog što sam mu zapovjedio; on mi se približava dobrovoljnim činima dok ga ne zavolim, a kada ga zavolim, Ja budem njegovim čulom sluha kojim čuje, čulom vida kojim vidi, jezikom kojim govori i rukom kojom uzima; ako Me zove, odazivam mu se i ako od Mene išće, dajem mu; Ja se ne oklijevam ni u čemu što činim kao što oklijevam u slučaju smrti vjernika: on ne voli smrt, a Ja ne volim ono što je njemu neprijatno.’”[40]

Moljenje vjernikâ za jednu stvar

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Neće se nikad trojica sastati i moliti za jedno, a da Bog neće na Sebe preuzeti obavezu da se ne odbije njihovo podizanje ruku.”[41]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Neće se sastati četrdeset osoba i moliti Boga za nešto, a da im se Bog neće odazvati, čak kada bi molili protiv nekog brda, uklonili bi ga.”[42]

Vjernik

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Vjerniku se svakog dana usliša jedno moljenje.”[43]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Čuvajte se vjernikove zamolbe i pronicljivosti, jer on uistinu gleda Božijim svjetlom i vidi uz Božiju pomoć!”[44]

Učeni

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Poslušajte, iskoristite moljenje učenog jer od onih koji Ga mole Bog uslišava njegovo moljenje!”[45]

Borac na Božijem putu

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Klonite se uznemiravanja boraca na Božijem putu, jer se Bog Svevišnji radi njih srdi kao što se srdi radi poslanikâ i odaziva im se kao što se odaziva poslanicima.”[46]

Mujezin

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Mujezini su povjerenici vjernika u njihovim namazima, postu, tijelima i životima; oni neće ništa zaiskati od Boga, a da im On neće dati, i neće se ni za šta zauzeti, a da njihovo zauzimanje neće biti primljeno.”[47]

Postač

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Postačevo moljenje se ne odbija.”[48]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Postačeva molba se uslišava kada se on iftari.”[49]

Onaj kojem je učinjena nepravda (mazlum)

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Čuvajte se kletve onoga kome je učinjena nepravda jer između nje i Boga uistinu nema zastora.”[50]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Čuvajte se kletve onoga kome je učinjena nepravda jer ona se podiže iznad oblaka pa Bog Svevišnji gleda u nju i kaže: ‘Podignite je, da je uslišam!’”[51]

Nevoljnik

أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ‌ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْ‌ضِ ۗ أَإِلَـٰهٌ مَّعَ اللَّـهِ ۚ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُ‌ونَ

Onaj koji se nevoljniku, kada Mu se obrati, odaziva, i Koji zlo otklanja, i Koji vas na Zemlji namjesnicima postavlja. – Zar pored Allaha postoji drugi bog? Kako vi nikako pouku da primite! [52]

Imam Bakir, mir s njim, je rekao: “Vjerovjesnikovo, s.a.v.a., moljenje u noći Bitke sa saveznicima bijaše: ‘O Pomagaču nevoljnika, o Otklonitelju nevolje, otkloni od mene nevolju moju, brigu moju i teškoću moju jer Ti uistinu znaš stanje moje i stanje mojih saboraca, i zaštiti me strahote neprijatelja moga!’”[53]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Bog je objavio jednom od vjerovjesnika: ‘Šta misle moji robovi da će ulaziti u Moje kuće srca nečistih i tijela zaprljanih? Zar hoće Mene obmanuti? Ili Mene prevariti? Tako Mi Moje moći i uzvišenosti, i visosti mjesta Moga, Ja ću ih sigurno staviti na iskušenje koje će blagog među njima izbezumiti; onaj od njih ko se izbavi, izbavio se isključivo moljenjem poput moljenja utopljenika!’”[54]

Roditelj

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Čuvajte se kletve roditelja jer ona je zaista oštrija od sablje!”[55]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Između svega i Boga Svevišnjeg je zastor osim svjedočenja da nema boga, osim Boga, i moljenja roditelja za svoje dijete.”[56]

Onaj kome će njegova potreba biti ispunjena bez moljenja

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Bog Svevišnji je rekao: ‘Onom koga sjećanje Mene zabavi od iskanja od Mene Ja ću dati prije nego što od Mene zaišće.”[57]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Onom koga robovanje Bogu zabavi od iskanja od Njega, Bog će dati najbolje što daje moliocima.”[58]

Onaj čije moljenje neće biti uslišano

وَقَالَ الَّذِينَ فِي النَّارِ‌ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَ‌بَّكُمْ يُخَفِّفْ عَنَّا يَوْمًا مِّنَ الْعَذَابِ  قَالُوا أَوَلَمْ تَكُ تَأْتِيكُمْ رُ‌سُلُكُم بِالْبَيِّنَاتِ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۚ قَالُوا فَادْعُوا ۗ وَمَا دُعَاءُ الْكَافِرِ‌ينَ إِلَّا فِي ضَلَالٍ

I oni koji će u Vatri biti govoriće stražarima džehennemskim: “Zamolite Gospodara svoga da nam bar jedan dan patnju ublaži!” “A zar vam poslanici vaši nisu jasne dokaze donosili?” – upitaće oni. – “Jesu!” – odgovoriće. – “Molite onda vi!” – reći će oni. Ali će molba onih koji nisu vjerovali uzaludna biti.[59]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Onome ko ne traži opskrbu svoju nije grijeh da ne moli često[60].[61]

 Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: ‘Zaista, Bog Svevišnji se odaziva onima kojima je učinjena nepravda sve dok ih ne bude više od onih koji čine nepravdu, a kada ih bude više od onih koji nepravdu čine, On im se neće odazivati.’”[62]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Bog Svevišnji kaže: ‘Ko ne prihvati od Mojih robova ono što je lahko i ne prođe se onog što je teško, Ja mu neću olakšati teškoću njegovu, neću uslišati moljenje njegovo i neću mu se odazvati.’”[63]

Mudrost odgode udovoljenja

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Nevjernik moli Boga Svevišnjeg za svoju potrebu pa mu ona bude ispunjena, a vjernik moli Boga Svevišnjeg pa mu odazivanje bude odgođeno. Usljed toga meleki zavrište pa Bog Svevišnji kaže: ‘Nevjerniku sam se odazvao da Me ne bi molio i spominjao, ta Ja ga uistinu prezirem i prezirem glas njegov, a vjerniku Ja odgodim odazivanje, kako se ne bi od Mene odvojio i kako bi se Mene prisjećao; jer, zaista, Ja njega volim i volim njegovo moljenje!’”[64]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Zaista, Bog Svevišnji iskušava čovjeka kako bi čuo njegovo moljenje i njegovo preklinjanje.”[65]

Moljenje je kapija odazivanja

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِ‌يبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْ‌شُدُونَ

A kad te robovi Moji za Mene upitaju, Ja sam sigurno u blizini: odazivam se molbi molioca kada Me zamoli. Zato neka oni pozivu Mome odgovore i neka vjeruju u Mene, da bi bili na Pravom putu.[1]

وَقَالَ رَ‌بُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُ‌ونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِ‌ينَ

Gospodar vaš je rekao: “Pozovite Me i zamolite, Ja ću vam se odazvati! Oni koji iz oholosti neće da Mi se klanjaju – ući će, sigurno, u Džehennem poniženi.”[2]

 Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “…Bog neće otvoriti vrata moljenja, a zatvoriti vrata odazivanja, jer On kaže: Molite Me, Ja ću vam udovoljiti!”[3]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Kada Bog otvori čovjeku moljenje, neka moli, jer Bog će mu sigurno udovoljiti.”[4]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Najbolji vid robovanja je moljenje; kada Bog dopusti čovjeku moljenje, On mu otvori vrata milosti; zaista, neće propasti onaj koji moli.”[5]

Uvjeti odazivanja

Spoznaja

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Bog Svevišnji je rekao: ‘Onome koji išće od Mene, a svjestan je da Ja dajem štetu i korist, Ja ću udovoljiti.’”[6]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Kada biste Boga poznavali istinskom spoznajom, vašim moljenjima bi se planine pomicale.”[7]

Iskrenost

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Moljenje je oružje vjernika, stub vjere i svjetlost Nebesa i Zemlje. Zato, molite i budite iskreni u naumu!”[8]

Djelo

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Molilac bez djela je kao strijelac bez tetive na luku.”[9]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Bog je objavio Davudu, mir s njim: ‘…Svakom robu koji Mi je poslušan Ja ću dati prije nego od Mene zatraži, udovoljiću mu prije nego Me zamoli i oprostiću mu prije nego Me za oprost zamoli.’”[10]

Čista zarada i hrana

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je onom ko mu je rekao: “Želim da mome moljenju bude udovoljeno, rekao: ‘Očisti svoje hranu i ne unosi u svoj trbuh ono što je zabranjeno!’”[11]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Moljenje je ključ dosezanja potrebe, a zalogaji dozvoljenog su njegovi zupci.”[12]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Čovjek podiže ruke Bogu, a jelo mu je od zabranjenog, pa kako da mu bude udovoljeno dok mu je stanje takvo!”[13]

Prisutnost srca

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Moljenje prisutnog srca neće biti odbijeno.”[14]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je, savjetujući hazreti Alija, mir s njim, rekao: “O Ali, Bog neće primiti moljenje srca nemarnog.”[15]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Molite Boga čvrsto uvjereni u uslišanje i znajte da Bog sigurno neće udovoljiti moljenju srca nemarnog i nehajnog.”[16]

Zapreke odazivanju

Griješenje

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Doći će ljudima vrijeme kada će njihove nutrine biti ružne, a njihove vanjštine lijepe, iz pohlepe za ovim svijetom; oni u njemu neće tražiti ono što je u Gospodara njihova; njihova vjera će biti licemjerna, i neće imati nikakvog straha. Njih će Bog obuhvatiti kaznom pa će Ga oni moliti moljenjem utopljenika, ali im se On neće odazvati.”[17]

Prekidanje rodbinskih veza

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Prekidanje rodbinskih veza zastire moljenje.”[18]

Pijenje opojnog pića

U djelu El-Mu‘džemu-l-kebir se prenosi od Kasima Ebu Abdurrahmana: “Čuo sam Allahova Poslanika, s.a.v.a., kada je o opojnom piću rekao: ‘Ko ga stavi na svoj dlan neće mu biti uslišano moljenje.’”[19]

Napuštanje naređivanja dobra, a odvraćanje od nevaljalog

Imam Bakir, mir s njim, je rekao: “Našli smo u pismu Allahova Poslanika, s.a.v.a.: ‘…Ako ne budu tražili da se čini dobro, i ne budu od nevaljalog odvraćali, i ne budu slijedili one dobre iz Porodice moje, Bog će vlast nad njima dati njihovim zlima, pa će ga njihovi dobri moliti, a On im se neće odazvati.’”[20]

Olahko uzimanje namaza

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao Fatimi, mir s njom: “O Fatima, ko između ljudi i žena bude olahko uzimao svoje namaze, Bog će ga staviti na iskušenje u petnaest pojava: šest od njih se odnose naOvaj svijet…; od onih koje će ga zadesiti na Ovom svijetu jedna je da njegovo moljenje neće biti uzdignuto u Nebu, a šesta je da neće imati udjela u moljenju dobrih Božijih robova.”[21]

Držanje uz nekog drugog, mimo Boga Svevišnjeg

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Bog Svevišnji kaže: ‘Nema nijednog stvorenja koje se drži nekog stvorenja, a ne Mene, a da mu Ja neću prekinuti sredstva Nebesa i Zemlje, pa ako od Mene išće, Ja mu neću dati, a ako Me zove, neću mu se odazvati; nema nijednog stvorenja koje se drži Mene, a ne stvorenja Mojih, da Ja neću učiniti Nebesa i Zemlju odgovornim za njegovu opskrbu, pa ako Me zove, odazvaću mu se, ako od Mene išće, daću mu, a ako Me za oprost zamoli, oprostiću mu!’”[22]

Mudrost

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Zaista, čovjek se sasvim približi nekoj od ovosvjetskih potreba pa ga Bog spomene ponad sedam nebesa i kaže: ‘Meleci Moji, ovaj rob Moj se sasvim približio jednoj od ovosvjetskih potreba, pa ako mu je dam, otvoriću mu vrata u Vatru. Nego, otklonite je od njega!’ I taj čovjek počne gristi prste svoje, govoreći: ‘Ko me pretekao? Ko me prevario?’ A to je, zaista, samo milost kojom mu se Bog smilovao.”[23]

Objašnjenje odazivanja

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Svakom vjerniku koji moli za nešto biće uslišano; ako mu traženo ne bude dato na Ovome, biće mu dato na Onome svijetu.”[24]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Kada neko od vas moli za nešto pa mu ne bude uslišano, upiše mu se dobro djelo.”[25]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Svakom vjerniku koji moli Boga biće uslišano, bilo da mu Bog ubrza to na Ovom svijetu, bilo da mu odgodi za Onaj svijet, bilo da mu tim moljenjem pokrije od grijeha njegovih onoliko koliko je molio, uz uvjet da nije molio ono što je grijeh.”[26]

Uloga Najljepših Božijih imena u odazivanju

وَلِلَّـهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا ۖ وَذَرُ‌وا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ ۚ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

Allah ima najljepša imena i vi Ga zovite njima, a klonite se onih koji iskreću Njegova imena – kako budu radili, onako će biti kažnjeni.[27]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ko podigne ruke Bogu Svevišnjem i skrušeno zamoli: ‘O Bože moj!’ – izgovorivši to tri puta – Bog Svevišnji će mu napuniti ruke milošću.”[28]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Bog Svevišnji ima meleka zaduženog za onoga ko govori: ‘O Najmilostiviji od milostivih!’ Ko to izgovori tri puta, taj melek kaže: ‘Zaista, Najmilostiviji od milostivih se okrenuo tebi pa išći!’”[29]

U djelu El-Mu‘džemu-l-kebir se prenosi od Ibn Abbasa: “Neki čovjek je rekao: ‘O Allahov Poslaniče, ima li u moljenju nešto što neće biti odbijeno?’ On je odgovorio: ‘Da, ima, kada ti kažeš: ‘Išćem od Tebe najčasnijim, najuzvišenijim, najmoćnijim i najvišim imenom Tvojim!’”[30]

U djelu Me‘ani-l-ahbar se prenosi od Muaza ibn Džebela: “Allahov Poslanik, s.a.v.a., je prošao pokraj čovjeka koji je molio riječima: ‘O Vlasniče Visosti i Počasti!’ Rekao mu je: ‘Tvoje moljenje je uslišano, pa išći!’”[31]

Ono što je potrebno nakon uslišanja

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى وَهَبَ لِى عَلَى الْكِبَرِ إِسْمَـعِيلَ وَ إِسْحَـقَ إِنَّ رَبِّى لَسَمِيعُ الدُّعَآءِ

Hvala Allahu Koji mi je u starosti podario Ismaila i Ishaka; Gospodar moj, uistinu, uslišava molbe.[32]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Šta sprječava nekog od vas – kada spozna uslišanje moljenja pa nakon bolesti ozdravi ili se s puta vrati – da kaže: ‘Hvala Bogu Svevišnjem, Čijom veličinom i Čijom visošću se dobra upotpunjuju!’”[33]

Oni kojima će njihovo moljenje biti uslišano

Vjerovjesnici

وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَ‌بَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ‌ وَأَنتَ أَرْ‌حَمُ الرَّ‌احِمِينَ  فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِن ضُرٍّ‌  وَآتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَ‌حْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَذِكْرَ‌ىٰ لِلْعَابِدِينَ

I Ejjubu se – kada je Gospodaru svome zavapio: “Mene je nevolja snašla, a Ti si od milostivih najmilostiviji!” – odazvasmo i nevolju mu koja ga je morila otklonismo i vratismo mu, milošću Našom, čeljad njegovu i uz njih još toliko i da bude pouka onima koji Nama robuju.[34]

رَ‌بِّ نَجِّنِي وَأَهْلِي مِمَّا يَعْمَلُونَ فَنَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِينَ

 “Gospodaru moj, sačuvaj mene i porodicu moju kazne za ono što oni rade!.” I Mi smo sačuvali njega i porodicu njegovu – sve...[35]

وَزَكَرِ‌يَّا إِذْ نَادَىٰ رَ‌بَّهُ رَ‌بِّ لَا تَذَرْ‌نِي فَرْ‌دًا وَأَنتَ خَيْرُ‌ الْوَارِ‌ثِينَ  فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ يَحْيَىٰ وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِ‌عُونَ فِي الْخَيْرَ‌اتِ وَيَدْعُونَنَا رَ‌غَبًا وَرَ‌هَبًا ۖ وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ

I Zekerijjau se, kada zamoli Gospodara svoga: “Gospodaru moj, ne ostavljaj me sama, a Ti si najbolji nasljednik!” – odazvasmo i, učinivši mu ženu plodnom, Jahjaa mu poklonismo. Oni su se trudili da što više dobra učine i molili su Nam se u nadi i strahu, i bili su prema nama ponizni.[36]

وَلَقَدْ نَادَانَا نُوحٌ فَلَنِعْمَ الْمُجِيبُونَ

A kada Nas je Nuh zovnuo, Mi smo mu se lijepo odazvali.[37]

Imam Ali, mir s njim, je rekao: “Vjerovjesnik, s.a.v.a., me zovnuo, kada su mi se oči upalile, stavio mi svoje pljuvačke u oči, pritegao mi turban na glavi i proučio: ‘Bože moj, odbij od njega žegu i studen!’

I ja, nakon toga, nisam više osjećao ni žegu, ni studen.”[38]

Pravedni vladar

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Pravednom vladaru neće biti odbijeno njegovo moljenje.”[39]

Božiji prijatelji

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Bog Svevišnji je rekao: ‘Ko omalovaži Moga prijatelja pripremio se za rat protiv Mene; Moj rob Mi se neće približiti ničim Meni dražim od onog što sam mu zapovjedio; on mi se približava dobrovoljnim činima dok ga ne zavolim, a kada ga zavolim, Ja budem njegovim čulom sluha kojim čuje, čulom vida kojim vidi, jezikom kojim govori i rukom kojom uzima; ako Me zove, odazivam mu se i ako od Mene išće, dajem mu; Ja se ne oklijevam ni u čemu što činim kao što oklijevam u slučaju smrti vjernika: on ne voli smrt, a Ja ne volim ono što je njemu neprijatno.’”[40]

Moljenje vjernikâ za jednu stvar

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Neće se nikad trojica sastati i moliti za jedno, a da Bog neće na Sebe preuzeti obavezu da se ne odbije njihovo podizanje ruku.”[41]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Neće se sastati četrdeset osoba i moliti Boga za nešto, a da im se Bog neće odazvati, čak kada bi molili protiv nekog brda, uklonili bi ga.”[42]

Vjernik

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Vjerniku se svakog dana usliša jedno moljenje.”[43]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Čuvajte se vjernikove zamolbe i pronicljivosti, jer on uistinu gleda Božijim svjetlom i vidi uz Božiju pomoć!”[44]

Učeni

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Poslušajte, iskoristite moljenje učenog jer od onih koji Ga mole Bog uslišava njegovo moljenje!”[45]

Borac na Božijem putu

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Klonite se uznemiravanja boraca na Božijem putu, jer se Bog Svevišnji radi njih srdi kao što se srdi radi poslanikâ i odaziva im se kao što se odaziva poslanicima.”[46]

Mujezin

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Mujezini su povjerenici vjernika u njihovim namazima, postu, tijelima i životima; oni neće ništa zaiskati od Boga, a da im On neće dati, i neće se ni za šta zauzeti, a da njihovo zauzimanje neće biti primljeno.”[47]

Postač

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Postačevo moljenje se ne odbija.”[48]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Postačeva molba se uslišava kada se on iftari.”[49]

Onaj kojem je učinjena nepravda (mazlum)

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Čuvajte se kletve onoga kome je učinjena nepravda jer između nje i Boga uistinu nema zastora.”[50]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Čuvajte se kletve onoga kome je učinjena nepravda jer ona se podiže iznad oblaka pa Bog Svevišnji gleda u nju i kaže: ‘Podignite je, da je uslišam!’”[51]

Nevoljnik

أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ‌ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْ‌ضِ ۗ أَإِلَـٰهٌ مَّعَ اللَّـهِ ۚ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُ‌ونَ

Onaj koji se nevoljniku, kada Mu se obrati, odaziva, i Koji zlo otklanja, i Koji vas na Zemlji namjesnicima postavlja. – Zar pored Allaha postoji drugi bog? Kako vi nikako pouku da primite! [52]

Imam Bakir, mir s njim, je rekao: “Vjerovjesnikovo, s.a.v.a., moljenje u noći Bitke sa saveznicima bijaše: ‘O Pomagaču nevoljnika, o Otklonitelju nevolje, otkloni od mene nevolju moju, brigu moju i teškoću moju jer Ti uistinu znaš stanje moje i stanje mojih saboraca, i zaštiti me strahote neprijatelja moga!’”[53]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Bog je objavio jednom od vjerovjesnika: ‘Šta misle moji robovi da će ulaziti u Moje kuće srca nečistih i tijela zaprljanih? Zar hoće Mene obmanuti? Ili Mene prevariti? Tako Mi Moje moći i uzvišenosti, i visosti mjesta Moga, Ja ću ih sigurno staviti na iskušenje koje će blagog među njima izbezumiti; onaj od njih ko se izbavi, izbavio se isključivo moljenjem poput moljenja utopljenika!’”[54]

Roditelj

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Čuvajte se kletve roditelja jer ona je zaista oštrija od sablje!”[55]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Između svega i Boga Svevišnjeg je zastor osim svjedočenja da nema boga, osim Boga, i moljenja roditelja za svoje dijete.”[56]

Onaj kome će njegova potreba biti ispunjena bez moljenja

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Bog Svevišnji je rekao: ‘Onom koga sjećanje Mene zabavi od iskanja od Mene Ja ću dati prije nego što od Mene zaišće.”[57]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Onom koga robovanje Bogu zabavi od iskanja od Njega, Bog će dati najbolje što daje moliocima.”[58]

Onaj čije moljenje neće biti uslišano

وَقَالَ الَّذِينَ فِي النَّارِ‌ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَ‌بَّكُمْ يُخَفِّفْ عَنَّا يَوْمًا مِّنَ الْعَذَابِ  قَالُوا أَوَلَمْ تَكُ تَأْتِيكُمْ رُ‌سُلُكُم بِالْبَيِّنَاتِ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۚ قَالُوا فَادْعُوا ۗ وَمَا دُعَاءُ الْكَافِرِ‌ينَ إِلَّا فِي ضَلَالٍ

I oni koji će u Vatri biti govoriće stražarima džehennemskim: “Zamolite Gospodara svoga da nam bar jedan dan patnju ublaži!” “A zar vam poslanici vaši nisu jasne dokaze donosili?” – upitaće oni. – “Jesu!” – odgovoriće. – “Molite onda vi!” – reći će oni. Ali će molba onih koji nisu vjerovali uzaludna biti.[59]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Onome ko ne traži opskrbu svoju nije grijeh da ne moli često[60].[61]

 Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: ‘Zaista, Bog Svevišnji se odaziva onima kojima je učinjena nepravda sve dok ih ne bude više od onih koji čine nepravdu, a kada ih bude više od onih koji nepravdu čine, On im se neće odazivati.’”[62]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Bog Svevišnji kaže: ‘Ko ne prihvati od Mojih robova ono što je lahko i ne prođe se onog što je teško, Ja mu neću olakšati teškoću njegovu, neću uslišati moljenje njegovo i neću mu se odazvati.’”[63]

Mudrost odgode udovoljenja

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Nevjernik moli Boga Svevišnjeg za svoju potrebu pa mu ona bude ispunjena, a vjernik moli Boga Svevišnjeg pa mu odazivanje bude odgođeno. Usljed toga meleki zavrište pa Bog Svevišnji kaže: ‘Nevjerniku sam se odazvao da Me ne bi molio i spominjao, ta Ja ga uistinu prezirem i prezirem glas njegov, a vjerniku Ja odgodim odazivanje, kako se ne bi od Mene odvojio i kako bi se Mene prisjećao; jer, zaista, Ja njega volim i volim njegovo moljenje!’”[64]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Zaista, Bog Svevišnji iskušava čovjeka kako bi čuo njegovo moljenje i njegovo preklinjanje.”[65]

Izvor: Muhammedi Rey Šehri, Mudrosti Vjerovjesnika islama 3, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2012., sa arapskog preveli: Mehmedalija Hadžić i Samed Jelešković

[1] El-Bekare, 186.

[2] Gafir, 60.

[3] Tenbihu-l-havatir, sv. 2, str. 237.

[4] Nevadiru-l-usul, sv. 1, str. 419.

[5] ‘Uddetu-d-da‘i, str. 35.

[6] Sevabu-l-a‘mal, str. 184, predaja 1.

[7] Nevadiru-l-usul, sv. 1, str. 148.

[8] Džami‘u-l-ehadis li-l-Kummi, str. 76.

[9] El-Dža‘ferijjat, str. 224.

[10] El-Firdevs, sv. 1, str. 140, predaja 496.

[11] ‘Uddetu-d-da‘i, str. 128.

[12] Ed-Du‘au-l-me’sur ve adabuh, str. 57.

[13] Iršadu-l-kulub, str. 149.

[14] Tenbihu-l-havatir, sv. 2, str. 118.

[15] El-Fakih, sv. 4, str. 367, predaja 5762.

[16] Sunenu-t-Tirmizi, sv. 5, str. 517, predaja 3479.

[17] El-Kafi, sv. 2, str. 296, predaja 14.

[18] Nuzhetu-n-nazir, str. 37, predaja 115.

[19] El-Mu‘džemu-l-kebir, sv. 19, str. 374, predaja 879.

[20] El-Kafi, sv. 2, str. 374, predaja 2.

[21] Felahu-s-sail, str. 61, predaja 1.

[22] El-Emali li-t-Tusi, str. 585, predaja 1210.

[23] Hil’jetu-l-evlija, sv. 7, str. 208.

[24] Musnedu Zejd, str. 156.

[25] Tarihu Bagdad, sv. 12, str. 205, br. 6666.

[26]Uddetu-d-da‘i, str. 34.

[27] El-A’raf, 180

[28] Mustedreku-l-vesail, sv. 5, str. 220, predaja 5737.

[29] El-Mustedreku ‘ale-s-sahihajn, sv. 1, str. 728, predaja 1996.

[30] El-Mu‘džemu-l-kebir, sv. 11, str. 285, predaja 12015.

[31] Me‘ani-l-ahbar, str. 230, predaja 1.

[32] Ibrahim, 39.

[33] El-Mustedreku ‘ale-s-sahihajn, sv. 1, str. 730, predaja 1999.

[34] El-Enbija, 83-84.

[35] Eš-Šu‘ara, 169-170.

[36] El-Enbija, 89-90.

[37] Es-Saffat, 75.

[38] El-Emali li-l-Mufid, str. 318, predaja 3.

[39] Musnedu Ibn Hanbel, sv. 3, str. 449, predaja 9731.

[40] El-Kafi, sv. 2, str. 352, predaja 7.

[41] Hil’jetu-l-evlija, sv. 3, str. 226.

[42] El-Firdevs, sv. 5, str. 154, predaja 7795.

[43] Kenzu-l-‘ummal, sv. 1, str. 165, predaja 825.

[44] Hil’jetu-l-evlija, sv. 4, str. 81.

[45] Džami‘u-l-ahbar, str. 111, predaja 195.

[46] El-Firdevs, sv. 1, str. 95, predaja 309.

[47] El-Fakih, sv. 1, str. 292, predaja 905.

[48] Musnedu Ibn Hanbel, sv. 3, str. 519, predaja 10187.

[49] Mekarimu-l-ahlak, sv. 1, str. 69, predaja 84.

[50] Sahihu-l-Buhari, sv. 2, str. 864, predaja 2316.

[51] El-Kafi, sv. 2, str. 509, predaja 3.

[52] En-Neml, 62.

[53] El-Kafi, sv. 2, str. 561, predaja 17.

[54] El-Firdevs, sv. 1, str. 145, predaja 517.

[55] El-Kafi, sv. 2, str. 509, predaja 3.

[56] El-Džami‘u-s-sagir, sv. 2, str. 282, predaja 656324

[57] El-Firdevs, sv. 3, str. 168, predaja 4446.

[58] ‘Uddetu-d-da‘i, str. 233.

[59] Gafir, 49-50.

[60] To je zato što je u ovom slučaju moljenje beskorisno, koliko god se čovjek molio, jer se treba truditi i raditi.

[61] Kenzu-l-‘ummal, sv. 4, str. 12, predaja 9249.

[62] El-Firdevs, sv. 1, str. 149, predaja 538.

[63] Isto, sv. 5, str. 241, predaja 8072.

[64] Kenzu-l-‘ummal, sv. 2, str. 86, predaja 3262.

[65] Iršadu-l-kulub, str. 148.

Pitanja i odgovori