Nedostaci i mahane

Pohvala onih koji se umjesto tuđim bave vlastitim ne­dostacima

Imam Ali, mir s njim: “Blago onom koga bavljenje nedostacima vlas­titim poštedi od bavljenja nedostacima tuđim.”[1]

Imam Ali, mir s njim: “Najrazumniji su oni ljudi koji vide nedostatke vlastite, a slijepi su za tuđe.”[2]

Imam Ali, mir s njim: “Ko vidi vlastite nedostatke, oslobođen je mogućnosti da traži tuđe.”[3]

Imam Sadik, mir s njim: “Najkorisnija stvar za čovjeka je da pre­duhitri druge ljude u otkrivanju njegovih nedostataka.”[4]

Imam Sadik, mir s njim: “Kada vidite čovjeka da se zanima tuđim grijesima, a zabo­ravio je vlastite, znajte da ga je Bog kaznio!”

Pokuđenost bavljenja tuđim mahanama uz obmanjivanje samoga sebe

Isa, mir s njim: “O robovi loši! Korite ljude za ono što pret­postavljate, a ne korite sebe za ono u što ste sigurni!”[6]

Poslanik, s.a.v.a.: “O ljudi, vidite trun u oku svoga brata, a zaboravljate stablo u oku svome!”[7]

Poslanik, s.a.v.a.: “Dovoljna je mahana čovjeku da vidi nedostatak kod drugih, a da ga kod sebe ne vidi, da druge kori zbog nečega čega se sam nije u stanju proći i da zamara onoga s kim sjedi onim što sagovornika ne za­nima.”[8]

Imam Ali, mir s njim: “Ko vidi nedostatke drugih pa ih osuđuje, a potom ih odo­brava kod sebe – on je prava budala!”[9]

Imam Ali, mir s njim: “Najveći nedostatak je koriti za ne­dostatke koje imaš pri sebi.”[10]

 Prikrivanje nedostataka

Poslanik, s.a.v.a.: “Ko pokrije sramotu jednog vjernika, kao da je spasio djevojčicu živu zakopanu u mezar.”[11]

Poslanik, s.a.v.a.: “Ko zna za grijeh svoga brata pa ga sakrije, Allah, dž.š., će na Sudnjem danu sakriti njegove grijehe.”[12]

Imam Bakir, mir s njim: “Vjernik je obavezan sakriti sedamdeset vjernik­ovih velikih grijeha.”[13]

 Ukazivanje na nedostatke

Imam Ali, mir s njim: “Ko ti u oči kaže nedostatak, iza leđa će te ču­vati, a ko ti u oči laska, iza leđa će otkriti tvoje nedostatke.”[14]

Imam Ali, mir s njim: “Ništa ne sprječava bilo koga među vama da svome bratu ob­znani nedostatke kojih se boji, osim straha da bi mu brat također obznanio slične manjkavosti. Saglasili ste se da odbacite ono što dolazi kasnije i da vam bude milo ono što je sada!”[15]

Imam Sadik, mir s njim: “Najmiliji mi je onaj brat koji mi ukaže na moje ne­dostatke.”[16]

 Istraživanje nedostataka

Teško svakom klevetniku-podrugljivcu.[17]

Poslanik, s.a.v.a.: “Ne tragajte za mahanama vjernika! Zaista, ko traži mahane vjernicima, Allah traži njegove mahane, a čije mahane bude Al­lah tražio, osramotit će ga pa makar bio u vlastitoj kući.”[18]

Imam Ali, mir s njim: “Posmatranje tuđih nedostataka je nedosta­tak.”[19]

Imam Ali, mir s njim: “Najdalji od tebe među podanicima i na­jgori od njih u tvojim očima neka bude onaj koji najviše istražuje nedostatke ljudi, budući da ljudi moraju imati nedostatke, a vladar je najpozvaniji da ih pok­riva. Zato, nipošto ne razotkrivaj što god je od toga skriveno od tebe!”[20]

Imam Ali, mir s njim: “Neka te nipošto ne raduje tuđa greška jer ni ti nisi zauvi­jek otporan na greške!”[21]

Imam Ali, mir s njim: “Ko traži tuđe slabosti, tražit će slabosti i kod njega, ko vri­jeđa, dobit će sličan odgovor.”[22]

Imam Sadik, mir s njim: “Čovjek najudaljeniji od Boga je onaj koji se sprijatelji s nekim, a zatim sabire njegove greške da bi ga jednoga dana mogao ružiti.”[23]

 Zastiranje nedostataka

Isa, mir s njim, jedanput prolazio sa svojim učenicima kraj psećeg leša. Učenici povikaše: “Uh, kako zaudara!” Tada reče Isa, mir s njim: “Kakve samo bijele zube ima!”[24]

Poslanik, s.a.v.a.: “Znanje i imetak pokrivaju svaki nedostatak, a neznanje i siromaštvo otkrivaju svaku slabost.”[25]

Imam Ali, mir s njim: “Razumijevanje je grob nedostataka.”[26]

Imam Ali, mir s njim: “Razum je pokrivač nedostataka.”[27]

Imam Ali, mir s njim: “Ko se ogrne plaštom stida, ljudi mu neće vidjeti nedosta­tke.”[28]

Imam Ali, mir s njim: “Ko se ogrne plaštom znanja, nedostaci će mu ostati skriveni od ljudi.”[29]

Imam Ali, mir s njim: “Tvoji nedostaci skriveni su sve dok ti je sreća naklon­jena.”[30]

 Čovjek kori ono što ne poznaje

Imam Ali, mir s njim: “Ko ne može spoznati neku pojavu, on je kori.”[31]

Imam Ali, mir s njim: “Čovjek kori ono što ne poznaje.”[32]

 

Izvor: Muhammedi Rey Šehri, Mjera mudrosti 3, Fondacija „Mulla Sadra“, Sarajevo, 2012., preveo sa arapskog: Ertan Basarik

[1] Nehdžu-l-belaga, govor 176.

[2] Gureru-l-hikem, 3233.

[3] Tuhafu-l-‘ukul, 88.

[4] El-Kafi, 8/243/337.

[5] Mustatri­fatu-s-serair, 48/7.

[6] Tuhafu-l-‘ukul, 501.

[7] Kenzu-l-‘ummal, 44141.

[8] El-Hisal, 110/81.

[9] Nehdžu-l-belaga, izreka 359.

[10] Isto, izreka 363.

[11] Kenzu-l-‘ummal, 6387.

[12] Et-Tergibu ve-t-ter­hib, 3/239/7.

[13] El-Kafi, 2/207/8.

[14] Gureru-l-hikem, 8260.

[15] Nehdžu-l-belaga, govor 113.

[16] Tuhafu-l-‘ukul, 366.

[17] El-Humeze, 1. U časnom ajetu nalazi se riječ humezeh, za koju se u rječnicima kaže da se koristi za čovjeka koji, bez ikakvog prava, puno kori druge, pa i ono što nije mahana on im uzima za mahanu. Humeze ima osnovno značenje razbijanja, tako da kada je riječ o otkrivanju nedostataka, znači na neki način i slamanje (slamanje ličnosti). Lumeze također ima značenje otkrivanja nedostatka. Humeze i lumeze imaju zapravo isto značenje. Neki im, pak, pridaju različita značenja pa kažu da humeze označava čovjeka koji iza leđa otkriva mahane, a lumeze onoga koji otkriva mahane u prisustvu. (Medžme‘ul-bejan, 10/817.)

[18] Sevabu-l-a‘mal, 2/288/1.

[19] Gureru-l-hikem, 4489.

[20] Nehdžu-l-belaga, uputa 53. (Maliku Aštaru kada ga je Ali, mir s njim, imenovao za upravitelja Egipta.)

[21] Gureru-l-hikem, 10294.

[22] Kenzu-l-fevaidi lil-Keradžiki, 1/279.

[23] El-Kafi, 2/355/7.

[24] Tenbihu-l-havatir, 1/117.

[25] Kenzu-l-‘ummal, 28669.

[26] Nehdžu-l-belaga, izreka 6.

[27] Gureru-l-hikem, 6434.

[28] Nehdžu-l-belaga, izreka 223.

[29] Tuhafu-l-‘ukul, 215.

[30] Nehdžu-l-belaga, izreka 51.

[31] El-Iršad, 1/301.

[32] Kešfu-l-gumme, 3/137.

Pitanja i odgovori