Borba na Božijem putu

Poticanje na borbu na Božijem putu

Važnost borbe i borca na Božijem putu

لَّا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ  فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً  وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ  وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا

Vjernici koji se ne bore – osim onih koji su za borbu nesposobni – nisu jednaki onima koji se na Allahovu putu bore imecima svojim i životima svojim. One koji se budu borili ulažući imetke svoje i živote svoje Allah će odlikovati čitavim stepenom nad onima koji se ne budu borili, i On svima obećava lijepu nagradu. Allah će borcima odlikovati nad onima koji se ne bore davši im nagradu veliku.[1]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Bogu su od svih koraka najdraža sljedeća dva: korak kojim vjernik popunjava stroj na Božijem putu i korak koji vjernik učini obnavljajući prekinute rodbinske veze.”[2]

Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ne mogu se naći zajedno prašina na Božijem putu i dim Džehennemske vatre.”[3]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Najdarežljiviji među ljudima je onaj ko žrtvuje svoj život i svoj imetak na Božijem putu.”[4]

Pomaganje borcima na Božijem putu

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ko opremi borca na Božijem putu koliko je konac ili igla, Bog će mu oprostiti grijehe koje je počinio i koje će počiniti.”[5]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ko se boji borbe na Božijem putu neka imetkom svojim pošalje drugog čovjeka da se bori na putu Božijem; borcu na Božijem putu, ako ga neko drugi iz svoga imetka otpremi u borbu, pripada nagrada te borbe, a onome ko ga je otpremio pripada nagrada trošenja imetka na putu Božijem, i tako obojica imaju nagradu. Žrtvovanje života na Božijem putu vrjednije je od žrtvovanja imetka.”[6]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Onaj ko dostavi poruku borca na Božijem putu je poput onoga ko je oslobodio roba: on je njegov ortak u nagradi za borbu njegovu.”[7]

Vrijednost borbe na Božijem putu na moru

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Onome ko ostane na moru spreman da štiti muslimane, u nadi i u namjeri da stekne nagradu u Boga, Bog će mu za svaku kapljicu mora upisati dobro djelo.”[8]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Mučenici na moru su bolji u Boga od mučenika na kopnu.”[9]

Napuštanje borbe na Božijem putu

قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ  وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ

Reci: “Ako su vam očevi vaši, i sinovi vaši, i braća vaša, i žene vaše, i rod vaš, i imanja vaša koja ste stekli, i trgovačka roba za koju strahujete da neće imati prođu, i kuće vaše u kojima se prijatno osjećate – miliji od Allaha i Njegova Poslanika i od borbe na Njegovom putu, onda pričekajte dok Allah ne donese Svoju odluku. A Allah neće grješnicima ukazati na Pravi put.”[10]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ko susretne Boga bez tragova od borbe na putu Njegovom susrešće Boga manjkav.”[11]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Onoga ko napusti borbu na Božijem putu Bog zaodjene poniženjem u duši njegovoj, siromaštvom u življenju njegovom i propašću u vjeri njegovoj. Bog Svevišnji je moje sljedbenike zaista uzdigao prednjim krajevima kopita konja njihovih i vrhovima kopalja njihovih.”[12]

Priprema za borbu na Božijem putu

Izrada oružja

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Zaista, Bog Svevišnji će za jednu strijelu uvesti u Džennet tri osobe: njezina proizvođača koji je, praveći je, imao dobro na umu, strijelca koji je njome gađao i onoga koji mu je strijelu dodao.”[13]

Zabrana prodaje oružja neprijateljima vjere

Allahov Poslanik, s.a.v.a., savjetujući hazreti Alija, mir s njim, rekao je: “O Ali, zanijekali su Boga moćnoga od zajednice moje deseterica: …i prodavač oružja neprijateljima muslimana (s kojima su muslimani u ratu).”[14]

Značaj čuvanja granica

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

O vjernici, budite strpljivi i izdržljivi, na granicama bdijte i Allaha svjesni budite, da biste postigli šta želite![15]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Čuvati granicu jedan dan na Božijem putu bolje je od Ovoga svijeta i svega što je na njemu.”[16]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Uistinu, namaz graničara vrijedi koliko pet stotina drugih namaza.”[17]

Vrijednost stražarenja

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Stražarenje jednu noć na putu Boga Svevišnjeg je vrjednije od hiljadu noći u kojima se ibadeti a potom posti danju.”[18]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Dva oka neće dotaći Džehennemska vatra: oko koje je plakalo iz straha od Boga i oko koje je noću stražarilo na Božijem putu.”[19]

Vrijednost nošenja oružja na Božijem putu

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Zaista, Bog Svevišnji se pred svojim melekima ponosi onim ko se opasao sabljom na Božijem putu; oni prizivaju blagoslov na njega sve dok je opasan sabljom.”[20]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Namaz čovjeka opasanog sabljom na Božijem putu bolji je od namaza onoga ko nije za sedam stotina puta.”[21]

Pravila lijepog postupanja u ratu

Rat je varka

Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Rat je varka.”[22]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Reci čega god se dosjetiš, jer rat je varka!”[23]

Pozivanje u islam

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Nastojte pridobiti ljude i budite strpljivi prema njima; nemojte napadati na njih sve dok ih ne pozovete u islam. Meni je draže da mi dođete sa bilo kojim stanovnicima Zemlje koji su prihvatili islam nego da mi dovedete njihove žene i djecu, pogubivši njihove odrasle muškarce.”[24]

Izbjegavanje bježanja (s bojnog polja)

وَمَن يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِّقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلَىٰ فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ  وَبِئْسَ الْمَصِيرُ

Onaj ko im tada leđa okrene – osim onog koji se povuče s namjerom da se ponovo bori ili drugoj četi pristupi – vratiće se natovaren Allahovom srdžbom; prebivalište njegovo biće Džehennem, a užasno je on boravište.[25]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “O Ebu Zerre, zaista Gospodar tvoj se ponosi pred melekima trojicom: …i borcem koji nastavlja napad kada njegovi saborci bježe i koji je nepokolebljiv u borbi sve do pogibije.”[26]

Znak raspoznavanja

Allahov Poslanik, s.a.v.a., zapovjedivši da se koristi znak raspoznavanja prije ulaska u borbu, rekao je: “Neka u vašem znaku raspoznavanja bude neko od Božijih imena!”[27]

Imam Ali, mir s njim, je rekao: “Znak raspoznavanja među drugovima Allahova Poslanika, s.a.v.a., u Bici na Bedru bijaše: ‘O Pobjedonosni, usmrti!’”[28]

Mučenička pogibija na Božijem putu

Vrijednost mučeničke pogibije

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Iznad svakog dobrog činjenja ima dobro činjenje sve dok čovjek ne pogine na Božijem putu, a kada pogine na Božijem putu, nema više dobrog činjenja iznad toga.”[29]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Najčasnija smrt je mučenička pogibija.”[30]

Žudnja za mučeničkom smrću

Imam Ali, mir s njim, je prenio: “Upitao sam: ‘O Allahov Poslaniče, zar nisi rekao na dan Uhuda – gdje su mučeničkom smrću poginuli među muslimanima oni koji su poginuli, dok je mene mučenička smrt mimoišla, što mi je teško palo – zar mi nisi rekao: ‘Budi radostan, mučenička smrt je pred tobom?’ Rekao je: ‘Zaista, tako je, pa kakvog si strpljenja?’ Odgovorio sam: ‘O Allahov Poslaniče, ovo nije mjesto strpljenja nego je mjesto radovanja i zahvalnosti.’”[31]

Mučenička pogibija i iskupljenje za grijehe

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Mučeničkom pogibijom iskupljuje se za svaki grijeh, osim za dug.”[32]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Čim poteče krv mučenika, bude mu oprošten svaki grijeh, osim duga.”[33]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Mučeniku će biti oprošten svaki grijeh, osim duga.”[34]

Želja mučenika

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Jedina osoba koja će umrijeti i koja ima u Boga neko dobro, a koja će poželjeti da se vrati na Ovaj svijet, premda će imati koliko Ovaj svijet i sve što je na njemu, jeste šehid; on će poželjeti da se vrati pa da ponovno mučenički pogine na Ovom svijetu, imajući u vidu vrijednost mučeničke pogibije.”[35]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Neće niko ko uđe u Džennet poželjeti da se vrati na Ovaj svijet, a već ima sve što postoji na Zemlji, osim šehida; on će poželjeti da se vrati i da pogine deset puta, imajući u vidu počasti koje će mu pripasti za mučeničku pogibiju.”[36]

Nagrada za traženje mučeničke smrti

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ko iskreno nastoji poginuti kao šehid pripada mu nagrada šehida, makar to ne dočekao.”[37]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ko iskreno moli Boga da pogine kao šehid, njega će Bog uzdići na stepene šehida, pa makar umro u vlastitoj postelji.”[38]

Uloga namjere u mučeničkoj smrti

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Mnogo je onih koji budu ubijeni oružjem, ali nisu ni mučenici, ni pohvaljeni; mnogo je onih koji umru prirodnom smrću u svojoj postelji, ali su u Boga potpuno iskreni i šehidi.”[39]

Ko se ubraja u šehide

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ko bude nepravedno ubijen dok brani svoju porodicu – šehid je; ko bude nepravedno ubijen dok brani svoj imetak – šehid je; ko bude nepravedno ubijen dok brani svoga komšiju – šehid je; ko bude ubijen radi Boga Svevišnjeg – šehid je.”[40]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ko se bori braneći svoj život pa pogine – šehid je.”[41]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ko se zaljubi pa ljubav svoju sakrije i čednost svoju sačuva te umre – šehid je.”[42]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ko umre u ljubavi prema Porodici Muhammedovoj – umro je kao šehid.”[43]

Najbolji šehidi

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Najbolji šehidi su oni koji se bore na prvoj borbenoj liniji i ne obaziru se, sve dok ne poginu; oni će uživati u najvišim odajama Dženneta; njihov Gospodar će im biti nasmijan, a kada tvoj Gospodar bude nasmijan nekome na bilo kojem mjestu – taj neće račun polagati.”[44]

Nagrada ranjeniku na Božijem putu

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ko bude ranjen na Božijem putu, njegov miris na Dan stajanja će biti poput mirisa miska, njegova boja će biti boja šafrana i imaće pečat mučenika; ko bude iskreno molio Boga da umre mučeničkom smrću Bog će mu dati nagradu šehida, pa makar umro u svojoj postelji.”[45]

 

Izvor: Muhammedi Rey Šehri, Mudrosti Vjerovjesnika islama, sv. 3, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2012., sa arapskog preveli: Mehmedalija Hadžić i Samed Jelešković

[1] En-Nisa, 95.

[2] El-Emali li-l-Mufid, str. 11, predaja 8.

[3] Mustedreku-l-vesail, sv. 11, str. 13, predaja 12293.

[4] En-Nevadir li-r-Ravendi, str. 138, predaja 183.

[5] Mustedreku-l-vesail, sv. 11, str. 24, predaja 12333.

[6] Šerhu-l-ahbar, sv. 2, str. 219.

[7] Tehzibu-l-ahkam, sv. 6, str. 123, predaja 214.

[8] Kenzu-l-‘ummal, sv. 4, str. 334, predaja 10767.

[9] Isto, str. 399, predaja 11108.

[10] Et-Tevbe, 24.

[11] Kenzu-l-‘ummal, sv. 4, str. 281, predaja 10495.

[12] El-Emali li-s-Saduk, str. 673, predaja 906.

[13] Sunenu Ebi Davud, sv. 3, str. 13, predaja 2513.

[14] El-Fakih, sv. 4, str. 356, predaja 5762.

[15] Ali ‘Imran, 200.

[16] Kenzu-l-‘ummal, sv. 4, str. 283, predaja 10508.

[17] Isto, str. 323, predaja 10714.

[18] Isto, str. 326, predaja 10730.

[19] Sunenu-t-Tirmizi, sv. 4, str. 175, predaja 1639.

[20] Kenzu-l-‘ummal, sv. 4, str. 338, predaja 10787.

[21] Isto, predaja 10791.

[22] Isto, str. 358, predaja 10891.

[23] Kenzu-l-‘ummal, sv. 4, str. 358, predaja 10892.

[24] Isto, str. 437, predaja 11300.

[25] El-Enfal, 16.

[26] El-Emali li-t-Tusi, str. 534, predaja 1162.

[27]De‘aimu-l-islam, sv. 1, str. 370.

[28] El-Dža‘ferijjat, str. 84.

[29] El-Kafi, sv. 2, str. 348, predaja 4.

[30] Ed-Da‘vat, str. 242, predaja 680.

[31] Nehdžu-l-belaga, govor 156.

[32] Kenzu-l-‘ummal, sv. 4, str. 397, predaja 11098.

[33] Isto, str. 399, predaja 11109.

[34] Isto, predaja 11110.

[35] Sahihu Muslim, sv. 3, str. 1498, predaja 108.

[36] Sahihu Muslim, sv. 3, str. 1498, predaja 109.

[37] Isto, str. 1517, predaja 156.

[38] Isto, predaja 157. 39

[39] Kenzu-l-‘ummal, sv. 4, str. 419, predaja 11200.

[40] Isto, str. 425, predaja 11237.

[41] Isto, predaja 11236.

[42] Isto, str. 420, predaja 11203.

[43] El-‘Umde, str. 54, predaja 52.

[44] Kenzu-l-‘ummal, sv. 4, str. 401, predaja 11120.

[45] Isto, str. 408, predaja 11144.

Pitanja i odgovori