Ibadet
Stvorio sam ljude i džine samo zato da Mi ibadet čine.[1]
Poslanik, s.a.v.a.: “Najbolji čovjek je onaj koji zavoli ibadet i prigrli ga, i zavoli ga iz sveg srca i obavlja ga svojim tijelom i posveti mu se; takav se ne brine da li će mu život na Ovom svijetu biti težak ili lahak.”[2]
Poslanik, s.a.v.a.: “Ibadet je dovoljan za zauzetost čovjeka.”[3]
Poslanik, s.a.v.a.: “Rekao je vaš Gospodar: ‘O ljudi, posvetite se ibadetu da bih vam ispunio srce ustezanjem, a ruke opskrbom. O ljudi, ne udaljujte se od Mene pa da vam ispunim srce potrebom, a ruke obavezom.”[4]
Imam Ali, mir s njim: “Kada Allah zavoli roba, nadahne ga lijepim ibadetom.”[5]
Imam Ali, mir s njim: “Robovanje se ogleda u pet stvari: u praznom stomaku, učenju Kur'ana, noćnom namazu, jutarnjoj poniznosti u obraćanju Bogu i plaču iz straha prema Bogu.”[6]
Uloga spoznaje i uvjerenja u ibadetu
Poslanik, s.a.v.a.: “Nema ibadeta bez uvjerenja.”[7]
Poslanik, s.a.v.a.: “Čini ibadet Bogu kao da Ga vidiš, a ako ti Njega ne vidiš, On tebe vidi.”[8]
Imam Ali, mir s njim: “Nema nikakva dobra u ibadetu u kojem nema razumijevanja.”[9]
Imam Zejnul-Abidin, mir s njim: “Nema ibadeta bez razumijevanja.”[10]
Mesih, mir s njim, jednog čovjeka upita: “Čime se baviš?” On odgovori: “Posvetio sam se ibadetu.” Upita ga Isa: “Ko te izdržava?” “Brat”, reče čovjek. Isa, mir s njim, mu na to reče: “Tvoj brat je pobožniji od tebe.”[11]
Poslanik, s.a.v.a.: “Ibadet je sastavljen od deset dijelova, od čega devet čini traženje halal opskrbe.”[12]
Poslanik, s.a.v.a.: “Pogled djeteta prema svojim roditeljima upućen s ljubavlju je ibadet.”[13]
Poslanik, s.a.v.a.: “Gledanje u učenjaka je ibadet, gledanje pravednog imama je ibadet, gledanje roditelja s ljubavlju i milošću je ibadet, gledanje u brata koji se voli u ime Allaha je ibadet.”[14]
Poslanik, s.a.v.a.: “Imati lijepo mišljenje o Bogu je ibadet.”[15]
Imam Ali, mir s njim: “Razmišljanje o Božijem upravljanju Nebesima i Zemljom je ibadet iskrenih.”[16]
Imam Ali, mir s njim: “Blag govor i nazivanje selama također spadaju u ibadet.”[17]
Imam Sadik, mir s njim: “Tri su vrste abida: skupina koja Bogu čini ibadet iz straha – to je ibadet robova; skupina koja čini ibadet Bogu Uzvišenom i Silnom, tražeći nagradu – to je ibadet trgovaca; i skupina koja ibadeti Boga iz ljubavi prema Njemu – to je ibadet slobodnih ljudi i predstavlja njegov najvrjedniji oblik ispoljavanja.”[18]
Imam Sadik, mir s njim: “Ko posluša nekoga u grijehu, on mu je robovao.”[19]
Imam Dževad, mir s njim: “Ko obrati pažnju na govor govornika, robovao mu je: bude li govornik pozivao Bogu, robovao je Bogu, a bude li pozivao šejtanu, robovao je šejtanu.”[20]
Poslanik, s.a.v.a.: “Najbolji ibadet je fikh (razumijevanje vjere).”[21]
Poslanik, s.a.v.a.: “Ibadet koji se najviše nagrađuje je tajni ibadet.”[22]
Poslanik, s.a.v.a.: “Ibadet koji je popraćen jedenjem harama je poput podizanja kuće na pijesku.” U drugoj predaji se kaže: “na vodi”.[23]
Imam Ali, mir s njim: “Najbolji ibadet je čednost.”[24]
Imam Ali, mir s njim: “Najbolji ibadet je pobjeda nad lošim navikama.”[25]
Imam Ali, mir s njim: “Najbolji ibadet je suzdržljivost.”[26]
Imam Sadik, mir s njim: “Najbolji ibadet je znanje o Bogu i poniznost prema Njemu.”[27]
Imam Sadik, mir s njim: “Najbolji ibadet je ustrajnost u razmišljanju o Allahu, dž.š., i Njegovoj moći.”[28]
Imam Sadik, mir s njim: “Tako mi Allaha, dž.š., najbolji ibadet Bogu je udovoljavanje pravima vjernika.”[29]
Imam Sadik, mir s njim: “Najpobožniji je čovjek koji izvršava farzove.”[30]
Imam Rida, mir s njim: “Nije ibadet mnogo postiti i klanjati, već je ibadet puno razmišljati u vezi sa Božijim djelom.”[31]
Imam Dževad, mir s njim: “Najbolji ibadet je iskrenost (ihlas).”[32]
Mesih, mir s njim: “Govorim vam istinu da kao što bolesnik gleda u ukusnu hranu, ali ne uživa u njenom okusu zbog bolova koje ima isto tako zaljubljenik u Ovaj svijet ne osjeća užitak i slast ibadeta zbog ljubavi prema imetku.”[33]
Poslanik, s.a.v.a.: “Malaksalost je nesreća ibadeta.”[34]
Imam Sadik, mir s njim: “Nemojte sebi omrznuti ibadet.”[35]
Izvor: Muhammedi Rey Šehri, Mjera mudrosti 3, Fondacija „Mulla Sadra“, Sarajevo, 2012., preveo sa arapskog: Ertan Basarik
[1] Ez-Zarijat, 56.
[2] El-Kafi, 2/83/3.
[3] Tuhafu-l-‘ukul, 35.
[4] Kenzu-l-‘ummal, 43614.
[5] Gureru-l-hikem, 4066.
[6] Mustedreku-l-vesail, 11/244/12875.
[7] Kenzu-l-fevaid, 1/55.
[8] Kenzu-l-‘ummal, 5250.
[9] Tuhafu-l-‘ukul, 204.
[10] Isto, 280.
[11] Tenbihu-l-havatir, 1/65.
[12] El-Bihar, 103/18/81.
[13] Tuhafu-l-‘ukul, 46.
[14] Emali-t-Tusi, 454/1015.
[15] Ed-Durretu-l-bahire, 18.
[16] Gureru-l-hikem, 1792.
[17] Isto, 3421.
[18] El-Kafi, 2/84/5.
[19] Isto, 2/398/8.
[20] Isto, 6/434/24.
[21] El-Hisal, 30/104.
[22] Kurbu-l-isnad, 135/475.
[23] ‘Uddetu-d-da‘i, 141.
[24] El-Kafi, 2/468/8.
[25] Gureru-l-hikem, 2873.
[26] Isto, 2872.
[27] Tuhafu-l-‘ukul, 364.
[28] El-Kafi, 2/55/3.
[29] El-Ihtisas, 28.
[30] El-Hisal, 16/56.
[31] Tuhafu-l-‘ukul, 442.
[32] Tenbihu-l-havatir, 2/109.
[33] Tuhafu-l-‘ukul, 507.
[34] Isto, 6.
[35] El-Kafi, 2/86/2.