Esselamu alejkum, u jednoj izreci Imam Ali kaže da se suzdržimo od savjetovanja sa ženama, zašto kada znamo da su neke žene razumnije od nekih muškaraca?
1 Odgovor
U ime Boga, Milostivog, Samilosnog
Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh
Da bismo razumjeli poslovice nekog naroda, trebamo se upoznati sa njegovom kulturom i jezikom, jer svaki narod ima dvije vrste jezika i logike, jedan je narodni (opći) jezik a drugi je posebni. Posebni jezik je ona logika kojom govornik iskazuje kulturu, načela življenja, društveni adab, posao i aktivnosti, umjetnost te nezavisnost i samosvojnost nekog naroda. Stoga poslovice i narodni jezik treba analizirati i tumačiti na temelju prihvaćenih načela. Islamsko učenje nije izuzetak od ovog pravila i ima jedan poseban jezik i posebnu logiku kojim iskazuje svoja osnovna načela i temelje te jedan opći jezik kojim obrazlaže ogranke vjere, dakle ono što je sporedno. Da bismo ovo pojasnili, ukazat ćemo na nekoliko činjenica:
1. Posebni jezik i posebna logika islama
Ovim jezikom iskazuju se načela, poput plemenitosti čovjeka: Mi smo sinove Ademove, doista, odlikovali. U ovom načelu Kur'an se obraća potomcima Adema, ne praveći razliku između muškarca i žene: O ljudi, Mi vas od jednog čovjeka i jedne žene stvaramo, (…) najugledniji kod Allaha je onaj koji Ga se najviše boji… U ovom ajetu jasno se daje do znanja da je stvaranje od jednog muškarca i jedne žene, a najbolji i najplemenitiji je onaj koji je najviše svjestan Boga, bio on muškarac ili žena. Na drugom mjestu Kur'an kaže: I da je čovjekovo samo ono što sām uradi. Dakle, od samog početka žena se smatra vlasnicom i posjednicom onoga što sama stekne svojim trudom, a s druge strane, civilizirani svijet, poput Evrope i Amerike, prije nešto manje od 250 godina priznaje ženi pravo na vlasništvo. Sličnih primjera u Kur'anu i Sunnetu ima mnogo.
2. Ako je ajet ili hadis suprotan ovom rečenom načelu, koje se iskazalo posebnim jezikom i logikom, onda trebamo znati da se radi o nekoj drugoj namjeri, ili je u pitanju izlaganje sporednog pitanja, dakle onog pitanja koje je u islamu manje značajno i tumači se uzimajući u obzir ona načela koja su od prvorazrednog značaja.
3. Što se tiče iskaza Imama Alija, tu postoji nekoliko mišljenja. Jedno je mišljenje da te riječi nisu od Imama Alija (a poznato je da su mnoge predaje koje se pripisuju Poslaniku i njegovom Ehli-bejtu izmišljene, oko čeka se slažu svi poznavaoci hadisa). Drugo mišljenje je da ovdje Imam Ali govori o osobenostima žene, jer je Uzvišeni Bog – u skladu sa onim što stvaranje i kontinuiranost ljudske vrste neminovno nalažu – ženu stvorio nježnom i emotivnom, pa stoga u društvenim i porodičnim pitanjima žene imaju posebne osobine koje nemaju muškarci i zbog toga vrlo brzo potpadaju pod emocije. Naprimjer, ako neko lažno tvrdi da je siromah i kroz plač i jadikovanje traži pomoć, žena će, za razliku od muškarca, odmah pomoći. Kada se dijete kod oca i majke razboli ili plače, ili pak od oca i majke traži nešto, majka, a ne otac, brzo reagira i žalosti se zbog toga te mu svim svojim bićem želi pomoći, iako je njihova srodnost sa djetetom jednaka. To je upravo zbog posebnih emocija i nježnosti, milosti i ljubavi koje postoje u ženi. Zbog tih osobina žena u vezi s važnim društvenim pitanjima kao što su rat, suđenje, kršenje zakona, izvršenje kazne vrlo brzo potpada pod emocije. Jasno je da razumnost, realnost i istinsko dobro, a ne emocije i osjećanja, trebaju upravljati životom i važnim društvenim pitanjima.
Zbog toga Imam Ali u pismu Maliku Aštaru, kojeg je imenovao za vladara Egipta, kaže: “O Malik, budi oprezan i o ratu se ne savjetuj sa strašljivima ni sa onima koji traže lagodan život. Po pitanju oprosta i pomoći ljudima ne savjetuj se sa tvrdicama…” Jasno je da izbjegavanje savjetovanja sa strašljivcem o pitanjima rata ne znači da on nema nikakve druge vrline. Sasvim je moguće da strašljivac ima i druge odlike, bolje od onih koje se mogu naći kod neke hrabre osobe, ali pošto se radi o ratu, strašljivac ne može biti osoba s kojom će se savjetovati. Isto tako, izbjegavanje savjetovanja sa ženama ne znači da su one nerazumne, nego se radi o tome da zbog posjedovanja posebnih vrsta emocija – zbog kojih su žene sa tog stanovišta uzvišenije od muškaraca – kada se radi o važnim, sudbonosnim pitanjima, one ne mogu biti dobar savjetnik. Ukažite mi kroz povijest, a i danas, koliko je žena sa pozitivnim ishodom zapovijedalo u ratu? Koliki je postotak žena koje voze velike kamione napunjene teretom na daleke puteve? Da li to znači ponižavanje žena ili neznanje? Koliko je posto žena koje su piloti u putničkim ili vojnim avionima? Druga stvar koju trebamo istaći jeste da zakoni uvijek uzimaju u obzir većinu, pa ako se kaže: “Ne savjetuj se”, to se ne odnosi na sto posto primjera, nego na većinu, a u suprotnom, tvrdnja da su neke žene razumnije od nekih muškaraca i da bolje upravljaju životom ne bi imala nikakvog značenja i ne bi bila tačna. U događajima i okolnostima Kerbele i Ašure Imam Husejn, mir s njim, prije nego će postati šehid, povjerio je sve poslove i osobe na upravljanje svojoj sestri Zejnebi. Hazreti Zejneb je među preživjelima upravljala i ljudima je prenijela poruke prolivene krvi šehida Kerbele na način da hiljade muškaraca to ne bi obavile jednako dobro kao ona. Mnoge žene kroz povijest i neke danas bolje upravljaju važnim državnim pitanjima i sudbinom jedne zemlje od desetina i stotina muškaraca i sjaje poput sunca na čelu povijesti. Dakle, spomenuti hadis – u slučaju da je istinit – treba tumačiti na temelju posebne logike i jezika islama i u biti je samo jedna karika u povezanom lancu, čije značenje treba razumijevati kroz čitav lanac.
Posljednja stvar na koju želim ukazati jeste da, nažalost, većina muslimana i nemuslimana po pitanju svjetlećih propisa islama ima sud koji nije naučno utemeljen, precizan ni sveobuhvatan, a upravo je to razlog nazadovanja društva i islamske zajednice. Sudovi nemuslimana proistekli su iz djela i ophođenja ili nepovezanih predaja samih muslimana. Nadamo se da ćemo biti u stanju svjetleće propise islama i njegove precizne zakone predočiti svijetu i upoznati znalce sa ovim svjetlećim suncem svijeta. U slučaju da odgovor nije zadovoljavajući, spremni smo još temeljitije raspravljati o ovoj temi, a vas molimo da nas obavijestite o svome gledištu.
Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh