Uzimanje pouka iz života zajednica
Iskušavanje ljudskih zajednica
U djelu Medžme‘u-l-bejan, u tumačenju El-Kelbija riječi Višnjeg: Reci: On je kadar poslati protiv vas kaznu iznad vaših glava ili ispod vaših nogu ili da vas u stranke podijeli i učini da silu jedni drugih iskusite…,[1] stoji: „Kada je objavljen ovaj ajet, Vjerovjesnik, s.a.v.a., je ustao, uzeo abdest na propisani način, a potom je ustao i klanjao, klanjajući na propisani način. Onda je iskao od Boga Višnjeg da na njegovu zajednicu ne pošalje kaznu iznad njih ni ispod njihovih nogu niti da ih u stranke podijeli i da ne iskuse silu jedni od drugih!'“
Nakon toga je s plemenitih visina sišao Džebrail, mir s njim i rekao: ‘O Muhammede, zaista je Bog Višnji čuo tvoje riječi, i On će ih zaštititi od dva loša svojstva, a neće ih zaštititi od druga dva: On će ih zaštititi i neće protiv njih poslati kaznu iznad njih ili ispod njih, ali neće ih zaštiti od posljednja dva nedostatka.’
Tad je on, s.a.v.a., rekao: ‘O Džebraile, kako će moja zajednica opstati s njihovim međusobnim ubijanjem?’ Zatim je ustao i vratio se moljenju, pa je objavljeno: Elif-lam-mim. Misle li ljudi da neće biti kušani ako kažu: ‘Mi vjerujemo!’ A Mi smo u iskušenje dovodili i one prije njih, da bi Allah sigurno ukazao na one koji govore istinu i na one koji lažu. Zatim je (El-Kelbi) rekao: ‘Kušnja na koju će biti stavljena zajednica poslije njezina Vjerovjesnika, neminovna je, kako bi se razaznao iskreni od lažljivca, jer Objava je prestala, a ostali su sablja i razilaženje u mišljenju, sve do Dana stajanja.'“[2]
Malobrojnost onih u ljudskim zajednicama koji su se uspjeli izbaviti
قَالُوا لَئِن لَّمْ تَنتَهِ يَا نُوحُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمَرْجُومِينَ قَالَ رَبِّ إِنَّ قَوْمِى كَذَّبُونِ فَافْتَحْ بَيْنِى وَبَيْنَهُمْ فَتْحًا وَنَجِّنِى وَمَن مَّعِىَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَأَنجَيْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِى الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ ثُمَّ أَغْرَقْنَا بَعْدُ الْبَاقِينَ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ
Oni su rekli: „Ako ne prestaneš, o Nuhu, bićeš sigurno kamenovan!“ On reče: „Gospodaru moj, narod moj me u laž utjeruje, pa Ti meni i njima presudi i mene i vjernike koji su sa mnom izbavi!“ I Mi smo njega i one koji su bili uz njega u lađi krcatoj spasili, a ostale smo potopili. To je pouka, ali većina njih nisu vjernici.“[3]
Uzimanje pouke i opomena historije
Kur'an:
لَقَدْ كَانَ فِى قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِى الْأَلْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَى وَلَـكِن تَصْدِيقَ الَّذِى بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَىْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
U kazivanjima o njima je pouka onima koji su razumom obdareni. Kur'an nije izmišljena besjeda, on priznaje da je istinito ono što je prije njega objavljeno, i on je objašnjenje svega i putokaz i milost narodu koji vjeruje.[4]
Hadis:
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Uzimajte pouku, već su bile kazne i prije vas!“[5]
U zbirci Sahihu-l-Buhari se prenosi od Salima ibn Abdullaha, koji je prenio od svoga oca, da je „Vjerovjesnik, s.a.v.a., kada je prošao pokraj Hidžra, rekao: ‘Ne ulazite u nastambe onih koji su nasilje činili, osim plačući, da i vas ne bi zadesilo ono što je njih zadesilo!’, a potom se pokrio svojim ogrtačem, ne silazeći s deve.“[6]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je, savjetujući Ibn Mesuda, rekao: „O sine Mesudov, prisjećaj se pokoljenja prošlih i vladara silnika koji su otišli, jer Bog Višnji kaže: I Adu i Semudu i stanovnicima Ressa i mnogim narodima između njih…“[7]
Izvor: Muhammedi Rey Šehri, Mudrosti Vjerovjesnika islama 1, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2012., sa arapskog preveli: Mehmedalija Hadžić i Samed Jelešković