Ophođenje u skladu sa islamom
U 105. ajetu sure A‘raf, u obraćanju Musaa, a.s., daju nam se do znanja tri važne činjenice. Musa u susretu sa faraonom kaže: prvo, da će mu predočiti samo istinu, drugo, da će ono što bude kazao biti obrazloženo i treće, da će jasno ukazati šta želi postići tim razgovorom. Cilj koji je Musa, a.s., želio postići jeste da njegov narod bude oslobođen, i u tom smislu bi razgovor sa faraonom bio od koristi. Sljedeća stvar na koju nam Kur’an ukazuje jeste neophodnost temeljitog i preciznog načina odgovaranja na postavljeno pitanje. Drugim riječima, ukoliko se u nekom razgovoru ne budu davali odgovori na postavljena pitanja, od njega nema koristi, ma koliko u njemu bilo izrečeno istine. Ovo nam kazuje ajet u kojem se zahtijeva da se Božijem putu poziva mudrošću, lijepim savjetom i najljepšim načinom raspravljanja.
Sljedeća stvar na koju nam islam također ukazuje, a o kojoj trebamo strogo voditi računa, jeste da budemo svjesni činjenice da – kada sa nekim vodimo dijalog – moramo poštivati njegove svetinje bez obzira na mogućnost da mi budemo sasvim u pravu, a sagovornik sasvim u zabludi: ono što je njemu sveto moramo poštovati.
Postojeće stanje u svijetu je začuđujuće; naime, vidimo kako nas muslimane svi optužuju i tretiraju kao nasilnike sklone terorizmu. Međutim, obratimo li pažnju na kur’anske propise, naći ćemo da među njima postoji jedna institucija koji se naziva obavezni zekat, koji je raspoređen u osam kategorija. Za nas je bitno da budemo svjesni ovakvih stvari, jer kada nas već napadaju da smo nasilnici, da smo skloni terorizmu, trebamo biti svjesni da ima i ovakvih ajeta, poput 60. ajeta sure Tevbe, u kojem se kaže:
إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
Zekat pripada samo siromasima i nevoljnicima, i onima koji ga sabiraju, i onima čija srca treba pridobiti, i za otkup iz ropstva, i prezaduženima, i u svrhe na Allahovom putu, i putniku-namjerniku. Allah je odredio tako! A Allah sve zna i mudar je.
Dakle, zekat treba da se daje sirotinji i onima koji su ispod nivoa sirotinje, to su jadnici (miskini), koji nemaju načina da privređuju. Također, oni koji su pobrojani i koji se mogu koristiti ovim davanjem muslimana jesu sami sakupljači zekata, koji ga dalje raspoređuju, i oni imaju pravo da uzmu već precizirani dio. Sljedeća kategorija su oni čije srce treba pridobiti, tj. oni koji nisu muslimani, što mogu biti kršćani, ili oni koji uopće ne vjeruju u Boga, kao što su naprimjer komunisti. Postavlja se pitanje zašto takvima davati dio obaveznog zekata. Odgovor glasi: da bi se njihovo srce smekšalo, da bi uvidjeli kako ih muslimani nisu odbacili, te da se nalaze pod islamskim plaštom. Arapska sintagma koja se odnosi na ovu kategoriju glasi: mu'ellefetul-kulub, koja znači “međusobno zbližavanje srca”, a riječ ulfet (korijen iz kojeg je izveden oblik mu'ellefe) ukazuje na prijateljstvo, bliskost i prisnost. U ovom propisu se kaže da islamska vlast, kada ostvari zalihe zekata, dio sakupljenog treba dati i pobrojanim skupinama, da ne bi slučajno pomislili kako ih muslimani poprijeko gledaju. Upravo im se ovim činom daje do znanja da muslimanima oni ne samo da nisu mrski, nego da su čak spremni – iskazujući svoju naklonost – iz svoga budžeta izdvojiti za njih i dati im nepovratna sredstva. U sličnom kontekstu na drugom mjestu u Kur’anu kazuje nam se da sa sljedbenicima Knjige razgovaramo na najljepši način, osim sa onima koji su nam učinili očito nasilje.
Sljedeća skupina ljudi kojima pripada udio u zekatu su robovi koji su – prema ustaljenim pravilima u ovom području – dogovorili sa onim u čijem su posjedu da će se radom otkupiti i već su negdje pri kraju ili im je negdje zaškripilo, pa im nedostaje određena suma novca; njima se može dati iz budžeta koji čine sredstva prikupljena od zekata, da bi se odgovorilo na njihovu potrebu i tako im se pomoglo.
Naredna skupina kojoj se daju sredstva prikupljena od obaveznog zekata su oni za koje se kaže da su “na putu Božijem”, kojim se aludira na općenita dobra i koristi, poput onih koje se odnose na izgradnju škola, bolnica, puteva i sl.
Posljednja skupina, koja može biti razlog islamskog ponosa, posvećena je onim ljudima koji su otputovali iz svoga mjesta, i koji u svojoj državi mogu biti čak i bogati, ali iz određenih razloga – zato što ih je neko pokrao ili zato što su potrošili sav novac koji su imali – postaju ovisni o tuđoj pomoći i prema njima islamska država kao domaćin ima obavezu. Kako Kur’an kaže, treba im se pomoći iz već postojećih zaliha i pritom ne gledati da li su ti ljudi u svojoj domovini bogati ili nisu. Bitna je, dakle, činjenica da su se neki ljudi u tuđini u određenom trenutku našli u nevolji i zato im treba pomoći. S obzirom na okolnost da je spomenuta skupina uopćeno opisana, u njen opseg ulaze i muslimani, i kršćani, i jevreji, i komunisti, i vjernici, i nevjernici, i svi ostali. Upečatljiv je način na koji je predstavljen ovaj čovjek: on je imenovan kao “sin puta”, znači nema oznake nacionalnosti, rase, boje, nema ništa – trenutno je u nevolji i treba mu se pomoći.
Ako se osvrnemo na nemili događaj kada su neki pojedinci na Zapadu načinili karikaturu našeg Poslanika, ne treba odmah uzvratiti riječima: “Oni su krivci!” – zato što veći dio krivice leži vjerovatno na našim plećima. Nešto što su muslimani, naprimjer, propustili dati do znanja onima koji nisu muslimani jeste činjenica da se u obaveznim davanjima u islamskom programu značajno mjesto ili dobar dio budžeta daje onima koji nisu muslimani.
Kada bismo počeli govoriti o onome što je dobro, to bi bila veoma duga lista, u kojoj bi našlo mjesta niz društvenih skupina o kojima islamska vlast mora strogo voditi brigu. Da smo uspjeli prikazati pravi lik Božijeg Poslanika, u čemu se čak ne bismo morali koristiti hadisima, već bi za to bio dovoljan Kur’an, koji nam kazuje da čak i u vrijeme rata mi muslimani nemamo pravo kidati, lomiti ili uništavati voće, nemamo pravo paliti neprijateljske kuće, usjeve, nemamo pravo uništavati njihova prirodna bogatstva, nemamo pravo uznemiravati njihove nemoćne starce i žene, pa čak i da nas grde i da na naš račun govore nešto što nam ne godi, nemamo pravo uznemiravati djecu… Zamislite samo da smo kojim slučajem sve ovo uvjerljivo prikazali, kako bi Božiji Poslanik i vjera pridobili naklonost velikog broja ljudi. U kodeksu islamskog ponašanja, kada musliman na frontu vidi da je pobijedio i kada neprijatelj okrene leđa da bježi, nema ga pravo ubiti, a ukoliko bi to učinio, morao bi platiti krvarinu za tog čovjeka. Nažalost, mi nismo uspjeli ove istine proširiti i pokazati ovako lijepo lice i uzvišeni kodeks islama. S tim u vezi stoje riječi u 108. ajetu sure En‘am, gdje nam se daje do znanja: Nemojte grditi one kojima se, mimo Allaha, klanjaju, da ne bi i oni, nepravedno i ne misleći šta govore, grdili Allaha. Zašto moramo poštovati tuđe svetinje? Zato što svaka skupina, svaki narod, svaka vjera u svojim očima ono što radi smatra svetim i lijepim; izvrijeđamo li ono što je drugima sveto i lijepo, zna se šta će biti posljedica takvog čina.
Čuli smo samo jedan dio kodeksa islamskog ponašanja, nakon čega ne bi bilo loše da se malo vratimo na sebe, na svoj način praktičnog provođenja propisa u djelo. Ne moramo čak ići na to kako mi znamo provesti propise u djelo, niti kako mi znamo voditi dijalog sa drugim ljudima, pogledajmo kako vodimo dijalog sa svojom vlastitom majkom, babom, sa sinom, bratom, sestrom. Mi ustvari nismo pripravni poštivati islamski kodeks čak ni na skučenom životnom terenu koji se tiče nama najbližih stvorenja. Ista stvar je naprimjer među studentima: kako oni raspravljaju, na koji način oni vode dijalog u vezi sa nekim naučnim pitanjima. Ozbiljno se zapitajmo da li smo spremni, da li to inače radimo, da li poštujemo islamske propise.
Što se tiče dijaloga, imamo – ako Bog da – u planu govoriti o ibadetu i odgoju, pri čemu ćemo imati prilike vidjeti da svaka dionica koja je propisana u formi ibadeta, potpomaže neku dionicu koja se tiče našeg odgoja. Naprimjer, jednom prilikom Poslanik klanja namaz u džematu. Bili su na otvorenom prostoru i najvjerovatnije su se nalazili na nekom putovanju. Iznenada je jedan čovjek, koji je tu bio u prolazu, pljunuo kada se našao na jedan metar ispred Poslanika. Poslanik je učio Fatihu i istog je trenutka prekinuo učiti, krenuo je korak-dva naprijed, nogom zagrnuo popljuvano mjesto, vratio se natrag te nastavio namaz. Pazite, ovo je veoma važno. On nije htio pustiti da jedan nekulturan i nehigijenski čin ostane u vidokrugu prisutnih ni do kraja namaza. Na taj način dao je do znanja šta treba činiti i odaslao je univerzalnu vjersku poruku koja se tiče higijene i kulture, a koja nas uči da moramo voditi brigu o ličnoj higijeni kao i o higijeni svoje okoline, te o kulturi ponašanja općenito.
Sljedeća tačka u dijalogu jeste da svome sagovorniku damo priliku da razmisli o onome šta je čuo, da mu omogućimo da izvrši izbor, jer nije namjera da obavezno nadvladamo. Evo nečega što je daleko od naše prakse: Kada bi neko dolazio da Poslanika nešto upita, on bi ga najprije saslušao pa mu zatim dao odgovor. Ako neko od prisutnih ponovo postavi to isto pitanje, šta bismo mu mi u takvoj prilici rekli? Vjerovatno nešto poput: “Eto ti onoga kojem je već odgovoreno, pa neka ti on kaže!” Međutim, šta čini Poslanik? Ponovo sasluša do kraja isto pitanje i ponovo odgovori. Znači, nije nam cilj da mi budemo pobjednici; cilj dijaloga jeste da nešto bude shvaćeno i da ona osoba koja nešto nije razumjela shvati o čemu je riječ.
Sljedeći bitan činilac u dijalogu je oblikovanje atmosfere sigurnosti, tj. da čovjek sa kojim raspravljamo – ukoliko smo mi naprimjer šef i dali smo mu zaposlenje – ne pomisli da će izgubiti posao ili dobiti umanjenu plaću ako kaže nešto nepoćudno, već da otvoreno saopći ono što ima da kaže, ali da svoje mišljenje izloži u skladu sa pravilima čovječnosti i poštenja.
U 6. ajetu sure Tevbe se kaže:
وَإِنْ أَحَدٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلاَمَ اللّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ يَعْلَمُونَ
Ako te neki od mnogobožaca zamoli za zaštitu, ti ga zaštiti da bi saslušao Allahove riječi, a potom ga otpremi na mjesto sigurno za njega. To zato što oni pripadaju narodu koji ne zna.
Iz ovog ajeta saznajemo za neophodnost davanja davanja prilike čovjeku da shvati i razmisli o onome što mu je rečeno, te obavezu oblikovanja ambijenta sigurnosti. Iz riječi na kraju tog ajeta izvukli smo spomenute činjenice, čime nam se daje do znanja razlog zašto tako postupiti – zato što je riječ o narodu koji ne razumije i ne zna, a filozofija slanja Poslanika upravo je sadržana u nalogu da čovjek shvati i nauči. Jedini način da se to postigne jeste da se oni polahko i postepeno naučavaju. Iz ovoga ajeta saznaje se još jedna veoma značajna činjenica, koja se poklapa sa današnjom praksom odnosa spram neprijatelja. Riječ je o tome da je ovaj ajet objavljen u vrijeme rata između Poslanika i mušrika. Zadivljujuće, zar ne, iako su bili takvi uvjeti, iako su mušrici izazvali sukob, ipak – kada neko od njih nešto upita, bude mu lijepo objašnjeno, nakon čega bude pažljivo ispraćen do za njega sigurnog mjesta. Onaj ko nije prihvatio nešto što mu je rečeno nije doživio ništa neugodno, niti mu je život bio ugrožen i nije se razmišljalo o uklanjanju neistomišljenika na temelju pretpostavke da se on, nakon što napusti sredinu u kojoj je ispraćen sa punim uvažavanjem, može protiv nje borbeno okrenuti. Komentirajući u svom tefsiru ovaj ajet, Fahrudin Razi primjećuje: “Iz ovoga razumijemo tri načela: načelo vjerovanja u jednoga Boga, načelo vjerovanja u poslanike, te načelo vjerovanja u poslanstvo.” Kod muslimana, vjera u ova načela treba biti na razini sigurnog uvjerenja, jer, kaže dalje Razi: “Sumnja je nedovoljna, što znači da ne smije biti ni 20% sumnje, već trebamo biti 100% sigurni.” Nakon toga navodi nam nekoliko ajeta, najprije 28. ajet sure Nedžm, u kojem se kaže: (Mušrici) ne slijede ništa drugo, osim sumnje; a u istom ajetu se zaključuje: zaista uz sumnju ne može da se okoristiti istinom. Odmah ćemo riješiti jedan mogući nesporazum. Ovdje se govori da mušrici rade na osnovu sumnje i kaže se da sumnja ne može zadovoljiti potrebu za istinom; da li to možda znači da – ako rade oslanjajući se na sumnju – vjernici tako mogu stići do istine? Sumnja ne vrijedi i s njom ne možemo doći do istine i premda su mušrici spomenuti kao primjer, pravilo je općevažeće, vrijedi, dakle, uvijek, bez obzira o kome da je riječ, bio on mušrik ili ne, bio musliman ili ne, sumnja nikome ne može pomoći. Jedino se istinom postižu zadovoljavajući učinci.
Sljedeće načelo uči nas da gledamo na sadržaj argumenta, a ne na autoritet, tj. na onoga koji nam to izriče. Drugim riječima, uči nas da motrimo šta je rečeno, a ne ko je rekao. Vjerovatno se sjećate hadisa koji naš Poslanik prenosi od Isaa, a.s.: “Uzmi istinu, pa makar i od čovjeka koji se nalazi na putu neistine!” A s druge strane Isa, a.s., kaže: “Ne uzimaj neistinu, pa makar je rekao čovjek koji se nalazi na putu istine.” Drugim riječima, ne obraćaj pažnju na to ko govori, već neka vam je važno šta je rečeno. Na kraju, Isa, a.s., nam daje savjet: “Budite kritičari govora”, tj. ne opterećujte se time ko vam se obraća i neka vam je važno da znate procijeniti govor. Od hazreti Sadika se prenosi da je rekao: “Prije će brdo nestati ili biti pomjereno sa svoga mjesta nego čovjek koji svoj svjetonazor stekne iz Kur’ana i sunneta Božijeg Poslanika.” Dakle, takav će čovjek u životnim nedaćama, u prilikama i neprilikama, u svim mogućim situacijama sa kojima se suoči biti postojan.
Osvrnimo se malo na političku scenu, posebno na predizbornu situaciju. Zašto glasači obično kažu da sljedeće godine ili na sljedećim izborima neće dati svoj glas za onoga za koga su glasali ove godine? Da li su krivi oni za koje glasamo ili smo pak mi sami krivi? Sasvim je jasno da smo mi krivi. Pitate li zbog čega, pa zbog toga što smo povjerovali u ono šta oni govore, a da uopće nismo obraćali pažnju šta stoji iza toga. Nismo vidjeli da li su ti ljudi stvarno u mogućnosti da ispune ono što obećavaju. Naprimjer, kada kandidat kaže: “Ja ću u svome mandatu obnoviti infrastrukturu čitave države, zaposlit ću 50.000 ljudi i najniža plaća će iznositi 2.000 maraka”, mi dobro znamo da se takve stvari – kada se uzme u obzir trenutno stanje države – ne mogu izvesti ni za 10 godina, čak i da se oko toga potrudi deset vlada, a nekmoli jedna, i to za jedan mandat. I oni su krivi, ali veću krivicu snosimo mi. Zato što ne glasamo svjesno i otvorenih očiju. Kada bismo bili sasvim svjesni, onda bismo sigurno napravili pravi izbor.
Jedan moj profesor volio je reći: “Naći dobrog muža, ili dobru ženu je težak posao, ali život na takvom temelju je veoma lahak; međutim, naći bilo kakva muža ili ženu veoma je lahko, ali je život utemeljen na takvom odabiru veoma težak.” Iskoristite savjet jednog psihologa upućen djevojkama i mladićima. On kaže: “Što se tiče stupanja u brak, imamo kancelarijsko stupanje i ono koje je utemeljeno na istraživanju. Šta je to kancelarijsko stupanje u brak? Naprimjer, dvoje mladih zajedno ide na fakultet ili zajedno rade u kancelariji. Naš uposlenik vidi da njegova kolegica elegantno ulazi u kancelariju, fino se pozdravi, pa lijepo okači svoj sako, sva ona fina, čista. Njeno odmjereno i otmjeno ponašanje privuče pažnju kolege, što dovodi do trenutka u kojem on kaže: “Ako bih ja ovu oženio, cijeli bi mi život bio skladan, lijep, čist.” Što je odlučio, to i učini: obavlja se vjenčanje, svi su sretni, svi misle da je sklopljen još jedan sretan brak. Medeni mjesec je završen i oni se vraćaju u novi dom. On potpuno iznenađen vidi svoju dragu kako baca sako na jednu stranu, čarape na drugu, ne pere suđe, ne zna kuhati, uopće ga ne uvažava, ne trpi njegove roditelje… A on, kao tipični muškarac, zavali se u omiljenu fotelju i čita novine, očekujući kahvu, ali od kahve ni traga.
Upravo u vezi sa ovim životnim prilikama se u jednom hadisu kaže da vjernik mora biti promućuran, tj. mudar, ne u smislu da bude prevarant, već šta god da radi – da to radi odmjereno i svjesno. U drugom hadisu se kaže: “Čovjek koji poznaje svoje vrijeme ne može biti zatečen, ne može ga ništa iznenaditi.” Želimo li biti spremni i pripravni, moramo pomno analizirati svoj život i vrijeme u kojem živimo. U skladu sa islamskim kodeksom ponašanja, roditelji su dužni voditi brigu o svojoj djeci. Između ostalog, otac je zadužen da nadgleda tok dešavanja vezanih za udaju svoje kćerke, vodeći računa o tome za koga se ona udaje, što se na neki način, posebno u doba raspuštenosti, smatra nekom vrstom ograničavanja sloboda. Ustvari, to je očeva obaveza, a nije nikakvo ograničavanje. Ocu se daje do znanja da on – kao čovjek koji je stariji, iskusniji, kojem je svašta prešlo preko glave – poznaje društvo i kretanja u društvu, tako da može – upotrijebivši svoje iskustvo – sačuvati svoju kćer od nepotrebnih teškoća i nedaća. S obzirom na iskustvo kao i na okolnost da je riječ o vlastitoj kćeri – znajući usto kao muškarac koje sve relacije i nakane mogu biti prisutne – neophodno je dobro ispitati o kome je riječ. Kada dođe trenutak da se kaže: “Slažem se kćeri, neka ti bude sa srećom”, da to ne bude samo formalno slaganje, jer iza riječi pristanka i odobrenja stoji velika odgovornost. Ovakvim pristupom kćerki se daje do znanja da treba poštovati oca, koji je milostiv i koji joj želi samo dobro, nalaže joj se da se lijepo posavjetuje sa ocem i da se koristi njegovim iskustvom, čija se vrijednost ne može platiti.
Izvor: Akbar Eydi, Predavanja Mladim, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2009., preveo sa perzijskog Ertan Basarik