Esselamu alejkum,
….”A one čijih se neposlušnosti pribojavate, vi posavjetujte, a onda se od njih u postelji rastavite, pa ih i udarite; a kad vam postanu poslušne, onda im zulum ne činite! – Allah je, zaista, uzvišen i velik!“ (En-Nisa, 34)
U navedenom ajetu se govori o rjesavanju nesuglasica i problema u braku, kao i o metodologiji njihovog prevazilazenja. Nije mi jasno kako “udaranje supruge”, makar i misvakom, moze biti rjesenje nekog problema i nesuglasice?! Molim za objasnjenje.
Zahvaljujem unaprijed
1 Odgovor
U ime Boga, Milostivog, Samilosnog
Esselamu alejkum,
Svi dobro znamo da je islam bio taj koji je okončao nasilje nad ženama kada su u pitanju njihova prava i položaj. Dobro je poznato da se u nekim vjerama i zemljama žena gledala kao drugostepeno biće s nekim nedostatkom. U Engleskoj do prije sto godina žena nije imala pravo vlasništva ili pravo glasa. Islam je došao i jasno kazao da ne postoji razlika između muškarca i žene, osim niza fizioloških razlika koje ni u kom slučaju nisu povodom nadmoći muškarca nad ženom. Časni Kur'an, kada poziva ljude ka božanskom uzdignuću i usavršavanju kaže: neka se ovi ljudi Meni vrate, a ne kaže ovaj čovjek. Dakle, svakom čovjeku koji se trudi mi ćemo otvoriti vrata upute i uspjeha, kako navodi Kur'an, dakle ne kaže svaki muškarac, već svaki čovjek koji se trudi, muškarac ili žena, bit će upućen i uspješan. Islam je došao i rekao da ukoliko muškarac putuje na miradž, on to radi iz skuta žene, a također je kazao da je Džennet pod majčinim nogama. Časni Poslanik, s.a.v.a., uvijek kada bi mu došla hazreti Fatima ustao bi pred njom i poljubio njezine ruke te kazao: “Neka je tvoj otac žrtvovan za tebe”. Takvo ophođenje nije bilo shvatljivo ljudima džahilijetskog doba, ali ovim ponašanjem i govorom Poslanik je želio poručiti da vrijednost muškarca nije veća od vrijednosti žene i da su oni jednaki.
Što se tiče gore spomenutog ajeta koji se tiče odnosa između muškarca i žene, Kur'an kaže: Ukoliko su neposlušne isprva ih lijepo posavjetujte, ako ne poslušaju onda se u postelji od njih odvojite ili im u postelji okrenite leđa – dakle da na taj način suprug iskažete svoje nezadovoljstvo, pa ukoliko ni to ne bude urodilo plodom, onda ih „udarite.“ Potom je u tumačenju riječi „udarite“ pojašnjeno da se to može učiniti nečim što sliči misvaku. U ono vrijeme misvak je bio dužine jednog prsta. Nakon toga se kaže da udareno mjesto ne smije pocrvenjeti, dakle ne radi se o tjelesnom kažnjavanju, već o vrsti iskazivanja muževa nezadovoljstva suprugom, jer ovakva vrsta opomene koja se spominje u Kur'anu ne spada u vrstu tjelesnog kažnjavanja. Stoga neki tumači časnog Kur'ana kažu da se u slučaju da muškarac nije izvršavao svoje obveze i žena također može poslužiti istom metodom, dakle i žena ima to isto pravo, međutim s obzirom na fizičku nadmoć muškarca branitelj ženinih prava – kada govorimo o neposlušnosti muža – jeste šerijatski sudija.
Prenosi se priča iz života hazreti Alija: Kada mu se neka žena požalila na svog muža, on je prije svega posavjetovao muža, ali kada njezin muž nije htio prihvatiti savjet hazreti Ali mu je zaprijetio fizičkim kažnjavanjem. Dakle, ovdje je hazreti Ali bio u ulozi zaštitnika ove žene i u svrhu obrane ženinih prava djelovao prema ovom zakonu.
Prema tome, odgojni sistem islama ne zagovara fizičko kažnjavanje, osim u značenju koje smo naveli.
Iskreno se nadam da sam uspio pomoći u pronalaženju odgovora.
Prof. Šahrijar Sulejmani