Rekli ste da su ljudska djela stvorena od Boga, a u isto vrijeme su zapravo stvorena i od ljudi, međutim, Šejh Mufid prenosi predaju Imama Hadija gdje u odgovoru na ovakvo pitanje ukazuje da su ljudska djela stvorenja ljudi, a ne Božija stvorenja, što je u suprotnosti sa načelom “između dvije strane”.
Čovjek je došao i upitao Imam Hadija: “Da li su čovjekova djela Božija stvorenja? Ili su ljudska stvorenja?” U odgovoru Imam reče: “Da je Allah stvoritelj ljudskih djela, zašto bi ih se snebivao? Zaista Allahu su mnogobošci ogavni (Tevbe, 3)
Jasno je da Bogu nisu ogavni mušrici, već njihova nepropisna djela.
1 Odgovor
Svako čovjekovo djelo ima dva vida. Jedan se tiče bivstvovanja djela i njegovog vanjskog ozbiljenja, a drugi vezanja djela za vršioca. Naprimjer, ubistvo ima dva aspekta. Prvi je da se u vanjskom svijetu dogodilo ubistvo, a drugi ko je izvršio ubistvo. Nijedno djelo, gledano sa prvog aspekta, nije opisano epitetima pokornosti ili neposlušnosti. Međutim, s drugog aspekta opisujemo ga kao djelo pokornosti i nepokornosti. Ili, pretpostavimo da neko siroče istuku. Same batine niti su pokornost niti neposluh. Međutim, napravimo li usporedbu ovog djela sa vršiteljem, ukoliko je to uradio iz odgojnog razloga, razumni ljudi ga neće kritikovati i neće njegovo djelo smatrati neposluhom. Međutim, ako je ono učinjeno iz zlobe i nepoštivanja ličnih interesa i društvenih zakona, razumni ljudi će ga kritikovati i smatrati da zaslužuje kaznu.