Noćno bdjenje i noćni namaz
“Reče Uzvišeni Allah: ‘Učini svoje noći danima, a svoje dane noćima!’ Poslanik, blagoslov i mir Božiji neka su s njim i njegovim, upita: ‘O Gospodaru, a kako da to učinim?’ Uzvišeni Allah reče: ‘Obavljaj namaz umjesto da spavaš, a umjesto jela gladuj!’”
Ajeti
لَيْسُوا سَوَاءً مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَ هُمْ يَسْجُدُونَ
Ali, nisu svi oni isti. Ima ispravnih sljedbenika Knjige koji po svu noć Allahove ajete čitaju i mole se.[1]
وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَى أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا
I probdij dio noći u molitvi, koja ti je dodatna, Gospodar tvoj će ti na Onome svijetu hvale dostojno mjesto darovati.[2]
تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَ طَمَعًا وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِىَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
Bokovi njihovi se postelja lišavaju i oni se Gospodaru svome iz straha i želje klanjaju, a dio onog što im Mi dajemo udjeljuju. I niko ne zna kakve ih, kao nagrada za ono što su činili, skrivene radosti čekaju.[3]
كَانُوا قَلِيلًا مِّنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ وَ بِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ
Noću su malo spavali, i u praskozorje oprost od grijeha molili.[4]
وَ اصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ وَ مِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَ إِدْبَارَ النُّجُومِ
A ti strpljivo čekaj presudu Gospodara svoga, Mi tebe i vidimo i štitimo, i veličaj i hvali Gospodara svoga kad ustaješ, i noću Ga veličaj i kad se zvijezde gube.[5]
قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا إِنَّا سَنُلْقِى عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِىَ أَشَدُّ وَطْئًا وَ أَقْوَمُ قِيلًا
Probdij noć, osim malog dijela: polovinu njezinu, ili malo manje od nje; ili malo više od nje, i izgovaraj Kur'an pažljivo. Mi ćemo ti, doista, teške riječi slati – ta ustajanje noću zaista jače djeluje i izgovara se jasnije.[6]
وَ مِنَ اللَّيْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَ سَبِّحْهُ لَيْلًا طَوِيلًا
I u jednom dijelu noći radi njega molitvu obavljaj, i dugo ga noću hvali![7]
Predaje
Zapovjednik pravovjernih Ali ibn Ebi Talib, mir s njim, je rekao: “Zaista u Džennetu ima jedno drvo s čijeg vrha izlazi lijepa odjeća, a s dna bjelonogi, osedlani, zauzdani, krilati konji, koji ne vrše nuždu. Jahat će ih Božiji prijatelji i na njima će kroz Džennet letjeti gdje god zažele. Oni koji su na nižem položaju upitat će: ‘O Gospodaru naš, šta je ove Tvoje robove dovelo do ovakve počasti?’ Uzvišeni Allah odgovorit će im: ‘Oni su noću klanjali, a nisu spavali, oni su danju postili, a nisu jeli, oni su se protiv neprijatelja borili, a nisu bili strašljivi, i oni su milostinju udjeljivali, a nisu škrtarili.’”[8]
U dijelu u kojem je zabilježeno ono što je Poslanik, blagoslov i mir Božiji neka su s njim i njegovim, zabranio prenosi se da je on rekao: “Džibril mi je toliko preporučivao noćnu molitvu da sam pomislio da odabranici moga ummeta uopće neće spavati.”[9]
Od Mufaddala se prenosi da je rekao: “Čuo sam Imama Sadika, mir s njim, kako je rekao: ‘Allah je, obraćajući se Musau sinu Imranovom, između ostalog rekao: Sine Imranov, vara se svako ko misli da Me voli, a zaspe i zanemari Me kada nastupi noć. Zar svaki zaljubljeni ne voli osamljivanje sa voljenim? Evo Ja, o sine Imranov, posmatram Svoje voljene, i kada padne noć, učinim da gledaju srcima i da im se pred očima prikaže Moja kazna. Obraćaju Mi se sa osvjedočenjem i razgovaraju sa Mnom prisutni preda Mnom. O sine Imranov, podari Mi skrušenost svoga srca, i pokornost svoga tijela, i suze svojih očiju, moli Me u tminama noći, pa ćeš vidjeti da sam blizu i da se odazivam.’”[10]
Imam Sadik, mir s njim, je rekao: “Za svako dobro djelo koje učini Božiji rob u Kur'anu je opisana nagrada, osim za noćni namaz. Uzvišeni Allah nije obznanio nagradu za noćni namaz zbog velikog značaja koji on ima kod Njega. Stoga je rekao: Bokovi njihovi se postelja lišavaju i oni se Gospodaru svome iz straha i želje klanjaju, a dio onog što im Mi dajemo udjeljuju. I niko ne zna kakve ih, kao nagrada za ono što su činili, skrivene radosti čekaju.”[11]
Enes ibn Malik je rekao: “Čuo sam da je Poslanik, blagoslov i mir Božiji neka su s njim i njegovim, rekao: ‘Dva rekata u dubokoj noći draža su mi od Ovog svijeta i svega na njemu.”[12]
Imam Sadik, mir s njim, je rekao: “Zaista kuće u kojima se noću uz učenje Kur'ana klanja namaz svijetle stanovnicima Nebesa kao što zvijezde na nebu svijetle stanovnicima Zemlje.”[13]
Ibn Ebu Ja‘fur prenosi da je upitao Imama Sadika, mir s njim: “Žrtvovao bih se za tebe, obavijesti me u koje doba je čovjek najbliži Allahu, a i Allah je njemu najbliži?”, pa Imam odgovori: “Kada ustane u posljednjem dijelu noći i otvori usnule oči, pa ode i uzme abdest na najpotpuniji način, zatim ode do svoga mjesta gdje obavlja namaz, okrene lice Allahu, stane nogama kako treba, podigne glas, izgovori tekbir i otpočne namaz, prouči dio iz Kur'ana i klanja dva rekata, te ustane da ponovo klanja. Tada ga pozove glasnik s nebeskog obzora, s desne strane Arša: ‘O ti robe koji dozivaš svoga Gospodara, uistinu se dobročinstvo nadvilo nad tobom s nebeskog obzora, meleci su svuda oko tebe, od tvojih peta do nebeskog obzora, a Allah doziva: Moj robe, da samo znaš koga dozivaš, ne bi uzmicao.’” Ibn Ebu Ja‘fur upita: “Žrtvovao bih se za tebe, sine Božijeg Poslanika, šta je uzmicanje?” Imam reče: “Da svojim licem i tijelom načiniš ovo” – pa je okrenuo lice – “e to je uzmicanje.”[14]
Imam Sadik, mir s njim, prenosi od Zapovjednika pravovjernih, mir s njim, da je Božiji Poslanik, blagoslov i mir Božiji neka su s njim i njegovim, rekao: “Noćni namaz uzrokuje Allahovo zadovoljstvo i ljubav meleka, on je sunnet Božijih poslanika, svjetlo spoznaje, temelj vjerovanja, odmor za tijela, a šejtan ga prezire. On je oružje protiv neprijatelja, uslišenje dova, primanje djela, blagoslov u opskrbi, zagovornik između roba i Meleka smrti, svjetiljka u njegovom kaburu, prostirka pod njegovim bokom i odgovor Munkiru i Nekiru. Noćni namaz je prijatelj i posjetilac u kaburu do Sudnjega dana, a kada nastupi Sudnji dan, on će mu napraviti hlad i bit će kruna na njegovoj glavi, odjeća na njegovom tijelu, svjetlo pred njim, zastor između njega i vatre, dokaz vjerniku pred Uzvišenim Allahom, težina na vagi, dozvola za prelaz preko Sirata i ključ od Dženneta, a sve zato što je namaz veličanje, hvaljenje, slavljenje, uzdizanje i smatranje Allaha svetim i veličanstvenim, te učenje Kur'ana i dova, a najbolje od svih djela jeste namaz u njegovo vrijeme.”[15]
Imam Sadik, mir s njim, je rekao: “Nije od nas ko ne obavlja noćni namaz.”[16]
Imam Sadik, mir s njim, je rekao: “Nije od naših sljedbenika onaj koji ne obavlja noćni namaz.”[17]
Imam Bakir, mir s njim, rekao je: “Kada vjernik klanja u noći, a zatim zaposti dan, neće mu se upisati nijedan grijeh, i neće ni korak načiniti, a da mu Allah za njega neće upisati dobro djelo, i neće ni riječ dobru izreći, a da mu za nju neće biti upisano dobro djelo. Ako umre u tom danu, duša će mu se uzdići u ‘Illijjun, a ako živ dočeka iftar, Allah će ga upisati među one koji se Njemu stalno vraćaju i kaju.”[18]
Objašnjenje
Iz niza ajeta i predaja navedenih kao objašnjenje ove rečenice iz predaje s Miradža koju trenutno tumačimo, ali i drugih rečenica, poput: “Lica isposnika su požutjela od zamorenosti noću”, ili: “…stajanje na namazu oduljivao”, izvlači se zaključak da je veoma poželjno noću bdjeti, obavljati namaz, tražiti oprost, učiti Kur'an i obavljati sedžde zbog brojnih duhovnih plodova tih djela. Iz istih ovih ajeta i predaja saznaju se i mjerila količine i kakvoće noćnog namaza.
Jedna od rečenica koje ukazuju na vrijednost i visok položaj noćnog namaza jeste ajet:
فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِىَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
I niko ne zna kakve ih, kao nagrada za ono što su činili, skrivene radosti čekaju[19], kao i riječi Imama Sadika, mir s njim, koje je izrekao u vezi s ovim ajetom, pozvavši se na ajet kao dokaz da nagrada za namaz noću nije obznanjena zbog velikog značaja koji on ima, iako je Uzvišeni Allah u ajetu iz sure Isra obznanio da je nagrada za noćni namaz stizanje do hvale dostojnog mjesta, ali je to uzdignut položaj i uzvišen stepen, a ljudi – zbog zastora kojim su kao ljudi pokriveni – mogu da pojme taj stepen samo ako stignu do njega, a njemu nemaju pristupa osjetila ni razum te se on može posmatrati samo srcem.
Raspravu o vrijednosti gladovanja i posta te ovosvjetskim i onosvjetskim nagradama, tragovima i učincima gladovanja i posta donosimo u objašnjenju riječi: “Te da mu gladovanje predstavlja radost”[20], i riječi: “Početak obožavanja su šutnja i post.”[21] Tu ćemo navesti ajete i predaje koji govore o njihovoj vrijednosti, a time će ujedno postati jasno i značenje riječi: “A umjesto jela gladuj”, iz rečenice o kojoj smo upravo raspravljali.
Izvor: Ali Se'adet Perver, Tajne s Miradža, Fondacija „Mulla Sadra“, Sarajevo,2012., sa arapskog preveli: Ensar Karaman i Akbaš Lutfi
[1] Ali ‘Imran, 113.
[2] El-Isra, 79.
[3] Es-Sedžde, 16–17.
[4] Ez-Zarijat, 17–18.
[5] Et-Tur, 48–49.
[6] El-Muzzemmil, 2–6.
[7] El-Insan, 26.
[8] Biharu-l-envar, sv. 84, str. 139, predaja 7.
[9] Isto.
[10] Isto.
[11] Biharu-l-envar, sv. 87, str. 140, predaja 8; Es-Sedžde, 16–17.
[12] Isto, sv. 84, str. 148, predaja 23.
[13] Isto, str. 153, predaja 32.
[14] Isto, str. 158, predaja 46.
[15] Isto, str. 160, predaja 52.
[16] Vesailu-š-ši‘a, sv. 8, str. 142, predaja 10310.
[17] Isto, predaja 10312.
[18] Isto, sv. 10, str. 307, predaja 13711.
[19] Es-Sedžde, 17.
[20] Predaja s Miradža, poglavlje 5.
[21] Isto, poglavlje 25.