Pojam i sud ( تصـوّر و تصـديـق)
Gledajući nacrtani trougao na listu papira u umu se formira slika tog trougla. Upravo ova slika je naše znanje koje se naziva pojam ili predodžba (تصـوّر ), jer osim postojeće slike u umu ona ne predstavlja ništa više. Isti slučaj je ako se promatraju i uglovi trougla. U umu se formira samo slika koja je ustvari predodžba. Također, ako se na papiru nacrta horizontalna linija i potom njoj doda okomita, u umu se odražava i obrazuje slika dva prava ugla, što opet jeste “samo slika”. Sada, ako se zbir ova dva ugla uporedi sa zbirom uglova trougla, u svrhu ocjenjivanja da li su zbirovi jednaki ili ne, i pri tom se posumnja u njihovu jednakost, i u tom slučaju slika koja se formira o njihovom odnosu u umu jeste “samo slika”. Međutim, kada se argumentirano dokaže da su zbirovi uglova u ova dva slučaja isti, u nama se pojavljuje jedno novo stanje različito od prijašnjeg. Ovo stanje je odraz spoznaje odnosa o podudarnosti zbira uglova dviju slika sa stvarnošću, koja nužno potiče nefs (dušu) na donošenje presude o toj podudarnosti. Ovo novostečeno stanje naziva se sud ili tvrdnja (تصـديـق). Prema tome, sud predstavlja spoznaju postojanja ili nepostojanja odnosa u stvarnom svijetu.
Primjedba:
Ono što je na gornjem primjeru spoznato jeste postojanje ili nepostojanje odnosa, a to ne predstavlja sud, jer sam sud dolazi tek nakon čina spoznaje. To znači da tek nakon određene spoznaje slijedi još jedna radnja, a to je donošenje suda o postojanju ili nepostojanju odnosa.
Odgovor:
Jeste, i mi prihvatamo vaše zapažanje, međutim, pošto je sud neodvojiv rezultat ove spoznaje i uvijek ide zajedno s njom, mi smo samu spoznaju odnosa nazvali po onome što nužno iz nje proističe, a to je sud. U naučnim raspravama ovakvi termini su uobičajeni i tu nema nikakvih problema. Prema tome, spoznaja (u ovom slučaju percipiranje uglova trokuta, dva prava ugla i jednakost zbira uglova dviju slika) samo je čista slika koja za sobom ne povlači nikakvu presudu. Međutim, spoznaja toga da je njihov odnos jednak i u skladu sa stvarnošću predstavlja sud.
Pitanje:
Ako se odnos u jednoj izjavnoj rečenici ne podudara sa stvarnošću, npr.: “Kaba se nalazi u Medini”, što je neistina, koja je onda ovo vrsta znanja, jer vidimo da je ova tvrdnja oprečna stvarnosti.
Odgovor:
Ova neistinita tvrdnja također potpada pod sud jer i sama predstavlja jednu vrsta znanja i uvjerenja. Prema tome, za sud nema razlike da li se on podudara ili ne podudara sa postojećim odnosom u spoljnjem svijetu.
Podsjećanje:
S obzirom na gore spomenuto, postalo je jasno da termini kao predodžba (تصـوّر ), spoznaja (إدراك) i znanje (عـلم) imaju jedno značenje koje predstavlja: “Prisustvo slika stvari u umu”. Na istoj osnovi i sud predstavlja predodžbu s tom razlikom što kod njega postoji još i čin prihvatanja koji se ogleda kroz stanje odobravanja, tj. zadovoljstva nefsa tim sudom. U skladu s ovim, korištenje različitih termina u ovom slučaju je jedino radi razlikovanja predodžbe koja za sobom ne povlači presudu i predodžbe koja u sebi sadrži sud. Zbog toga, prva slika je terminološki označena kao predodžba, a druga kao sud. Zašto je prva slika nazvana predodžbom? Zato što je to samo jedna gola slika, bez ikakvih uvjeta, za razliku od suda koji je predodžba, ali uvjetovana presudom.
Drugo zapažanje:
Ako se predodžbi pretpostavi uvjet općenitosti i kaže se općenita predodžba, u tom slučaju ono što se pod ovim izrazom podrazumijeva bilo bi njeno općenito značenje koje u sebi obuhvaća znanje, spoznaju, jednostavnu predodžbu i sud, jer smo rekli da se znanje dijeli na predodžbu i sud, pa ako smo predodžbu pretpostavili kao općenitu i pri tome nam je namjera bila znanje, obuhvatat će oboje, i predodžbu i sud.
Na šta se odnose pojam i sud
U ovom dijelu uvaženi autor želi razmotriti ono na šta se predodžba i sud odnose. Drugim riječima, on želi izvršiti podjelu predodžbe i suda sa aspekta onoga na što se oni odnose. Sud se odnosi samo na jednu stvar, a to je: “Postojeći odnos u izjavnoj rečenici pri donošenju presude o podudarnosti ili nepodudarnosti tog odnosa sa stvarnošću.”
Predodžbe, s obzirom na ono na šta se odnose, dijelimo na četvero:
1. Prosta riječ
Ako se predoči jedna riječ, bilo da je to imenica “Hasan” ili glagol “udariti”, i pri tome se ne donosi nikakav sud, ta riječ onda potpada pod predodžbu.
2. Odnos u izjavnoj rečenici bez presude
Kada čujemo neku vijest, ali ne znamo da li je istinita ili neistinita; pa ne donesemo nikakav sud, onda će u ovom slučaju ova vijest biti predodžba, npr.: “Planeta Mars je naseljena.”
3. Odnos u poticajnim rečenicama
Ako neko naredi, npr.: “Piši!”, ili izrazi želju, npr.: “Eh da sam bogdo imao to znanje”, ili postavlja pitanje: “Da li vi znate rješenje tog pitanja”, nijedan od ovih slučajeva nije sud zato što u njima ne postoji odnos, i svi potpadaju pod predodžbu.
4. Krnjava složenica
Naprimjer, kada neko kaže: “Hasanovo auto”, ili “Ako biste vi htjeli”, ili autorov primjer koji navodi iz Ku’ana: “Ako biste brojali Allahove blagodati, ne biste ih prebrojali” , i pri tome se navede samo prvi dio rečenice: “Ako biste brojali Allahove blagodati”, a drugi dio izostavi, i u tom slučaju ne bi postojao nikakav odnos, a time naravno ni sud, što znači da i ovi slučajevi potpadaju pod predodžbu.
Prema tome, sud se odnosi na jednu stvar, a predodžba na četiri.
Napomena:
Da bismo lakše mogli shvatiti i zapamtiti podjelu predodžbe, reći ćemo sljedeće:
a) Tvrdnja predstavlja sud o podudarnosti ili nepodudarnosti sa stvarnošću.
b) Prema tome, kod suda postoje četiri stvari:
• ono što se pripisuje (مـنسـوب),
• ono čemu se pripisuje (مـنسـوب اليه),
• sudstveni odnos (نسبت حكـمـيه ),
• presuda (حـكـم)..
Ako ove četiri stvari budu postojale zajedno, ostvarit će se sud, a ukoliko bilo koji od ovih četiriju uvjeta ne postoji, i sud bi se time dokinuo. Prirodno, ako nešto nije sud, onda je sigurno predodžba.
Podjela sudova
Kada se čovjek suoči sa nekom izjavom, u njemu se prema njenom sadržaju odražava jedno od stanja o kojima će u nastavku biti govora:
1. Čvrsto uvjerenje (يـقين) – ovakva vrsta uvjerenja predstavlja stanje kada čovjek sto posto poznaje sadržaj neke vijesti i poriče sve što je oprečno njoj, ili je sto posto uvjeren u njenu neistinitost i potvrđuje njoj oprečnu istinitost.
2. Konjektura ili vjerovanje (ظنّ) – ono predstavlja stanje čovjeka koji daje prednost jednoj od dviju strana vijesti, istinosti ili laži, istovremeno ne poričući potpuno oprečnu stranu, tj. smatra je mogućom.
3. Hipoteza ili pretpostavka (وهـم) predstavlja stanje čovjeka koji smatra obje strane izjave mogućom, tj. istinitost i neistinitost, istovremeno dajući prednost oprečnoj strani izjave. Konjektura stoji tačno nasuprot hipoteze.
4. Sumnja (شـكّ) predstavlja stanje kada čovjek ne daje prednost nijednoj strani izjave, istinitosti ili neistinitosti, već svaku od njih smatra podjednako mogućom.
Pitanje:
Nakon ove podjele, nameće se pitanje koji od ovih pojmova predstavlja sud, a koji to nisu?
Odgovor:
Sigurno je da pretpostavka nije sud jer je prednost u njenom slučaju data suprotnoj strani. Ni sumnja, također, neće predstavljati sud stoga što kod nje ne postoji nikakav odnos i presuda. Vjerovanje se, međutim, može prihvatiti kao sud zbog toga što kod njega postoji sud o odnosu, iako u njegovom slučaju postoji mogućnost istinitosti sadržaja suprotne strane vijesti, dok uvjerenje predstavlja najjasniji primjer suda. Dakle, može se utvrditi da sud ima dva oblika, jedan je uvjerenje, a drugi vjerovanje.
Šta je čvrsto uvjerenje (يـقين)?
Čvrsto uvjerenje je vijest sačinjena iz dvaju znanja. Jedno je znanje o ispravnosti njenog sadržaja, a drugo je znanje o negaciji njoj suprotnog sadržaja. Upravo zbog ovoga je rečeno da je uvjerenje znanje spoja dviju postavki.
Izvor: Akbar Eydi, Islamska logika, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2004, preveo sa perzijskog: Amar Imamović