Selamun alejkum_Molio bih vas da mi poblize pojasnite pojam rodbinih veza(selle rahem) onako kako je to spomenuto u hadisima Bozijeg poslanika. Naime, jako je puno hadisa koji govore o obvezi cuvanja rodbinskih veza a u nekima od njih se navodi da je kidanje rodbinskih veza veliki grijeh. Vecina ljudi ne zna sta se podrazumijeva pod rodbinske veze(selle rahem) odnosno ko sve ulazi u kategoriju rodbine s kojom smo strog obavezni odrzavati veze. U ovo vrijeme kada ljudi nemaju vremena ni za svoje najmilije molio bih da sto je moguce detaljnije progovorite o ovom pitanju i njegovoj vaznosti u islamu.
1 Odgovor
Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh
Zahvaljujem poštovanom pitaocu što je postavio jedno važno kur'ansko pitanje koje sa gledišta islama ima vrlo veliku vrijednost a koje se, nažalost, danas zaboravilo ili se vrlo malo o njemu zna i govori. Da bismo rasvijetlili ovu temu, analizirat ćemo kur'anske ajete i islamske predaje koje govore o njoj.
[LARGE]يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِی خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّـهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّـهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا
[/LARGE]
O ljudi, bojte se Gospodara svoga, koji vas od jednog čovjeka stvara, a od njega je i drúgu njegovu stvorio, i od njih dvoje mnoge muškarce i žene rasijao. I Allaha se bojte – s imenom Čijim jedni druge molite – i rodbinske veze ne kidajte, jer Allah, zaista, stalno nad vama bdi. (En-Nisa, 1)
1. U ovom ajetu riječ “erham” je množina od riječi “rahim”, a ona u osnovi znači mjesto življenja i razvoja djeteta u stomaku majke, dakle onaj unutrašnji dio tijela koji je Uzvišeni Bog odredio za razvoj zametka. Nakon toga, ta riječ se počela koristiti u značenju blizine i srodstva, a razlog zbog čega je ona korištena u tom značenju je što su se svi srodnici razvili iz jedne maternice i na taj način se umnožili. Stoga riječ “rahim” označava blizinu, a riječ “erham” srodnike.
2. Pažnja Kur'ana prema ovoj temi
Kur'an pridaje velik značaj i obraća posebnu pažnju na sljedeća dva pojma:
a) Zajedništvo uže porodice
b) Pleme i narod, odnosno šira društvena zajednica
Što se tiče prvog termina, postoje mnogobrojni ajeti koji ukazuju na važnost uže zajednice, kao što je ajet:
[LARGE]وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِی كِتَابِ اللَّـهِ
[/LARGE]A srodnici, po Allahovoj Knjizi, preči su jedni drugima od ostalih. (El-Ahzab, 6)
Ili sljedeći ajet, koji kaže:
[LARGE]فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِن تَوَلَّيْتُمْ أَن تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ
[/LARGE]Zar i vi ne biste, kada biste se vlasti dočepali, nered na Zemlji činili i rodbinske veze kidali! (Muhammed, 22)
U ovom plemenitom ajetu tri sadržaja poredana su jedan uz drugi i na taj način se pokazuje njihova važnost. Uzvišeni Bog začuđeno kaže: Vaši poslovi doveli su do toga da ste kršeći zakon učinili sljedeće:
1. okrenuli leđa Božijoj vjeri,
2. proizveli nered na Zemlji,
3. pokidali rodbinske veze.
Ako pažljivo razmotrimo navedeni ajet, dovoljno je da čovjek zna da je kidanje rodbinskih veza okretanje leđa Božijoj vjeri kao i pravljenje nereda na Zemlji, što u biti tako i jeste.
Predaje o rodbinskim vezama:
Svijest o Bogu podrazumijeva ustezanje od kidanja rodbinskih veza.
Ibn Abbas prenosi od Božijeg poslanika, s.a.v.a., da je rekao: “Održavajte rodbinske veze jer to produžava život na Ovom svijetu, a na Budućem donosi mnoge koristi i dobra.”
Imam Ali, a.s., kaže: “Često se događa da neki od vas moraju zbog nekoga ili nečega biti zadovoljni, ali vi umjesto zadovoljstva pokazujete srdžbu koja je tolika da zbog nje zaslužujete džehennemsku vatru.” Imam Ali želi reći da čovjek ponekad biva toliko ljut i nezadovoljan i to stavlja na mjesto zadovoljstva i zbog toga ulazi u Vatru. Održavanje rodbinskih veza od čovjeka udaljava srdžbu i ljutnju. U predajama se kaže da je “rahim” obješen o Božiji tron i s njim ima određenu vrstu bliskosti. Pa tako, kada čovjek kida rodbinske veze, čuje se zvuk sličan zvuku kada se dva željeza sudare. To je tumačenje ajeta u kojem se kaže: “I Allaha se bojte – s imenom Čijim jedni druge molite – i rodbinske veze ne kidajte, jer Allah, zaista, stalno nad vama bdi.” Dakle, bojte se Boga Čijim imenom tražite i kažete, naprimjer: kunem se Bogom da sam to učinio, ili da nisam učinio. I drugu stranu, također, prihvatate zbog njezine zakletve Bogom. Na isti način iskazujete strahovanje u odnosu na svoje bližnje kada se zbog dokazivanja istine ili pobijanja laži kunete njima i kažete: Tako mi amidže, to sam uradio, ili to nisam uradio, a suprotna strana prihvata jer zna da prema amidži, daidži ili tetki imate veliko poštovanje. Ukratko, ovdje se misli na to da se članovi porodice iznimno poštuju i da su jedni drugima smiraj, ponos i utočište, a Uzvišeni Bog ne dozvoljava da se razara ovako važno društveno utočište. U biti, svaki član rodbine za drugog je poput korijena drveta koje ima grane, lišće i obilne plodove. Kidanjem tog korijena kidaju se i grane i plodovi, a drvo bez grana, listova i plodova služi za potpalu, jer nije lijepo, ne daje sjenu a ni plodove.
Izlaganje Allame Tabatabaija po pitanju rodbinskih veza:
Allame Tabatabai je rekao: “Riječ ‘rahim’, odnosno maternica, na način kako je pojašnjena, podrazumijeva onaj aspekt jedinstva koji se javlja unutar jedne porodice zbog rađanja djeteta od jednog oca i jedne majke. Ustvari, to je ona karika poveznica i veza koja postoji u materiji postojanja ovih pojedinaca. Ova povezujuća materija nije konvencionalne ni imaginarne prirode već je to istinska i objektivna zbilja koja postoji među osobama koje dolaze iz jedne maternice. I upravo iz tog razloga ostavlja zbiljski trag na njihova tijela, boju, kožu i oblike, kao i na njihov moral i svojstva. Ova zbilja se ne može poreći.”
Taj aspekt jedinstva je činilac koji proizvodi ljubav između pojedinaca unutar plemena i porodice (ašire) i ima potencijal da ostavi jači trag i uticaj. Upravo iz tog razloga može se vidjeti da su posljedice i učinci počinjenog dobrog djela unutar porodice mnogo jači nego posljedice koje isto djelo ostavlja na pojedince izvan porodice. Isto to vrijedi i za loše djelo. Loše djelo više i dublje ostavlja trag na osobe unutar porodice i zajednice nego na one izvan zajednice.
Poučna priča:
Došao je čovjek kod Imama Sadika, a.s., i reče: “O sine Božijeg poslanika, imam dva pitanja. Prvo, volio bih živjeti dugo. Šta da radim? I drugo, volio bih da život provedem u blagostanju i spokoju.” Imam, a.s., mu odgovori: “Za dug život čini dobro roditeljima i iskazuj im ljubav, a za život u blagostanju i spokoju održavaj rodbinske veze.” Postoje mnogobrojne predaje na ovu temu i što se tiče dobrih posljedica služenja porodici kao i loših posljedica ako se zanemari ovo pitanje.
Ko sve spada u rodbinu?
Sa gledišta predaja, zasigurno se amidža, tetka, daidža, daidžinica i njihova djeca te djeca njihove djece ubrajaju u porodicu. Bez imalo sumnje možemo reći da nije u saglasnosti da islamskom logikom da se u rodbinu ubrajaju srodnici samo do četvrtog koljena, što u cjelini formira pleme, jer iz riječi “ašire” možemo zaključiti da se radi o više od četiri koljena, pošto “ašire” dolazi od riječi “ašere”, čija je množina “aša'ir”, što znači braća, pleme i rodbina od strane oca, pa slobodno možemo reći da se do desetog koljena računa srodništvo.
U svakom slučaju, pitanje rodbinskih veza je jedno vrlo važno islamsko i društveno pitanje, a mi se moramo truditi da izvršimo svoje dužnosti i ne smijemo ih zanemariti da ne bismo, ne daj Bože, osjetili ovosvjetsku i onosvjetsku kaznu.
Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh