Da li je ispravno reći da je surovost relativna, znači da se nekom može to činiti kao surovo dok u očima drugih to nije tako. Da li bi surovost mogli definirati univerzalnom definicijom?
1 Odgovor
U ime Boga, Milostivog, Samilosnog
Esselamu alejkum,
Uzvišeni Bog, kao Znalac, u Svom poretku stvaranja za sva bića je pripremio sredstva i uzroke razvoja i usavršavanja.
Čovjek je samo jedno od bića Ovog svijeta koje se treba razvijati i stići do svoje istinske sreće i savršenstva. Sasvim je prirodno da na putu razvoja i usavršavanja svakog bića, pa tako i čovjeka, postoje prepreke koje se trebaju ukloniti. Prema tome, moć srdžbe – koja je ustvari moć obrane svakog bića – postoji unutar bitka svakog bića.
Surovost je u biti ispoljavanje moći srdžbe, pa ako se stavi pod nadzor čovjekovog razuma i vjere čuva ga od zapadanja u krajnost i ispoljit će se samo u onoj mjeri koliko je nužno za kretanje na putu razvoja i usavršavanja. Surovost je vjersko pitanje prisutno u svim nebeskim religijama, kao i razumsko – na temelju metode razumnih ljudi spada u nužnosti života svakog bića, pa tako i čovjeka, ali ako se ne stavi pod vlast razuma i vjere bit će uzrokom propasti pojedinca i društva.
Ako čovjekova misaona uvjerenja budu poput uvjerenja Ničea, poznatog njemačkog filozofa materijaliste koji je vjerovao u načelo primarnosti moći, onda surovost ne možemo drugačije definirati nego kao uklanjanje slabijih od sebe. Međutim, ako su čovjekova misaona uvjerenja božanska, vjerska i povezana sa Objavom, onda surovost poprima sasvim drugačiju definiciju – a to je uklanjanje prepreka na putu razvoja i usavršavanja pojedinca i društva, u mjeri u kojoj ono otvara put – ne više i ne manje. Ako čovjek ima samo ljudska uvjerenja koja mjeri razumom, onda će značenje surovosti definirati u okviru razuma i fitreta kao uzdržavanje od krajnosti i priznavanje međusobnih ljudskih prava. Prema tome, mjerilo surovosti nikako ne mogu biti pojedinci, već to mjerilo treba biti stvarna ili iskrivljena vjera te zdravi ljudski razum i fitret, a potom u okrilju svjetla Objave i razuma treba definirati značenje surovosti i rasvijetliti do koje mjere je potrebna za zdravo društvo.
U nadi da ćemo dočekati dan kada će ljude upućivati vjera i razum, a ne prolazna osjećanja.
prof. Akbar Eydi