- Sanjo sam moju sestru Tamaru koja mi je 2 rodica ali ja je smatram sestrom volim je ko stariju sestru pa me interesuje značenje tog sna .
1 Odgovor
Esselamu alejkum!
Časni Kur’an, općenito, na snove gleda kao na Božije znakove, pa kaže:
وَمِنْ آيَاتِهِ مَنَامُكُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ
i jedan od dokaza Njegovih je san vaš noću i po danu, (Rum, 23)
Glavna poruka snova jeste postojanje netjelesnog života čovjeka i zbilja duše. Iako su nam sva čula ugašena tokom spavanja, mi se i dalje koristimo percepcijama, koje nisu vid, sluh, okus, dodir i njuh. Ovo su Božiji znakovi o postojanju Berzaha i života nakon smrti. Poručuje nam se da je naša zbilja zapravo duša, čiji život neće prekinuti tjelesna smrt. Pokazuje nam se da naše percepcije nisu ograničene na tijelo i tjelesni život. Naša duša za život na ovom svijetu zahtijeva tijelo, koje pomaže duši da posredstvom tjelesnih alata percipira materijalne zbilje. Naspram našeg tijela postoje zastori i prepreke koje sprečavaju našu dušu da se okoristi nematerijalnim zbiljama. Znači da je u stanju budnosti tijela, koje je u uskoj vezi s dušom, moć duše za percepciju osvijetljenih zbilja minimalna, pa je stoga moguće da čovjek u snu, kada je duša relativno oslobođena tijela, vidi zbilje i percipira stepene koje ne može u budnom stanju zbog ovisnosti duše o tijelu.
U stanju sna veza duše s tijelom slabi i stoga je moguće da u jednom trenutku dosegne udaljena područja za koja bi mu, inače, u budnom stanju trebali dani i mjeseci.
Također, u trenutku smrti ova veza u potpunosti nestaje i naša duša postaje svjesna drugog svijeta, u kojem berzahskim tijelom i formom nastavlja život. Stoga časni Kur’an san i smrt predstavlja kao jedno:
اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
Allah uzima duše u času njihove smrti, a i onih koji spavaju, pa zadržava one kojima je odredio da umru, a ostavlja one druge do roka određenog. To su, zaista, dokazi za one koji razmišljaju. (Zumar, 42)
Časni Kur’an u opisu Božijih ljudi i ugodnika kaže:
لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
za njih su dobre vijesti i na ovome i na onome svijetu – Allahove riječi niko ne može izmijeniti – to će, zaista, velik uspjeh biti. (Junus, 64)
Neko je upitao Božijeg Poslanika, s. a. v. a., o dobrim vijestima u vezi sa spomenutim ajetom, pa je Poaslanik, s. a. v. a., odgovorio: “To je radosna vijest koju vjernik vidi u snu.”
Radosne vijesti koje se, prema spomenutom ajetu, daju vjernicima jesu istiniti snovi, koji im jačaju srce. O važnosti istinitih snova dovoljno je spomenuti da je i sam Božiji Poslanik, s. a. v. a., jutrom kada bi ugledao svoje posebne ashabe, znao upitati jesu li vidjeli radosne vijesti u snu.
Naravno, namjera ovog uvoda jese pokazati srodnost viđenja i ljudskih precepcija u snu. Ali, s obzirom na sadržaj časnog hadisa, možemo ustvrditi da postoje tri vrste snova, pa se tako u jednoj predaji Božijeg Poslanika, s. a. v. a., kaže:
”Postoje tri vrste sna: radosna vijest od Boga Uzvišenog, tuga od šejtana i stvari koje čovjek razvija u svojim mislima pa potom vidi u snu.”
Prema ovom časnom hadisu samo prvi dio pripada snovima koji su povjerljivi, druga vrsta snova ishoduje tugom koju šejtan ubacuje u srca, što se očituje na javi raznim mislima i stoga ovi snovi nisu povjerljivi i nemaju svog tumačenja. Prva vrsta snova ubraja se u otkrovenje i spoznaju pa stoga Božiji Poslanik, s. a. v. a., kaže: “Istiniti snovi su sedamdeseti dio poslanstva.”
Ili u drugoj predaji kaže: ”San je jedan dio od 46 položaja vjerovjesništva.“ To znači da Božija pomoć vjerovjesnicima ima 70, ili, po drugoj predaji, 46 dijelova, a jedan dio jeste istiniti san.
U svakom slučaju, samo je jedna vrsta snova pouzdana i nosi poruku, a ostale dvije ne nose poruke iz skrivenog svijeta jer im je izvor šejtanovo uplitanje ili su posljedica raštrkanih misli. Stoga je u drugoj islamskoj predaji kazano: ”Razmislite o ‘sanjanju’, Bog je pomiješao istinu i laž, jer kada bi sve vizije bile istinite, sva ljudska bića koja sanjaju postali bi poslanici.” Prema tome, ponekad je istinito, a ponekad neosnovano, ali u konačnici, ljudi se pomoću snoviđenja upućuju ka dobru ili da shvate da je na pomolu gubitak pa da ga izbjegnu. Mnogi su snovi lažni, tako da im ljudi ne vjeruju.
Općenito, može se zaključiti da se ono što je rečeno za istinite snove uglavnom odnosi na snove vjernika, dok je, suprotno tome, većina snova onih koji su nepažljivi i uprljani grijehom, neutemeljena. Dakle, radi se o šejtanovom uplivu ili misaonim lutanjima pa tako ti snovi nemaju značenje, ili je to nekad samo posljedica prejedanja, kao što kaže hazreti Ali, mir s njim : “Ko spava punog stomaka sanja neutemeljeno.”
U drugoj predaji se kaže: “Ko mnogo spava vidi nepovezano.” Selam Farsi prenosi da je došao čovjek kod Božijeg Poslanika, s. a. v. a., i rekao: “Vidio sam zbrkan san”, a Poslanik, s. a. v. a., upita ga: “Što si uzimao do hrane?” Odgovori: ”Jeo sam mnogo hurmi”, na što mu Poslanik reče: “San je neosnovan i nema značenje.”
Pitanje tumačenja sna je važno, tumačiti san znači prevesti san u naš jezik, jer naši snovi s nama pričaju šifriranim jezikom.
Drugim riječima, prevođenjem ili tumačenjem snova mogu se baviti samo neki čisti ljudi i određeni vjernici, ne mogu svi protumačiti san.
Stoga se naglašava da nikome ne pripovijedate svoj san, posebno uskogrudnim ljudima. Također, pokušajte sami protumačiti svoje snove.
Znanje o tumačenju snova nije nešto što se može postići proučavanjem, nije nešto što se uči na univerzitetima i naučnim centrima, već je Božiji dar određenim ljudima među istinskim vjernicima. Ono što psiholozi kažu u vezi sa snovima nije tumačenje sna, već analiza sna. Oni pokušavaju shvatiti stvari o čovjekovom moralu, mentalnim i fizičkim bolestima na osnovu njegova sna. Psiholozi kažu da svi snovi koje vidimo imaju značenje, ali oni pri tome ne misle na tumačenje, jer tu postoji razlika. Tumačenje sna znači shvatiti iz sna šta će se dogoditi u budućnosti, dok je psihološko značenje i analiza sna otkrivanje nečega o ljudskoj nutrini. Stoga svi snovi imaju psihološko značenje i analizu, ali nemaju svi snovi tumačenje. Psiholozi iz čovjekova sna pokušavaju otkriti njegovu osobnost.
Naprimjer, ako neko nema samopouzdanja, može sanjati da je gol, svi ga gledaju i srami se u snu.
Stoga, s psihološke tačke gledišta, nijedan san nije bezvrijedan, čak i zbrkani snovi pokazuju nam psihološko stanje.
Rijetki su snovi koji imaju tumačenje i događaju se nekolicini ljudi. Oni koji uvijek žele prognozirati budućnost iz snova griješe, jer nisu svi snovi istiniti, većina njih je ili rezultat šejtanovog uplitanja ili naših maštarija usljed nemira duše.
Naprimjer, možda smo zabrinuti, tjeskobni ili se bojimo nečega pa zbog toga zbrkano sanjamo, ili smo pojeli previše masne i nezdrave hrane pa smo ružno sanjali.
Još jedno važno pitanje u vezi s tumačenjem snova jeste to što se u predajama navodi da se san ostvaruje na javi na osnovu tumačenja koje mu je dato.
Odnosno, najvažnije je znati o snu da je njegovo tumačenje jednako važno, kaže se da se san ostvaruje onako kako se tumači. To se spominje u predajama. U vrijeme Božijeg Poslanika, s. a. v. a., žena je sanjala da joj se ruše stubovi kuće, otišla je Poslaniku i prepričala mu san. Poslanik, s. a. v. a., reče joj da će joj se muž vratiti s putovanja sretan i zadovoljan i tako je i bilo. Suprug ove žene po drugi put je otišao na putovanje, a ona je opet usnila da se ruše stubovi kuće i otišla Poslaniku, s. a. v. a., a on je rekao isto što i prošli put. Kada je treći put otišao na putovanje, žena je ponovo usnila isti san, ali ovaj put nije otišla Božijem Poslaniku, s. a. v. a., već se obratila nekom drugom čovjeku, koji je ženi rekao da će joj muž umrijeti. Poslanik, s. a. v. a., doznavši za to, reče: ”Zašto taj čovjek san one žene nije protumačio na dobro.”
Stoga ne govorite svoje snove bilo kome jer njihovo tumačenje sna utječe na njegovo vanjsko ozbiljenje. Posebno snove ne treba govoriti uskogrudnim i pesimističnim ljudima jer će ga oni loše protumačiti u skladu sa svojom uskogrudnošću i pesimizmom.
prof. Šahrijar Sulejmani