Esselamu alejkum. Zelim da dodam nesto i odgovorim na 1 pitanje u vezi polemike o ropstvu u Islamu. U odgovoru ste rekli ovako: Trebamo obratiti pažnju da su zarobljenici znanjem i svjesno ušli u rat radi uništenja islamske zajednice, pa prema tome, zar njihov napad i ratovanje nisu zločin? To ne smatrate zločinom, a njihovo prisiljavanje na brak držite zločinom? Ovo je doista nepravedno. – Ovdje zelim da kazem da u mom pitanju nigdje nije receno da taj njihov cin nije nepravedan. Naravno da je nepravedan. Al od kafira,musrika i zalima se takvo nesto i ocekuje. Kada oni urade takvo nesto to nikog i ne iznenadjuje. Ali kad se radi o muslimanima onda covjeka iznenadi to da se tako postupalo.. Naravno ako je istina da su imali odnos sa zarobljenicama protiv njihove volje. A nije mi ni dat odgovor da li je to istina ili ne.. A drugo,rekli ste ovako: Poštovani pitaoče, na temlju kojih izvora tvrdite da muškarac može stupiti u intimni odnos sa ženom kojoj nije istekao iddet ili s kojom nema bračni ugovor? Pitanje i primjedba imaju naučnu vrijednost kada je tema o kojoj se postavlja pitanje ili na koju se prigovara stvarna. Poštovani, navedite nam svoje izvore, kako bi vam na temlju njih ponudili odgovor. – U mom pitanju nije ni bilo receno da muskarac moze imati odnos sa robinjom prije isteka idetta. Nego je bilo receno ovako: Znaci musliman nije mogao imati odnos s robinjom prije isteka iddeta a poslije toga je mogao i bez serijatskog braka? Ovdje je pitanje bilo, znaci kada istekne iddet odnos je halal i ako nema vjencanja? Hvala.
1 Odgovor
U ime Boga, Milostivog, Samilosnog!
Esselamu alejkum,
Imam osjećaj da ste, poštovani pitaoče, posebno zagrijani za temu ropstva. Ako je tako, možemo vrlo detaljno obraditi temelje ropstva u vrijeme neznaboštva i prije pojave islama te u vrijeme moderne civilizacije nakon pojave islama, kao i stav islama po tom pitanju. Ovom raspravom postalo bi jasno do koje mjere se gledište islama razlikuje od gledišta koja postoje u gore navedena dva razdoblja i do koje mjere su islamski propisi utemeljni na društvenoj zbilji i stvorenom poretku, kao i na izvornoj ljudskoj prirodi, razumu i dokazima.
U prethodnom odgovoru pojasnili smo da osnova postojanja ideta podrazumijeva postojanje braka, jer idet spada u ogranak braka i dok nema braka i vjenčanja nema ni ideta. Brak se posmatra na razne načine i ima različite uslove. Građanski zakoni, međunarodno pravo te zakoni svake države obavezuju čovjeka da prilikom trgovine i razmjene dobara potpiše neku vrstu ugovora u kojem će se odrediti roba i cijena. U suprotnom, razmjena i trgovina nije zakonska i nije prihvatljiva. Ali isti taj zakon – u nepisanom obliku razumljivom široj javnosti – ne donosi pojedinosti, već samo plaćanje i preuzimanje robe od strane kupca i predaju i preuzmanje novca od strane prodavača navodi kao zakonsko trgovanje, jer da nije tako zakon koji se donosi radi olakšavanja teškoća ljudima pretvorio bi se u društvenu teškoću. Postoje mnogi primjeri ovakvih razlika u građanskim, pedagoškim i društvenim zakonima.
Prema tome, islam i po pitanju vrste braka, uslova za brak, uslova osoba koje se trebaju vjenčati ima različite propise. I svaki od njih treba jasno izložiti i upoznati kako bi čovjek izbjegao nedoumice. I mi i vi znate da su zakoni jedne države ili jedne škole učenja kao lanac u kojem je svaka karika povezana sa prethodnom i narednom. Propis mora svaku kariku gledati sa dva aspekta i svaki daje drugačiji zaključak. Jedan je pogled na kariku kao nešto zasebno, dok je drugi pogled na nju kao na dio lanca. Tako i po pitanju vjerskih propisa i zakona neke vjerske škole postoje također dva aspekta promatranja. Ponekad želimo islamske propise razmatrati u okviru jedne vjerske škole koja tvrdi da može uputiti čovjeka u svim njegovim životnim pitanjima. Znači, u životu koji ima različite dimenzije. Jedna dimenzija je čovjek kao pojedinac, druga dimenzija je društvo i međusobni odnosi, treća dimenzija je svijet prirode, materije i ograničenja, dok je iduća dimenzija svijet vječne sreće ili vječne patnje. Dakle, jedan ukupni pogled na školu i njezine sveopće zakone daje jedan zaključak, dok se ponekad promatra samo jedna posebna dimenzija i što daje određeni zaključak. Zasigurno da zaključak ove dvije vrste pogleda mora biti različit. Ako spomenutu stvaku uzmete u obzir u svom narednom odgovoru bit ću vam zahvalan, jer aspekt i vrsta rasprave će biti jasni pa će i zaključak rasprave biti koristan. Ali ako ovo ne bude jasno, pitanja neće biti na svom mjestu, a odgovor neće obuhvatiti sve aspekte pitanja, pa samim time neće biti koristan ni pitaocu ni čitateljima.