Esselamu alejkum. posto postoje hadisi u kojima se kaze da je bolest dar Bozji covjeku, da kada je covjek bolestan brisu mu se grijesi, da je jedna noc pod temperaturom ko godina ibadeta,,, pa me interesuje sta sve islam ubraja u te bolesti. da li se tu ubrajaju i neke sitne stvari…ili se tu ubrajaju bolesti koje muce covjeka odnosno koje prouzrokuju bol… hvala unaprijed
1 Odgovor
U ime Boga, Milostivog, Samilosnog
Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh
U časnom Kur'anu i sunnetu plemenitog Poslanika čovjekov put je usmjeren prema Bogu Uzvišenom, a pošto se taj put i kretanje događaju u svijetu prirode, onda je prirodno da tu postoji niz različitih čimbenika koji se sami dijele na dva osnovna dijela. Jedna grupa tih čimbenika su uzroci i stvari koje pomažu čovjeka, dok u drugu grupu spadaju prepreke i stvari koje usporavaju kretanje na putu. Ovi čimbenici utkani su u samu bit čovjeka, a i u materijalni svijet prirode. Kada vidite kamen kako pada s vrha stijene i brzo se kreće ka podnožju planine ta potpuno prirodna kretnja ima u sebi ove čimbenike koji odvraćaju kao i one koji pokreću. Neki čimbenici bivaju prepreke, a drugi pomažu na putu dok u konačnici jedan čimbenik ne nadvlada drugog i odstrani ga s puta. Što se tiče čovjeka iz razloga što njegovo kretanje i put ka Bogu moraju biti na temelju imana i vlastitog izbora s jedne strane, te neznanje i neupućenost u uzroke prepreka i one koji pomažu s druge strane, Uzvišeni Bog izaslao je poslanike kako bi ljudi u okrilju svjetla Objave i upute te ljudskih misaonih pregnuća bili vođeni, ohrabreni i podstaknuti na putu ka savršenstvu i kako bi ti poslanici upoznali ljude sa preprekama i pomagačima na tom putu. Od čimbenika koje se nalaze na putu čovjeka jeste i bolest. Bolest može biti dio prepreke, a može biti i dio onih čimbenika koji čovjeka na njegovom putu pomažu, jer bolest u svojoj biti ima slabost i nemoćnost pa samim time čovjeka odvraća od kretanja. Ako ovo pitanje sagledamo u razmišljanjima ljudi, onda ga možemo pronaći u obje vrste ovih čimbenika. Ako bolest percipiramo kao vlastitu nevolju pa smo nezadovoljni zbog nje, te se ljutimo na Boga i Njegove zakone, onda ta bolest uz to što donosi slabost, nemoćnost, materijalni trošak, također uzdrmava iman i ispravni izbor i kao takva biva ozbiljna prepreka na čovjekom put ka Bogu. Ali ako čovjek tu bolest vidi kao nužnu prirodnu posljedicu ili kao ispit Božiji ili kao vrstu upozorenja da se poštuju Božiji zakoni i propisi, onda zasigurno ta bolest jača iman, misli i intelekt te osvještava dušu o vlastitoj slabosti i budi nadu u Božiju milost pa je to u konačnici onaj čimbenik koji čovjeku na njegovom putu ka Bogu pomaže. Ono što je važno u kretanju čovjeka prema Bogu i što je temelj jeste ubudijet (vjerovanje da je Bog jedini dostojan obožavanja), a ne ibadet (bogoštovlje) jer ibadet je samo sredstvo. Namaz, hadždž, sadaka, održavanje rodbinskih veza, borba protiv tlačitelja, obrana potlačenih, čuvanje časti muslimana, istraživanje, znanje…, sve su to stvari koje je Uzvišeni Bog zapovjedio i to nazivamo ibadet, kako bi uz pomoć njih čovjek stigao do položaja ubudijeta – dok sam ubudijet znači pokoravanje Bogu u onome što On traži od nas i prema Njegovom htijenju. Uzvišeni Bog o hazreti Ibrahimu kaže:
وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا ۖ وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ ۖ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ
A Mi smo njega na ovome svijetu odabrali, i na onome će biti među dobrima. Kada mu je Gospodar njegov rekao: “Budi poslušan!” – on je odgovorio: “Ja sam poslušan Gospodaru svjetova!” (Bekare, 130-131)
Kada se čovjek razboli (pa čak i ako je to najmanja bol) dobiva osjećaj slabosti i nemoći, jer zna da nije u mogućnosti tu bolest od sebe otkloniti i okreće se moćnoj biti Božijoj i svoju dušu povezuje s Njim, a iz dubine svoje duše od Njega traži pomoć. Upravo ta pažnja koja je usmjerena prema Bogu pomaže čovjeku na njegovom putu ka Bogu. Kada čovjek biva zadovoljan zakonima stvaranja i prilikom te pažnje srce mu se smiruje. Dakle pojam “bolest” u islamu jeste sve ono zbog čega čovjek podnosi bol. Pa stoga, mjerilo za oprost grijeha ili žustrosti na putu prema Bogu nije jačina ili slabost bolesti, već je to jačina ili slabost ljubavi i pažnje prema Bogu, od strane onoga koji osjeća bol. Neka vam Uzvišeni Bog podari zdravlje i pomogne vas u stizanju do savršenstva i vječne sreće.
Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh
prof.dr. Akbar Eydi