Suđenje (Kada’)
Sudije istine
Allah vam zapovijeda da odgovornosti povjeravate onima koji su ih dostojni i kada ljudima sudite da pravedno sudite. Uistinu je krasan Allahov savjet! – A Allah zaista sve čuje i sve vidi.[1]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Pravedni će biti u Bog Danu stajanja na propovjedaonicama od svjetla s desne ruke Svemilosnoga, a obje Njegove ruke su desne; to su oni koji su bili pravedni u svojim presudama, u porodicama i u onome što im je bilo povjereno.”[2]
Oni koji nisu sudili prema onom što je Bog Svevišnji spustio
I sljedbenicima Indžila smo bili naredili da sude prema onome što je Allah objavio u njemu. Oni koji nisu sudili prema onome što je Allah objavio – pravi su grješnici.[3]
U djelu Tefsiru-l-‘Ajjaši se prenosi od Abdullaha ibn Muskana, koji je prenio od Imama Sadika, a ovaj od svojih predaka, mir s njima: “Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: ‘Ko nepravedno presudi, makar i o dva dirhema, pa nametne to, biće od onih na koje se odnos kur’anski ajet: Oni koji nisu sudili prema onome što je Allah objavio – pravi su nevjernici.’ Upitao sam: ‘O potomče Allahova Poslanika kako će to nametnuti?’ Odgovorio je: ‘Imaće batinu i zatvor pa će mu presuditi, pa ako bude zadovoljan njegovom presudom, biće u redu, a ako ne bude zadovoljan, kazniće ga batinom i smjestiće ga u svoj zatvor.’”[4]
Žestina svođenja računa sudije u Danu suđenja
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Zaista, pravedni sudija će bi priveden u Danu stajanja, kada će se susresti sa teškim svođenjem računa, tako da će poželjeti da nikada nije presuđivao između dvojice, čak ni zbog jedne hurme.”[5]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Pravednom sudiji će u D stajanja doći trenutak kad će poželjeti da nikada nije presuđivao između dvojice ni zbog jedne hurme.”[6]
Pravila lijepog postupanja pri suđenju
Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ko bude stavljen na iskušenje presuđivanjem među muslimanima neka između njih jedna postupa svojim pogledom, davanjem znaka, mjestom i načinom sjedenja.”[7]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ko bude stavljen na iskušen presuđivanjem među muslimanima, neka ne podiže svoj glas na jednog parničara ako ga ne podiže i na drugog!”[8]
U djelu Kitabu men la jahduruhu-l-fakih se prenosi od hazreti Alija, mir s njim, da je rekao: “Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: ‘Kad se pred tobom parniče dvojica, nemoj presuđivati u korist jednoga sve dok ne čuješ i drugoga; ako tako postupiš, bit će ti jasna presuda.’”[9]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Ko bude stavljen na iskušen da presuđuje neka nikako ne presuđuje dok je ljut!”[10]
Sudija kojeg Bog Svevišnji upućuje
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Zaista, Bog Svevišnji je sa sudijom sve dok namjerno ne učini nepravdu.[11]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Zaista, Bog je sa sudijom s dok ne učini nepravdu, a kada učini nasilje, On ga napusti pa šejtan bude vazda s njim.”[12]
Vrste sudija
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: “Tri su sudije: dvojica će u džehennemsku vatru, a jedan će u Džennet; sudija koji sudi po vlastitoj želji će u džehennemsku vatru, sudija koji sudi bez znanja će džehennemsku vatru, a sudija koji sudi po istini će u Džennet.”[13]
Izvor: Muhammedi Rey Šehri, Mudrosti Vjerovjesnika islama, sv. 3, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2012., sa arapskog preveli: Mehmedalija Hadžić i Samed Jelešković
[1] En-Nisa’, 58.
[2] Es-Sunenu-l-kubra, sv. 10, str. 150, predaja 20162.
[3] El-Ma’ide, 47.
[4] Tefsiru-l-‘Ajjaši, sv. 1, str. 323, predaja 120.
[5] Kenzu-l-‘ummal, sv. 6, str. 93, predaja 14988.
[6] Isto, predaja 14989.
[7] Isto, str. 102, predaja 15032.
[8] Isto, predaja 15033.
[9] El-Fakih, sv. 3, str. 13, predaja 3238.
[10] Isto, str. 11, predaja 3224.
[11] Kenzu-l-‘ummal, sv. 6, str. 92, predaja 14986.
[12] Isto, predaja 14985.
[13] Isto, str. 91, predaja 149.