Ašura u očima drugih

Događaj na Kerbeli i ustanak Husejn Ibn-Ali Ibn-Ebi Taliba imao je veliki utjecaj na ljude u svijetu pa čak i na nemuslimane. Veličina ustanka i vrhunac požrtvovanja kao i druga odličja Husejnova i njegovih prijatelja učinilo je da bude izrečen veliki broj mišljenja u vezi sa ovim pokretom i junačkim djelom stvaraoca ašure. Prenošenje svega što je rečeno iziskuje nastajanje jedne veoma obimnje knjige, posebno ukoliko uzmemo u obzir činjenicu da su neki od nemuslimanskih pisaca pisali i posebne knjige u vezi sa ovim događajem.

Trenutno navodimo samo jedan mali dio onoga što su rekli o Husejnu, njegovim pomagačima, Zejnebi, Kerbeli, Ašuri.

Mahatma Gandi: Detaljno sam proučio život i djelo velikog šehida islama imama Husejna, kerbelske stranice su mi nakon dovoljno pažnje dale do znanja da ukoliko Indija želi doći do pobjede mora slijediti Husejnov primjer.

Muhamed Ali Džinah (Visoki ured, Pakistan): Na svijetu ne postoji bolji primjer hrabrosti od onoga što je pokazao imam Husejn u lekciji požrtvovanosti i neustrašivosti. Vjerujem da bi svi muslimani svijeta trebali slijediti primjer Husejna, koji se žrtvovao na području Iraka.

Čarls Dikens (poznati britanski pisac): Da je cilj imama Husejna bila borba za stjecanje ovosvjetskih dobara, u tom slučaju ne razumijem zašto je sa sobom poveo sestre, žene, djecu? Dakle, razum presuđuje da se on žrtvovao izričito radi islama.

Tomas Čarli (britanski historičar i filozof): Najbolja lekcija koju učimo iz kerbelske tragedije jeste ta da su imam i njegovi prijatelji imali postojanu vjeru u Boga. Oni su svojim djelom dokazali da u sukobu istine i zablude jednak broj sukobljenih ne igra ulogu. Pobjeda Husejna i pored toga što je bio u manjini izaziva čuđenje u meni.

Edvard Braun (orijentalist, britanac): Zar je moguće da postoji srce koje pri spominjanju Kerbele neće biti ispunjeno čemerom i bolom? Čak ni oni koji nisu muslimani ne mogu zanijekati duhovnu čistotu koja se dogodila u ovom islamskom ratu pod zastavom islama.

Frederik James: Lekcija imama Husejna i svakog drugog junaka i šehida na ovome svijetu jesu dokaz da na njemu postoji vječni princip pravde, ljubavi i samilosti koji ne prihvata promjene, i također daje do znanja da kada se god pruži otpor radi ovih vrlina i kada ljudi istraju na njihovom putu, ti će principi uvijek postojati na ovom svijetu.

L.B.M.: Kroz stoljeća ljudi su uvijek voljeli hrabrost, srčansot, velikodušnost, prlemenitost, herojstvo upravo zbog toga se sloboda i pravda nikada ne predaju sili zla i slabosti. To je bila srčanost i veličina Husejna. Radostan sam što sam mogao učestvovati s onima koji su svojim srcima slavili i hvalili takvo požrtvovanje, bez obzira što je od tog trenutka proteklo hiljadu i trista godina.

K. Šarldrak: Husejn je kročio na svoj put s malobrojnom skupinom istomišljenika ne radi moći i slave, već radi uzvišene žrtve. Svaki član ove ponosne skupine, bio muškarac ili žena, znajući neprijateljsku nemilosrdnost, bio je spreman na samo da se bori, već i da pogine. Sprječeni čak i u zabrani vode za djecu, oni su na žestini žarkog Sunca i vrelog pijeska ostali ustrajni i dosljedni, hrabro se suočivši sa vlastitom smrću bez i najmanje pokolebanosti u svoj cilj.

Washington I. (poznati američki historičar): Imam Husejn a.s. mogao je spasiti svoj život da se predao volji Jezidovoj, međutim, odgovornost predvodništva islama nije dozvoljavala da on Jezida gleda kao halifu. On se brzo spremio za podnošenje teškoća i pritiska s ciljem oslobađanja islama od kandži Beni-Umejja. Pod Suncem koje je pržilo, na suhoj zemlji užarenog arapskog pjeska  duša je Husejnova besmrtna. O pehlivane, o primjeru junaštva, o prinče hrabrih, o Husejne!

Tomas Masarik (borac za čehoslovačku nezavisnost): Mada naši svještenici rastužuju vjernike sjećanjem na golgotu Isa a.s. ali, nikada ne mogu postići zanos i uzbuđenje koje postižu sljedbenici Husejna. Možda je razlog tome činjenica što je nesreća Isa a.s. u poređenju s Husejnovom poput jedne slamčice naspram ogromne planine.

Moris Dukberi: Na svečanostima oplakivanja Husejna govori se da se Husjen radi očuvanja časti i dostajanstva ljudi i visokog mejsta i položaja islama prošao svoga života, imetka i djece i nije poklekao pod nasrtajima Jezidove težnje za gospodarstvom. Zato dođite pa da i mi uzmemo njega za primjer i da se ne predamo u ruke kolonizatorima i da damo prioritet časnoj smrti nad poniznim životom.

Marbin Almani (orijentalist): Žrtvovanjem svojih najdražih ljudi i dokazivanjem činjenice da je pravo s njim i da mu je učinjena nepravda, održao je cijelom svijetu lekciju o požrtvovanosti i na taj način upisao ime islama i muslimana u historiju, a u svijetu ih učinio ponositim. Ovaj časni vojnik predstavio je islamski svijet stanovnicima Zemlje na taj način da zlo i nasilje ne mogu opstati i da bez obzira koliko zdanje zla izgledalo veliko i moćno naspram istine jeste poput pera na vjetru.

Binti Šati: Zejneb, sestra Husejnova pokvarila je ukus pobjede u ustima Ibn Zijada i plemena Benu Umejja. U njihov je pehar nasula otrov. U svim političkim događajima nakon ašure, kao što je ustanak Muhtara i Abdulaha Ibn-Zubejra kao i u padu Emevija i uspostavljanju Abasijske vlasti i utvrđivanju korjena šiizmu, Zejneb, junak s Kerbele imala je zadivljujuću ulogu.

Lijakat Ali Khan (prvi vice premijer Pakistana): Ovaj dan mjeseca Muharema za muslimane širom svijeta ima veliki značaj. Na ovaj dan desio se jedan od najtužnijih i najtragičnijih islamskih događaja. Šehadet imama Husejna a.s. u isto vrijeme kada je žalostan događaj ubraja se u konačnu pobjedu stvarnog islamskoga duha, zato što predstavlja primjer potpune predaje Božijoj volji. Ova nas lekcija uči da bez obzira koliko problemi i opasnosti bili veliki, mi ne trebamo imati bojazni od njih, ne smijemo skretati s puta istine i pravde.

Džordž Džordak: Kada je Jezid posticao i huškao ljude da ubiju Husejna oni su ga pitali koliko će im platiti. A pomagači Husejna govorili su: Mi smo s tobom, i ako nas sedamdeset puta ubiju, opet želimo da se pored tebe borimo i da ubijeni budemo.

Abas Mahmud Akad (Egipatski književnik i pisac): Husejnov pokret nema premca u povijesti vjreskog poziva i političkih pokreta. Emevijska država nakon ovog pokreta nije uspjela zadržati se u mjeri jednog prosječnog ljudskog vijeka, tako da od šehadeta imama Husejna a.s. pa do njihove propasti nije potrajalo više od šezdeset i nekolike godine.

Ahmed Mahmud Subhi: Mada je na političkom ili vojnom polju Husejn doživio poraz, međutim povijest ne pamti poraz koji se korisnije završio za poražene. Husejnova krv za sobom imala je ustanak Ibn Zubejra, izlazak Muhtara kao i druge pokrete sve dok emevijska vlast nije pala. Zov osvjete krvi Husejnove pretvorio se u vrisak koji je potresao prijestolja i vlasti.

Antoan Bara (hrišćanin): Da je Husejn pripadao nama, svako bi područje istaklo njegov bajrak i u svakom bismo selu u njegovu čast držali govore i pozivali bismo narod u našu vjeru Husejnovim imenom.

Gibbon Edward (britanski historičar): Iako je prošao određeni period od događaja na Kerbeli i mada nismo zemljaci s njegovim aktorom, ipak težina i problemi koje je izdržao Husejn a.s., potiče teške osjećaje najtužnijih pjesnika, tako da srce prema tome velikanu u sebi stiče jednu vrstu emocije i milosti.

Nikolson (orijentalista): Benu Umejje bjehu prkosni i despotski su se ponašali, zapostavljali su islamske zakone i ponižavahu muslimane. Kada pogledamo povijest ona kaže: Vjera je ustala protiv dvorskih naredbodavaca i vjerska je vlast stala protiv imperijalizma. Povijest, pošteno presuđuje da je krv Husejnova na grbači Emevija.

Sir Persi Sikson (britanski orijentalist): Zaista je ta hrabrost i požrtvovanje koju je pokazala ta malobrojna skupina bila takvog inteziteta da kroz sva stoljeća bilo ko da za to čuje iz njegovi usta mami pohvale. Ta šaka hrabrih istinoljubivih ljudi ostavili su iza sebe neuništivo visoko ime.

Tamilas Tundum (bivši šef naiconalnog kongresa u Indiji): Ovo uzivšeno žrtvovanje, kao što je imam Husejnovo uzdiglo je nivo čovjekove misli, i potrebno je da sjećanje na njeg vječno traje.

Muhammed Zoglul Paša (u iranskoj tekiji u Egiptu): On je u ovom djelu ustao po svojoj vjerskoj i političkoj obavezi i ovakvi skupovi oplakivanja Husejna, razvijaju duh hrabrosti u ljudima i bivaju esencijom jačanja snage volje na putu istine i istinoljubivosti.

Abdul-Hamid Džudetus-Sihar (egipatski publicista): Husejn nije mogao učiniti prisegu Jezidu i prihvatiti njegovu vlast, je u tom bi slučaju udario pečat valjanosti za smutnju i poroke, i učvrstio bi stupove zla i nasilja oslonjenih na poslušnosti neistini. Imam Husejn a.s. nije s tim bio zadovoljan, pa iako su mu porodica i bliski pali u ropstvo a on sam i njegovi prijatelji ubijeni.

Abdurahman Šerkavi (egipatski publicista): Husejn je šehid na putu vjere i slobode. Nisu samo šiije ti koji se trebaju ponositi njegovim imenom, već svi slobodoumni ljudi svijeta moraju da se ponose ovim časnim imenom.

Taha Husejn (egipatski učenjak): Husejn je tražio priliku da otpočne džihad i nastavi slijediti put do kojeg je stigao njegov otac, izgarajući u tome. On je otvoreno pričao o Muaviji i njegovim djelima, do mjere da mu je Muavija zaprijetio. Međutim, Husejn je natjerao svoju stranku da budu postojani i čvrsti u pristajanju za istinom.

Tantavi: Husejnova priča potiče ljubav slobodoumnim na žrtvovanje na putu Božijem, i čini da se hrljenje u smrt smatra najboljom željom do te mjere da nastaje utrka prema žrtvenom mjestu.

El-Abidi (Mosulski muftija): Tragedija na Kerbeli spada u rijetke povijesne događaje, kao što su rijetki njeni akteri. Husejn Bin-Ali a.s. vidio je svoju obavezu i nije oklijevao u provođenju suneta, odbrani istine i onih kojima je nanijeto zlo kao i borbe za javno dobro, koja je utemeljena na Božijoj zapovijedi u Kur’anu kao i u riječima Poslanika s.a.v.a. Žrtvovao je svoj život u tom mjestu pogubljenja i na taj način kod svoga Gospodara ubraja se u radosne šehide a u povijesti važi za predvodnika reformatora.

El-Fahri (arapski historičar): Ovo je katastrofa o kojoj ja nemam smjelosti puno govoriti, smatrajući je isuviše tužnom i žalosnom. Zaista, ovo je bila tragedija kojoj nikakav sraman čin koji se dogodio u islamu nije ravan. Tamo se dogodilo tako divlje klanje kao kada čovjeku kidate meso s kostiju. I ponovo, ja se klonim pričanja o ovom događaju zbog njegove grozote. Da, to je zaista najveća katastrofa

Pitanja i odgovori