Blizina Božija
Dostizanje blizine Boga Uzvišenog, što je krajnji čovjekov cilj, ostvariv jedino na osnovi slobode izbora, ni u kojem slučaju ne znači smanjivanje prostorne i vremenske udaljenosti između čovjeka i Boga, jer Uzvišeni Gospodar Stvoritelj je vremena i prostora i obuhvata sva vremena i prostore, te ni sa jednim bićem nema vremenski i prostorni odnos.
هُوَ اْلأَوَّلُ وَاْلآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ
On je Prvi i Posljednji, i Vidljivi i Nevidljivi. (Al-Hadid: 3)
وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ
On je s vama gdje god bili. (Al-Hadid: 4)
فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ
Kuda god se okrenete, pa tamo je Lice Božije. (Al-Beqare: 115)
Osim toga, skraćivanje vremenske i prostorne udaljenosti samo po sebi ne znači savršenstvo. Šta onda označava pojam blizina Božija?
Uzvišeni Bog sva Svoja stvorenja i robove obuhvata i egzistencjalno:
أَلاَ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُّحِيطٌ
I znajte: zaista On obuhvata sve. (Al-Fussilet: 54)
Postojanja i sva egzistencijalna stanja egzistenata u Njegovoj su moći te u ovisnosti o Njegovoj volji i htijenju. Postojanje svega sama je povezanost s Njim i ovisnost o Njemu. Prema tome, On je svemu bliži od blizine svih bića sebi samima.
وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ
Mi smo njemu bliži od vratne žile kucavice. (Al-Qaf: 16)
وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنكُمْ وَلَكِن لاَّ تُبْصِرُونَ
A Mi smo mu bliži od vas, ali vi ne vidite. (Al-Waqi’a: 85)
Ovo je zbiljska – egzistencijalna bliskost. Budući da ona nije stečena nekim pregnućem, otud je ne možemo ni prihvatiti kao svrhu i cilj čovjekovog usavršavanja. Pod stvarnom bliskošću s Bogom Uzvišenim možemo pojmiti značenje stečenog usavršavanja, i to je ta tzv. počasna bliskost, ostvarena onda kada čovjek postaje predmetom posebne Božije pažnje tako da sve njegove želje budu uslišane.
Ako me poziva, odazvat ću mu se, ako od Mene zatraži, udovoljit ću mu.
Rob koji stigne do ovakvog položaja ostvario je svoj cilj. I u uobičajenoj usmenoj komunikaciji među ljudima upotrebljavaju se ovakvi izrazi, pa se npr. pojedinac koji je premet privrženosti neke ličnosti naziva “bliskim”. U Kur’anu Časnom naziv “bliski” upotrijebljen je u vezi sa predvodnicima na Putu usavršavanja:
وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُوْلَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ
(…) i oni prvi – uvijek prvi! Oni su bliski Allahu. (Al-Waqi’a: 10 – 11)
Ipak, naša rasprava ne vodi se o riječima, te naša namjera nije pronalaženje adekvatnog izraza za riječ bliskost, već nam je namjera određivanje preciznog značenja čovjekovog krajnjeg cilja e da bismo na tragu toga spoznali opći put i pravi smjer usavršavanja. Pri tome moramo obratiti pažnju na zbilju koja je skrivena iza ovog počasnog i konvencionalnog pojma. Zbilju koja označava krajnje savršenstvo čovjeka nazvali smo blizina Božija. To je razina egzistencije u kojoj svi potencijali i sve sposobnosti čovječije, putem duhovnog kretanja i napredovanja, a na temelju slobode izbora, bivaju aktivirani. Moguće je da to kretanje bude brzo i munjevito, kao što je slučaj kod nekih Božijih poslanika i ugodnika: oni bi od prvih trenutaka udahnjivanja duše u tijelo započeli sa putovanjem ka usavršavanju i u kratkom vremenu ostvarivali bi velika savršenstva, onako kako je Isa, sin Meryemin, a.s., u bešici poručio:
قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا
‘Ja sam Allahov rob’, ono reče, ‘dao mi je Knjigu i učinio me je vjerovjesnikom.’ (Maryam: 30)
Prema šiijskim predajama, imami Ehli-bejta, a.s., u utrobama majki slavili su Boga i rađali su se u stanju sedžde, i oni su predodređeni prvaci. Moguće je da kretanje bude srednje brzine ili da bude sporo, kao što je kod većine vjernika. Nasuprot tome jeste dekadentno kretanje munafika i nevjernika, koje ide unazad, u propadanje.
Savšenstvo koje se stječe putem kretanja, a na osnovu slobode izbora, nije uvjetovano vremenom i prostorom, kao ni prilikama materije i tijela. Ono je vezano za dušu i srce čovjekovo, a materijalni uvjeti samo imaju ulogu pospješivanja mogućnosti za kretanje putnika. U suprotnom, materijalno kretanje tijela – bilo da se radi o kvalitetu ili kvantitetu, bilo o prebacivanju sa jednog na drugo mjesto – nema utjecaja na čovjekovo usavršavanje, osim u slučaju da je u funkciji duhovnog putovanja i da, indirektno, ostvaruje utjecaj na duhovno putovanje ka usavršavanju.
Zbiljsko usavršavanje čovjeka svjesno je kretanje u kojem se duša u dubini svoje biti okreće prema Bogu, sve dok ne stigne do položaja u kojem sebe nalazi u samoj povezanosti s Njim i ovisnosti o Njemu. Ona tada ni po biti, ni po ahlaku, a ni po djelovanju ne nalazi neovisnost ni za sebe niti za ijedno drugo biće, i nikakva dešavanja ne mogu je razdvojiti od osvjedočenja najuzvišenijih zbilja. Znanje i osvjedočenja koja čovjek na ovom putu stječe uvećaju mu razinu egzistencije i postepeno čine savršenijom samu njegovu bit.
Prema tome, onoliko koliko čovjek prilikom upravljanja svojim poslovima, te stjecanja sredstava za život, manje osjeća potrebu za Bogom – odnosno onoliko koliko sebe pri obavljanju tjelesnih i misaonih radnji vidi neovisnijim te onoliko koliko za druga bića i stvari vjeruje da ostvaruju svoje učinke neovisno o Bogu, upravo toliko biva veći neznalica, nedostatniji i udaljeniji od Boga. Također, onoliko koliko sebe vidi više potrebitim za Bogom i onoliko koliko više ukloni zastora ispriječenih pred vlastitim produhovljenjem – tako da prepreke tame i svjetlosti budu uklonjeni ispred očiju srca njegovog – isto toliko njegova spoznaja postaje veća i savršenija, a on sam utoliko bliži Bogu. Dakle, ukoliko za osobine i bit svoju čovjek ne osjeća nikakvu neovisnost, doseže položaj ostvariv samo za zaslužne, iskrene i odabrane prijatelje Božije, a tada između njega i njegovog Stvoritelja ne preostaje nikakav zastor. Znači, zbiljska bliskost Bogu podrazumijeva da čovjek nalazi da sa Bogom ima sve, a bez Njega ništa.
Put bliskosti
Sva bića svijeta stvorenja su Uzvišenog Boga – i u egzistenciji i u aktivnostima te stanjima izvan materijalne egzistencije – pa u odnosu potrebe prema Njemu nemaju nikakvu vlastitu neovisnost.
ذَلِكُمْ اللَّهُ رَبُّكُمْ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ
To vam je, eto, Allah Gospodar vaš, Stvoritelj svega. (Al-Mumin: 62)
أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ
O ljudi, vi ste potrebiti, vi trebate Allaha, a Allah je nezavistan i hvale dostojan. (Al-Fatir: 12)
Zbilja njihove egzistencije jeste sama povezanost i ovisnost, samo robovanje i obožavanje.
كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ
Sve će osim Njega propasti. (Al-Qasas: 88)
وَعَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ
Sva lica Živom i Vječnom ponizno su se pokorila. (Ta-ha: 111)
إِن كُلُّ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَاْلأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمَنِ عَبْدًا
Oni koji su na Nebesima i na Zemlji bez izuzetka doći će Milostivom kao robovi. (Maryam: 93)
Učinci njihovih djela odraz su ovisne egzistencije i predstavljaju znakove robovanja te potrebitosti. Prema tome, sva bića već po stvaranju robuju Bogu.
وَلَهُ أَسْلَمَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ
I Njemu se, htjeli ili ne htjeli, pokoravaju i oni na Nebesima i oni na Zemlji. (Ali Imran: 83)
وَلِلّهِ يَسْجُدُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ
Allahu čini sedždu sve što je na Nebesima i sve što je na Zemlji. (An-Nahl: 49)
وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ وَلَـكِن لاّ تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ
I ne postoji ništa što Ga ne veliča hvaleći Ga, ali vi ne razumijete veličanje njihovo. (Al-Isra: 44)
Također, ni čovjek nije izuzetak iz ovog općeg pravila, ali obično nije svjestan svog robovanja po stvaranju. Drugačije rečeno, čovjek je na Ovom svijetu stvoren takvim da katkad za sebe i druge stvari misli da su neovisni u svojoj egzistenciji.
بَنَاهُمْ بُنْيَةً عَلَى الْجَهْلِ
Bog je stvorenja postavio na (njihovom) neznanju. (Biharul-Enwar, tom 3, str. 15, drugi hadis)
Naime, ljudsko biće svoju egzstenciju ponekad ne promišlja ovisnom o Bogu, te za svoja savršenstva misli da su od njega samog – videći sebe neovisnim u obavljanu svojih poslova. Ovu neovisnost u egzistenciji i učincima egzistencije čovjek u nekim slučajevima prihvaća i kod drugih bića te stalno nastoji proširiti krug svoje egzistencije i pridobiti više savršenstava i moći za obavljanje većeg broja djelatnosti, pokušavajući pritom stub svoje neovisnosti učiniti čvršćim. Međutim, u čovjekovim percepcijama i fitretskim potencijalima, kojih je svjestan, ne postoji ništa što je suprotno ovoj “umišljenoj neovisnosti”. Svakako, nesvjesno, po fitretu, ljudsko biće shvaća da je po svojoj biti potrebito i da ne postoji neovisnost za njegovu egzistenciju. Ipak, obično se materijalna i životinjska strana čovjeka ispriječi ispred ove fitretske percepcije i koči je da prijeđe granicu istinske obaviještenosti, osim u izuzetnim uvjetima.
Čovjek nakon racionalnog sazrijevanja može putem umskih aktivnosti i racionalnih dokazivanja manje-više postati svjestan svoje egzistencijalne potrebitosti i otkriti postojanje Stvoritelja svijeta. Uz postepeno usavršavanje razuma i izvježbanost u dokazivanju, ljudsko biće može steći veću svijest o svojim temeljnim potrebama i neposjedovanju vlastite egzistencijalne neovisnosti. Njegovo napredovanje ide sve dotle dok razum, na kraju svog putovanja, putem stečenog znanja ne pronađe svoje postojanje u povezanosti sa svojim Gospodarem. Ali, ovo umsko putovanje samo po sebi ne rezultira otkrovenjem i osvjedočenjem.
Preovladavanje osjetilnih nagona i emocionalnih materijalnih sklonosti obično ne ostavljaju prostora za manifestaciju i pojavu fitretske spoznaje, osim onda kada čovjek odluči da spriječi njihove pobune i donekle se osvijesti i otvori put dubinama svoje duše, a tada započinje njegovo duhovno putovanje prema Istini. Naime, u tom trenutku ljudsko biće svoje srce učini svjesnim Boga i nastavljanjem ojačavanja srčane pažnje «glača» fitretsku spoznaju, približavajući se tako Bogu.
U takvom stanju započinje kretanje čovjekovog usavršavanja prema zbiljskom cilju i fitretskoj iskonskoj namjeri. Naime, slobodom izbora i svjesnim odabirom, čovjek ulaže trud u pronalaženje svoje povezanosti s Bogom, te potrebitom nemoći i poniznošću, u svojoj biti, na koncu priznaje svoju potrebitost i skrbništvo Božije nad sobom, koje je ranije nepravedno pripisivao sebi i drugima, vraćajući se tako istinskom Vlasniku – u okrilje i pod plašt Veličanstva Njegovog.
إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولاً
On je zaista nepravedan i lahkomislen. (Al-Ahzab: 72)
Ovo kretanje nastavlja se ovim pravcem sve dok ljudsko biće ne postane iskreni rob Božiji.
Prema tome, može se reći da je krajnje savršenstvo čovjeka u bivanju iskrenim Božijim robom, ili u osvjedočenju potpune potrebitosti ljudske biti, a put stizanja do toga jeste u čovjekovom robovanju Uzvišenom i traženju Njegova zadovoljstva, odnosno u postavljanju Božije umjesto svoje volje u korijen svega.
إِلاَّ ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَى
(…) već jedino da bi naklonost Gospodara svoga Svevišnjeg stekao. (Al-Leyl: 20)
Stoga je zbiljski put usavršavanja i pravi put čovječnosti te valjan način približavanju Bogu u čovjekovom robovanju Njemu, u ukidanju umišljene ljudske neovisnosti, kao i u priznanju čovjekove svestrane i potpune potrebitosti.
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ
Džinne i ljude stvorio sam samo zato da Mi se klanjaju. (Ad-Dariyat: 56)
وَأَنْ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ
(…) već se klanjajte Meni, to je Pravi put. (Ya-sin: 61)
Otud, samo ona nastojanja i napore koji imaju obilježje robovanja Uzvišenom i obožavanja istinskog Boga možemo ubrojati u djela dostojna čovjeka. Isto je tako i s pregnućma uloženim na putu bliskosti Božije s ciljem zbiljskog usavršavanja. Nikakva radnja niti čin osim robovanja Bogu ne može biti povodom zbiljskog savršenstva.
Izvor: Ajatollah Misbah Jazdi, Samospoznaja i duhovno uzdizanje, Fondacija “Mulla Sadra”,Sarajevo,2004, sa perzijskog preveo: Lutfi Akbaš