Karakteristike islama u Kur'anu

U sljedećim kur'anskim ajetima možemo prepoznati opće karakteristike koje na sažet način opisuju islam: 

إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ

a- Jedina kod Allaha potpuna vjera, koja osigurava čovjekovu sreću, jeste upravo Islam.[1]

وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ

b- A onaj koji želi neku drugu vjeru osim Islama, neće mu biti primljena, i on će na Onom svijetu nastradati.[2]

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا

c- Danas Sam vam usavršio vjeru vašu i blagodat Svoju prema vama upotpunio i zadovoljan Sam da vam put bude Islam.[3]

وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ مِن قَبْلُ وَفِي هَذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ

d- I borite se, Allaha radi, onako kako se treba boriti. On vas je izabrao i u vjeri vam nije ništa teško propisa, vjeri pretka vašeg Ibrahima. Allah vas je odavno muslimanima nazvao i u ovom Kur'anu da bi Poslanik bio svjedokom protiv vas i da biste vi bili svjedocima protiv ostalih ljudi.[4]

 U citiranim ajetima možemo primjetiti veliki broj činjenica i zbilja od kojih ćemo ukazati na sljedeće.

1- Vjera podrazumijeva način ispravnog življenja koji osigurava i ovosvjetsku i ahiretsku sreću. S praktičnog aspekta posmatrano, vjera koja to u potpunosti omogućava i koja čovječanstvo vodi ka istini jeste Islam.

2- Bilo koja druga vjera da bude izabrana i prakticirana pored Islama, nakon što je objavljen, nije ono što traži Uzvišeni Allah. Za sve ljude koji se svjesno u svom životu opredijele za put koji nije islamski, na Onom svijetu nije predviđena nagrada.

Važna napomena

Trebamo biti svjesni razlike koja postoji između čovjeka koji namjerno, sa znanjem, ne odabere put Istine i onoga koji to učini zbog neznanja i neupućenosti. Kur'an nam daje do znanja da ova dvojica nisu isti:

انَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا فَأُوْلَـئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ مَصِيرًا إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ لاَ يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلاَ يَهْتَدُونَ سَبِيلاً

Kada budu uzimali duše onima koji su se prema sebi ogriješili, meleci će upitati: Šta je bilo s vama? Bili smo od onih potlačenih na zemlji. Odgovorit će: Zar Allahova zemlja nije bila prostrana i zar se niste mogli nekud iseliti? Reći će meleci: I zato će njihovo prebiv­alište biti Džehennem, a užasno je on boravište. Samo nemoćnim muškarcima, i ženama, i djeci, koji nisu bili dovoljno snalažljivi i nisu znali puta, Allah će, ima nade, oprostiti.[5]

Dakle, s kur'anskoga gledišta potlačeni se dijele u dvije skupine koje se, kada su u pitanju rezultati njihovih djela, razlikuju:

a- skupina koja je imala mogućnost odlaska u druga mjesta i mogla se na taj način spasiti; međutim, zbog toga što im istina nije bila važna, oni su i dalje ostali u mjestu kojim su vladali nevjernici koji nisu dozvoljavali prakticiranje vjere; ova će skupina biti odgovorna za svoja djela, te je na taj način u stvarnosti za sebe pripremila Džehennem;

b- skupina koja nije bila u mogućnosti napustiti rodno mjesto, za koju Plemeniti Allah kaže:

Allah će, ima nade, oprostiti jer Allah briše grijehe i prašta[6]; zatim u suri Isra u petnaestom ajetu kaže se: I Mi, dok ne pošaljemo poslanika, Mi ih ne kažnjavamo.

1- Potpuna i sveobuhvatna vjera koja iziskuje Allahovu blagodat i s kojom je On zadovoljan jeste Islam.

2- Sasvim je prirodno da, kada Allah vama učini dobro te vam dodjeli takvu vrijednu i originalnu vjeru koja u sebi sadrži sva dobra i ljepote, u tom slučaju treba iz zahvalnosti prema takvoj blagodati nešto zauzvrat i učiniti i napraviti pravi izbor;

3- Uzvišeni Allah recipročnost djela opisuje putem pojma džihada:

A šta je pravi smisao pojma džihad?

Džihad je arapska riječ izvedena od korijena džuhd, a ima značenje upotrebe svih svojih moći i snage u cilju odbijanja neprijatelja koji napada bez obzira da li je neprijatelj vanjski ili unutarnji, kao što je i sam pojam neprijatelja širok i svojim opsegom podrazumjeva svakog i sve što u sebi krije potencijalnu štetu i zlo – bilo da je to unutarnji šejtan ili neposlušni nefs ili da je riječ o vanjskom neprijatelju. Božiji Poslanik u vezi sa džihadom, između ostalog, kaže: “Najveći džihad jeste borba sa svojim nefsom.” Kur'an, govoreći o džihadu, upotrebljava uvjet فِي اللَّهِ – fillah koji značenjem obuhvata sve što upućuje na Allaha i što je u vezi sa Njegovim ustrojstvom. Dakle, džihad treba biti radi Njegova zadovoljstva, nakon čega neizostavno slijedi Božija nagrada. Sljedeće kur'anske riječi potvrđuju ovu činjenicu:

وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا

One koji se budu zalagali radi Nas Mi ćemo, sigurno, putevima našim uputiti.[7]

U časnom ajetu pokazivanje puta uvjetovano je naporom u ime i za Allaha pristupajući na taj način istinitom ustrojstvu.

Nepostojanje teškoća u vjeri

U suri Hadždž u sedamdeset i osmom ajetu čitamo:

وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ

U vjeri vam nije ništa teško propisao.

Ovim ajetom Uzvišeni Gospodar ukazuje na veoma važnu činjenicu kojom daje do znanja da u vjeri ne postoji ništa što bi moglo biti okarakterizirano kao teško i što običan čovjek ne bi mogao izvršiti. Dakle, sve što radite, kao prvo, u vašim je moćima i mogućnostima, a kao drugo, za vaše zalaganje daju se nagrade koje su neograničene. Imam Sadik, a. s., kaže: “Slast činjenice da nam se obraća Uzvišeni Gospodar otklanja sve teškoće.” Na taj se način eventualna teškoća djela i pretrpljeni napor pretvara u užitak i radost. Ovu tema bit će obrađena zasebno, ako Allah da.

Održavanje namaza

U istom ajetu iz sure Hadždž kaže se: I obavljajte namaz. Sve snage i potencijale koje su u vašim rukama upotrijebite u cilju objašnjavanja istine i stvaranja uvjeta za neometano obavljanje namaza.

Davanje zekata

Dalje se u spomenutom ajetu nastavlja: I dajite zekat. Izmirujte materijalne obaveze koje su vam propisane da biste na taj način imali stabilno i jako islamsko društvo.

Oslanjanje na Allaha

Oslonite se na Allaha, okupite se oko tevhida (jednoboštva), prihvatite istinu jer dobar li je On zaštitnik i pomagač.

prof. Akbar Eydi

[1] Ali-Imran: 85.

[2] El-Maideh: 3. 

[3] El-Maideh: 3.

[4] El-Hadždž: 78.

[5] En-Nisa: 97-99.

[6] En-Nisa: 99.

[7] El-Ankebut: 69.

Pitanja i odgovori