Adab hazreti Musaa
Jedna od dova koja svjedoči adab poslanika jeste ona koju Kur’an prenosi od hazreti Musaa, a.s., još iz vremena kada je on u svojoj mladosti u Egiptu jednim udarcem usmrtio čovjeka od Kopta, da bi se potom okrenuo položaju Uzvišenog Gospodara riječima: “Gospodaru moj!” – zavapi on – “Ja sam sâm sebi nasilje učinio, pa mi Ti oprosti!” I On mu oprosti, On zbilja prašta i samilostan je.[1] Također i dova koju je izrekao u svom bijegu iz Egipta prema Medjenu, a nakon što je pomogao dvjema kćerima hazreti Šuajba da napoje stado te prazna stomaka otpočinuo u hladu drveta: Gospodaru moj, ma kakvo mi Ti dobro spustio, meni je, zbilja, ono potrebno![2]
Musa, a.s., u ova svoja dva obraćanja Uzvišenom položaju Gospodara, osim pozivanja na Njegovo Skrbništvo i Gospodstvo, što je samo po sebi jedan od adaba robovanja, u prvoj dovi – koja, budući da se ne odnosi na ovosvjetsku potrebu, zapravo je iskanje oprosta – izravno spominje svoju potrebu. Allah, dž.š., voli da Ga robovi mole za oprost, kao što Kur’an na jednom mjestu kaže, savjetujući: …Tražite od Allaha oprosta, jer Allah, uistinu, prašta i samilostan je.[3] Svi poslanici su pozivali ljude da mole Gospodara za oprost.
Hazreti Musa u drugoj dovi, budući da se njegova potreba odnosi na neophodnosti koje prate ovosvjetski život, kao što su hrana, odjeća, kuća i sl., ne spominje izravno svoje potrebe. On se u svom obraćanju zadovoljava samo navođenjem potrebe i ništa dalje ne govori, jer dobro znade da Ovaj svijet u očima Uzvišenog Boga nema vrijednosti.
U vezi sa njegovim riječima: Gospodaru moj! Ja sam sâm sebi nasilje učinio, pa mi Ti oprosti!, treba znati da Musaovo priznanje nasilja i traženje oprosta ima ono isto značenje koje smo dali u vezi sa Ademom i njegovom ženom, kada su oni rekli: Gospodaru naš! Sami smo sebi nepravdu nanijeli, i ako nam Ti ne oprostiš i ako nam se ne smiluješ, mi ćemo tada sigurno biti među stradalnicima.[4] Ukratko, Musaovo priznanje nasilja nije priznanje grijeha već djela koje je suprotstavljeno dobrobiti njegova života, kao i u primjeru Adema i njegove žene. Valja uočiti da je hazreti Musa usmrtio onog čovjeka prije njegova promicanja u poslanika te prije zabrane ubijanja, s tim da život nevjernika nema svetost zaštite, a osim toga nema dokaza ni da je takvo šta bilo zabranjeno u vremenu prije Musaova Šerijata.
Kada su se Adem i njegova žena približili zabranjenom drvetu i time učinili sebi nepravdu, to je bilo prije nego što je uopće obznanjen Šerijat ljudskom rodu, jer se to desilo tek nakon Ademova protjerivanja iz Dženneta i njegova dolaska na Zemlju. Sama zabrana približavanja drvetu nije dokaz tvrdnji da je to bila mewlawi-zabrana, odnosno zabrana čije bi kršenje značilo grijeh u njegovom terminološkom značenju kakvim se razumijeva unutar Šerijata. Štaviše, postoje dokazi koji ukazuju na zaključak da je zabrana približavanja drvetu u Džennetu bila iršadi-zabrana, odnosno zabrana koja ima savjetodavni karakter. Dio tih dokaza nalaze se u suri Tâ Hâ, a o tome smo već ponešto govorili u prvom tomu, prilikom kazivanja o Ademu i njegovom boravku u Džennetu.[5] Pored svega iznesenog, Kur’an jasno kaže za hazreti Musaa da je on bio od iskrenih robova,[6] odnosno od onih odabranih robova koji su bili otjelovljenje iskrenosti. A spomeni u Knjizi i Musaa! On je bio iskren /otjelovljenje iskrenosti/ i bio je poslanik i vjerovjesnik.[7] Dok na drugom mjestu Kur’an riječima Iblisa potvrđuje njihov uzvišeni položaj: I Iblis reče: “Tako mi Veličanstva Tvoga, sve ću njih, sigurno, zavesti s Puta Pravoga, osim onih iskrenih /onih čija je bit oličena u iskrenosti/ Tvojih robova!”[8]
Nadalje, jasno je da nema grijeha bez šejtanova zavođenja, a što zajedno sa onim do sada rečenim nudi zaključak da hazreti Musa, a.s., nije počinio grijeh. Nadalje, iskanje oprosta Musaa od Gospodara, kao i Adema i Have, nije zarad brisanja posljedica koje je Uzvišeni Bog propisao za grijeh, kao što je slučaj kod oprosta grijeha. Zapravo, to je molitva za brisanje nemilih posljedica koje nasilje prema duši ostavlja na život čovjeka. Hazreti Musa je imao strah od mogućnosti da se vijest o ubistvu ne proširi među ljudima i da ga ljudi zbog toga ne budu smatrali ubicom. Zato hazreti Musa moli Uzvišenog Boga da prikrije njegovu tajnu i to je zapravo značenje oprosta u ovom primjeru. Ustvari, oprost u terminologiji Kur’ana i u općem razumijevanju ima šire značenje od brisanja kazne, zapravo, ono podrazumijeva poništavanje loših posljedica, na što god da se to odnosilo, bilo da se to tiče Božije kazne, kazne u općem smislu ili bilo kojeg drugog oblika tragova te vrste. Također, nema nikakve sumnje u činjenicu da je brisanje svih oblika posljedica u rukama Uzvišenog Boga.
Slično pojašnjenje o istom dali smo u vezi sa dovom Nuha, a.s.: Ako mi ne budeš oprostio i smilovao mi se… Rekli smo da je značenje njegove dove sadržano u sljedećem: Ako me ne odgojiš adabom Svojim i ne sačuvaš me Svojom bezgrješnošću i time mi se ne smiluješ, ja ću biti od stradalnika. Obratite pažnju na ovo!
Od dova koje Kur’an prenosi od hazreti Musaa jeste i ona koju je uputio prvog dana svoga poslanstva, a nakon što je primio prvu nebesku objavu: A Musa reče: “Gospodaru moj! Učini prostranim prsa moja, i olakšaj mi moj zadatak, odriješi uzao sa jezika mog da bi razumjeli govor moj, i podaj mi za pomoćnika iz porodice moje, Haruna, brata mog, osnaži me njime i ovoj zadaći mojoj pridruži ga, da bismo Te mnogo hvalili, i da bismo Te se mnogo sjećali, jer Ti zbilja nas vidiš!”[9]
Hazreti Musa traži ovom dovom dobro u svom promicanju vjere i olakšanje na tom putu. Ono što se može shvatiti iz samih riječi, kao i drugih sadržaja koji prate ovaj događaj, hazreti Musa ovim želi reći: O Gospodaru, Ti veoma dobro znaš stanje moje i brata moga, koji Te slavimo od prvih dana punoljetstva, a večeras je teško breme odgovornosti poslanstva palo na moja pleća, i Tebi je poznata moja gruba priroda i mahana govora; zato ja strahujem da me moj narod ne omete u mom nastojanju promicanja vjere te da mi se kao posljedica tog postupka prsa skupe pa se rasrdim i jezik mi se zaveže. Zato, o Gospodaru, učini mi prsa prostranim i olakšaj mi posao. Ova dova je ustvari odgovor na zapovijed koju je Allah, dž.š., uputio svim poslanicima,[10] zahtijevajući da oni sebe ne dovode u teške prilike prilikom promicanja vjere, o čemu Kur’an kaže: Nije na poslaniku da sebe dovodi u poteškoće kod ispunjavanja onoga što mu je Allaha propisao, jer takav je bio Allahov propis i za one koji su prije bili i nestali…[11] Dakle: Bože, odriješi uzao sa jezika moga da oni razumiju govor moj, a moj brat Harun je rječitiji i od moje je porodice, pa ko je onda bolji od njega da ga učiniš za pomagača moga da bismo Te se mnogo sjećali i spominjali, kao što smo i dosada voljeli spominjati Tebe.
Ovo bi bio sažetak onoga što je hazreti Musa iskao od Uzvišenog Boga za ispunjenje svoje zadaće poslanstva. Adab koji je slijedio u ovom svom obraćanju sadržan je u spominjanju uzroka i posljedica onoga za šta je molio, da bi odagnao primisao da to čini iz lične koristi. To se može zaključiti iz sljedećih riječi: …da bismo Te mnogo hvalili, i da bismo Te se mnogo sjećali… Kao potvrda za svoju iskrenost on u nastavku kaže: …jer Ti zbilja nas vidiš! Pokazivanje i iznošenje potrebe od strane siromaha pred Darovatelja Plemenitog, Koji nema potrebu nizačim, najbolji je i najdjelotvorniji način podsticanja samilosti. Jer pokazivanje potrebe ostavlja više traga u odnosu na puko spominjanje, budući da kod samog izgovora potrebe postoji mogućnost laganja, dok kod čina pokazivanja toga nema.
Od poslanikovih adaba je i proklinjanje faraona i njegova naroda, koje Allah, dž.š., prenosi u Kur’anu: I Musa reče: “Gospodaru naš! Ti si faraonu i glavešinama njegovim sjaj i bogatstvo dao u životu ovozemnom! A oni, Gospodaru naš, s Puta Tvoga odvraćaju, pa Ti, Gospodaru naš, zatri trag bogatstvu njihovu, i zapečati srca njihova, pa da ne povjeruju sve dok ne vide patnju bolnu! I reče Allah: “Molba vas dvojice je primljena! Na Putu Pravom vas dvojica ustrajni nek’ ste, a nikako se za neznalicama ne povodite!”[12] Ovo je bilo proklinjanje od strane Musaa i Haruna, jer govor započinje riječima: Gospodaru naš!, a isto potvrđuje i nastavak ajeta, kada Allah, dž.š., kaže: Molba vas dvojice je primljena! Ova dva velikana upućuju prokletstvo najprije na njihov imetak, na način da ga Uzvišeni Bog učini takvim da ne mogu u njemu uživati i okorištavati se njime, a potom prokletstvo zazivaju na njih same, da im srca otvrdnu i zapečate, nakon čega neće moći prihvatiti vjerovanje, što opet za sobom povlači kaznu nesnosnu. O tome Allah, dž.š., kaže: A na Dan kada dođu neki Znakovi Gospodara tvoga nijednom čovjeku neće ništa koristiti što će tada povjerovati kad već nije vjerovao prije ili ako nije, kao vjernik, kakvo dobro uradio.[13]
Musa i Harun, neka je mir njima, kroz drugo proklinjanje traže od Allaha, dž.š., da ih On osveti tako što će ih lišiti svjetlosti imana i da ih onda izloži iznenadnoj kazni, koja im neće ostaviti vremena niti prilike da prigrle iman, isto kao što oni nisu dozvolili robovima Božijim da prihvate iman i kao što su ih odveli u zabludu. Ovakvo prokletstvo je najteže koje se može uputiti na račun čovjeka, jer nema veće boli od vječne nesreće.
Treba znati da postoji razlika između dove i proklinjanja, jer Božija milost uvijek prethodi Njegovoj srdžbi, kao što je i objavljeno hazreti Musau: Ja kaznom Svojom kažnjavam koga hoću, a milost Moja obuhvata sve![14] Sveobuhvatnost Božije milosti podrazumijeva odvratnost prema mogućnosti da robovi budu pogođeni nesrećom i kaznom, iako nasilnik zaslužuje kaznu, jer rečeno potvrđuje činjenica da koliko god robovi činili zlo, Uzvišeni Gospodar ih obasipa blagodatima, a nedjela im pokriva. On, uzvišeno je Njegov ime, čak poziva robove da budu strpljivi spram neznanja i nedjela međusobno počinjenih, osim u slučajevima kada je neizbježno ispunjenje pravde ili kada bivaju prisiljeni na uklanjanje zla koje ih dovodi u nezavidan položaj. U takvim slučajevima Allah, dž.š., daje prednost djelima koja su potaknuta srdžbom, odnosno dozvoljava ih. Naravno, sve rečeno vrijedi tek kada se procijeni da su dobrobit i očuvanje vjere i vjernika ostvarivi jedino djelima srdžbe. Pored svega iznesenog, koliko god suptilnosti aspekata dobra i blagodati bili tanahniji i stepeni toga precizniji, fitreti duša po kojima ih je Uzvišeni stvorio to lakše prihvataju, suprotno aspektima zla i nesreće, koje čovjek po svojoj prirodi, odnosno fitretu nastoji izbjeći, kao što također ima nelagodu pri uvidu i nakon obaviještenosti o takvim stvarima. Čovjek po prirodi kakvom je stvoren smišlja načine kako da nikako ne stupi u doticaj sa takvim pojavama, a kamoli da se bavi tančinama i pojedinostima takvih pojava. Upravo je izneseno razlog usljed kojeg se razlikuju adabi dove od adaba proklinjanja. Recimo, jedan od adaba proklinjanja jeste da se pri samom njegovo činu ne navode razlozi proklinjanja. Zapravo, spominju se u prenesenom značenju. Ovo posebno vrijedi u slučajevima kada su ti razlozi odvratni i sramotni, suprotno adabu dove, gdje je pohvaljeno navesti njene razloge.
Hazreti Musa je imao na umu izneseno kada je proklinjao samo kratko ukazavši: A oni, Gospodaru naš, s Puta Tvoga odvraćaju… Kao što se vidi, hazreti Musa nije pojedinačno iznosio besramnosti i zločine faraona i njegovih pristalica. Sljedeći adab koji možemo uočiti kod ovog proklinjanja, iako po vremenu to nije dugo trajalo, jeste da je hazreti Musa ispoljio veliku poniznost, preklinjao za pomoć i često ponavljao Gospodaru naš! Nadalje, hazreti Musa nije pristupio proklinjanju sve dok nije ocijenio da uništenje faraona ide na dobrobit istine, vjere i vjernika i dok ta njegova procjena nije poprimila izvjesno znanje. Da, hazreti Musa, a.s., stekao je u svom uvjerenju potpunu sigurnost – u kojoj nije bilo mjesta nikakvoj sumnji – da u faraonu ne postoji nimalo dobra niti nade za promjenu, kao što je i Allah, dž.š., rekao: A faraonu smo Mi sve dokaze Naše pokazali, pa je on porekao i vjeru odbio.[15] Možda je upravo iz ovog razloga Uzvišeni Bog, nakon što su Musa i Harun ostali bez nade u faraonovu uputu te prihvatanja njihova proklinjanja, naredio im da budu ustrajni i da se ne povode za neznalicama. Allah najbolje zna!
Također, jedna od dova Musaovih je ona koju Allah, dž.š., prenosi u slijedećim ajetima: I Musa odabra iz naroda svoga sedamdeset ljudi za susret s Nama, a kad ih potres veliki zadesi, Musa reče: “Gospodaru moj, da si htio uništio bi Ti njih još prije, a i mene! Zar da nas uništiš zbog toga što učiniše bezumnici izmeđ’ nas? Potres je samo iskušenje od Tebe, a njime u zabludi ostavljaš koga hoćeš, a na Pravu Stazu napućuješ koga hoćeš! Ti si Zaštitnik naš, pa nam oprosti i smiluj nam se! A Ti si najbolji Oprostitelj. Dodijeli nam dobro na Ovom Svijetu i na Onom svijetu. Tebi se mi zapućujemo!”[16]
Prvo što u dovi iznosi Hazreti Musa jeste: …oprosti nam…, zato što su prilike bile veoma teške. To su bile okolnosti kada je Božija ljutnja i srdžba, koju nijedno stvorenje ne može podnijeti, obuhvatila čitav njegov narod. Zato, u takvim prilikama moliti Gospodara, Čija je svetost skrnavljena i Čijem je položaju Gospodstva i Uzvišenosti učinjena uvreda, zbog čega se i rasrdio na Svoje robove, nije ni mjesto, ni vrijeme za upućivanje uobičajene dove. Zato vidimo da je onim što je hazreti Musa prvo izrekao nastojao umiriti Njegovu proključalu srdžbu i pripremiti teren za traženje milosti: Gospodaru moj, da Si htio uništio bi Ti njih još prije, a i mene! Okolnosti koje su pratile ovaj događaj ukazuju da je hazreti Musa ovim htio reći: Moja duša i duše mojih sunarodnjaka su u rukama Tvoje Moći i one se pokoravaju Tvojoj Volji. Da Si htio Ti bi nas sviju uništio još ranije, dok sam bio među njima, kao što Si ih danas uništio, a mene ostavio živa. Međutim, ja sam zbunjen i ne znam kakav odgovor da dam mome narodu kada im se vratim bez odabranika njihovih i kada me optuže za ubistvo njihovo? Ti bolje od mene znaš stanje njihovo i znaš da je ovaj događaj učinio ništavnim moje promicanje vjere i uloženi trud. U nastavku hazreti Musa vidi uništenje njih sedamdeset kao uništenje sebe i cijelog svoga naroda. Ustvari, htio je reći da su i oni preostali u njegovom narodu bezumnici: djelima bezumnika ne može se ozbiljno pristupati, a i oni koje je On uništio dio su tog naroda. Ovim je hazreti Musa htio da se poveže sa Božijom milošću, jer Božiji običaj nije bio da uništi narod zbog loših djela njegovih bezumnika. Ako je Uzvišeni i uništio nekolicinu, to nije bilo iz osvete već zbog iskušenja koje je stalno prisutno među ljudima, iskušenja koje mnoge odvodi u nevjerovanje, a mnoge vodi ka Uputi. Potom hazreti Musa utvrđuje da naspram loših postupaka ljudi – od Uzvišenog Boga nalazimo jedino oprost i pokroviteljstvo: Moja duša i duše ljudi iz moga naroda u Tvojoj su ruci i Ti Si Onaj Koji nas može uništiti uvijek kada zaželi, a ovo posljednje stradanje moga naroda nije ništa novo na polju Tvojih općih iskušenja, koja jedan narod odvode u zabludu, a drugi upućuje. Prema tome, Ti Si zasigurno Onaj Gospodar Koji upravlja i o Čijoj volji ovise naši poslovi. Ništa nije u našoj moći. Pa Ti, o Gospodaru naš, presudi nam milošću i oprostom Svojim, jer jedno od svojstava Tvojih jeste da Si najbolji Oprostitelj! Mi nemamo utočišta na Ovom svijetu od Tvoje srdžbe i kazne; zato Te molimo da nam dodijeliš dobro na Ovom svijetu, a na Budućem oprost i Džennet.
Ovo su bile okolnosti koje su obilježile dovu hazreti Musaa, nakon što je dio njegova naroda stradao od potresa i nakon što ga je zadesila nesreća. Prema tome, cijenjeni čitalac treba dobro obratiti pažnju na okolnosti i vrijeme u kojima su izgovorene riječi dove da bi shvatio kako je lijep adab primijenjen ovom prilikom, te kako je hazreti Musa neprekidno molio za milost svoga Gospodara i svojom hvalom umirio Njegovu srdžbu. Takvim adabom u činu iskazivanja pokornosti priskrbio je udovoljenje svojoj dovi, iako sve željeno nije doslovno ni izgovoreno, a to je da budu oživljeni svi stradali iz njegova naroda. Onako kako Kur’an bilježi, hazreti Musau je također objavljeno: Ja kaznom Svojom kažnjavam koga hoću, a milost Moja sve obuhvaća! Dodijelit ću milost onim bogobojaznim, koji zekat daju i koji u Znamenja Naša budu vjerovali![17]
I sami cijenjeni čitalac zna kakvo bi imao razmišljanje o Milostivom i Samilosnom Bogu nakon odgovora koji je Uzvišeni uputio hazretu Musau: …Milost Moja sve obuhvaća! Gospodar je jasno obećao oprost griješenja koje je počinio Musaov narod, a udovoljenje dovi Musa je uvjetovao oživljavanjem usmrćenih i njihovo vraćanje svome narodu: I kada ste uglas rekli: “O Musa, mi ti nećemo vjerovati dok Allaha jasno ne vidimo! Grom vas je ošinuo, vi ste to vidjeli. Zatim smo vas, nakon smrti vaše, oživjeli da biste zahvalni bili.”[18] Ajet sličnog sadržaja nalazi se u suri Nisâ’.
U riječima hazreti Musaa: ...a njime u zabludi ostavljaš koga hoćeš..., adab koji uočavamo jeste da on nije rekao da je prepuštanje zabludi bilo njihovim izborom, da bi time pokazao da Uzvišenog Boga drži čistim i na riječima kao i u srcu. Njegova unutrašnja usredsređenost upravo je ono što i ajet kaže: Tim On mnoge prepušta zabludi, a mnoge Uputi vodi! A samo ogavne grješnike prepušta zabludi…[19]
Hazreti Musa, a.s., našao se u takvom položaju da ga je poštivanje adaba priječilo da misli na bilo šta drugo, osim na posvemašnji položaj Božiji i na činjenicu da upravljanje svim poslovima završava u Njemu. Također, nije izgovorio svoju temeljnu molbu koju je imao u srcu, tj. želju da usmrćeni budu oživljeni, jer – kao što je primijećeno – našao se u položaju čija strahota i opasnost nisu dopuštali da govori mnogo ili da govori šta god hoće. Jedino je rečenicom: Gospodaru moj, da Si htio uništio bi Ti njih još prije…, otkrio svoju unutrašnju želju.
Jedna od dova koje bilježi Kur’an od hazreti Musaa jeste i ona koju je učinio nakon što se vratio svome narodu i našao kako njegovi pripadnici obožavaju tele. Uzvišeni Bog o tome kaže: Pošto se Musa, srdit i ožalošćen, vrati narodu svome, on reče: “Ružno li ste zastupali me! Zar Gospodarevu naredbu požurujete?” Onda baci ploče pa dohvati brata za kosu i poče sebi da ga vuče, a Harun reče: “Sine majke moje! Narod me je slabašnim smatrao i zamalo me ubio nije! Nemoj da mi se dušman zluradi i ne dopusti da budem uz nasilnike!”[20] Ove riječi dirnuše hazreti Musaa te on odmah učini dovu da bi sebe i brata svoga izuzeo iz naroda nepravednog: “Gospodaru” – reče Musa – “oprosti meni i bratu mome, u Svoju milost uvedi nas, jer Si Najmilostiviji, sigurno je!”[21] Izuzimanje sebe i brata od ostalih u dovi hazreti Musa je tražio samo zato što je znao da će se Božija srdžba ubrzo sručiti na nepravednike i nasilnike, o čemu i Sam Uzvišeni Bog kazuje u nastavku ajeta: One koje su prihvatili Tele stići će srdžba Gospodara njihova i već za ovoga života poniženje – tako Mi nagrađujemo bogohulne.[22] Iz svega izneseno biva jasnim koje je oblike adaba hazreti Musa primijenio u ovom primjeru.
Također, jedna od dova hazreti Musaa, koja je ustvari bila proklinjanje, jeste ona kada je naredio svome narodu da uđe u svetu zemlju, a njegovi pripadnici su na to povikali: O Musa, nećemo ući dokle god se oni u zemlji nalaze! Pođite ti i Gospodar tvoj pa se bijte, a mi ostajemo ovdje![23] U nastavku Kur’an prenosi Musaovo proklinjanje: Gospodaru moj, ja osim sebe imam moć samo nad bratom svojim; i zato odvoji nas od ljudi koji griješe![24]
U ovoj dovi proveden je lijep adab. Namjera hazreti Musaa, a.s., ovim obraćanjem bila je da se pred Allahom, dž.š., nakon svih onih sramotnih protivljenja i nepokornosti, ispriča i iznese opravdanje te da ga On oslobodi obaveze ponovnog naređivanja i prenošenja Njegove zapovijedi svome narodu. Hazreti Musa ne izgovara doslovno svoju namjeru već je iznosi na jedan posredan način, kroz aluziju. Zapravo, kada hazreti Musa kaže kako nema moći, osim nad samim sobom i bratom svojim, on aludira na činjenicu da se jedino on i njegov brat pokoravaju naredbi, dok je nepokornost naroda njegova otišla toliko daleko da više nije imao nade u njihovo dobro. Zato hazreti Musa traži dozvolu da ne bude sa njima te samim tim da im više ne izdaje naređenja i da ih ne vodi ka dobru njihove zajednice.
Nadalje, kada pripisuje sebi vladanje sobom i bratom, on pod tim raspolaganjem misli na pokoravanje naredbi, jer u suprotnom bi to značilo posjedovanje kroz stvaranje, a to jamačno ne bi vidio od sebe već bi zasigurno nekom aluzijom ukazao na istinsko Božije posjedovanje, Koji robovima samo prepušta na raspolaganje od Svoga posjeda. Nakon što je hazreti Musa iskazao svoju beznadežnost u pogledu svoga naroda i predložio njegovo izuzimanje od daljnjih obaveza promicanja vjere, on sam ne predlaže niti nameće rješenje ispunjenja traženog, već to prepušta Uzvišenom Bogu i moli da razdvoji njega i brata njegova od naroda grješnoga na način koji će priskrbiti dobrobit svima.
Izvor: Allame Tabatabaji, Adabi Božijih poslanika u tefsiru El-Mizan, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2009, preveo sa prezijskog: Amar Imamović
[1] Kasas, 16.
[2] Kasas, 24.
[3] Bekare, 199.
[4] A’râf, 23.
[5] Vidjeti poglavlje ove knjige o Ademu i Havi.
[6] Kao što smo do sada u različitim prilikama navodili, svaka riječ u Kur’anu ima svoje terminološko određenje u značenju koje je određeno sa više činilaca. U ovom slučaju, radi boljeg i tačnog razumijevanja, potrebno je naglasiti da ova riječ u Kur’anu, odnosno (مُخْلَص) ima različito značenje od toga da se prevodi samo kao iskren, a što je tačno u slučaju riječi (مُخْلِص). Zapravo predmetna riječ je gramatički gledano particip pasivni, a ne particip aktivni, što u značenju donosi promjenu, a to je da osoba sa ovim svojstvom predstavlja otjelovljenje iskrenosti, a ne onoga koji čini djela iskreno, ali koji još uvijek nije postao potpuno iskren. (Op. prev.)
[7] Merjem, 51.
[8] Sâd, 82-83.
[9] Tâ Hâ, 25-35.
[10] Ahzâb, 38.
[11] Predmetni ajet je preveden sukladno tumačenju koje Allame Tabatabai nudi po ovom pitanju, a koje stoji u skladu sa duhom kur’anskog učenja, što potvrđuje i posljednji ajet sure Bekare : “Allah nikoga ne opterećuje preko mogućnosti njegovih.” Naravno, kod razumijevanja pa time i kod prevođenja ovog ajeta treba imati u vidu značenje riječi حَرَج. (Op. prev.)
[12] Junus, 88-89.
[13] En’âm, 158.
[14] A’râf, 156.
[15] Tâ Hâ, 56.
[16] A’râf, 155-156.
[17] A’râf, 156.
[18] Bekare, 55-56.
[19] Bekare, 26.
[20] A’râf, 150.
[21] A’râf, 151.
[22] A’râf, 152.
[23] Ma’ide, 24.
[24] Ma’ide, 25.