Čuvanje od nanošenja štete tijelu i sprječavanje bolesti
Zapovjednik pravovjernih, mir neka je s njim, o bolesniku koji ne daje tačne podatke o svojoj bolesti liječniku, kaže: Ko god svoju bolest skrije od liječnika, izdao je vlastito tijelo.”[1]
Imam Sadik, mir neka je s njim, je rekao: “Rasipanje je u djelima koja opustoše imetak i nanesu štetu tijelu.”[2]
Nanošenje štete tijelu, u ovoj predaji, ubraja se u rasipanje – koje je veliki grijeh.
Sprječavanje bolesti
Božiji Poslanik, s.a.v.a., kaže: “Allah, osim Kojeg nema drugog boga, sadakom odagnava bolest.”[3]
Također je rekao: “Ne spavajte masnih ruku, jer ako neko tako učini, pa doživi umni poremećaj, neka ne krivi nikoga osim sebe.”[4]
Također kaže: “Temelj svakog liječenja je dijeta.”[5]
Zapovjednik pravovjernih, mir neka je s njim, je rekao: “Malo jedenja sprječava mnoge bolesti tijela.”[6]
Također je rekao: “Čuvajte se početka hladnoće (jesen), ali kraj hladnoće (početak proljeća) iskoristite, zaista hladnoća ono što čini drveću to čini i tijelu – njen početak ga uništava, a kraj olistava.”[7]
Imam Sadik, mir neka je s njim, kaže: “Rezanje noktiju i skraćivanje brkova svakog petka uzrokuje sigurnost od lepre.”[8]
Također je rekao: “Mlijeko krave je lijek i njena masnoća je lijek, a njeno meso je bolest.”[9]
Imam Sadik, mir neka je s njim, je rekao: “Izbjegavanje večere donosi starost, i starije osobe treba da liježu punog stomaka.”[10]
U drugom hadisu je rekao: “Ne pijte u banji (prilikom kupanja) hladnu vodu, jer ćete naštetiti želucu.”[11]
Također kaže: “Zapovjednik pravovjernih, mir neka je s njim, je govorio: ‘Pazite! U kupatilu, (u koje se u današnjem vremenu ubraja i sauna) ne ležite na leđima, jer će vam to istopiti masnoću bubrega.”[12]
Imam Sadik, mir neka je s njim, kaže: “Tokom izlaska iz kupatila pospi noge hladnom vodom, jer će to iskorijeniti bolest iz tvoga tijela, i dok oblačiš odjeću, izgovaraj: ‘Bože! Odjeni me odjećom bogobojaznosti i udalji loše od mene’. Ako tako uradite, bit ćete zaštićeni od svake bolesti.”[13]
Također se prenosi da je Imam Sadik, mir neka je s njim, izašao iz kupatila, odjenuo odjeću i turban i rekao: “Pri izlasku iz kupatila, ni zimi ni ljeti, nisam izostavio turban.”[14]
Ovim se želi reći da treba pokriti glavu nakon izlaska iz kupatila.
Imam Kazim, mir neka je s njim, kaže: “Kupanje svaki drugi dan tijelo čini debljim, a ustrajnost u kupanju sva[1]kog dana topi mast bubrega.”[15]
Imam Rida, mir neka je s njim, kaže: “Ko želi da nema problema sa mjehurom, neka ne trpi mokraću, čak i ako je na svojoj jahalici.”[16]
Napomena: Pitanja koja su navedena u nekim od ovih ili u sličnim predajama, iako su iznesena u obliku općih, univerzalnih i apsolutnih sudova, s obzirom na druge hadise i kur’anske ajete, moguće je da su u vezi sa određenim osobama, zbog njihovog zdravlja ili bolesti, ili starosne dobi, ili geografskog područja i prirodnog okruženja, ili uvjeta njihove zemlje. Znači, moguće je da ovi univerzalni i opći zakoni budu u vezi s nekom posebnom sredinom ili slučajem, koji imaju vlastite posebne uvjete, tako da se ne mogu primijeniti na druge slučajeve ili u drugim, različitim sredinama. Drugim riječima, apsolutni propisi, koji se spominju u ovoj vrsti predaja, uvjetom ili uvjetima koje su navedeni u drugim predajama bivaju ograničeni na određene slučajeve, nakon čega više nisu obuhvaćeni navedenim univerzalnim propisom. Naprimjer, ako je u hadisu navedeno: “Neka starije osobe spavaju punog stomaka”, to se odnosi na starije osobe koje se inače zasite sa malo hrane i nemaju posebne uvjete. To ne znači da se sve starije osobe trebaju prejedati. Također, ako je u predaji navedeno: “Ležanje na leđima nakon što se čovjek zasiti uklanja bol”, značenje toga, bez sumnje, nije spavanje, jer se u drugoj predaji ono zabranjuje, i također se ne odnosi na sve tjelesne bolesti, u svim uvjetima. Ili, ako je u predaji rečeno: “Meso krave uzrokuje bolest”, to se ne odnosi na sve ljude i pod svim uvjetima nego, s obzirom na druge hadise i činjenicu da je meso krave halal, na stvaranje bolesti kod onih koji imaju preduvjete za to s obzirom na tjelesni aspekt, starosnu dob ili prirodne uvjete. Također, ako je u predaji navedeno: “Rezanje noktiju… svakog petka je uzrok sigurnosti od lepre”, to se ne odnosi na sve osobe i na sve uvjete, čak i ako budu održavali higijenu i uvjete zdravlja, nego se odnosi na određene uvjete, gdje se lepra sprječava rezanjem noktiju.
Izvor: Dževadi Amoli, Ključevi života sv.1, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2017, prijevod: Mohsen Zarean i Mirsad Hadžajlić
[1] Gureru-l-hikem, str. 484.
[2] El-Kāfī, vol. 4, str. 53.
[3] Isto, str. 5.
[4] Men la jahduruhu-l-fekīh, vol. 4, str. 6.
[5] Tibbu-n-nebijj, str. 19.
[6] Tensīfu Gureri-l-hikem, str. 320.
[7] Nehdžu-l-belāga, mudrost 128.
[8] El-Hisāl, vol. 1, str. 39.
[9] El-Kāfī, vol. 6, str. 311.
[10] Isto, str. 288.
[11] Men la jahduruhu-l-fekīh, vol. 1, str. 113.
[12] El-Kāfī, vol. 6, str. 500
[13] Men la jahduruhu-l-fekīh, vol. 1, str. 113-114.
[14] Isto, str. 117.
[15] El-Kāfī, vol. 6, str. 496.
[16] Bihāru-l-envār, vol. 59, str. 323; Mustedreku-l-vesāil, vol. 1, str. 284.