Glavni ciljevi obznane poslanstva Božijeg Poslanika, s. a. v. a.

Ciljeve mab’asa (obznane poslanstva Božijeg poslanika Muhammeda, s. a. v. a.) možemo sažeti u tri stvari:

1. Učenje božanskih ajeta kao uvodni aspekt

2. Pročišćavanje duše

3. Podučavanje knjizi i mudrosti

U suri Džume u drugom ajetu ukazuje se na dvije glavne stvari:

هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ

On je Onaj Koji je neukima poslao između njih Poslanika, da im kazuje Njegove znake, da ih očisti, i Knjizi i Mudrosti ih nauči, premda su prije bili u očitoj zabludi!

U biti, ovaj je ajet poput 164. ajeta sure Ali Imran, u kojem se kaže:

لَقَدْ مَنَّ اللَّـهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ

Allah je nizmjernim blagodatima vjernike darovao kada im je Poslanika između njih poslao da im kazuje Njegove znakove, i da ih očisti, i da ih Knjizi i Mudrosti nauči, jer oni su prije bili u očitoj zabludi.

Poslanik je došao da ljude poduči i odgoji kako bi pomoću dva krila, znanja i morala, letjeli do nebesa sreće i došli u Božiju blizinu.

Zanimljivo je primijetiti da je u nekim ajetima tazkije (pročišćenje) navedeno prije talim (podučavanje), dok je samo u jednom slučaju talim došao prije tazkije. Ova interpretacija, osim što pokazuje da ove dvije stvari imaju uzajamni odnos, ujedno ukazuje i na primarnost odgoja. Ovdje se, naravno, misli na istinsko znanje, a ne na znanje pojmova i terminologije.

Postoji mogućnost da se knjiga koja se spominje u ajetu odnosi na Kur’an, a mudrost na govor Božijeg Poslanika, s. a. v. a., i njegovo učenje, poznatije kao Sunnet.

Također, moguće je da knjiga ukazuje na temeljne islamske zapovijedi, a da mudrost ukazuje na filozofiju i njezine tajne.

Zanimljivo je zapaziti da hikmet izvorno znači ‘zabranu u svrhu ispravljanja’, pa se tako i ‘uzde jahalice’ nazivaju hekeme (حَكَمَة), zato što jahalicu čine poslušnom i usmjeravaju na pravi put.

Prema tome, ono što razumijemo jesu racionalni dokazi i odatle vidimo da spominjanje knjige  i mudrosti jedne za drugom ukazuje na dva velika izvora spoznaje: Objavu i razum. Ili, drugim riječima kazano, nebeska Objava i božanski propisi, naravno, misli ne na univerzalne propise,  u saglasnosti su s razumom.

 

Izvor: Tefsir Nemune, Naser Mekarem Širazi, sv. 24, s perzijskog prevela Amina Čorak

Pitanja i odgovori