Predanost Bogu (islam)

Predanost Bogu (islam) je Pravi put 

Kur'an:

إِنَّ اللَّـهَ رَبِّى وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَـذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ

„Allah je, uistinu, i moj i vaš Gospodar, pa Njemu robujte; to je Pravi put!“[1]

Hadis:

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao o riječima Višnjeg: „Vodi nas Pravim putem!“: ‘Vodi nas („ihdina“) znači „eršidna“ (vodi nas Pravim putem)! Pravi put (es-Siratul-mustekim) znači Put predanosti (islama), jer svaka druga pokornost (din), osim predanosti Bogu (islama), nije prava jer u njoj nema predanosti Jednom i Jedinom Bogu.'“[2]

 

Predanost Bogu (islam) se uzdiže visoko i ništa je ne može nadvisiti

Kur'an:

هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ

On je poslao Svoga Poslanika s uputom i vjerom istinskom da bi je uzdigao iznad svake lažne vjere, makar ne bilo po volji mnogobožaca.[3]

Hadis:

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Predanost Bogu (islam) se visoko uzdiže i ništa je ne može nadvisiti!“[4]

Predanost Bogu (islam) briše što je bilo prije nje 

Kur'an:

قُل لِّلَّذِينَ كَفَرُوا إِن يَنتَهُوا يُغْفَرْ لَهُم مَّا قَدْ سَلَفَ وَإِن يَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلِينَ

Reci onima koji ne vjeruju: ako se okane, biće im oprošteno ono što je prije bilo; a ako se ne okane – pa, zna se šta je s drevnim narodom bilo.[5]

Hadis:

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Predanost Bogu (islam) briše ono što je bilo prije njega!“[6]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Onaj ko bude činio dobro u predanosti Bogu (islamu) neće odgovarati za ono što je uradio u doba paganstva (džahilijeta); a onaj koji bude činio loše u predanosti Bogu (islamu) odgovaraće i za prvo i za drugo.“[7]

Objašnjenje pojmova islam i muslim

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Islam je da lice svoje predaš Bogu Višnjem i svjedočiš da nema boga, osim Allaha!“[8]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Predanost Bogu (islam) je lijepa ćud.“[9]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Musliman (predani Bogu) je onaj od čijeg jezika i ruku su mirni muslimani (predani Bogu).“[10]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Bogu predani (musliman) je brat Bogu predanom (muslimanu): neće mu nepravdu učiniti niti će ga grditi!“[11]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Bogu predani (musliman) je brat Bogu predanom (muslimanu) i neće ga ni izdati, ni slagati, ni napustiti.“[12]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Bogu predani (musliman) je ogledalo Bogu predanom (muslimanu).“[13]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Bogu predani (musliman) je brat Bogu predanom (muslimanu), obuhvaćaju ih voda i drveće i oni se uzajamno pomažu protiv napasnika.“[14]

U predanosti Bogu (islamu) se ne smije činiti šteta niti na štetu uzvratiti štetom

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Ne smije se nanositi šteta niti na štetu uzvraćati činjenjem štete!“[15]

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „U predanosti Bogu (islamu) se ne smije nanositi šteta niti na štetu uzvraćati štetom! Predanost Bogu (islam) povećava dobro predanom Bogu (muslimana,) a ne povećava mu zlo!“[16]

Imam Sadik, mir s njim, je prenio: „Allahov Poslanik, s.a.v.a., je presudio pravo prvokupovine među ortacima u pogledu zemljišta i nastambi i rekao: ‘Ne smije se nanositi šteta niti na štetu uzvraćati činjenjem štete!’ Također je rekao: ‘Kada se međe omeđe i granice utvrde više nema prava prvokupovine!'“[17]

 

Najbolji u predanosti Bogu (islamu)

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Predanost Bogu (islam) je poput tri sobe: donja, gornja i čardak. Donja soba predanosti Bogu (islama) je ona u koju su ušli oni obični Bogu predani (muslimani) i svaki od njih, kada ga upitaš, odgovara: ‘Ja sam Bogu predani (musliman).’ U gornjoj sobi su oni koji se međusobno nadmeću u djelima. A čardak je borba na Božijem putu i u njega dospijeva samo najbolji među njima.“[18]

Osnova predanosti Bogu (islama)

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Predanost Bogu (islam) je bez odjeće; njezina odjeća je svijest o Bogu, njezin znak raspoznavanja je uputa, njezin ogrtač je stid, njezin temelj je uzdržanost, njezina potpunost je vjera, njezin plod je dobro djelo. Sve ima osnovu, a osnova predanosti Bogu (islama) je ljubav prema nama, Poslanikovoj porodici (Ehli-bejtu).“[19]

 

Stranstvovanje predanosti Bogu (islama)

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Predanost Bogu (islam) je u početku bila poput nečeg stranog i ponovo će postati stranac kao što je počela. Pa, blago li je tim strancima!“[20]

U djelu Kenzu-l-‘ummal se prenosi od Abdurahmana ibn Sena da je Allahov Poslanik, s.a.v.a., rekao: „Zaista, predanost Bogu (islam) je počela kao stranac i ponovo će biti stranac pa, blago li je tim strancima!“ Oni su upitali: ‘O Allahov Poslaniče, ko su ti stranci?’ On je odgovorio: ‘To su oni koji će popravljati kada ljudi budu kvarili.'“[21]

Imam Sadik, mir s njime, kada je bio upitan o riječima Imama Alija, mir s njim: „Predanost Bogu (islam) je počela kao nešto strano i ponovo će biti stranac kao što je bila pa, blago li je tim strancima!“ – odgovorio je: ‘Pozivalac od nas će ponovo početi s novim pozivanjem kao što je pozivao Allahov Poslanik, s.a.v.a.'“[22]

Ko nije predan Bogu (musliman)

Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Ko osvane ne brinući se o stanju muslimana ne pripada njima; ko čuje nekog kako zove: ‘Upomoć, muslimani!’ pa se ne odazove, on nije Bogu predan (musliman).“[23]

Izvor: Muhammedi Rey Šehri, Mudrosti Vjerovjesnika islama 1, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2012., sa arapskog preveli: Mehmedalija Hadžić i Samed Jelešković



[1]Ali ‘Imran, 51.

[2]Ed-Durru-l-mensur, sv. 1, str. 25.

[3]Et-Tevbe, 33.

[4]El-Fakih, sv. 4, str. 334, predaja 5719.

[5]El-Enfal, 38.

[6]Kenzu-l-‘ummal, sv. 1, str. 66, predaja 243.

[7]El-Kafi, sv. 2, str. 461, predaja 2.

[8]Kenzu-l-‘ummal, sv. 1, str. 32, predaja 39.

[9]Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 17, predaja 5225.

[10]Kenzu-l-‘ummal, sv. 1, str. 149, predaja 738.

[11]Kenzu-l-‘ummal, sv. 1, str. 150, predaja 745.

[12]Kenzu-l-‘ummal, sv. 1, str. 150, predaja 747.

[13]Kenzu-l-‘ummal, sv. 1, str. 149, predaja 742.

[14]Kenzu-l-‘ummal, sv. 1, str. 150, predaja 746.

[15]Kenzu-l-‘ummal, sv. 4, str. 59, predaja 9498.

[16]El-Fakih, sv. 4, str. 334, predaja 5718.

[17]Tehzibu-l-ahkam, sv. 7, str. 164, predaja 727.

[18]Kenzu-l-‘ummal, sv. 4, str. 312, predaja 10658.

[19]Tuhafu-l-‘ukul, str. 52.

[20]Kenzu-l-‘ummal, sv. 1, str. 238, predaja 1192.

[21]Kenzu-l-‘ummal, sv. 1, str. 239, predaja 1198.

[22]Tefsiru-l-‘Ajjaši, sv. 2, str. 303, predaja 118.

[23]El-Kafi, sv. 2, str. 164, predaja 5.

Pitanja i odgovori