Esselam alejkum, poštovani profesore.
Kao prvo, želio bih postaviti pitanje u vezi šejha Abdul-Kadera Gejlanija, k.s., pošto je porijeklom i rodom iz Irana, a svoj cijeli život proveo do smrt u Bagadu. Da li je on bio običan šejh ili se borio za islam i pomagao braći da upotpune vjeru, do posljednjeg dana svog boravka na zemlji? Jer, čujem od braće šija da je on bio običan čovjek, da nije bio mezheba Imama Džafera Sadika, a.s. Kolko sam ja upoznat, on je 12. potomak poslanika Muhammeda, s.a.v.a. i 11. potomak Imama Alija, a.s, direktni potomak Imama Hasana i Imama Husejna. Ako sam nešto prepustio ili pogrijšio, halali mi i ako može odgovor što opširnije. Unaprijed se zahvaljujem. Selam.
1 Odgovor
U vezi s ovom temom, uvaženi brate, moram naglasiti da istraživanje i pitanje te odgovaranje na ovakav način, tj. putem jedne vrste javnog medija, a u vezi jedne ili više ličnosti, predstavlja djelo koje je protivno društvenom jedinstvu, a zabranjuju ga i islamski šerijat a i razum. Zato što u svakom slučaju pojedinac, određena ličnost, bez obzira kojoj skupini da pripada ima i svoje prijatelje i pristalice, a i oponente. Kada se u takvom stanju uđe u razmatranje njegove ličnosti na javan način jedina “korist” jeste šteta koja se naziva razdor među muslimanima. Zbog toga, zamolio bih da u vezi ovakvih stvari ne postavljate pitanja, a niti da kome odgovarate. Jer takav metod bliži je zadovoljstvu Božijem i interesima islamskog ummeta.
Obratimo pažnju na kur'anski ajet: Reci: “Ja vam savjetujem samo jedno: ustanite iskreno prema Allahu, dvojica po dvojica, ili jedan po jedan, pa zatim razmislite. (Saba, 46) Nastavak ajeta tiče se Poslanikovog života.
Dakle, da bi se istina shvatila imamo potrebu za tri stvari koje su veoma važne:
1. Da istraživanje bude u ime Allaha, iskreno, tj. da povod istraživanja bude stizanje do sreće koja se nalazi u tome.
2. Da istražuje čovjek sam ili najviše dvojica. Čovjek istragu obavlja nasamo ili najviše udvoje kako bi se mogao odnosno mogli usredotočiti na riječi, na rezultate i tako ispravno istraživati i procjenjivati. U grupama nema dovoljne koncentracije, ona nije moguća jer svako ima neku potrebu i način i želi da bude po njegovom.
3. Treći uslov koji Kur'an spominje da bi se došlo do istine jeste razmišljanje. Ukoliko čovjek ne bude dobro i duboko razmislio, sasvim je sigurno da neće stići do rezultata. Uslov ispravnog i dubokog razmišljanja jeste to da čovjek rezultat toga razmišljanja smatra korisnim i da mu je on u interesu. Da uzme u obzir činjenicu da je njegova ispravnost ili neispravnost vezana za njegov lični život. Zato, kada čovjek želi poimati neku školu ili ličnost na način kakva ona i jeste, mora ispuniti ova tri uslova koja Kur'an spominje kako bi stigao do rezultata, te se okoristio tim rezultatom – bio on pozitivan ili negativan.
Na kraju, poštovani brate, potrudimo se da nikada ne razmišljamo o partikularijama, već slijedimo univerzalije zbilja. To da li je neki čovjek bio pozitivna ili negativna ličnost, kakvu to ulogu u mom životu ima?
Kada je put jasan i kada su Kur'an i sunnet među nama, te i mi možemo postići stepene i položaje duhovnosti do kojih su stigle Božije evlije, zašto bismo se bavili sitnicama?