Razmišljanje i promišljanje
Značaj razmišljanja i promišljanja
U časnom Kur’anu i u hadisima se ljudi pozivaju na razmišljanje.
U Kur’anu se razmišljanje spominje kao odlika pametnih.
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
U stvaranju Nebesa i Zemlje i u izmjeni noći i dana su, zaista, znamenja za razumom obdarene, za one koje i stojeći i sjedeći i ležeći Allaha spominju i o stvaranju Nebesa i Zemlje razmišljaju. “Gospodaru naš, Ti nisi ovo uzalud stvorio; hvaljen Ti budi i sačuvaj nas patnje u vatri!” [1]
Božiji Poslanik, s.a.v.a., kaže:
“O Ibn Mes’ude. Kad god želiš nešto uraditi, uradi to znanjem i razumom, i čuvaj se djela bez razmišljanja i znanja, jer Veličanstveni Gospodar kaže: I ne budite kao ona koja bi svoju pređu rasprela kad bi je već bila čvrsto oprela.”[2]
Također, kaže: „ Dva rekata lahkog namaza protkana promišljanjem su bolja od namaza tokom čitave noći.”[3]
I također kaže:
“Znak pametnog je da kada želi govoriti – razmisli; pa ako bude dobro – govori i okoristi se, a ako bude loše – ne govori i ostaje siguran.”[4]
Prema riječima Imama Sadika, mir neka je s njim:
Jedan čovjek je otišao kod Poslanika, s.a.v.a., i rekao: “O Božiji Poslaniče, posavjetuj me.” Poslanik ga je tri puta pitao: “Ako te posavjetujem, hoćeš li poslušati moj savjet?” Čovjek je tri puta odgovorio: “Da, Božiji Poslaniče!” Božiji Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Savjetujem te da kada god želiš nešto uraditi razmisliš o posljedici toga djela. Uradi to ako će biti ispravno, a napusti to ako će biti pogrešno.”[5]
Zapovjednik pravovjernih, mir neka je s njim, je rekao:
“Znajte! Nema koristi u ibadetu u kojem nema razmišljanja.”[6]
Također je rekao: .
“Znajte! Nema koristi od učenja Kur’ana bez razmišljanja.”[7]
Zapovjednik pravovjernih, mir neka je s njim, u oporuci Muhammedu ibn Hanefiji, kaže:
“Ko god se upusti u djelo bez obraćanja pažnje na posljedice, izložio se jako lošim i ružnim posljedicama. Razmišljanje prije djelovanja će te sačuvati od kajanja.”[8]
Ibn Kavva’ je pitao Zapovjednika pravovjernih, mir neka je s njim, o osobinama islama. On je odgovorio: “Uzvišeni Gospodar je propisao islam. Učinio ga je odjećom onih koji razmišljaju o posljedicama i uzrokom razumijevanja razboritim.”[9]
Također je rekao:
“Najbolji ibadet je neprekidno razmišljanje o Gospodaru i Njegovoj moći.”[10]
Imam Rida, mir neka je s njim, kaže: “Ibadet nije u mnoštvu namaza i posta. Istinski ibadet je razmišljanje o djelima Uzvišenog Gospodara.”[11]
Promišljenost i planiranje u poslu
Božiji Poslanik, s.a.v.a., je rekao jednom čovjeku: “Savjetujem ti da, kada god želiš uraditi nešto, razmisliš o posljedicama. Uradi to ako će biti ispravno, a napusti to ako će biti pogrešno.”[12]
Poslanik, s.a.v.a., je, također, rekao:
“Uzvišeni Gospodar voli kada god neko od vas čini neko djelo da ga učini čvrstim i postojanim.”[13]
Zapovjednik pravovjernih, mir neka je s njim, kaže: “Postojanost života je u dobrom planiranju i mjera mu je u dobrom predviđanju.”[14]
Imam Sadik, mir neka je s njim, je rekao: “Tri stvari sputavaju čovjeka da dostigne visoke položaje: niska stremljenja, slabo planiranje i slabost mišljenja.”[15]
Imam Sadik, mir neka je s njim, o planiranju Selmana Farsija, r.a., kaže: “Što se tiče Selmana, r.a., kada bi uzeo godišnju platu, on bi iz nje izdvojio troškove za godinu, dok ne bi ponovo dobio platu.”[16]
Imam Dževad, mir neka je s njim, je rekao: “Razotkrivanje nečega prije njegovog ustaljivanja uzrokuje njegovu propast.”[17]
Čuvanje od stvaranja poteškoća
U islamu postoje planovi za različite aspekte čovjekovog života i ni u jednoj odgojnoj, materijalnoj i duhovnoj oblasti nema obavezu koju ne može izvršiti. Porodica Božijeg Poslanika (Ehli-bejt), na svim poljima svojim sljedbenicima je preporučila lahak i umjeren život, bez stvaranja poteškoća.[18]
Božiji Poslanik, s.a.v.a., u više hadisa kaže:
“Ja ne volim one koji sebi otežavaju.”[19]
“Ne prisiljavaj svoga gosta na ono što mu je teško.“[20]
“Nemoj sebi otežavati radi gosta.”[21]
“Poštovanje brata po vjeri podrazumijeva da čovjek primi njegov poklon i da mu dâ od onoga što ima, te da sebi ne otežava zbog njega.”[22]
Zapovjednik pravovjernih, mir nek je s njim, je rekao:
“Najugodniji život je onaj u kojem se odbacuje otežavanje.”[23]
Također svome sinu govori:
“Sine! Postoje dvije vrste opskrbe: ona koju ti tražiš i ona koja tebe traži. Pa, ako ti ne odeš njoj, ona će doći tebi i zato ne nameći brigu čitave godine na brigu jednog dana – dovoljan ti je onaj dan u kojem si.”[24]
Imam Sadik, mir neka je s njim, kaže:
“Vjernik sebi ne otežava zbog prijatelja.”[25]
Također je rekao:
“Onaj koji me najviše opterećuje među mojom braćom je onaj koji se zahmeti zbog mene i ja sam suzdržljiv prema njemu, a onaj koji me najmanje opterećuje je onaj prema kome sam ja onakav kakav sam prema sebi.”[26]
Cijenjeni Imam, mir neka je s njim, još je rekao:
“Kada ti brat dođe (nenajavljen), ponudi ga onim što imaš. Ali, kada ga pozoveš, potrudi se oko njega.”[27]
Također kaže:
“Ne priliči vjerniku da sebe ponizi.” Pitali su: “Kako sebe ponižava?” Odgovorio je: “Posvećuje se djelu koje nije u njegovoj mogućnosti.”[28]
Prenosi se od Imama Sadika, mir neka je s njim:
“Otežavanje (i stvaranje sebi poteškoća) nije u karakteru dobrih i nije obilježje bogobojaznih. Gospodar je rekao Poslaniku: “Reci: ‘Ne tražim od vas nagradu za ovo (poslanstvo) i ja nisam od onih koji otežavaju.’” I Poslanik je rekao: “Mi poslanici i prvaci mrzimo otežavanje, pa budi bogobojazan, i imaj strpljenja i istrajnosti da bi te Gospodar zaštitio od otežavanja i podario ti suštinu vjere. I ne budi zauzet jelom čiji je kraj izmet, i odjećom čiji je kraj truhlost, i kućom čiji je kraj ruševina, i imovinom čiji je kraj nasljedstvo, i prijateljima čiji je kraj rastanak, i ponosom čiji je kraj poniženost, i dostojanstvom čiji je kraj surovost, i uživanjem čiji je kraj gubitništvo.”[29]
Procjenjivanje razuma
Zapovjednik pravovjernih, mir neka je s njim, kaže:
“Šest je stvari koje obavještavaju o razumu ljudi: druženja, kupoprodaja, dostizanje položaja, gubljenje položaja, imućnost i siromaštvo.”[30]
Izvor: Dževadi Amoli, Ključevi života sv.1, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2017, prijevod: Mohsen Zarean i Mirsad Hadžajlić
[1] Alu Imrān, 190-191.
[2] Mekārimu-l-ahlāk, str. 458; En-Nahl, 92.
[3] Mekārimu-l-ahlāk, str. 300.
[4] Tuhafu-l-‘ukūl, str. 28-29.
[5] El-Kāfī, vol. 8, str. 150.
[6] Isto, vol. 1, str. 36.
[7] Isto.
[8] Vesāilu-š-šī‘a, vol. 15, str. 281-282.
[9] El-Kāfī, vol. 2, str. 49.
[10] Isto, str. 55.
[11] Isto.
[12] Kurbu-l-isnād, str. 32, 65, 66.
[13] Džāmi‘u-s-sagīr, vol. 1, str. 284.
[14] Gureru-l-hikem, str. 354.
[15] Tuhafu-l-‘ukūl, str. 318.
[16] Isto, str. 351.
[17] Isto, str. 457.
[18] Pod stvaranjem poteškoća se misli na to da čovjek sebe pomuči nečim što sam sebi stavi u obavezu, iako mu to niko ne naredi.
[19] El-Kāfi, vol. 6, str. 276.
[20] Mekārimu-l-ahlāk, str. 135.
[21] Džāmi‘u-s-sagīr, vol. 2, str. 688.
[22] El-Kāfi, vol. 6, str. 276.
[23] Gureru-l-hikem, str. 478.
[24] Men la jahduruhu-l-fekīh, vol. 4, str. 386.
[25] El-Kāfi, vol. 2, str. 47.
[26] Mustedriku-l-vesāil, vol. 9, str. 155.
[27] El-Mehāsin, vol. 2, str. 410.
[28] El-Kāfi, vol. 5, str. 64.
[29] Bihāru-l-envār, vol. 70, str. 394-395.
[30] Gureru-l-hikem, str. 343