Čestiti ljudi i emocionalne i odgojne veze – II dio

Skrušenost i strpljivost

Skrušenost i poniznost predstavljaju najvažniji činilac učvršćivanja društvenih odnosa i jačanja bratskih veza.Za razliku od oholosti i kompleksa više vrijednosti, koji izazivaju udaljavanje, nezadovoljstvo i odbojnost kod drugih, skrušenost i poniznost dovode do zbližavanja s drugima i njihovog zadovoljstva. Upravo zbog toga Uzvišeni Bog kaže Poslaniku, s.a.v.a.:

وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ

A prema vjernicima blag budi!

Ova rečenica utjelovljuje najuzvišeniji prizor osjećajnosti nebeskog predvodnika i pokazatelj je saosjećajnosti i nastojanja Poslanika, s.a.v.a., da sačuva svoje sljedbenike od razdora i nasrtaja neprijatelja. Tako, jedna od odlika ljubaznih Božijih robova jeste poniznost pred vjernicima, a strogoća i ponositost u odnosu na nevjernike:

أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ

Prema vjernicima ponizne, a prema nevjernicima ponosite.

Čestiti ljudi, istovremeno dok su ponizni prema vjernicima, u odnosu sa neukim i neprijateljima su veoma strpljivi i mudri, tako da na njihovo ružno i grubo ponašanje odgovaraju dobrotom, a na njihove nevaljale i ružne riječi lijepim i argumentiranim riječima. Njihova saosjećajnost i strpljivost je takva da ponekad strogi neprijatelji postaju njihovi iskreni prijatelji.

ادْفَعْ بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِى بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِىٌّ حَمِيمٌ

Zlo dobrim uzvrati, pa će ti dušmanin tvoj odjednom prisni prijatelj postati.

Ovo je velika tajna uspjeha muslimana u širenju vjere i rasprostranjivanju mirnog suživota sa drugima. Pored toga što muslimani na ovaj način postaju jedinstveniji, i drugi, također, u skupinama prilaze islamu:

وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِى دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا

I vidiš ljude kako u skupinama u Allahovu vjeru ulaze.

Poštivanje starijih i čuvanje običaja

Poštivanje starijih od strane mladih povećava ljubav i milosrdnost između njih i time se osiguravaju uvjeti za prenošenje iskustava na nove naraštaje. Slijeđenje pravila lijepog ponašanja studenata prema učenim među njima pojačava ljubav i blagonaklonost i omogućava veće korištenje znanja u društvu, a posebno poštovanje prema predvodnicima hidžre i džihada donosi društvu veći razvoj vrlina i vrijednosti.
Kao što prenose mnogi komentatori Kur'ana, jednoga dana je Poslanik, s.a.v.a., sjedio na klupi pored džamije, a oko njega su se bili iskupili muslimani. U tom trenutku je došla jedna skupina boraca, učesnika u Bici na Bedru. Poslanik je rekao okupljenima da se sklone i da im naprave mjesta da sjednu. Na ovaj način je prisutnima pokazao kako trebaju iskazati poštovanje prema starijima i mudžahidima. Međutim, ovo se nije dopalo nekim maloumnicima i licemjerima koji su pokušali unijeti razdor. Nakon toga je objavljen ajet:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِى الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَإِذَا قِيلَ انشُزُوا فَانشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

O vjernici, kad vam se kaže: “Načinite mjesta drugima tamo gdje se sjedi” – vi načinite, pa i vama će Allah mjesto načiniti; a kad vam se rekne: “Dignite se” – vi se dignite, i Allah će za stepen uzdići one među vama koji vjeruju, a one kojima je dato znanje čekaju stepeni. – A Allah dobro zna ono što radite. 

Kao što starijima iskazuju poštovanje i na svojim sijelima najtoplije dočekuju mudžahide i muhadžire, čestiti ljudi onima koji su im suprotstavljeni i koji govore besmislice okreću leđa i uzdržavaju se od sijela kod nevaljalih ljudi te, ne obraćajući pažnju na njih, onemogućavaju širenje njihovih besmislenih govora. Uzvišeni kaže:

وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِى آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِى حَدِيثٍ غَيْرِهِ

Kada vidiš one koji se riječima Našim rugaju, neka si daleko od njih sve dok na drugi razgovor ne pređu.

Lijepo ophođenje i lijepo ponašanje

Čestiti ljudi u svjetlu islamskog učenja shvataju da su svi ljudi Božija stvorenja i da različitost njihovog porijekla, boje kože i područja u kojem žive ne predstavlja dokaz njihove potlačenosti i nedostatka časti. Također znaju da nečija prednost ne zavisi od imetka i ljepote te se stoga prema svima lijepo ophode i svima žele da se razvijaju i usavršavaju, a svoju ljubav i blagonaklonost posebno pokazuju prema vjernicima. S tim u vezi u Kur'anu se kaže:

لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ

Došao vam je Poslanik, jedan od vas, teško mu je što ćete na muke udariti, jedva čeka da Pravim putem pođete, a prema vjernicima je blag i milostiv.

Pozdrav i selam

Jedna od najvažnijih odlika čestitih ljudi u ophođenju s drugima jeste da na bilo koju vrstu ljubavi odgovaraju s još više ljubavi i poštovanja i da u društvenim odnosima svakodnevno šire mir i prijateljstvo. U Kur'anu se kaže:

وَإِذَا حُيِّيْتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ حَسِيبًا

Kada pozdravom pozdravljeni budete, ljepšim od njega otpozdravite, ili ga uzvratite, jer će Allah za sve obračun tražiti.

Riječ tehijjet (تحیت) ima značenje činjenja dove i molitve za život druge osobe i obuhvata svaku vrstu iskazivanja ljubavi prema drugima, a najbolji primjer toga jeste selam.
Jedna od najvažnijih koristi selama jeste međusobno izražavanje ljubavi i poštovanja, a plod toga je jačanje međusobnih veza članova društvene zajednice. Selam ujedno predstavlja i lijepe običaje prošlih naraštaja. Kur'an u vezi s tim o hazreti Ibrahimu, a.s., kaže:

وَلَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ بِالْبُشْرَى قَالُواْ سَلاَمًا قَالَ سَلاَمٌ

I Ibrahimu smo izaslanike Naše poslali da mu donesu radosnu vijest. “Mir!” – rekoše – “Mir!” – odgovori on.

Čestiti ljudi su, također, ovaj običaj naslijedili od svojih dobrih predaka:

وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ

A kada ti dođu oni koji u riječi Naše vjeruju, ti reci: “Mir vama! Gospodar vaš je sam Sebi propisao da bude milostiv.”

Druga korist selama, pozdrava i izražavanja ljubavi prema drugima jeste slabljenje neprijateljstava i pružanje prilike neprijateljima da se pokaju i vrate sa svoje stranputice, te da se upoznaju sa istinom i zbiljom. Neke svadljive osobe otvore oči tek onda kada im se vrata povratka zatvore i kada ih zahvati Božija kazna, kao što se kaže u Kur'anu:

 فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَقُلْ سَلَامٌ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ

Ti se oprosti od njih i reci: “Ostajte u miru!” – ta sigurno će oni zapamtiti!

Još jedna korist selama, pozdrava i izražavanja ljubavi i poštovanja prema drugima jeste slamanje uobraženosti i kompleksa više vrijednosti, kao što Kur'an kaže opisujući dobre Božije robove:

وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا

A robovi Milostivoga su oni koji po Zemlji mirno hodaju, a kada ih neznalice oslove, odgovaraju: “Mir vama!”

Gostoljubivost

Gostoljubivost je još jedna od odlika čestitih ljudi i znak je njihove ljubavi i pažnje u životu s drugima. I na ovom polju poslanici, kao najbolji domaćini, prednjače u odnosu na sve ostale ljude, kao što možemo vidjeti u Kur'anu kroz razgovor Jusufa, a.s., sa njegovom braćom:

أَلاَ تَرَوْنَ أَنِّى أُوفِى الْكَيْلَ وَأَنَاْ خَيْرُ الْمُنزِلِينَ

Zar ne vidite da punu mjeru dajem i da goste na najbolji način primam?

Čestiti ljudi nisu gostoljubivi samo prema poznatima, već veoma toplo dočekuju i neznance. U kazivanju o hazreti Ibrahimu, a.s., kaže se:

هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ ضَيْفِ إِبْرَاهِيمَ الْمُكْرَمِينَ ۝ إِذْ دَخَلُوا عَلَيْهِ فَقَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ قَوْمٌ مُّنكَرُونَ

Da li je doprla do tebe vijest o uvaženim gostima Ibrahimovim, kada oni kod njega uđoše i rekoše: “Mir vama!”, i on reče: “Mir vama, ljudi neznani!”

Jedan od običaja vezanih za gostoprimstvo je da domaćin što je moguće hitrije smisli čime će dočekati goste, a da gosti nisu svjesni njegovog nastojanja kako ne bi osjetili neprijatnost i kako ga ne bi od toga odvratili. O Ibrahimu, a.s., rečeno je:

فَرَاغَ إِلَى أَهْلِهِ فَجَاءَ بِعِجْلٍ سَمِينٍ

I on neprimjetno ode ukućanima svojim i donese debelo tele.

Sljedeći običaj vezan za gostoprimstvo je da domaćih pred goste sam iznese sve ono što im je pripremio i da ih on počasti:

فَقَرَّبَهُ إِلَيْهِمْ قَالَ أَلَا تَأْكُلُونَ

I primače im ga: “Zar nećete da jedete?” – upita?

Sažetak

– Jedna od kur'anskih pouka jeste pridržavanje skrušenosti i poniznosti u društvenim odnosima muslimana, što uzrokuje učvršćivanje društvenih veza i jačanje bratstva.
– Čuvanje propisa lijepog ponašanja prema starijima i njihovog poštivanja predstavlja jednu od islamskih zapovijedi i vodi ka razvoju vrlina i vrijednosti u društvu.
– Jedna od odlika čestitih ljudi jeste lijepo ophođenje i lijepo ponašanje u društvu.
– Propis nazivanja selama i pozdravljanja predstavlja jednu od osobenosti muslimanskih društvenih odnosa.
– Gostoljubivost je jedna od vidljivih odlika čestitih ljudi i znak je njihove ljubavi i pažnje prema drugim ljudima.

Izvor: Grupa autora, Vrline čestitih u Kur'anu, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2012, preveo sa perzijskog: Sedad Dizdarević 

Pitanja i odgovori