Naređivanje dobra i odvraćanje od zla
Poticanje na naređivanje dobra i odvraćanje od zla
Značaj naređivanja dobra i odvraćanja od zla
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
I neka među vama bude onih koji će na dobro pozivati i tražiti da se čini dobro, a od zla odvraćati – oni će ono šta žele postići.[1]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ko zahtijeva da se čini dobro, a od zla odvraća – on je Božiji namjesnik na Zemlji i namjesnik Njegova Poslanika.”[2]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Zaista, zahtijevanje da se čini dobro te odvraćanje od zla ne odbija opskrbu i ne ubrzava određeni rok.”[3]
Vrijednost pravedne riječi pred vladarom silnikom
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Najbolja borba na Božijem putu je pravedna riječ pred nepravednim vladarem; najbolja borba na Božijem putu je riječ istine pred nepravednim vladarem.”[4]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Najdraža borba Bogu Svevišnjem je riječ istine izgovorena nepravednom vladaru.”[5]
Napuštanje naređivanja dobra i odvraćanja od zla
Osuda onoga koji ne odvraća od zla
فَلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلًا مِّمَّنْ أَنجَيْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَا أُتْرِفُوا فِيهِ وَكَانُوا مُجْرِمِينَ
A zašto je među narodima prije vas bilo samo malo čestitih, koji su branili da se na Zemlji nered čini, koje smo Mi izbavili! A oni koji su zlo činili odavali su se onome u čemu su uživali, i grješnici su postali.[6]
Imam Sadik, mir s njim, je prenio: “Vjerovjesnik, s.a.v.a., je rekao: ‘Zaista, Bog Svevišnji mrzi slabog vjernika koji nema vjere!’ Neko je upitao: ‘Ko je vjernik koji nema vjere?’ Odgovorio je: ‘Onaj ko ne odvraća od zla.’”[7]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Osoba koja vjeruje ne treba da gleda da neko griješi Bogu, a da mu za to ne prigovori.”[8]
Opasnost napuštanja naređivanja dobra i odvraćanja od zla
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Kada ljudi ne budu naređivali dobro a odvraćali od zla i ne budu slijedili čestite iz moje porodice, Bog će dati vlast najgorima među njima; tada će najbolji među njima moliti, ali im moljenje neće biti primljeno.”[9]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ljudi će biti u dobru dok budu naređivali dobro i odvraćali od zla te se međusobno pomagali u činjenju dobra. A kada to ne budu činili, od njih će biti oduzeti blagodati i biće okrenuti jedni protiv drugih pa im neće biti pomagača ni na Zemlji, ni na Nebesima.”[10]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Uistinu, rabini u jevreja i monasi u kršćana kada su napustili naređivanje dobra i odvraćanje od zla, Bog ih je prokleo jezikom njihovih vjerovjesnika, a zatim ih je sve obuhvatio kaznom.”[11]
Ono što dovodi do napuštanja odvraćanja od zla
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Vas su obuhvatile dvije opijenosti: ljubavi za životom i ljubavi prema neznanju; u takvom stanju vi ne naređujete dobro i ne odvraćate od zla.”[12]
Ne treba napuštati odvraćanje od zla iz straha od svijeta
الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ
One kojima je, kada su im ljudi rekli: “Neprijatelji se okupljaju zbog vas, treba da ih se pričuvate!” – to učvrstilo vjerovanje pa su rekli: “Dovoljan nam je Allah i divan li je On Gospodar!”[13]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Neka niko od vas nipošto ne omalovažava sebe tako što će, kada vidi da se krši zapovijed Bog Uzvišenog, šutjeti; pa neka ne kaže: O Gospodaru moj, bojao sam se ljudi!, pa da mu On odgovori: Preče ti je bilo da se Mene bojiš!”[14]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Nemojte nipošto da saznam da iko među vama posjeduje neko znanje, a da ga sakriva iz straha od ljudi.”[15]
Pravila i uvjeti lijepog postupanja prilikom naređivanja dobra i odvraćanja od zla
Uvjeti onoga koji naređuje dobro i onoga koji odvraća od zla
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Naređuje dobro i odvraća od zla samo onaj ko ima sljedeća tri svojstva: blag u onome što naređuje i blag u onome od čega odvraća; pravedan u onome što naređuje i pravedan u onome od čega odvraća; znalac u pogledu onoga što naređuje i znalac u pogledu onoga od čega odvraća.”[16]
Pravila lijepog postupanja onoga koji naređuje dobro
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ko naređuje dobro neka to njegovo naređivanje bude dobro!”[17]
Pokuđenost onoga koji naređuje ono što sam ne čini
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ
O vjernici, zašto jedno govorite, a drugo radite? O kako je Allahu mrsko kada govorite riječi koje djela ne prate![18]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao Abdullahu ibn Mesudu: “O sine Mesudov, ne budi od onih koji su strogi prema drugima, a popustljivi prema sebi! Bog Svevišnji kaže: Zašto jedno govorite, drugo radite?”[19]
Stepeni odvraćanja od zla
Obaveznost neprihvatanja zla
قَالَ إِنِّي لِعَمَلِكُم مِّنَ الْقَالِينَ
“Ja se gnušam toga što vi radite!” – reče on.[20]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Kada se bude činio grijeh na Zemlji pa ga neko vidi i osudi, on je kao onaj ko ga nije ni vidio; a ko ga ne vidi, a bude njime zadovoljan, on je kao onaj ko ga je vidio.”[21]
Obaveznost napuštanja grješnika
وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَإِمَّا يُنسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَىٰ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ
Kada vidiš one koji se riječima našim izruguju, neka si daleko od njih, sve dok na drugi razgovor ne pređu. A ako te šejtan navede da zaboraviš, onda ne sjedaj više s nevjernicima kada se opomene sjetiš.[22]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Približite se Bogu Svevišnjem mrzeći grješnike; susrećite ih smrknutih lica, tražite Božije zadovoljstvo u ljutnji prema njima i približite se Bogu udaljavajući se od njih!”[23]
Donji i gornji stepen odvraćanja od zla
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ko od vas vidi neko zlo pa ga promijeni svojom rukom, nedužan je; ko ga ne bude mogao promijeniti svojom rukom pa ga promijeni svojim jezikom, nedužan je; ko ga ne mogne promijeniti svojim jezikom pa ga osudi srcem svojim, nedužan je, a to je najslabiji stepen vjerovanja.”[24]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je u oporuci rekao hazreti Aliju, mir s njim: “O Ali, naređuj dobro i odvraćaj od zla rukom svojom; ako ne budeš mogao to, onda učini to jezikom svojim, a ako ne budeš mogao ni to, onda srcem svojim; u protivnom, ne kori nikoga, osim samoga sebe!”[25]
Izvor: Muhammedi Rey Šehri, Mudrosti Vjerovjesnika islama, sv. 3, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2012., sa arapskog preveli: Mehmedalija Hadžić i Samed Jelešković
[1] Ali ‘Imran, 104.
[2] Mustedreku-l-vesail, sv. 12, str. 179, predaja 13817.
[3] Et-Tergibu ve-t-terhib, sv. 3, str. 231, predaja 22.
[4] Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 78, predaja 5576.
[5] Isto, str. 64, predaja 5510.
[6] Hud, 116.
[7] El-Kafi, sv. 5, str. 59, predaja 15.
[8] Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 85, predaja 5614.
[9] El-Emali li-s-Saduk, str. 385, predaja 493.
[10] Miškatu-l-envar, str. 105, predaja 239.
[11] El-Mu‘džemu-l-evsat, sv. 2, str. 96.
[12] Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 66, predaja 5519.
[13] Ali ‘Imran, 173.
[14] Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 70, predaja 5534.
[15] Isto, sv. 10, str. 217, predaja 29152.
[16] En-Nevadir li-r-Ravendi, str. 143, predaja 195.
[17] Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 66, predaja 5523.
[18] Es-Saff, 2-3.
[19] Mekarimu-l-ahlak, sv. 2, str. 361, predaja 2660.
[20] Eš-Šu‘ara, 168.
[21] Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 70, predaja 5537.
[22] El-En‘am, 68.
[23] Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 79, predaja 5585.
[24] Isto, str. 66, predaja 5556.
[25] De‘aimu-l-islam, sv. 2, str. 351.