Žudnja za Budućim svijetom

“A žudi za Budućim svijetom!”

Ajeti

وَ مَا أُوتِيتُم مِّن شَىْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ زِينَتُهَا وَ مَا عِندَ اللهِ خَيْرٌ‌ وَ أَبْقَى أَفَلَا تَعْقِلُونَ أَفَمَن وَعَدْنَاهُ وَعْدًا حَسَنًا فَهُوَ لَاقِيهِ كَمَن مَّتَّعْنَاهُ مَتَاعَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ هُوَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنَ الْمُحْضَرِ‌ينَ

Sve što vam je darovano samo su naslade i ukrasi u životu na Ovome svijetu; a ono što je u Allaha bolje je i trajno je. Zašto se ne opametite? Zar je isti onaj koji od nas primi lijepo obećanje, koje će mu se ispuniti, kao onaj kome smo dali da se naslađuje u životu na Ovome svijetu, a koji će, poslije, na Onome svijetu u Vatru ubačen biti?[1]

تِلْكَ الدَّارُ‌ الْآخِرَ‌ةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِ‌يدُونَ عُلُوًّا فِى الْأَرْ‌ضِ وَ لَا فَسَادًا وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ

Taj drugi svijet dat ćemo onima koji ne žele da se na Zemlji ohole i da nered čine, a one koji se Allaha boje čeka sretan kraj.[2]

وَ مَنْ أَرَ‌ادَ الْآخِرَ‌ةَ و َسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَـئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورً‌ا

A ko bude želio Onaj svijet i radio za njega onako kako treba, a vjernik je, trud će mu prihvaćen biti.[3]

وَ مَا هَـذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ‌ الْآخِرَ‌ةَ لَهِىَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ

Život na Ovome svijetu nije ništa drugo do zabava i igra, a samo Onaj svijet je – život, kad bi samo oni znali![4]

مَن كَانَ يُرِ‌يدُ حَرْ‌ثَ الْآخِرَ‌ةِ نَزِدْ لَهُ فِى حَرْ‌ثِهِ وَ مَن كَانَ يُرِ‌يدُ حَرْ‌ثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَ مَا لَهُ فِى الْآخِرَ‌ةِ مِن نَّصِيبٍ

Onome ko bude želio nagradu na Onom svijetu – umnogostručit ćemo mu je, a onome ko bude želio nagradu na Ovom svijetu – dat ćemo mu je, ali mu na Onom svijetu nema udjela.[5]

Predaje

Imam Sadik, mir s njim, prenosi da je Poslanik, blagoslov i mir Božiji neka su s njim i njegovim, rekao: “Traženje Ovoga svijeta nanosi štetu Budućem svijetu, a traženje Budućeg svijeta nanosi štetu Ovome svijetu. Vi nanesite štetu Ovome svijetu, jer je on preči da mu se naudi.”[6]

Imam Bakir, mir s njim, prenosi da je Imam Sedždžad, mir s njim, rekao: “Uistinu je Ovaj svijet već otišao bježeći, a Onaj svijet vam se primiče. Oba ova svijeta imaju svoje sinove, pa budite sinovi Onoga svijeta, a ne Ovoga, i budite od onih koji se ustežu na Ovom svijetu i žude za Onim svijetom.”[7]

Nevf Bekali prenosi: “Vidio sam da je Zapovjednik pravovjernih, mir s njim, jedne noći izašao iz postelje, pogledao u zvijezde i rekao: ‘O Nevfe, spavaš li ili si budan?’ Rekoh: ‘Budan sam, o Zapovjedniče pravovjernih.’ On reče: ‘O Nevfe, blago li onima koji se ustežu na Ovom svijetu i žude za Onim svijetom! To su ljudi koji su Zemlju uzeli za prostirku, tlo njeno za postelju, vodu njenu za prijatno piće, Kur'an za obilježje, a dovu za ogrtač. Zatim su se odvojili od Ovog svijeta, baš kao i Mesih, mir s njim.’”[8]

Imam Hadi, mir s njim, prenosi od svojih predaka da je Zapovjednik pravovjernih, mir s njim, rekao: “Ko osvane, a Budući svijet mu bude briga, postao je imućan i ako nema imetka, postao je prisan i ako nema porodice, i postao je moćan i ako nema srodnika.”[9]

Objašnjenje

Očigledno je da se pod “žudnjom za Budućim svijetom” ne misli samo na žudnju za Budućim svijetom nakon smrti, nego se nekada žudnja za Budućim svijetom postiže usmjeravanjem na ovosvjetska pitanja s namjerom da se postigne Božije zadovoljstvo. Prema tome, ako bi se naslađivanjem ovosvjetskim užicima željelo doći do onosvjetskih užitaka, s namjerom da se postigne Božije zadovoljstvo, to naslađivanje ne bi se smatralo žudnjom za Ovim svijetom, već jednom vrstom žudnje za Budućim svijetom. Dakle, žudnja za Budućim svijetom, kao što se vidi iz sadržaja ajeta i hadisa koje smo naveli u prethodnom dijelu, jeste suzdržanost prema Ovom svijetu i nedozvoljavanje da nas on – istovremeno dok uživamo u njemu – odvrati od sjećanja na Uzvišenog Allaha i od Budućeg svijeta.

 

Izvor: Ali Se'adet Perver, Tajne s Miradža, Fondacija „Mulla Sadra“, Sarajevo,2012., sa arapskog preveli: Ensar Karaman i Akbaš Lutfi

[1] El-Kasas, 60–61.

[2] El-Kasas, 83.

[3] El-Isra, 19.

[4] El-‘Ankebut, 64.

[5] Eš-Šura, 20.

[6] El-Kafi, sv. 2, str. 131, predaja 12.

[7] Isto, str. 132, predaja 15.

[8] Biharu-l-envar, sv. 67, str. 319, predaja 35.

[9] Isto, str. 318, predaja 29.

Pitanja i odgovori