Činioci duševne izgradnje

Oponašanje lijepih uzora

Vjerovjesnici, mir s njima

أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ

To su oni koje je Allah uputio, zato slijedi njihov Pravi put![1]

رَبَّنَا ءَامَنَّا بِمَا أَنزَلْتَ وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّـاهِدِينَ

Gospodaru naš, mi u ono šta si Ti objavio vjerujemo i mi Poslanika slijedimo, zato nas upiši među svjedoke![2]

قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِى إِبْرَاهِيمَ وَ الَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَاءُ مِنْكُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ

Krasan uzor za vas je Ibrahim i oni koji su uz njega bili kada su narodu svome rekli: „Mi s vama nemamo ništa, a ni sa onima kojima se, umjesto Allahu klanjate…[3]

لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِى رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُواْ اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا

Vi u Allahovom Poslaniku imate krasan uzor za onoga koji se nada Allahovoj milosti i nagradi na Drugom svijetu i koji se mnogo Allaha prisjeća.[4]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Onaj koji slijedi vjerovjesnike, ući će u Džennet s njima.“[5]

Poslanikova porodica, mir s njima

U zbirci Sahih Muslima se prenosi od Zejda ibn Erkama: „Jednoga dana Allahov Poslanik, s.a.v.a., nam je ustao održati govor kod izvora zvanog Hom, između Mekke i Medine, pa je izrekao zahvalu i pohvalu Bogu, savjetovao i opominjao, a zatim je rekao: ‘A potom, znajte, o ljudi! Ja sam, uistinu, čovjek i uskoro će mi doći izaslanik Gospodara moga i ja ću se odazvati. Ja vama ostavljam dvije dragocjenosti: prva je Božija Knjiga, u kojoj su Uputa i svjetlo. Zato prihvatite Božiju Knjigu i čvrsto se za nju držite!’ I on je poticao na Knjigu Božiju i budio želju za njom, a potom rekao: ‘I moju porodicu, opominjem vas Bogom u pogledu moje porodice, opominjem vas Bogom u pogledu moje porodice, opominjem vas Bogom u pogledu moje porodice!'“[6]

Učeni

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Slijedite učene jer su oni svjetiljke Ovoga i blistave luče Onoga svijeta.“[7]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., potičući želju za traženjem znanja, rekao je: „Bog njime uzdiže narode i čini da u dobru budu predvodnici za kojima se pristaje, na njihova djela se ugleda, iz njihovih postupaka se uči, a meleki žude za njihovim prijateljstvom i dok klanjaju miluju ih svojim krilima.“[8]

Ulaganje napora

Borba protiv strasti

Allahov Poslanik, s.a.v.a., obraćajući se svojim drugovima koji su se bili vratili iz jedne vojne, rekao je: „Vratili ste se najboljim povratkom i vratili ste se iz manje borbe u veću: borbu čovjeka protiv svoje strasti.“[9]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Najbolja je borba onoga koji se u sebi bori protiv svoje strasti.“[10]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Najveći tvoj neprijatelj je tvoja strast u tebi.“[11]

Najbolja borba

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Najveći napor ulaže onaj ko napušta grijehe.“[12]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Najbolja borba je onoga ko ne pomišlja učiniti nasilje bilo kome.“[13]

Plod ulaganja napora

وَ الَّذِينَ جَـاهَدُواْ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ

One koji se budu zbog nas borili Mi ćemo, sigurno, putevima koji Nama vode uputiti; a Allah je, zaista, s onima koji čine dobro.[14]           

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Borite se protiv strasti svojih pa će mudrost srca vaša nastaniti.“[15]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Borite se protiv svojih strasti tako što ćete malo jesti i piti pa će vas meleki krilima svojim zakloniti, a šejtani će od vas bježati.“[16]

Strah od Boga Svevišnjeg

Vrijednost straha od Boga Svevišnjeg

تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَ طَمَعًا وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ

Bokovi njihovi se postelja lišavaju i oni se Gospodaru svome iz straha i želje mole, a od onoga što im Mi dajemo udjeljuju.[17]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Glava mudrosti je strah od Boga.“[18]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Onaj ko bolje zna Boga više Ga se boji.“[19]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Troje izbavlja: …strah od Boga u tajnosti kao da Ga vidiš, jer ako ti Njega ne vidiš, On tebe, zaista, vidi.“[20]

Vrijednost plača iz straha od Boga Svevišnjeg

إِنَّ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ… وَ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَ يَزِيدُهُمْ خُشُوعًا

…Onima kojima je još prije objavljivanja njegova dato znanje, kada im se on uči… I padaju licem na tle plačući, i on im uvećava strahopoštovanje.[21]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Blago li je licu koje Bog gleda dok plače zbog grijeha iz strahopoštovanja prema Bogu Svevišnjem, a taj grijeh nije vidio niko drugi.“[22]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Iz čijih očiju, iz strahopoštovanja prema Bogu, izađe od suze kolika je mušica Bog će ga time zaštititi na Dan velikog straha.“[23]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „U znakove nesreće spada tvrdoća oka.“[24]

Vjernik je stalno između straha i nade

أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِدًا وَ قَائِمًا يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ يَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِى الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ

…Ili je (bolji) onaj koji u noćnim časovima u klanjanju vrijeme provodi, padajući licem na tle i stojeći, strahujući od Onoga svijeta i nadajući se milosti Gospodara svoga? Reci: „Zar su isti oni koji znaju i oni koji ne znaju? Samo oni koji pameti imaju pouku primaju![25]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Kada biste znali kolika je milost Božija, vi biste se, sigurno, potpuno njoj prepustili i samo biste malo radili; a kada biste znali kolika je srdžba Božija, vi biste, sigurno, pomislili da se nikad nećete moći izbaviti.“[26]

Vjernikov strah od lošeg završetka

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Vjernik stalno strahuje od lošeg završetka; on nije siguran u zadobijanje Božijeg zadovoljstva sve do vremena uzimanja njegove duše i pojavljivanja meleka smrti pred njim.“[27]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Najbolji su oni poslovi čiji su završeci dobri.“[28]

Ko se boji Boga, sve drugo se boji njega

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Ko se boji Boga Svevišnjega sve drugo se boji njega, a ko se ne boji Boga Svevišnjega, Bog mu da strah od svega.“[29]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Ko ima svijest o Bogu, Bog učini da se sve njega plaši, a ko nema svijesti o Bogu, Bog učini da njega sve plaši.“[30]

Nepotrebni strah

إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَ خَافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ

To vas je samo šejtan plašio pristalicama svojim, i ne bojte ih se, a Mene se bojte, ako ste vjernici!“[31]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Blago je onom koga strah od Boga Svevišnjeg odvrati od straha od ljudi!“[32]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Ne boj se korenja koritelja kada se radi o Bogu!“[33]

Pokajanje (tevba)

Poticanje na pokajanje

وَ تُوبُواْ إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

…I svi se Allahu pokajte, o vjernici, da biste postigli ono šta želite![34]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Pokajanje briše ono šta je bilo prije njega.“[35]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Pokajnik od grijeha je kao onaj ko nema grijeha.“[36]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Ništa nije Bogu draže od vjernika pokajnika ili vjernice pokajnice.“[37]

Primanje pokajanja

وَ هُوَ الَّذِى يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَ يَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَ يَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ

On prima pokajanje od robova Svojih i prašta hrđave postupke i zna šta radite.[38]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Uistinu, Bog oprašta, osim onome ko se odmetne od Boga, kao što se deva odmetne od svojih vlasnika.“[39]

Kada se prima pokajanje

وَ لَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّى تُبْتُ الْآنَ وَ لَا الَّذِينَ يَمُوتُونَ وَ هُمْ كُفَّارٌ أُولَئِكَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا

Uzaludno je kajanje onih koji čine hrđava djela, a koji, kada se nekom od njih približi smrt, govore: „Sad se zaista kajem!“ a i onima koji umru kao nevjernici. Njima smo bolnu patnju pripremili.[40]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Ko se pokaje prije nego što svojim očima ugleda meleka smrti, Bog će primiti njegovo pokajanje.“[41]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Zaista, Bog Svevišnji će primiti pokajanje čovjeka koje je učinio prije hroptanja na samrti.“[42]

Iskreno pokajanje

يَـاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ تُوبُواْ إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّـاتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ

O vi koji vjerujete, učinite pokajanje Allahu iskreno, da bi Gospodar vaš preko ružnih postupaka vaših prešao i da bi vas u džennetske bašče, kroz koje rijeke teku, uveo...[43]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je, upitan o iskrenom pokajanju, rekao: „To je kajanje za grijeh koji ti se omakao pa ti zamoliš Božiji oprost kajući se odmah, a potom se tom grijehu nikada ne vratiš.“[44]

Odgađanje pokajanja

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao Ibn Mesudu: „O sine Mesudov, ne daji prednost grijehu nad pokajanjem, nego daji prednost pokajanju nad grijehom! Bog Svevišnji u Svojoj Knjizi kaže: Ali čovjek hoće da griješi sve dok je živ.“[45]

Izvor: Muhammedi Rey Šehri, Mudrosti Vjerovjesnika islama 2, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2012., sa arapskog preveli: Mehmedalija Hadžić i Samed Jelešković


[1] El-En‘am, 90.

[2] Ali ‘Imran, 53.

[3] El-Mumtehine, 4.

[4] El-Ahzab, 21.

[5] Džami‘u-l-ahbar, str. 151, predaja 340.

[6] Sahihu Muslim, sv. 4, str. 1873, predaja 36.

[7] El-Firdevs, sv. 1, str. 71, predaja 209.

[8] El-Hisal, str. 522, predaja 12.

[9] Kenzu-l-‘ummal, sv. 4, str. 430, predaja 11260.

[10] El-Dža‘ferijjat, str. 78.

[11] Tenbihu-l-havatir, sv. 1, str. 259.

[12] El-Emali li-s-Saduk, str. 73, predaja 41.

[13] El-Mehasin, sv. 1, str. 456, predaja 1053.

[14] El-‘Ankebut, 69.

[15] Tenbihu-l-havatir, sv. 2, str. 122.

[16] Tenbihu-l-havatir, sv. 2, str. 122.

[17] Es-Sedžde, 16.

[18] El-Ihtisas, str. 343.

[19] Džami‘u-l-ahbar, str. 258, predaja 682.

[20] El-Mehasin, sv. 1, str. 62, predaja 3.

[21] El-Isra, 107-109.

[22] Sevabu-l-a‘mal, str. 200, predaja 2.

[23] Mekarimu-l-ahlak, sv. 2, str. 95, predaja 2268.

[24] El-Hisal, str. 242, predaja 96

[25] Ez-Zumer, 9.

[26] Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 144, predaja 5894.

[27] Et-Tefsiru-l-mensub ile-l-Imami-l-‘Askeri, str. 239, predaja 117.

[28] El-Emali li-s-Saduk, str. 576, predaja 788.

[29] El-Fakih, sv. 4, str. 357, predaja 5762.

[30] Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 142, predaja 5883.

[31] Ali ‘Imran, 175.

[32] El-Kafi, sv. 8, str. 169, predaja 190.

[33] El-Hisal, str. 526, predaja 13.

[34] En-Nur, 31.

[35] ‘Avali-l-leali, sv. 1, str. 237, predaja 150.

[36] Kenzu-l-‘ummal, sv. 4, str. 207, predaja 10174.

[37] ‘Ujunu ahbari-r-Rida, sv. 2, str. 29, predaja 33.

[38] Eš-Šura, 25.

[39] Kenzu-l-‘ummal, sv. 16, str. 12, predaja 43717.

[40] En-Nisa, 18.

[41] El-Kafi, sv. 2, str. 440, predaja 2.

[42] Kenzu-l-‘ummal, sv. 4, str. 210, predaja 10187.

[43] Et-Tahrim, 8.

[44] Kenzu-l-‘ummal, sv. 4, str. 260, predaja 10427.

[45] El-Kijame, 5; Mekarimu-l-ahlak, sv. 2, str. 353, predaja 2660.

Pitanja i odgovori