Ljubomora (gejret)
Pohvala ljubomore
Poslanik, s.a.v.a.: “Zaista je ljubomora dio vjerovanja.”[1]
Poslanik, s.a.v.a.: “Imao je moj otac Ibrahim, mir s njim, ljubomoru, a ja je imam više od njega. Neka Allah, dž.š., ponizi onog vjernika koji nema ljubomoru.”[2]
Poslanik, s.a.v.a.: “Zaista Allah, dž.š., ima ljubomoru i vjernik ima ljubomoru. Ljubomora Allaha je u tome da vjernik učini ono što mu je On zabranio.”[3]
Poslanik, s.a.v.a.: “Miris Dženneta osjeća se sa udaljenosti od pet stotina godina, ali ga ne osjećaju onaj ko je neposlušan roditeljima i koji je dujjus.” Neko upita: “Poslaniče, šta je dujjus?” On odgovori: “Čovjek čija žena čini blud, a on zna za to.”[4]
Imam Ali, mir s njim: “Vrijednost čovjeka je u mjeri snage njegovog stremljenja, hrabar je u mjeri samopoštovanja, a čedan je u mjeri svoje ljubomore.”[5]
Imam Ali, mir s njim: “Čovjek s ljubomorom nikada neće počiniti blud.”[6]
Imam Ali, mir s njim: “Zaista Allah, dž.š., prema vjerniku ima ljubomoru, pa neka ju stekne onaj koji je nema, u protivnom je takav izopačenog srca.”[7]
Imam Sadik, mir s njim: “Uzvišeni Allah ima ljubomoru i voli svakoga ko ju ima. Od Njegove je ljubomore zabrana razvrata bilo javnog, bilo tajnog.”[8]
Pokuđenost ljubomore tamo gdje joj nije mjesto
Poslanik, s.a.v.a.: “Postoji ljubomora koju Allah voli, a ima i ljubomora koju Allah ne voli. Ljubomora koju Allah voli je na mjestu gdje postoji sumnja i bojazan. A ljubomora koju Allah ne voli je ona kada ne postoje sumnja i bojazan.”[9]
Imam Ali, mir s njim, u oporuci svome sinu Hasanu, mir s njim: “Čuvaj se ljubomore tamo gdje joj nije mjesto, jer ona zdravu ženu čini bolesnom, ali budi strog kada su žene u pitanju pa ako kod njih vidiš nedostataka, ne usteži se od kažnjavanja, i onog malog, i onog velikog.”[10]
Imam Ali, mir s njim: “Ljubomora žene je nevjerstvo, a ljubomora muškarca je vjerovanje.”[11]
Imam Bakir, mir s njim: “Ljubomora žena je zavist, a osnova zavisti je nevjerstvo. Zaista, žena kada je ljubomorna, rasrdi se, a kada se rasrdi, poriče, osim muslimanki.”[12]
Imam Sadik, mir s njim: “Nema ljubomore u dozvoljenom.”[13]
Objašnjenje:
Predaje naglašavaju da je ljubomora (gajr), kada je ispravna i uravnotežena, sastavni dio vjere i važan pokazatelj čednosti, časti i moralnog integriteta vjernika. Poslanik (s.a.v.a.) ističe da su i Allah i vjernik „ljubomorni“, pri čemu se Božija ljubomora ogleda u zabrani razvrata i grijeha, a ljubomora vjernika u čuvanju svoje časti i porodične moralnosti. Zato se vjernik koji uopće nema ljubomore smatra zapuštenog i izopačenog srca. Predaje naglašavaju da ljubomoran čovjek neće pasti u blud, a njegova čednost i samopoštovanje mjera su njegovog moralnog dostojanstva. Istovremeno, jasno se razlikuje ljubomora koja je pohvalna od one koja je pokuđena. Pohvalna je ljubomora na mjestu gdje postoji stvarna sumnja i razumna bojazan od nemorala, dok je pretjerana, neosnovana i paranoična ljubomora strogo ukorena, jer vodi nepravdi i narušavanju bračne i porodične harmonije. Predaje također prave razliku između ljubomore muškarca i žene: pretjerana ženska ljubomora opisuje se kao oblik zavisti koji može voditi poricanju i zastranjenju, dok je muška ljubomora povezana s vjerom i zaštitom moralnih vrijednosti.
Izvor: Muhammedi Rey Šehri, Mjera mudrosti 3, Fondacija „Mulla Sadra“, Sarajevo, 2012., preveo sa arapskog: Ertan Basarik
[1] El-Fekih, 3/444/4541.
[2] El-Bihar, 103/248/33.
[3] Kenzu-l-‘ummal, 7072.
[4] El-Fekih, 3/444/4542.
[5] Nehdžu-l-belaga, izreka 47.
[6] Isto, izreka 314.
[7] El-Mehasin, 1/204/355.
[8] El-Kafi, 5/535/1.
[9] Kenzu-l-‘ummal, 7067.
[10] El-Bihar, 77/214/1.
[11] Nehdžu-l-belaga, izreka 124.
[12] El-Kafi, 5/505/4.
[13] Isto, 5/537/1.
