Uzroci bolesti

Materijalni uzroci

Božiji Poslanik, s.a.v.a., kaže: “O Ali! Devet stvari je uzrok zaborava: jedenje kisele jabuke, jedenje korijandera, sira i ostatka hrane koju je jeo miš, čitanje zapisa na kaburima, hodanje između dvije žene, uklanjanje vaški, hidžama na udolini iza vrata i mokrenje u stajaću vodu.”[1]

Također kaže:
“Pet stvari je uzrok lepre: uklanjanje dlaka s tijela petkom i srijedom, uzimanje
abdesta i gusula vodom koja se ugrijala na suncu, jedenje u stanju džunupluka, odnos sa suprugom tokom menstruacije i jedenje nakon što se zasiti.”[2]
Božiji Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Pijte vodu gutljaj po gutljaj i ne pijte je odjednom, jer će to uzrokovati oboljenje jetre.”[3]
Božiji Poslanik, s.a.v.a., također, kaže: “Čuvaj se sjedenja pod suncem, jer će to pokvariti odjeću, tijelu dati loš miris i skrivenu bolest otkriti.”[4]
Napomena: Ovaj hadis može se odnositi na posebne uvjete, ili posebnu osobu, ili posebno vrijeme i mjesto, i u tim uvjetima sunčeva svjetlost je uzrok navedene štete ili sunčanice. Ali, ako uvjeti vremena, mjesta i sl., budu takvi da sunčeva svjetlost uzrokuje uklanjanje mikroba sa tijela ili odjeće, u tom slučaju sunčeva svjetlost je korisna, kao što i medicina potvrđuje.
Zapovjednik pravovjernih, mir neka je s njim, kaže: “Ko u sebi usadi ljubav prema raznim vrstama hrane, ubire razne bolesti kao plodove.”[5]
I kaže: “Ne želi život zbog jela, nego jelo želi zbog života.”[6]
Također je rekao: “Želudac je kuća bolesti, a dijeta je osnova liječenja. Navikni tijelo na ono što mu godi. Tjelesno zdravlje se ne može sačuvati prejedanjem i nema gore bolesti od manjka razuma.”[7]
On, također, kaže: “Kada kupite meso, izvadite žlijezde, jer žlijezde potiču klice lepre.”[8]
I kaže: “Dugo sjedenje tokom vršenja nužde uzrokuje hemoroide.”[9]
Imam Bakir, mir neka je s njim, kaže: “Pranje zuba tokom kupanja je mekruh, jer uzrokuje kvarenje zuba.”[10]
Imam Sadik, mir neka je s njim, je rekao: “Jedenje mesa, zasoljenog i sušenog na suncu, uništava tijelo, a često izaziva i smrt.”[11]
“Četiri stvari ubrzavaju starost: sušeno meso…”[12]
Imam Sadik, mir neka je s njim, kaže: “Tri stvari uništavaju tijelo, a često uzrokuju i smrt: kupanje punog stomaka, spolno općenje puna želuca i općenje sa staricama.”[13]
Prenosi se: “Onome ko god mnogo jede tijelo će oboljeti i postat će tvrdog srca.”[14]
Imam Sadik, mir neka je s njim, je rekao: “Ustrajno jedenje tri stvari uzrokuje mršavost: jajeta, ribe i pupoljka hurme.”[15]
Imam Sadik, mir neka je s njim, kaže: “Ne češljaj se tokom kupanja, jer to kosu čini slabom.”[16]
Imam Rida, mir neka je s njim, kaže: “Onaj ko želi da ga želudac ne muči, neka ne zalijeva hranu s vodom, dok ne završi s objedom, a ko učini tako (zalijeva hranu vodom), tijelo će mu biti
vlažno, želudac će mu oslabiti i krvni sudovi neće uzimati energiju iz hrane.”[17]
Također je rekao: “Pazi da istovremeno ne sastaviš u stomaku jaja i ribu, jer kada se nađu zajedno u utrobi čovjeka, oni uzrokuju kostobolju, kolike, hemoroide i zubobolju.”[18]
I, također, je rekao: “Jedenje sirovog mesa uzrokuje pojavu glista u stomaku.”[19]

Nematerijalni uzroci

Imam Rida, mir neka je s njim, kaže:  “Kada god ljudi učine grijeh koji nisu ranije činili, Bog dadne nevolju za koju ranije nisu znali.”[20]
Imam Sadik, mir neka je s njim, je rekao: “Uzvišeni Allah je poslao jednog poslanika njegovom narodu i objavio mu: ‘Reci svome narodu da nema stanovnika naselja niti ljudi koji su Mi poslušni, pa im dođe neko veselje, te se oni promijene iz onog što Ja volim, u ono što je Meni mrsko, a da Ja ne promijenim ono što oni vole u ono što ne vole.’”[21]
Također je rekao: “Loše djelo djeluje brže na onog ko ga čini, nego što nož djeluje na meso.”[22]

 

Izvor: Dževadi Amoli, Ključevi života sv.1, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2017, prijevod: Mohsen Zarean i Mirsad Hadžajlić

[1] Men la jahduruhu-l-fekīh, vol. 4, str. 361.

[2] El-Hisāl, vol. 1, str. 270.

[3] El-Kāfī, vol. 6, str. 318.

[4] Džāmi‘u-s-sagīr, vol. 1, str. 450.

[5] Tensīfu Gureri-l-hikem, str. 324.

[6] Šerhu Nehdži-l-belāga libni Ebi-l-Hadīd, vol. 20, str. 333.

[7] Ed-Da‘vāt, str. 77.

[8] ‘Ilelu-š-šerāii’, vol. 2, str. 561.

[9] El-Hisāl, vol. 1, str. 19.

[10] Men la jahduruhu-l-fekīh, vol. 1, str. 54.

[11] El-Kāfī, vol. 6, str. 314.

[12] Tuhafu-l-‘ukūl, str. 317.

[13] Men la jahduruhu-l-fekīh, vol. 3, str. 555.

[14] Ed-Da‘vāt, str. 77-78.

[15] El-Hisāl, vol. 1, str. 155; Vesāilu-š-šī‘a, vol. 2, str. 32.

[16] Men la jahduruhu-l-fekīh, vol. 1, str. 116.

[17] Bihāru-l-envār, vol. 59, str. 323.

[18] Mustedreku-l-vesāil, vol. 16, str. 359.

[19] Bihāru-l-envār, vol. 59, str. 321.

[20] El-Kāfī, vol. 2, str. 275.

[21] Isto, str. 268.

[22] El-Mehāsin, vol. 1, str. 25

Pitanja i odgovori