Esselamu allejkum,_Molim Vas da mi odgovorite kako i kada se pomaže drugima.Zbunjuje me pojava ljubomore i zavisti koja se javlja na jednoj strani i neprimjetnog i opasnog osjećaja nadmoći sa druge tj.uživanju u tome što si u poziciji da to činiš.Strah me oholosti.Primjetila sam da treba imati veliko znanje i veliki karakter da bi to ispravno izveo, sa istinskim halalom.Molim Vas upute oko toga jer desi se da npr.pružim prst a traži mi se ruka,javljaju se manipulacije i zlouptrebe pa štetim svojoj porodici i sebi..ne želim se uplitati u nečiju sudbinu niti snostiti posljedice a opet obraćaju mi se (ja sam to stvorila i sad mi je to teret)to me opterećuje i plaši .Znam da sam pogrješila, kako se ispravno postupa._Takođe mi nije jasno da li smo mi ljudi uopšte u mogućnosti nekome pomagati i preuzeti ulogu misionara,treba li se u suprotnom oglušit i distancirati,što mi opet ne izgleda uredu.
1 Odgovor
U ime Boga,Milostivog,Samilosnog
Es-selamu alejkum
Poštovani, da bi rasvijetlili odgovor na ovo pitanje osvrnut ću se na nakoliko stvari:
1. Filozofija pomaganja drugima
Sa gledišta ljudskosti – ne uzimajući u obzir privrženost vjerskoj školi – moramo znati zašto trebamo pomagati drugima. Pomaganje ima dva važna i osnovna razloga. Prvi je taj da pomagač stiče duhovna savršenstva i ljudske vrijednosti jer čovjekova duša i uzvišene ljudske vrijednosti razvijaju se na osnovu niza djela dok je pomaganje samo jedno od berzbroj dobrih djela koja unapređuju čovjeka. Dakle, pomaganje mora biti na tragu duhovnog, moralnog i ljudskog razvoja. Ako se iz bilo kojeg razloga ne postigne ovaj cilj onda pomaganje nema nikakvog uticaja, tj.suprotno je spomenutim vrijednostima.
Drugi, da pomoć doista može spasiti osobu ili osobe koje se same ne mogu izvući iz teškoća i nedaća koje su ih snašle. Međutim, ako je pomoć uzrok zloupotrebe, onda u biti ne samo da osobama nije riješen prvobitni problem, već su zapali i u novi problem zloupotrebe ljudskih i moralnih vrijednosti. Pa prema tome, po načelu ljudskosti i zbog spasa ljudskih vrijednosti ne treba pomagati prijetvornim ljudima koji će pomoć zloupotrijebiti, jer tek tada ćemo im najviše pomoći time što će biti prisiljeni raditi i tuditi se, a ujedno smo ih spasili i od ružnog djela.
2. Stav vjere o pomaganju drugima
Sa gledišta Kur'ana pomaganje je u interesu samog pomagača i društva, znači prvo je pomagač udjeljivanjem dijela svoga imetka sebe spasio od vezanosti za Ovaj svijet i tim korakom se približio Bogu – a Božije nagrade su mnogobrojne i velike toliko da ih niko ne može izbrojati – i s druge strane, član društva koji je iz nekog razloga ostao lišen društvene aktivnosti ponovo ulazi u pokretni točak društva i u konačnici dobija se jedno zdravo, čvrsto i moćno društvo. Upravo zbog toga u predaji se kaže da je nagrada zajmodavaoca 18 puta veća od onoga koji bespovratno daje novac pojedincu ili skupini. Zašto? Jer zajmoprimalac zbog zajma ima odgovornost i prisiljen je truditi se toliko da od posuđenog novca osigura sredstva za život, a i nakon toga da podmiri dug. Baš suprotno, bespovratno uzimanje novca može čovjeka još više ulijeniti i usporiti.S druge strane, zajmoprimalac u odnosu na dug koji ima čuva svoju čast i osobnost, dok onaj kojem se novac poklanja uvijek ima osjećaj poniženosti i ispružene ruke prema drugima. Onaj koji traži zajam doista je uznemiren i u nuždi, dok onaj koji traži da mu se novac pokloni uglavnom nema za njim potrebu već iskorištava osjećaj samilosti kod ljudi. Dakle, sa stanovišta vjere pomaganje je vrijedno onda kada usavršava pomagača i unapređuje društvo. U svim drugim slučajevima pomaganje nema nikakvu duhovnu vrijednost.
3.Trebamo razmišljati o unapređenju, a ne unazađivati
Trebamo razmišljati da pomaganjem istinskim siromasima usavršavamo sebe i stičemo Božije zadovoljstvo, a u konačnici Ovaj i Budući svijet.
Dakle, razmišljanjem i ispravnim djelovanjem moramo druge odvratiti od nelogične zloupotrebe pomoći.
Pomaganje je kao posjedovanje automobila. Automobil je sredstvo koje na olakšava život i uz pomoć kojeg brže stižemo do cilja, ali da bi se ispravno njime koristili moramo poznavati prometne zakone i imati sposobnost upravljanja automobilom. Isto tako, moramo paziti na vožnju drugih sudionika u prometu kako bi izbjegli sudar.
Ne trebamo izbjegavati kupovinu i korištenje autoimobila zato jer pojedinci zlouporebljavaju vožnju i automobil.
Neka vas Uzvišeni Bog pomogne prilikom pomaganja drugima, tako da ne budete prevareni. Pohrlite drugima u pomoć, ali uz strogu opreznost, a naravno, Božija pomoć sigurno neće izostati.