Adab hazreti Isaa
Dova koja svjedoči adab poslanika je i dova hazreti Isaa, a.s., izrečena kod traženja nebeske trpeze. Pa Isa, sin Merjemin, reče: “Allahu, o naš Gospodaru, s neba nam Ti trpezu spusti, da nam blagdan ona bude i znamenje od Tebe, i našim prvima i našim potonjim ljudima! I opskrbi nas, jer Ti Si ospkrbitelj najbolji!”[1] Ono što se može shvatiti iz kur’anskog kazivanja o zahtjevu havarijuna od hazreti Isaa da im se spusti nebeska trpeza, jeste da je događaj vezan za spuštanje nebeske trpeze za hazreti Isaa bilo veoma teško pitanje. Jer, prvo, samo pitanje havarijuna: …da li je Gospodar tvoj u stanju nama trpezu s neba spustiti?, podrazumijeva pitanje o moći Božijoj, što nije u suglasju sa adabom robovanja, iako po zbilji njihova namjera ovim pitanjem nije to značila, već je pitanje podrazumijevalo za njih korist. Međutim, i pored toga, plitkoća i neprimjerenost pitanja ostaje neupitna. Drugo, pitanje uključuje zahtjev za još jednim, novim čudom. To je po sebi jedan oblik neprimjerenog adaba, jer su oni dotada vidjeli više očitih i nenadmašivih čuda hazreti Isaa, a.s. Pored svih tih, nije postojala potreba za čudom koje bi bilo izraz njihove lične želje. Isaovo rođenje bez oca, govor u bešici, izlječenje od rođenja slijepog i gubavca, oblikovanje ptice, dizanje mrtvih iz grobova, znanje o onome što u kućama gomilaju te znanje Tevrata, Indžila i mudrost, sve su to bila čuda koja više nisu ostavljala mjesta za bilo kakav oblik sumnje.
Dakle, pored postojanja svih pobrojanih, zahtjev za posebnim čudom sliči igranju sa Božijim znamenjima i ličnošću hazreti Isaa. Upravo zato ih hazreti Isa u odgovoru najprije prekorava riječima: Allaha se bojte ako ste vjernici. Međutim, budući da su havarijuni istrajavali u svom zahtjevu i to pravdali riječima: Mi želimo da s nje jedemo i da srca naša budu smirena, i da znamo da Si nam zborio istinu ti, a i da trpeze mi budemo svjedoci!, hazreti Isau nije ništa preostalo nego da zamoli Uzvišenog Boga. Naravno, hazreti Isa njihovu molbu ispravlja na način na koji se može doći pred Allaha, dž.š., odnosno, kako dolikuje Njegovom položaju Uzvišenosti i Časti i onako kako adab roba to iziskuje.
Prvo, Isa, a.s., njihov zahtjev preoblikuje u svetkovinu njemu i njegovom ummetu, jer je takvo čudo bilo bez premca među čudima poslanika, kako onih koji su se ticali poslanika, tako i onih koja su odvijala radi upotpunjenja dokaza za kojim je postojala potreba kod ummeta. A Isaov ummet nije imao pravdanje ni potrebe za bilo koji od iznesenih razloga.
Drugo, poduži govor havarijuna, opravdan željom da im se srca smire, da znaju da im je On istinu zborio, da im bude posvjedočena trpeza, hazreti Isa je sažeo u riječima znamenje od Tebe.
Treće, želju da jedu sa trpeze koju su oni najprije istakli hazreti Isa navodi tek na kraju svoga obraćanja, i to na način koji dolikuje i odgovara adabu u prisutnosti Boga, pa kaže: I opskrbi nas!, a u nastavku: Ti Si opskrbitelj najbolji!
Pored svega iznesenog, hazreti Isa je ispoštovao još jedan adab u svom govoru, a to je da je svoje obraćanje započeo riječima Bože moj, Gospodaru naš, dok su svi ostali poslanici svoje obraćanje počinjali riječima Gospodaru ili Gospodaru naš. Ovaj dodatak u obraćanju hazreti Isaa uslijedio je zbog njegova posebno teškog položaja u kojem se tada našao, o čemu je već bilo riječi.
Od adaba poslanika u Kur’anu je i onaj koji je Isaa, a.s., slijedio u razgovoru sa Allahom, dž.š.: I kada Allah rekne: “O Isa, sine Merjemin, da li ti ljudima kaza: ‘Mene i moju majku, pored Allaha, uzmite za bogove?’” I reći će Isa: “Slavljen nek’ Si Ti! Ne dolikuje mi da kažem nešto što moje pravo nije! Da tako rekoh, Ti bi to, zasigurno, znao, Ti znaš šta je u mojoj duši, a ja ne znam šta u Tebe je! Ti si, doista, Znalac tajni svih. Ja im nisam drugo rekao osim što Si im Ti naredio: ‘Robujte Allahu, i mome i vašemu Gospodaru!’ I svjedok sam im bio sve dok sam međ’ njima boravio, a kad Si me Ti uzeo, Ti Si nad njima bdio, Ti nad svakom stvari bdiješ! Ako ih kazniš Ti, oni su robovi Tvoji, a ako im oprostiš, pa Ti Si silan i mudar!”[2]
Prvo što je hazreti Isa ispoštovao od adaba u ovom razgovoru jeste da je odmah, na samom početku svoga obraćanja, slaveći Allaha, dž.š., odbio sve ono što ne dostoji Njegovom položaju, poput sadržaja ajeta: Oni govore: “Milostivi je uzeo dijete!”; uzvišen i slavljen je On takvog nečeg!
Drugo, hazreti Isa je sebe vidio neznatnijim i nižim od mogućnosti da bi uopće nekome mogao dati povoda za pretpostavku da bi on takvo šta mogao reći te da bude primoran isto zanijekati. Upravo zato ne vidimo da je na početku svoga govora izjavio: Ja nisam rekao ili: Ja nisam to učinio. Zapravo, on je nekoliko puta zanijekao, ali kroz aluziju i prikriveno, rekavši: Ne dolikuje mi da kažem nešto što moje pravo nije! Ovim je on mogući uzrok negirao, a potom rekao: Da tako rekoh, Ti bi to, zasigurno, znao.
Još jednom je isto zanijekao, ali odbacujući ono što nužno ide sa onim što mu je pripisano: Da sam to rekao Ti bi to nužno znao, jer Ti Si doista Znalac tajni svih. U nastavku hazreti Isa kaže: Ja im nisam drugo rekao osim što Si im Ti naredio: “Robujte Allahu, i mome i vašemu Gospodaru!” Treći put on niječe istu stvar tako što iznosi istinu koja je suprotna onome što mu se pripisuje i to postiže sa ograničavajućom rečenicom, česticama “nisam – osim”.
Potom, u nastavku hazreti Isa kaže: I svjedok sam im bio sve dok sam međ’ njima boravio, a kad Si me Ti uzeo, Ti Si nad njima bdio, Ti nad svakom stvari bdiješ! Ova rečenica je u službi upotpunjenja njegova nijekanja. Kada je stigao do ove tačke u svom govoru hazreti Isa pomisli da još jednom zaniječe spomenuto pitanje, koje je zapravo upotpunjenje svih dotadašnjih nijekanja i posredstvom rečenog cjelina negiranja se zaokruži, a to su riječi: Ako ih kazniš Ti, oni su robovi Tvoji… Njegova namjera ovim riječima, onako kako se da razumjeti iz cijelog konteksta, jeste u znaku sljedećeg razmišljanja: Kada je cijeli događaj takav kakvim sam ga opisao, ja nisam od njih niti su oni od mene. Ti Si Uzvišen, a oni su robovi Tvoji. Ako ih kazniš, pa oni su robovi Tvoji. Gospodaru, dostoji da kazniš svoje neposlušne i zle robove. A ako im i oprostiš i pređeš preko ružnih postupaka, opet se ne može Tebi prigovoriti. Ti Si Nadmoćni, Koji nikad ne može biti nadvladan niti koren nečim višim. Ti Si Mudri, Koji nikad ne čini nesuvislo djelo i bez računice, i sve što činiš u tome je i najveće dobro.
Ovim objašnjenjem govora hazreti Isaa objelodanili su nam se suptilni vidovi adaba koji je on slijedio u svome govoru. Ako ga pažljivo razmotrimo, naći ćemo da je svaka njegova riječ izgovorena na najljepši, najrječitiji i najjasniji način.
Izvor: Allame Tabatabaji, Adabi Božijih poslanika u tefsiru El-Mizan, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2009, preveo sa prezijskog: Amar Imamović
[1] Ma’ide, 114.
[2] Ma’ide, 116-118.