Čestiti ljudi i emocionalne i odgojne veze – III dio

Čestiti ljudi, uz uvažavanje potrebnih načela i osobenosti, u društvenim odnosima obraćaju pažnju i na opasnosti i štete koje prijete zdravim i dobrim odnosima i vode računa o tome da oni ne naude njihovim odnosima.
Časni Kur'an vjernicima skreće pažnju na ove opasnosti i štete i upozorava da ih se čuvaju. Najveće štete ove vrste su:

Izrugivanje

Čestiti iskazuju drugima svoju ljubav i ljubaznost iz poštovanja prema njima i učvršćuju svoje bratske veze sa svim članovima društva.
Zaštita dostojanstva drugih ljudi pokazatelj je plemenitosti i moralnih vrlina čovjeka, a poštivanje toga u društvu predstavlja najvažniji činilac razvoja i napretka, tako da će svi članovi tog društva uživati u dostojanstvu, miru i međusobnoj ljubavi. S druge strane, izrugivanje i ismijavanje drugih je pokazatelj kompleksa više vrijednosti, oholosti i uobraženosti, a za posljedicu ima sukob, zlobu i neprijateljstvo. Pored toga, ponižavanje članova društva predstavlja jedan od najvažnijih činilaca zaostalosti i slabosti društva.
Međusobno ismijavanje predstavlja veliku pošast i opasnost za društvene odnose i svi članovi društva trebali bi ga izbjegavati, kao što Uzvišeni kaže u Kur'anu:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَى أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ

O vjernici, neka se muškarci jedni drugima ne rugaju, možda su oni bolji od njih, a ni žene drugim ženama, možda su one bolje od njih.

Razlika između izrugivanja čestitih i izrugivanja nevaljalih ljudi

Ismijavanje drugih od strane nevaljalih ljudi proizlazi iz neznanja i uskogrudnosti, kao kada je Nuhov narod vidio da Nuh na kopnu pravi lađu, pa su mu se počeli izrugivati i ismijavati ga, ali su nakon kraćeg vremena vidjeli da su oni ti koji su ismijani, jer ih je oluja i plima potopila:

وَيَصْنَعُ الْفُلْكَ وَكُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُواْ مِنْهُ قَالَ إِن تَسْخَرُواْ مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنكُمْ كَمَا تَسْخَرُونَ

I on je gradio lađu. I kad god bi pored njega prolazile glavešine naroda njegova, rugale bi mu se. “Ako se vi rugate nama” – govorio je on – “rugat ćemo se i mi vama, onako kako se vi rugate.”

Iz ovog ajeta je jasno da smijanje i ismijavanje nevaljalih ljudi proizlazi iz njihove oholosti, umišljenosti i neupućenosti, a nije utemeljeno na stvarnosti, dok ismijavanje od strane Boga i nebeskih predvodnika predstavlja Božiju kaznu i utemeljeno je na stvarnosti:

فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

A rugaju se njima – Allah im se narugao i njih čeka patnja bolna.

Druga razlika je da podrugljiv i ponižavajući smijeh nevaljalih ljudi postoji samo u ovosvjetskom prolaznom životu i oni će kratko vrijeme biti opijeni i zadovoljni ovim ružnim i nedoličnim ponašanjem. Vrijeđanjem vjernika oni rješavaju neke svoje komplekse, kao što možemo pročitati u Kur'anu:

 إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُواْ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ

Grješnici se smiju onima koji vjeruju.

Međutim, na Sudnjem danu, kada sve istine budu otkrivene i kada se odrazi ružnih ljudskih djela predoče u obliku bolne kazne, tog dana će se vjernici smijati nevjernicima. Bog o tome kaže sljedeće:

فَالْيَوْمَ الَّذِينَ آمَنُواْ مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ

Danas će se oni koji su vjerovali – nevjernicima podsmijavati.

Osobama koje traženjem mahana kod drugih ljudi uništavaju nečiju čast i svojim očima, rukama i jezicima druge ljude ponižavaju u Kur'anu se žestoko prijeti:

وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ

Teško svakom klevetniku-podrugljivcu.

Neki smatraju da riječ lumeze (لُّمَزَةٍ) znači nabrajanje nečijih mahana nekome u lice, a humeze (هُمَزَة) navođenje nečijih mahana iza njegovih leđa, dok drugi smatraju da lumeze označava ukazivanje na mahane očima i pokretima, a humeze ukazivanje na mahane jezikom.
Treba znati da ponekad štete koje proizlaze iz sramoćenja i vrijeđanja, pored stvaranja neprijateljstava među pojedincima, prave sukobe i razdor i među društvenim skupinama i islamskim strankama, čime omogućavaju neprijateljima da prodru u redove muslimana, što će dovesti jedino do poraza i propasti svih muslimana. Prema tome, vođe skupina i pojedinci članovi muslimanskih društava trebaju biti oprezni i uzdržavati se od međusobnih neprijateljstava i ružnog mišljenja.

Širenje glasina i njihov uticaj na društvene odnose

Čestiti ljudi u svjetlu islamskih učenja svoje društvene odnose temelje na međusobnom povjerenju i lijepom mišljenju, a o svojim saradnicima i osobama koje ih okružuju imaju dobro i lijepo mišljenje.
S obzirom da međusobno povjerenje i pouzdanje predstavlja jednu od najvažnijih tajni uspjeha čestitih, vjernicima se savjetuje da se ne povode za glasinama neprijatelja i da ne narušavaju svoje društvene i porodične odnose, već da one koji šire glasine osramote lijepim mišljenjem jednih o drugima i da u svom društvu izolira protivnike i zlobnike:

لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ

Zašto, čim ste to čuli, nisu vjernici i vjernice jedni o drugima dobro promislili i rekli: “Ovo je očita potvora!” 

Sumnjičenje i loše mišljenje ljubav i ljubaznost pretvaraju u neprijateljstvo i zlobu, a jednoću i jedinstvo u razmimoilaženje i raskol te pored tih negativnih društvenih učinaka u čovjeku izazivaju brigu i nemir i oduzimaju mu čistotu srca i toplinu ljubavi. Upravo zbog toga Uzvišeni Bog odvraća ljude od ružnog mišljenja jednih o drugima i kaže:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ

O vjernici, klonite se mnogih pomisli, neke pomisli su, zaista, grijeh.

Treba znati da “izbjegavanje pomisli” ima značenje nepovođenja za lošim mišljenjem ili označava uzdržavanje od nekih pretpostavki koje u ljudima proizvode loše mišljenje, a rečenica zaista su neke pomisli grijeh vrlo često znači da neke ružne pomisli, s obzirom da su oprečne stvarnosti i da izazovu nastanak potvore i uvrede, predstavljaju grijeh.

Sažetak
–    Izrugivanje, traženje mahana i širenje glasina ubrajaju se u najvažnije činioce uništavanja zdravih društvenih odnosa.

Izvor: Grupa autora, Vrline čestitih u Kur'anu, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2012, preveo sa perzijskog: Sedad Dizdarević 

Pitanja i odgovori