Selam,
Mene interesuje tvoje mišljenje o tome da li smatraš muslimanom ili nevjernikom onoga ko uradi djelo ili kaže riječi koje su veliki širk bez prisile, bez obzira da li se pripisuje muslimanima ili nemuslimanima, da li to zna ili to nezna, da li ima titulu učenjaka ili nema, prema mjerilima Kur’ana Časnog i sunetu Allahovog posalanika, neka je na njega Allahov mir i blagoslov, kao i na one koji ga iskreno slijede od riječi i djela, sve do Sudnjega dana. Amin!
1 Odgovor
U ime Allaha, Svemilosnog, Samilosnog!
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu.
Svako djelo ili svaka riječ koja ukazuje na to da govornik ili izvršilac tog djela smatra da neko stvorenje, osim Uzvišenog Allaha, ima nezavisnost u bitku smatra se širkom. Npr, ako vjeruje da ovo stvorenje, ili ovaj poslanik, ili ovaj Božiji prijatelj, ili ovaj lijek, ili ova hrana ili bilo šta drugo bez dozvole i volje Uzvišenog Boga u svijetu ili u njemu samom, ili u bolesti ili u liječenju ima uticaj, tada se ova riječ ili djelo smatra širkom. Jer se u Kur’anu izričito kaže: ذَلِكُمُ اللّهُ رَبُّكُمْ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ – To vam je Allah, Gospodar vaš, nema drugog boga osim Njega, Stvoritelja svega; zato Njemu robujte (En’am, 102). Jasno je – kada je stvoritelj svega Allah – da je ispravno vjerovanje da je sve na Ovom svijetu stvorenje Božije, jer “stvorenje” koje nije takvo i ne postoji na svijetu. Nezavisnost postojanja svakog bića koje nije stvorenje Božije se negira. S druge strane Kur’an kaže: نَحْنُ خَلَقْنَاكُمْ فَلَوْلَا تُصَدِّقُونَ – أَفَرَأَيْتُم مَّا تُمْنُونَ – أَأَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ – Mi vas stvaramo – pa zašto ne potvrdite? – Kažite vi Meni: da li sjemenu koje ubacujete (u materice) – vi oblik dajete ili Mi to činimo? (Vaqi’a, 57 – 59) أَفَرَأَيْتُم مَّا تَحْرُثُونَ – أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ – Kažite vi Meni: šta biva sa onim što posijete? Da li mu vi dajete snagu da niče, ili to Mi činimo? (Vaqi’a, 63-64) Ovi ajeti, kojih je mnogo u suri Vaqi’a, način kretanja svijeta pripisuju Uzvišenom Bogu, a istovremeno potvrđuju i zakon uzroka i posljedice an svijetu. Znači, s jedne strane vi ste ti koji postavljate sjeme unutar materica, što znači da je sjeme vaše. Vi ste ti koji postavljate sjemenke u zemlju i sijete ih, pa je tako to sijanje vaše. Ali s druge strane, Mi smo ti koji mu dajemo snagu da niče. Pojašnjavanjem ovoga čovjeku se napominju dvije važne stvari, a to su:
1. Stvoritelj cijele Kreacije je samo i jedino Uzvišeni Allah.
2. Svijet se temelji na zakonu uzroka i posljedice.
Ove dvije napomene dokazuju druge dvije – da je specifičnost vršenja uticaja i njegovog primanja sam Allah postavio u stvorenjima svijeta. Stvorio je hranu u kojoj je postavio mogućnost da zasiti. Stvorio je želudac, a s njim i mogućnost da bude zasićen. Stvorio je razum kako bi čovjek putem njega mogao otkriti zakon odnosa među stvorenjima, te da spozna stvari koje združene čine treću mogućnost, koju treba spoznati, a ako se opet razdvoje njihove specifičnosti će nestati. Takvi su i drugi zakoni svijeta i kreacije.
Znači, Uzvišeni Allah ima dvije vrste stvaranja:
1. Bez posredovanja: إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ – kada nešto hoće, On samo za to rekne: “Budi!” – i ono bude. (Ja-Sin, 82)
2. Posredovanjem: Stvorio je čovjeka, a ovaj čovjek postavlja sjeme unutar materice kako bi se stvorio drugi čovjek, i sije sjemenku u zemlju kako bi iznikla. Sijanje je Božije djelo, jer je On čovjeka stvorio. A čovjek stvara korištenjem snage postojanja od Njega, koja je opet vlasništvo Božije.
Znači, zakon uzročnosti kaže: “Da bi se rodilo dijete, da bi se posijao cvijet, moraju se pripremiti uslovi, a koji su Božije djelo posredovanjem, a i čovjekovo djelo bez posredovanja. Ustvari, nijedno stvorenje u Kreaciji nema nezavisno postojanje, ali ima potencijal vršenja i primanja uticaja, sa Božijom dozvolom i namjerom.
Stoga, ako bi jedno stvorenje – bilo u materijalnom bilo u duhovnom smislu – smatrali nezavisnim, počinili bismo širk. Međutim, ako smo uvjereni u posredovanje koje je s Božijom dozvolom i koje je zasnovano na zakonu stvaranja tj. tome da je On Stvoritelj, tada je to jedinstvo u djelima – تَوْحِيدُ الأَفْعَالِيّ koje uzrokuje približavanje Bogu.
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu.