Poštovani, esselamu alejkum.
Je li istina da džini mogu saznati prošlost pojedinca? Ako da, kako se u tome zaštititi?
Preciznije, ukoliko neko preko džina želi saznati Vašu prošlost, je li se moguće i kako se možemo zaštititi?
1 Odgovor
Esselamu alejkum
Da bismo detaljno razmotrili ovo pitanje potrebno je da se napiše najmananje stotinu stranica kao odgovor. Ako želite, drugom prilikom možemo pitanje analizirati iz raznih uglova. Ali, trenutno ćemo se zadovoljiti općim pregledom, te ću Vam navesti nekoliko napomena, s nadom da će biti korisno i za ostale čitatelje.
Šejtan s našeg stanovišta
Šejtan sa stanovišta nas ljudi ima značenje bezvrijednog stvorenja, uzrok je zla i nesreće, zaslužuje da se nekoliko puta u toku dana i prokune. Proklet je i od Uzvišenog Boga zbog ne činjenja sedžde hazreti Ademu, a.s., te je udaljen iz Božije blizine. On se naljutio zbog ove Božije odluke, te je odlučio da se osveti tako što će sinove Adema, a.s., navoditi na pogrešan put i zajedno sa sobom ih uvesti u utrobu Vatre. On je ustrajan u ovoj svojoj namjeri, koju i dan danas provodi. Zato, šejtan je s našeg aspekta stvorenja čije postojanje nije ništa do zlo i nesreće. Zato se ponekad ozbiljno ili čak u šali upitamo zašto je Allah stvorio šejtana – kao da je u Allahovom stvaranju nastala greška.
Šejtan sa stanovišta Kur'ana
Ako bismo željeli da shvatimo filozofiju postojanja šejtana i da u se stvaranju nije dogodila greška, potrebno je da ovu raspravu posmatramo dublje, kako bismo shvatili koliko je poredak Božijeg stvaranja precizan i proračunat i da je postojanje šejtana jedno od nužnosti kreacije.
a. Sva stvorenja su dobra
Moramo znati da je svako stvorenje samim tim što je stvorenje, osim ako ćemo ga uporediti s drugim stvorenjima, po sebi dobro i blagoslov. Znači, ako stvorenjene nije dobro, neće biti ni stvoreno. Zbog toga je sigurno i jasno da je postojanje šejtana poput postojanja drugih stvorenja, dobro i korisno. I nema nikakvog razloga da ga iz ovog racionalnog i filozofskog pravila izuzimamo.
b. Zlo je nepostojeća stvar
Ako zlo i štetu racionalno razmotrimo uvidjet ćemo da se zlo i šteta vraćaju nepostojanju. Naprimjer, mi zmiju i škorpiona smatramo zlom, jer će njihov ugriz uzrokovati nanošenje štete našem zdravlju, pa i našem životu. Znači, uzimajući u obzir zmiju i škorpiona u ovom svijetu oni su korist i dobro, ali kada ih upoređujemo sa sobom i našim zdravljem i životom koji je u opasnosti nakon njihova ugriza smatraju se zlom. Sam Kur'an ove dvije filozofske i racionalne osnove potvrđuje govoreći: On je Bog Koji sve što stvara lijepo i dobro stvara. (Sedžda, 7.)
Dakle, šejtan, zmija, škorpion, smrt, bolest koji su stvorenja Ovog svijeta su Božije djelo, a svako Božije djelo je lijepo i dobro. Uzvišen (pun dobra i blagoslova) neka je Allah, Gospodar (Odgajatelj i Upravitelj) svjetova! (A'raf, 54) što znači, da je odgoj svih stvorenja i upravljanje Ovim svijetom u rukama Uzvišenog Allaha. Pa su tako, šejtan, zmija, škorpion, i sl. pod odgojem i Uzvišenog Gospodara: i ne postoji nikakvo stvorenje što Ga ne veliča, hvaleći Ga; ali vi ne razumijete veličanje njihovo. (Isra, 44) Prema ovom ajetu, sva stvorenja, pa čak i šejtan, su u stanju veličanja i hvaljenja Uzvišenog Boga, i nije moguće da on bude izuzet iz ovog zakona stvaranja.
Znači, sva stvorenja su u prvom redu Božije djelo, a Božije djelo je lijepo i dobro. Kao drugo, sva stvorenja su pod odgojem i obrazovanjem Uzvišenog Boga, a upravljanje svijetom i stvorenjima je u Njegovim rukama i Njegovoj vlasti i snazi. Kao treće, sva ta stvorenja slave i hvale Gfospodara, iako mi ne razumijemo to njihovo slavljenje i veličanje.
Mevlana kaže:
Ako ti se otvore oči prema nevidljivom svijetu,
Tada će sve čestice s tobom podijeliti tajne.
Govor vode, govor zemlje i govor gline,
Primjetljivi su osjetilima srčanih ljudi.
Riječi čestica u svijetu skrivenom,
Pričat će stobom danju i noću.
Mi čujemo, vidimo i razumijemo,
Sa vama prekrivenim mi smo ugašeni.
Iz mrtvila krenimo k duši, pa duša postanimo,
Žubor dijelova svijeta počujmo.
Ako bi šerijatskom samodisciplinom uspjeli otvoriti oči prema skrivenom svijetu vidjeli bismo da bi svi dijelovi svijeta postali naši sugovornici.
Ako biste imali čisto srce poput onih koji ga posjeduju čuli biste govor vode, zemlje i gline.
Oni polahko govore skrivenim jezikom u svijetu, mi vidimo, čujemo i shvatamo, ali pošto niste od onih kojima je povjerena tajna nevidljivog svijeta, tada ste lišeni toga.
Da, ako bismo izašli iz životinjskoga stanja, i ako bismo krenuli ka Bogu Koji je Duša kreacije i Istina svijeta, opazili bismo povike hvaljenja svih stvorenja. Prema tome, u nama je nedostatak, a ne u tome da oni ne ibadete.
Povezanost svih dijelova Svijeta jednih sa drugima
Znamo da je svijet i pored svoje veličine i prostranosti jedna uvezana cijelina, čiji dijelovi vrše međusobne uticaje. Njegovo djelomično upotpunjavanje ima uticaj na sve dijelove, a i njegovo djelomično kvarenje i narušavanje ima posljedice po sve dijelove. Ako biste samo jednu dlaku snažno iščupali iz tijela, bol biste osjetili cijelim vašim bićem. Ako stavite zalogaj hrane u usta, njen ukus biste shvatili u potpunom značenju.
Različitost uslova ostvarivanja
S druge strane, ako bi dijelovi svijeta bili potpuno isti ne bi postojala ni mogućnost da se svijet stvori. Te razlike su uzrok i uslov stvaranja svakog složenog bića. Stolica, sto ili krevet postoje jer je drvo različito oblikovano, u protivnom – sve da postavite stotine identičnih dasaka nećete tako moći napraviti ni stolicu ni sto. Uzmite kao primjer cvijet ili jednog čovjeka ili bilo šta drugo, vidjet ćete da je raznolikost boja, veličina, debljina uzrok razlikovanja stvari. Božija mudrosot iziskuje stvaranje jednog svijeta. A stvaranje svijeta kao potrebu svoga bitka zahtjeva različitost stvorenja, i u nesavršenstvu i savršenstvu, kao i posjedovanju viših i nižih stepena.
Oprečnost je uzrok usavršavanja
Kada oprečnost ne bi postojala u svijetu, tada ni savršenstvo ne bi imalo svoj značaj. Krećemo se prema nečemu jer osjećamo da nismo savršeni, a da bi smo se usavršili moramo dospjeti do određenih stvari. Osjećamo potrebu za vodom, hranom, bračnim supružnikom, djecom, znanjem, ljepotom, opstankom, i zato se veoma trudimo da se riješimo nedostataka, i da krenemo prema savršenstvu.
Dakle, ako u stvorenom svijetu i pored svih loših osobina koje imaju ne bi postojali zlo, nedostaci, slabost, bol, sigurno ne bi našli ni jedan primjer ni dokaz dobra, savršenstva, snage i ugodnosti.
Ja sam ona nula koja nema vrijednosti nikakve
Ali sam zapovjednik stotina i hiljada
Nula je u brojnom smislu ništa, ali broj deset nastaje na osnovu ove bezvrijedne nule, na osnovu nje postoje i stotina i hiljada i milion. Nedostaci uzrokuju savršenstvo, a slabosti snagu. Kao što bi rekao profesor Mutahari, r.a., lijepe osobe su dužnici ružnih osoba. Jer da ne postoji ružnoća, tada ni ljepota ne bi imala značenje. Zato su potreba jednog poretka koji se kreće ka usavršavanju i nedostaci, i slabosti, i bolesti.
Ako u svijetu oko nas ne bismo imali primjere nedaća, grijeha, ružnoće i zla tada ne bi bilo moguće da shvatimo sreću, poslušnost, ljepotu i dobrotu i da se krećemu ka njihovom pronalaženju. Da nije Dunjaluka, Ahiret ne bi imao značenje. Da nije svega navedenog ne bi bila stvorena ni društva. Da nije društava ne bi bilo ni poslanstva. Znači, zamišljanje da nema nekog od stvorenja svijeta Kreacije je jednako zamišljanju nepostojanja tog svijeta. Kao rezultat, da ne postoji šejtan ne bi postojao ni svijet ljudi. Pa je tako i postojanje šejtana jedno od glavnih temelja svijeta.
a. Odnos šejtana prema Pravom putu
Kur'an veoma lijepo govori o šejtanovom stepenu i vrijednosti njegovog postojanja prema Pravom putu i putanji istine, a to je 16. ajet sure Ea'raf, gdje Kur'an kaže: Reče: “Zato što si odredio pa sam u zabludu pao, kunem se da ću ih na Tvom Pravom putu presretati.” odnosno, presretat će ih sa krajeva Pravoga puta. Kada put biva putem? Kada ima obje strane. Put koji nema obje strane ne može biti put. Ovim mjesto šejtana u pogledu stvaranja i stvarnosti biva jasno. A kada mislimo da je šejtan u poretku stvaranja jedna greška koja nije ni trebala da bude stvorena, i pitamo se šta je filozofija stvaranja i postojanja šejtana – ovo proizilazi iz našeg neshvatanja i nerazmišljanja o stvaranju i o Mudrom Kur'anu.
b. Mjesto aktivnosti šejtana
Iz plemenitih kur'anskih ajeta se da uvidjeti da je bojno polje šejtanove aktivnosti čovjekova moć percepcije. On prilazi putem osjećaja i na taj način usmjerava čovjekove misli. Kada misli prestanu raditi pokazuje lijepim stvari koje u stvarnosti stvorenog svijeta nisu lijepe. Zato Kur'an kaže: prikazao im je loša djela njihova lijepim. (Tevba, 37) To je slično prehlađenoj osobi koja ne može da osjeti raznovrsne mirise, ili osobi koja ima probleme s očima, pa umjesto jedne osobe vidi dvije. Znači, kao što naša moć vanjske percepcije poputem čula vida, čula sluha, čula dodira, čula mirisa i čula okusa zbog određene bolesti gubi mogućnost shvatanja i opažanja, isti slučaj je i sa unutarnjom percepcijom, na razini razuma i srca koji se podsredstvom šejtanskih došaptavanja razbole, pa ono što je dobro vide kao loše i obratno. Dakle, šejtanova snaga je u napadu na čovjekove misli i srce, i to kroz osjećaje poput ljutnje, srdžbe, radosti ili strasti. Ili nelogično smilovanje i beznačajna nadanja, ili strah bez razloga. Šejtan prilazi kroz ove puteve, te zatvara oči, srca i misli za stvarnost.
Prisila koja je proizvod slobodne volje
Pitanje na koje se također treba obratiti pažnje jeste prisiljavanje koje je rezultat slobodne volje i izbora. Osoba mora biti odgovorna prema pitanjima koja su van njegove snage i moći, ali su rezultat i posljedica njegovih neispravnih izbora.
Pojašnjenje
Čovjek u svome društvenom, vjerskom i misaonom životu ima dvije vrste dužnosti, koje ga prisiljavaju na odgovornost. Prve dužnosti su primarne, kao određene kazne za prekršene društvene zakone i to u skladu sa svakom osobom, tako da je u stanju da ih i isplati. Međutim, čovjek nekada odabirom da napravi neki od prekršaja sebi pravi veći teret, za koji ne može garantovati da će ga biti u stanju isplatiti. U svakom slučaju ova osoba je sa stanovišta zakona i svijesti naroda osuđena, jer je djelo počinila svojom voljom.
Kada su u pitanju vjerska pitanja, ovaj zakon se izvršava, šejtan kao jedna nužnost ima pristup našim mislima jer je njegovo bojno polje prostrano, i može sa hiljadama spletki i prevara i svojim dugogodišnjim iskustvom da nas izvede iz okvira istine i da nas uvede u samo središte Vatre.
Ali, pitanje je da li je ova šejtanova dominacija i snaga nad ljudima dio nužnosti njegovog postojanja? I zar se čovjek ne može oduprijeti njegovoj snazi? Odgovor na ovo pitanje prema Kur’anu je odričan. Njemu takva prevlast nije podarena! Ako i bude imao kakvu dominaciju, to je zbog našeg dopuštanja i pozivanja da sjedne za sofru naših misli i razuma. Zato i Kur'an kaže: ko god je izabrao šejtana za svoga zaštitnika sigurno će ga odvesti u plamene vatre. (Hadždž, 4) Znači, mi smo ti koji mu dajemo vlast nad nama, a tada nam se on neće više smilovati i naša opažanja će učiniti neiskoristivim.
Hadis koji ste naveli u pitanju “Šejtan kola čovjekom poput krvi, stjesnite mu prolaze glađu”, najbolje svjedoči i ukazuje na ovo. Krv je proizvod prejedanja, tj. pretjerivanje u jelu i spavanju. A gladovanje je manifestacija čednosti i održavanja umjerenosti u životu. Slična ovome je i poruka: “Mi ne bismo smjeli ostaviti otvorene granice naše zemlje našim neprijateljima”. Ne misli se samo na geografske granice ili zidove duge i visoke poput Kineskog zida. Misli se na to da moramo imati kulturnu, ekonomsku, tehnološku, moralnu, duhovnu moć i snagu jedinstva, kako bismo mogli da očuvamo granice našeg postojanja, vjere i naroda od napada neprijatelja. Pitanje šejtana je slično ovom pitanju. Da, šejtan ponekad šapuće iznutra, a ponekad nas tjera u zabludu preko prijatelja.
Nadam se da smo pojasnili riječi Allame Tabatabija, r.a., u najkraćem i najkorisnijem obliku. A ovo pitanje je moguće raspraviti opširnije i sa drugih aspekata koristeći se tefsirom El-Mizan.
U slučaju da opet budete imali nekih nejasnoća stojimo Vam na usluzi, jer je ovo pitanje važno za pojedinca, društvo i uvjerenja. Njegovo razjašnjavanje će čovjeku da pojasni mnoge nejasne stvari i da odgovore na mnoga pitanja.
prof. Akbar Eydi