Ishrana u islamu

Uzimanje hrane u malim količinama

Božiji Poslanik, s.a.v.a.: “Onome koji malo jede stomak će ostati zdrav, a srce će mu steći vedrinu, a onome ko obilno jede stomak će se razboljeti, a srce okameniti.”[1]

Imam Ali, mir s njim: “Uzimanje hrane u malim količinama je oblik kreposti, a obilna ishrana je oblik rasipanja.”[2]

Obilna ishrana

Božiji Poslanik, s.a.v.a.: “Čovjek nije punio goru posudu od vlastitog stomaka.”[3]

Božiji Poslanik, s.a.v.a.: “Neće ući u carstvo Nebesa i Zemlje onaj ko napuni stomak.”[4]

Božiji Poslanik, s.a.v.a.: “Čuvaj se obilne ishrane jer ona ispunjava srce grubošću, čini dijelove tijela lijenim za pokornost i čini da se gubi odlučnost za slušanje pouka.”[5]

Imam Ali, mir s njim: “Onome kome je ishrana obilna umanjuje se zdravlje, a duša mu se opterećuje životnom brigom.”[6]

Imam Ali, mir s njim: “Ne mogu se objediniti gladovanje i bolest.”[7]

Imam Sadik, mir s njim: “Nema štetnije stvari za srce vjernika od obilne ishrane, jer to polučuje dvije stvari: surovo srce i uzburkane strasti.”[8]

Štetnosti prejedanja

Imam Ali, mir s njim: “Ne mogu zajedno oštroumnost i prejedanje!”[9]

Imam Ali, mir s njim: “Kada se stomak napuni dozvoljenim,[10] srce oslijepi za dobro.”[11]

Imam Ali, mir s njim: “Sitost uništava bogobojaznost!”[12]

Imam Ali, mir s njim: “Kako je samo sitost dobar pomoćnik griješenju!”[13]

Glad

Božiji Poslanik, s.a.v.a.: “Sretan li je onaj kome je stomak prazan, koji gladuje i koji je strpljiv – oni će na Sudnjem danu biti siti.”[14]

U predaji o Miradžu Božiji Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “O Gospodaru moj, šta donosi gladovanje?” Reče: “Mudrost, očuvanje srca, približavanje Meni, trajnu sjetu, nezamaranje ljudi, govorenje istine i nepostojanje straha od lagodnog ili teškog života.”[15]

Imam Ali, mir s njim: “Kako samo gladovanje pomaže da se duša učini pokornom i da se promijene njeni običaji!”[16]

Imam Hadi, mir s njim: “Noćno bdijenje čini san slađim, a gladovanje hranu ukusnijom.”[17]

Mjera u jelu

Božiji Poslanik, s.a.v.a.: “Jedi kada dobiješ želju za jelom i prestani jesti dok još uvijek imaš želju za jelom.”[18]

Imam Rida, mir s njim: “Ko želi da ima zdravo i mršavo tijelo neka stanji večeru.”[19]

Adabi sofre

Božiji Poslanik, s.a.v.a.: “Svako koga dok jede neko gleda, a on ga ne učini sudrugom u svome jelu, razboljet će se bolešću od koje nema lijeka.”[20]

Božiji Poslanik, s.a.v.a.: “Vjernik jede kad se njegovoj porodici objeduje, a porodica licemjera objeduje kad on to želi.”[21]

Imam Ali, mir s njim: “Ko spomene Božije ime na početku jela ili pića i zahvali se Bogu na kraju, nikada neće biti pitan za blagodat te hrane.”[22]

Imam Ali, mir s njim: “Otpočni objedovanje solju. Kad bi ljudi znali šta je u soli, davali bi joj prednost nad provjerenim protivotrovom.”[23]

Imam Ali, mir s njim: “Vruću hranu ohladite jer, zaista, Božiji Poslanik, s.a.v.a., kada bi mu bila ponuđena vruća hrana, govorio je: ‘Ostavite je dok se ne ohladi, Uzvišeni Bog nas ne hrani vatrom, a blagoslov je u ohlađenoj hrani!’”[24]

Imam Hasan, mir s njim: “Dvanaest je svojstava vezanih za sofru koje treba poznavati svaki musliman. Četiri od njih su obavezna (farz), četiri sunnet, a četiri su znak učtivosti. Što se tiče obaveznog tu spadaju: spoznaja (ma‘rifet), zadovoljstvo, spomen Božijeg imena i zahvala. Sunnet je uzeti abdest prije jela, sjediti na lijevoj strani (tijela), jesti sa tri prsta i polizati prste. Učtivost je da jedeš ono što je ispred tebe, uzimati male zalogaje, dobro sažvakati hranu i što manje gledati u lice ljudi.”[25]

Imam Sadik, mir s njim: “Onome ko opere ruke prije i poslije jela blagoslovljen je početak i svršetak objeda, i sve dok je živ bit će u blagostanju i sačuvan od tjelesnih bolesti.”[26]

Imam Sadik, mir s njim, od svojih očeva, mir s njima, u predaji o Poslanikovim zabranama: “Božiji Poslanik, s.a.v.a., zabranio je da se puše u hranu i piće.”[27]

Imam Sadik, mir s njim: “Ne ostavljajte posude nepokrivene jer šejtan, kada posuda ostane otvorena, pljuje u nju i uzima iz nje koliko ga je volja.”[28]

Imam Kazim, mir s njim, kada je upitan o prostom i neodgojenom čovjeku, rekao je: “To je onaj koji jede po trgovima (na javnom mjestu).”[29]

El-Ihtisas: Preneseno je: “Odužite sjedenje za sofrom jer to je vrijeme koje se ne ubraja u dio vašeg života.”[30]

 

Izvor: Muhamedi Rey Šehri, Mjera Mudrosti 1, Fondacija „Mulla Sadra“, Sarajevo, 2012., s arapskog preveo: Amar Imamović


[1] Tenbihu-l-havatir, 1/46.

[2] Mustedreku-l-vesail, 16/213/19634.

[3] Tenbihu-l-havatir, 1/100; El-Mustedreku ‘ale-s-sahihajn, 7945.

[4] Tenbihu-l-havatir, 1/100.

[5] El-Bihar, 77/182/10.

[6] Gureru-l-hikem, 8903.

[7] Mustedreku-l-vesail, 16/222/19652.

[8] Mustedreku-l-vesail, 12/94/13615.

[9] Mustedreku-l-vesail, 16/222/19652.

[10] Mubah – ono što je dozvoljeno, ali nije neophodno. (Op. prev.)

[11] Gureru-l-hikem, 4139.

[12] Isto, 659.

[13] Isto, 9922.

[14] El-Bihar, 75/462/17.

[15] Isto, 77/22/6.

[16] Mustedreku-l-vesail, 16/214/19634.

[17] El-Bihar, 78/369/4.

[18] Isto, 62/290.

[19] Isto, 62/324.

[20] Tenbihu-l-havatir, 1/47.

[21] El-Bihar, 62/291.

[22] Vesailu-š-ši‘a, 16/484/5.

[23] Isto, 16/520/3.

[24] El-Kafi, 6/321/1.

[25] Vesailu-š-ši‘a, 16/539/1.

[26] El-Mehadždžetu-l-bejda’, 3/6.

[27] Vesailu-š-ši‘a, 16/518/1.

[28] Mustedreku-l-vesail, 8/295/9485.

[29] Vesailu-š-ši‘a, 16/510/1.

[30] El-Ihtisas, 253.

Pitanja i odgovori