Odgoj mladih
Korišćenje doba mladosti
Allahov Poslanik, s.a.v.a., savjetujući Imama Alija, mir s njim, rekao je: „O Ali, iskoristi četvero prije četvero: mladost prije starosti, zdravlje prije bolesti, obilje prije oskudice i život prije smrti!“[1]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Neka se čovjek opskrbi od svoga Ovoga svijeta za svoj Onaj svijet, od svoga života za svoju smrt i od svoje mladosti za svoju starost. Uistinu, za vas je stvoren Ovaj svijet, a vi ste stvoreni za Onaj svijet.“[2]
Vođenje brige o danima mladosti
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Čovjek će stajati na Dan stajanja sve dok ne bude pitan za četvero: za svoj život – u šta ga je potrošio, za svoju mladost – u šta ju je protraćio, za svoj imetak, odakle ga je stekao i u šta ga je utrošio i za ljubav prema nama, Poslanikovoj porodici.[3]
Prikladnost mladića za izgradnju njegove ličnosti
فَمَا ءَامَنَ لِمُوسَى إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِّن قَوْمِهِ
I ne povjerova Musau niko, osim malo njih iz naroda njegova.[4]
U djelu Šebabu Kurejš stoji: „Savjetujem vas da s mladima ophodite na lijep način jer oni su nježna srca. Uistinu, Bog me je poslao kao donosioca radosnih vijesti i opominjaoca pa su me mladi podržali, a stari su mi se suprotstavili.“ Potom je proučio: …pa su srca njihova, zato što je proteklo mnogo vremena, postala tvrda…[5]
Duhovni odgoj
Imam Zejnul-Abidin, mir s njim, je prenio: „Allahov Poslanik, s.a.v.a., je prošao pored ljudi koji su podizali kamen i upitao:
– Šta je to?’
– Ovako saznajemo ko je od nas najsnažniji i najjači – odgovorili su.
Tad je on, s.a.v.a., rekao:
– Hoćete li da vam kažem ko je od vas najsnažniji i najjači?
– Hoćemo – odgovorili su oni.
On je rekao:
– Najsnažniji i najjači među vama je onaj koji, kada je zadovoljan, njegovo zadovoljstvo ga ne odvodi u grijeh i zabludu, kada je srdit, njegova srdžba ga ne priječi da govori istinu, a kada je moćan, ne čini ono šta nije pravo.“[6]
Vjerovjesnici su poslani kao mladići
قَالُوا سَمِعْنَا فَتًى يَذْكُرُهُمْ يُقَالُ لَهُ إِبْرَاهِيمُ
„Čuli smo jednog momka kako ih huli“ – rekoše – „ime mu je Ibrahim.“[7]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Bog nije poslao nijednog vjerovjesnika, osim kao mladića.“[8]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „O sinovi Abdulmuttaliba, ja, Boga mi, ne znam nijednog mladića među Arapima koji je došao svome narodu s boljim od onoga s čime sam vam ja došao. Zaista, ja sam vam došao s dobrom i Ovoga i Onoga svijeta.“[9]
Imam Mehdi će se pojaviti kao mladić
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Na kraju vremena će se pojaviti čovjek iz moje porodice, mladić lijepa lica i povijena nosa; on će Zemlju ispuniti pravičnošću i pravednošću kao što je ispunjena nasiljem i nepravdom.[10]
Upoznavanje s Kur'anom Časnim
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Onaj ko u svojoj mladosti nauči Kur'an, on će se pomiješati s njegovim tijelom i s njegovom krvlju.“[11]
Pokajanje (tevba)
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Pokajanje je lijepo, ali je ljepše u mladosti.“[12]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Zaista, Bog Svevišnji voli mladića pokajnika.“[13]
Vođenje brige o robovanju Bogu
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Prednost vjeri odanog mladića koji je robovao Bogu u svojoj mladosti nad starcem koji Mu je robovao nakon što je ušao u godine starosti, jeste kao prednost poslanika nad ostalim ljudima.“[14]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Zaista, Bog Svevišnji se pred melekima diči mladićem odanim vjeri, govoreći: ‘Pogledajte roba Moga: napustio je strast svoju zarad Mene!'“[15]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao Ebu Zerru: „O Ebu Zerre, nema mladića koji u ime Boga ostavi Ovaj svijet i njegovu zabavu i provede svoju mladost u pokornosti Bogu, a da mu Bog neće dati nagradu sedamdeset dva iskrena roba.“[16]
Vođenje brige o postavljanju pitanja
فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
… Pitajte one koji znaju, ako ne znate![17]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Znanje su riznice čiji su ključevi pitanje, pa pitajte, Bog vam se smilovao! – jer će biti nagrađena četverica: pitalac, onaj koji odgovara, slušalac i onaj ko njih voli.“[18]
Imam Sadik, mir s njim, je prenio: „Vjerovjesniku, s.a.v.a., je spomenut neki čovjek koji je imao ranu; njega je zadesila nečistoća nakon spolnog čina pa mu je zapovjeđeno da se okupa, i on se okupao, ali se prehladio i umro. Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: ‘Ubili su ga, Bog njih ubio! Lijek neukog je pitanje.'“[19]
Izvor: Muhammedi Rey Šehri, Mudrosti Vjerovjesnika islama 2, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2012., sa arapskog preveli: Mehmedalija Hadžić i Samed Jelešković
[1] El-Fakih, sv. 4, str. 357, predaja 5762.
[2] Tenbihu-l-havatir, sv. 1, str. 131.
[3] El-Hisal, str. 253, predaja 125.
[4] Junus, 83.
[5] El-Hadid, 16; Šebabu Kurejš, str. 1.
[6] Me‘ani-l-ahbar, str. 366.
[7] El-Enbija, 60.
[8] Kenzu-l-‘ummal, sv. 11, str. 475, predaja 32233.
[9] El-Emali li-t-Tusi, str. 583, predaja 1206.
[10] ‘Akdu-d-durer, str. 39.
[11] Kenzu-l-‘ummal, sv. 1, str. 532, predaja 2381.
[12] Kenzu-l-‘ummal, sv. 15, str. 896, predaja 43542.
[13] Kenzu-l-‘ummal, sv. 4, str. 209, predaja 10185.
[14] Kenzu-l-‘ummal, sv. 15, str. 776, predaja 43059.
[15] Kenzu-l-‘ummal, sv. 15, str. 776, predaja 43057.
[16] El-Emali li-t-Tusi, str. 535, predaja 1162.
[17] En-Nahl, 43.
[18] Tuhafu-l-‘ukul, str. 41.
[19] El-Kafi, sv. 3, str. 68, predaja 4.