eselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu
U Muslimovoj zbirci hadisa sam nasao hadis koji govori o nerazilazenju Kur´ana i ehli-bejta do sudnjeg dana (ostavio sam vam dvoje, ako ih se budete drzali, nikada necete zalutati: Allahovu knjigu i moj ehli-bejt…) ja ne znam da li postoji jedan hadiski strucnjak koji je kazao da hadis nije sahih.
dakle, radi se o autenticnoj predaji.Helem, mene zanima da li se to nerazilazenje odnosi na Aliju, r.a., Fatimu, r.a. te Hasana i Husejna, r.a.(ono sto su oni govorili i radili biti ce u skladu sa Kur´anom do sudnjeg dana), ili se odnosi na sve njihove potomke do sudnjeg dana? I drugo, postoji li na svijetu barem jedan imam za kojeg se pouzdano zna da je od ehli-bejta? Ja sam danima istrazivao i nisam nasao nista konkretno, osim da hodze iz islamskih zemalja koje nose crne turbane vode porijeklo od Huseina, r.a., a da hodze sa zelenim turbanima vode porijeklo od Hasana, r.a.
osim njih, to se govori i za marokanskog kralja. Molim za pomoc jer se radi, barem po meni, o najvaznijem pitanju naseg vremena.
Jer, ako postoji taj imam, slijedeci njega, put za Dzenet je garantovan, kao i nestanak fitne koja razara umet (Palestina, Sirija, Jemen…)
1 Odgovor
U ime Boga, Milostivog, Samilosnog
Vezano za hadis koji ste naveli podsjetit ću na nekoliko stvari – da se ne zaborave i, ne daj Bože, pogrešno ne shvate.
1. Ajet o čistoti nalazi se u 33. ajetu sure El-Ahzab i kaže:
إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا
Allah želi da od vas, o porodico Poslanikova, grijehe odstrani, i da vas potpuno očisti.
Dakle, ova čistota spomenuta u ajetu odnosi se samo na Poslanikov Ehli-bejt. Komentatori časnog Kur'ana složni su oko dvije stvari: prva je da se radi izričito o Božijoj volji da od njih odagna grijehe, a druga stvar jeste da se taj čin odnosi samo na Ehli-bejt spomenut u ajetu, a ne na neki drugi ehli-bejt (porodicu).
O tome ko su članovi Ehli-bejta postoje razna tumačenja. Neki su rekli da su to ljudi koji su stanovali u okviru Poslanikovog mesdžida, neki da su to svi oni koji se po običajnosti smatraju članovima porodice. Neki drugi su rekli da su to porodice Ali Abas, Ali Akil i Ali Džafer. Postoje i oni koju su kazali da su Ehli-bejt Poslanikova rodbina i njegove supruge, poput Alusija koji to tvrdi u svom čuvenom tefsiru Ruhu-l-me'ani, tumačeći navedeni ajet.
Ali ono što je neupitno i oko čega se slažu svi najveći komentatori Kur'ana i o čemu se govori u najvećim zbirkama hadisa jeste činjenica da su Ali, Fatima, Hasan i Husejn Poslanikov Ehli-bejt. (Vidjeti tefsir Ed-Durrul-mensur, sv. 5. i Muslimov sahih, Poglavlje o Alijevim vrlinama, itd.)
Oko četvero spomenutih ljudi postoji konsenzus, bez obzira da li je još neko obuhvaćen ovim ajetom. Dakle jasno je da su Ali, Fatima, Hasan i Husejn Poslanikov Ehli-bejt.
A što se tiče dijela pitanja da li se to nerazilaženje odnosi na Aliju, Fatimu, Hasana i Husejna (ono što su oni govorili i radili bit će u skladu sa Kur'anom do Sudnjeg dana), ili se odnosi na sve njihove potomke do Sudnjeg dana, moram reći da članovi Ehli-bejta mogu biti samo oni na koje se odnose neupitne islamske predaje.
Kao primjer navodim jedan hadis od hazreti Ridaa, a.s. Kada je krenuo na poziv halife Me'muna u tadašnji Horasan u Iranu, mnogi su njegov dolazak protumačili na način da će njegovo prisustvu na dvoru još više pridonijeti moći Alijevih potomaka, pa su se mnogi trudili predstaviti kao rođaci imama Ridaa, a time i kao rođaci Božijeg Poslanika, s.a.v.a. Uvidjevši pogrešno shvatanje značenja srodstva u tom smislu, Imam Rida im se obratio riječima: „Kunem se Bogom, Muhammedovi prijatelji su oni koji slijede Boga i njemu čine ibadet, iako su u pogledu blizine, krvi i rase najudaljeniji od Poslanika, dok su neprijatelji Poslaniku oni neposlušni Bogu, iako su mu po pitanju krvnog srodstva najbliži.“
Prema tome, fizička blizina ili udaljenost, kao i srodstvo nisu presudni u odnosu sa Poslanikom, s.a.v.a.
Ova rečenica hazreti Ridaa, a.s., zapravo je tumačenje sljedećeg kur'anskog ajeta:
إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَٰذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ
Najbliži svijet Ibrahimu je onaj koji je njega slijedio, a potom ovaj Vjerovjesnik, i vjernici, a Allah je zaštitnik vjernika. (Alu Imran, 68)
Najbliži Ibrahimu su bili oni koju su mu u djelima i vjeri bili najsličniji, tako je i sa našim Poslanikom, s.a.v.a.
Časni Kur'an kaže:
فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ مَا آمَنتُم بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوا
Pa, ako budu vjerovali u ono u što vi vjerujete, na Pravome su putu; (Bekare, 137).
Ako vjera ummeta bude poput vjere njihovog Poslanika, oni su na Pravom putu. Na drugom mjestu časni Kur'an jezikom Poslanika kaže:
قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّـهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّـهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ
Reci: “Ako Allaha volite, mene slijedite, i vas će Allah voljeti i grijehe vam oprostiti!” (Alu Imran, 31)
Dakle, časni Kur'an vrlo jasno ukazuje na činjenicu da je sunnet Božijeg Poslanika, s.a.v.a. mjerilo slijeđenja i ispravnost imana, govora i djela, a ne ljudi koji su s njime u srodstvu. Uostalom, ustrajnost časnog Kur'na u navođenju grijeha počinjenih od strane potomstva poslanika kao što su Adem ili Jakub, te supruga poslanika kao što su Nuh i Lut, leži u rasvjetljavanju zakona koji glasi da mjerilo istine i neistine nije srodstvo sa poslanicima, već slijeđenje istine ili udaljavanje od neistine. Naravno, sve ovo zahtijeva istraživanje i ispravno razumijevanje kur'anskih ajeta i islamskih predaja.
Što se tiče crnog turbana kao znaka potomaka Imama Husejna ili zelenog u slučaju Imama Hasana, iskreno moram kazati da ne znam za to, ali ne isključujem mogućnost da je istina. Pod pretpostavkom da je to istina i da su to njihovi potomci, to sigurno ne znači da su im sva djela u saglasnosti sa časnim Kur'anom, pa da ih zbog toga moramo u svemu slijediti, a upravo sam kazao što je istinsko mjerilo slijeđenja.
U povijesti imamo mnogo primjera gdje djeca – ne unuci – imama Ehli- bejta nisu slijedila njihov put, pa kako onda možemo kazati da su njihovi unuci naši uzori u prepoznavanju časnog Kur'ana i da ih u tome trebamo slijediti?
I na samom kraju da kažem: put za Džennet i sreću na Ovom i Budućem svijetu jeste razumijevanje Kur'ana, ispravno djelovanje po njegovim ajetima i sunnetu Božijeg Poslanika, s.a.v.a.
Najbolji pokazatelji su kur'anski ajeti i neupitni hadisi Božijeg Poslanika, s.a.v.a., kao i razum koji je unutarnja svjetiljka svakog čovjeka. Problem nastaje kada mi muslimani – ili barem većina – ne izdvajamo dovoljno vremena za razumijevanje časnog Kur'ana, niti ulažemo dovoljno sredstava za njegovo razumijevanje. Pogledajmo samo koliko svojih sredstava trošimo na obrazovanje naše djece, a koliko na razumijevanje vjere? Ako nam se dijete razboli, koliko samo truda i energije uložimo da nađemo najboljeg doktora, a koliko trošimo da pronađemo jednog dobrog duhovnog učitelja koji je svjestan vremena u kojem živimo? Pogledajte samo one primjere koje ste sami naveli (Palestina, Sirija, Jemen), zašto mora biti tako? Zapravo se radi o tome da smo mi zamijenili mjesta prijateljima i neprijateljima i umjesto da smo na strani istine i saosjećamo sa muslimanima, mi smo na strani neistine, uz mogućnost da mnogi toga nisu svjesni i da su prevareni od strane neprijatelja. Pa zar nam časni Kur'an jasno ne kaže:
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا
Reci: “Hoćete li da vam kažemo čija djela neće nikako priznata biti, čiji će trud u životu na Ovome svijetu uzaludan biti, a koji će misliti da je dobro ono što rade? To su oni koji u dokaze Gospodara svoga ne budu vjerovali i koji budu poricali da će pred Njega izići; zbog toga će trud njihov uzaludan biti i na Sudnjem danu im nikakva značaja nećemo dati. (El-Kehf, 103-105)
Dakle, osobe koje su sejjidi ili potomci imama Hasana i Husejna ili bilo ko drugi, ne može kazati u apsolutnom smislu da su mu djela i govor sukladni Kur'anu i da su oni primjeri spomenutog hadisa, već je potrebno prvo spoznati istinu, a zatim njihova djela usporediti s istinom i tek potom se može kazati da su oni upućeni ili izgubljeni.
Mnogo puta u historiji u ime islama i Kur'ana ili u ime srodstva s Božijim Poslanikom je počinjena izdaja islama. Prema tome, da zaključim, prvo je potrebno spoznati istinu, pa na osnovu istine njene sljedbenike. Isto je i sa neistinom.
Svako dobro želim!
prof. Akbar Eydi