Postovani
Citao sam odgovor na sljedeca dva pitanja. Medutim objasnjenje kada I kadera u primjeru Hazreti Ali u odgovoru na pitanje “Vjerovanje u ono što se deslio da se nije moglo izbjeći” objasnjenje kada I kadera u primjeru Hazreti Ali u odgovoru na pitanje “Primjeri iz života kada i kadera” mi nisu identicni. Naime u prvom odgovoru navedeno je da je receno” Od predodređenja bježim sudbini Božijoj.” A u drugoj je navedeno ” Da! Međutim, bježim od Njegova kadaa u Njegov kader.“ Jas am naveo oba texta mislim dijelove pa ako bi mogli da pogledate I date komentar. Unaprijed zahvaljujem.
Vjerovanje u ono što se deslio da se nije moglo izbjeći
… Ono što prihvata promjenu jeste sudbina (kader), a ne konačna i nepromjenjiva predodređenost (kada).
Ono što prihvata promjenu jeste sudbina (kader), a ne konačna i nepromjenjiva predodređenost (kada).
U rivajetu se prenosi sljedeće: Hazreti Ali, a.s., sjedio je u hladovini jednog nakrivljenog zida. Kada je primijetio da je zid na rubu rušenja ustao je i sjeo na drugo mjesto. Neko mu reče: “Da li to bježiš od Božijeg predodređenja?” Ali mu odgovori: “Od predodređenja bježim sudbini Božijoj.”
Primjeri iz života kada i kadera
Uzvišeni Allah je za ispunjenje i realizaciju svakog djela u Ovom svijetu postavio uslove, i kada se svi ti uslovi skupe to djelo se realizuje. Ovaj dio kreacije i stvaranja nazivamo terminološki sigurni kada’ (sudbina) – اَلْقَضَاءُ الْحَتْمُ , tj. ne postoji nikakva prepreka za njegovu realizaciju.
Što se tiče čovjekovih djela, jedan od uslova je snaga odabira i slobodna volja. A količina i efekat svakog od ovih činilaca djeluju na osnovu jednog posebnog standarda, koji se ne umanjuje niti uvećava. Dakle, uticaj svakog od ovih činilaca terminološki nazivamo kader tj. predodređenje (ar. قَدَر mjerenje i izračunavanje). Stoga, kader je ustvari uvod kada-u.
Jednog dana hazreti Ali je sjedio pored nekog zida i osjetio je da se zid urušava. Ustao je s tog mjesta i otišao na drugo. Neki su prigovorili i rekli: „O Ali, bježiš od Allahova kadaa!“ Hazreti Ali je odgovorio: „Da! Međutim, bježim od Njegova kadaa u Njegov kader.“
1 Odgovor
U ime Boga, Milostivog, Samilosnog
Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu
Kao što je u prethodnom odgovoru rečeno, značenje sudbine (kader) je uzimanje mjere (mjerenje), dok konačno predodređenje (kada) znači okončanje i neizbježnost nečega. Mi ponekad idemo iz sudbine prema konačnom predodređenju, a ponekad obratno. Zamislite da želite nacrtati geometrijski oblik – trokut, povlačenjem svake strane trokuta krećete se od mjerenja (kader) prema konačnom predodređenju (kada), odnosno njegovom vanjskom uobličenju. U trenutku kada se posljednja tačka linije jedne strane trokuta spoji sa ostalim stranama, dolazi do konačnog predodređenja: to znači ostvarenje oblika trokuta. Sjedenje u sjeni zida, koji je u ruševnom stanju možemo posmatrati dvojako: ako posmatramo pretpostavku sjedenja do rušenja zida – onda je to kretanje od sudbine do konačnog predodređenja, ali ako obrnemo pretpostavku onda idemo od konačnog predodređenja prema sudbini. Ponekad neki oblik želimo izgraditi, a ponekad ga želimo uništiti. S obzirom na dato pojašnjenje, konačno predodređenje (kada) znači ono što se ostvaruje ili na osnovu jednog niza uzroka i čimbenika dobija svoju izvanjsku zbilju, dakle, to izvanjsko ostvarenje nazivamo konačno predodređenje (kada). Sve dok čovjek ne odluči i ne pokrene uzroke, neće doći do ostvarenja željene stvari. I dok se nešto nije obistinilo u izvanjskom svijetu, znači da još nije stiglo do stepena konačnog predodređenja.
Na ovom temelju je i časni Poslanik, s.a.v.a., dao odgovor na pitanje: “Ako je sve u svijetu, pa i čovjekova sudbina, unaprijed određeno od strane Boga kakvog smisla ima dova i davanje sadake?” Časni Poslanik, s.a.v.a, je odgovorio: “Sama sadaka i dova samo su dio konačnog predodređenja”, znači da sadaka i dova mogu spriječiti ostvarenje konačnog predodređenja. Drugim riječima, situacija se ostvaruje, ako nema dove i sadake. Riječi hazreti Alija ukazuju upravo na ovu zbilju: ako se ja ne sklonim, a zid se uruši to će me ozlijediti, u ovom slučaju te ozljede bile bi konačno predodređenje koje se obistinilo, ali ako se sklonim, jer je Uzvišeni Bog u konačnom određenju uključio i moje htjenje kao jedan od čimbenika izvanjskog ostvarenja konačnog određenja, svojim činom sklanjanja sprječavam da se obistini onaj dio (mog udjela), jer otkazivanjem jednog dijela otkazuje se i konačno predodređenje. Dakle, skup čimbenika, od kojih je jedan čovjekov izbor, bivaju povodom izvanjskog ostvarenja Božijeg konačnog određenja, a otkazivanjem samo jednog dijela otkazuje se i čitava cjelina. Primjer trokuta pokazuje da dok se sve tri strane zajedno ne spoje, neće se ostvariti trokut, a spajanjem sva tri njegova dijela trokut biva konačan.
Na osnovu ovoga, ako možemo ispravno poimati pojam kadera ili uzimanja mjere i pojam konačnog predodređenja (kada) – postat će nam jasna izreka Imama Alija u kojoj on na vrlo precizan način kratkim odgovorom obrazlaže ovu filozofsku istinu. Prihvatam da ova rasprava zahtijeva jednu iznimnu pažnju, a uz to i veliko strpljenje. I baš zbog toga, kao i zbog posebne složenosti ovog pitanja, u islamskim predajama odvraća se od ulaska u ovu raspravu, osim za one koji imaju umne sposobnosti te akademsko i filozofsko obrazovanje, a posebno da su upoznati sa učenjima Kur’ana.
Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu
prof. Akbar Eydi