Selam poštovani profesore zanimam me kako bi trebali reagirati ako nam neko oduzme neko pravo, ili se ružno ophodi ili nas uvredi ružnim riječima i psovkama?
1 Odgovor
U ime Boga, Milostivog, Samilosnog
Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh
Po ovom pitanju islam ima jednu duboku i preciznu analizu na temelju čovjekove iskonske prirode. Ako je osoba koja je nepristojna ili vrijeđa neznalica, ili to radi zbog bijesa, ili zbog psihičkih teškoća, onda, prirodno, takvu osobu treba na razuman i ljudski način osvijestiti i pomoći joj da se izliječi, jer je ona, u biti, bolesna. Islam, razum i ljudski moral ne dozvoljavaju nam da se sa problematičnim čovjekom ophodimo na način da mu uvećavamo njegove teškoće i neznanje. Kur'an također potvrđuje i naglašava ovaj razumni, moralni i s čovjekovom iskonskom prirodom saglasni propis kada kaže:
وَ لَا تَسْتَوِى الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِى بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِىٌّ حَمِيمٌ
Dobro i zlo nisu isto! Zlo dobrim uzvrati, pa će ti dušmanin tvoj odjednom prisni prijatelj postati. (Fussilet, 34)
Dakle, ako su izvor nepristojnosti moralni nedostaci ili društveni problemi čovjeka, onda se prema njemu treba ophoditi na ispravan vjerski i moralan način te mu treba pomoći da se izliječi. U tom slučaju Uzvišeni Bog i poredak stvaranja svijeta dat će čovjeku nagradu koja se ne može mjeriti sa osvetom.
Ako je osoba nepristojna i psuje ili vrijeđa zbog huliganstva, silništva ili da bi ponizila i uplašila druge, onda treba zauzeti čvrst stav prema njoj, tako da ona zažali zbog svoga ponašanja i prestane s njim, jer Kur'an kaže da muslimani sa sljedbenicima Knjige i nemuslimanima trebaju razgovarati na ispravan način i nikad ne smiju prekoračivati granice lijepog ponašanja, osim ako se radi o onima koji su nasilje odabrali za svoj put. Iako je ovaj propis izrečen po pitanju sljedbenika Knjige, on je opći zakon i obuhvata sve ljude, i muslimane i nemuslimane.
وَ لَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ
I sa sljedbenicima Knjige raspravljajte na najljepši način, ali ne i sa onima među njima koji su nepravedni. (El-‘Ankebut, 46)
Stoga trebamo izvršiti ispravnu logičku analizu i na osnovu nje donositi ispravne odluke. Na kraju treba reći da veći dio društvene neučtivosti i neodgojenosti potiče iz neznanja i zato se treba strpjeti te jednim ljudskim pristupom treba takvu osobu ispravljati. Praksa Božijih poslanika i ugodnika je bila oprost i neobraćanje pažnje na ophođenje neznalica, jer plamen bijesa neke osobe ne treba rasplamsavati, već ga treba gasiti vodom morala, razumnosti i vjere. Dakle, treba strpljenje i moral postaviti kao čvrstu branu naspram nekulture i neodgoja.
Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh