Selam alejkum, poštovana redakcijo,
U suri Kadr spominje se Ruh, odnosno duh koji se spušta odlukom Gospodara: Meleci i Džibril, s dozvolom Gospodara svoga, spuštaju se u njoj zbog odluke svake. U knjizi Historija islamske filozofije Henry Corben predstavljajući filozofiju Isna ašeri šiizma spominje da po šitskom shvaćanju duh Resullullaha, s.a.v.s, je “Svevišnji Duh”. S druge strane, na Sahar TV-u jedan je jedan alim rekao da taj duh nije Džibril, a.s. Možete li reći nešto više o ovom duhu?
Unaprijed hvala.
1 Odgovor
Kao prvo, moramo znati da je pitanje zbilje ruha veoma komplicirano, i da je riječ o nečemu što ne može razumjeti svaki um. Pored te činjenice, važno je napomenuti da shvatanje ovog pitanja ne spada u vjerske neophodnosti, tako da ukoliko čovjek ne shvati njegovo tačno značenje ne znači da će zbog toga odgovarati na Sudnjem danu. Međutim, njegovo shvatanje predstavlja veliku vrijednost. Argument ovoj tvrdnji jeste kur'anski ajet u kojem se kaže: I pitaju te o ruhu. Reci: Ruh je iz svijeta emra, a vi imate malo znanja o njemu. (parafrazirani prevod)
U Časnom Kur'anu o ruhu se govori na više mjesta:
a) Jedanput kao o biću koje se u prisustvu Božijih meleka spušta onima kojima to Allah želi (misli se na poslanike). On šalje meleke s Ruhom, po volji Svojoj, onim robovima Svojim kojima hoće. (Nahl, 2) Vidimo da se Ruh spominje odvojeno od meleka, što znači da nije riječ o meleku.
b) Nekada se odnosi na Džebraila, a.s.: Donosi ga Ruhu-l-Emin na srce tvoje. (Šuara, 193.) Dokaz da se sa Ruhu-l-Emin misli na Džebraila jeste sljedeći ajet: Reci: “Ko je neprijatelj Džibrilu? A on ga (Kur'an), Allahovom voljom, spusta na srce tvoje. (Bekare, 95)
c) Nekada se Ruh spominje kao Ruhu-l-Kuds. Reci: “Od Gospodara tvoga spušta ga Ruhu-l-Kuds (Nahl, 102). Ukoliko je Džebrail Božiji melek, a sigurno to jeste, znači da Ruhu-l-Kuds u ovom ajetu ustvari predstavlja Džebraila.
d) Nekada se Ruh spominje općenito, bez vezanosti za bilo koji egzistent, već upravo kao bezuvjetno biće: I tebi na takav način Mi objavljujemo Ruh svojom naredbom. (Šura, 52)
e) Nekada se spominje nasuprot melecima: Na Dan kada Ruh i meleci budu u redove poredani. (Nebe’, 38) Također, u suri Kadr: Meleci i Ruh, s dozvolom Gospodara svoga, spuštaju u njoj od svake stvari.
f) Nekada u Kur'anu vidimo da se Ruh spominje kao sinonim za riječ: I Riječ, i Ruh od Njega, koju je Merjemi dostavio. (En-Nisa, 171)
g) Nekada je u značenju one zbilje koja se nalazi u svakom čovjeku: Zatim ga je uskladio i udahnuo mu od Njegova Ruha. (Sedžda, 9) Također: I kada ga dovršim i u njega udahnem od Svoga Ruha. (Hidžr, 29)
h) Spominje se kao zbilja koja pomaže vjernike: Njima je On u srca njihova vjerovanje upisao i Ruhom Svojim ih je potvrdio. (Mudžadele, 22)
i) Nekada je Ruh zbilja koja dolazi sa vjerovjesnicima: A Isau, sinu Merjeminu, očigledne dokaze dali i pomogli ga Ruhu-l-Kudsom. (Bekare, 87)
Zbog ovako široke lepeze konteksta u kojima dolazi Ruh, komentatori Kur'ana – i sunijski i šijski – imaju različite stavove po pitanju njegovog značenja. Naprimjer Alusi u tefsiru Ruhu.l-Me'ani u XV tomu, na str. 152 kaže da se Ruh odnosi na Džebraila. Fahru Razi u Tefsiru-l-Kebir u XXI tomu na str. 38 kaže da je riječ o onome o čemu govore ajeti: Na Dan kada Ruh i meleci budu u redove poredani, kao i u: K Njemu se penju meleci i Ruh…(Mearidž, 4) međutim, nije dao objašnjenje šta je smisao. Također, Fahru Razi kaže da Ruh znači Časni Kur'an, zato što je Allah, dž.š., Kur'an nazvao Ruhom u komentaru istog ovog ajeta. Oba ova velika komentatora Kur'ana su iz Ehli-sunneta.
Šejh Tabarsi kaže da se misli na čovjekov Ruh (dušu) zato što prvo na šta pomisli običan narod kada čuje ovu riječ jeste upravo duša (Madžme'u-l-Bejan, tom VI, str. 437). Allame Tabatabai dokazuje drugu stvar: “Ruh je egzistentna zbilja koja spada u red bića iz Svijeta Emra (‘alemul-emr) a riječ je upravo o svijetu univerzalne duše (‘alemul-melekut) tj. ezoteričnom svijetu. Ovaj Ruh ima začuđujuće efekte u stvaranju koji se manifestuju Allahovom dozvolom, a mi o tome ne posjedujemo vijesti, upravo kako Kur'an i kaže: A vama je o tome dato malo znanja. Ovaj komentator daje odgovore na mišljenja i stavove koje su izrekli ostali tumači Kur'ana, upravo na temelju kur'anskih ajeta, tvrdeći da je Ruh iz svijeta emra, svijeta univerzalnih duša. Svi opisi koje Kur'an koristi govoreći o Ruhu jesu zbog toga što Ruh Božijom voljom ima izrazito veliku moć.
Ukratko, komentatori Kur'ana imaju različite stavove kada je u pitanju značenje i zbilja Ruha, prilazeći ovom pitanju sa različitih i brojnih aspekata, koji se mogu saznati obraćanjem tefsirima u kojima se ovoj temi prišlo poređenjem ajeta i predaja tematski vezanih za Ruh. Također, ne treba zaboraviti ni činjenicu da je o ovoj temi raspravljano i na temeljima racionalnih argumenata.
Ne postoji razlika u tumačenju zbilje Ruha između sunijskih i šijskih učenjaka, već riječ je o razlici u shvatanju i tumačenju ovog naučnog pitanja. Kada je riječ o naučnom pitanju, koje je ujedno i kur'ansko – kao što je Ruh, u tom slučaju mu komentatori prilaze sa različitih aspekata, uzimajući u obzir određene činjenice, te tako vide možda stvari različite od onoga što vide vide drugi komentatori.
pof. Akbar Eydi