Adab hazreti Sulejmana i Davuda
Kur’an Časni prenosi hvalu hazreti Sulejmana i Davuda: Davudu i Sulejmanu znanje smo darovali i oni rekoše: “Hvala Allahu Koji nas je odlikovao iznad mnogih robova Svojih vjernika!”[1]
Adab koji su ova dva velikana ljudskog roda primijenili u svojoj hvali jeste da su dar znanja pripisali Allahu, dž.š. Ovo je razumljivo, jer oni nisu kao ljudi bez imana, koji znanje vide od sebe, kao što to posvjedočuju Karunove riječi u odgovoru na upozorenje njegova naroda da se ne uznosi svojim imetkom: Ovo mi je dato samo po znanju mome.[2] Isto svojstvo Kur’an navodi i u primjeru drugih naroda: Kada su im poslanici sa znamenjima jasnim dolazili, oni su likovali zbog znanja koje su već imali, pa ih snađe ono čemu su se stalno rugali.[3]
Zato, hvalu Davuda i Sulejmana ne treba vidjeti u svjetlu lične hvale i likovanja svojim znanjem, pa samim tim ni kuditi ih zbog toga. Zapravo, njihova namjera je bila da isticanjem darovane im blagodati iskažu zahvalu na tome, što je bilo ispravno. Sulejman i Davud, neka je mir s njima, bili su odlikovani iznad mnogih vjernika. Isto tako, Kur’an bilježi dove vjernika koji su tražili od Uzvišenog viši položaj u odnosu na druge i nisu zbog toga bili ukoreni od strane Allaha, dž.š. Štaviše, bili su pohvaljeni zbog istoga: Oni koji govore: “Gospodaru naš… i učini da budemo predvodnici onima koji su bogobojazni!”[4]
Također, jedna od dova koja svjedoči adab poslanika jeste i ona koja se navodi u kazivanju o Sulejmanu, a.s., i mravima: Čim stigoše do mravlje doline, jedan mrav reče: “O mravi! Ulazite u staništa vaša, da vas ne zgazi Sulejman i vojske njegove, a da to i ne osjete!” I Sulejman se riječima njegovim glasno nasmija, te reče: “Gospodaru moj, nadahni me da Ti zahvalim na blagodatima koje Si podario meni i mojim roditeljima, i da činim dobro s kojim Si zadovoljan Ti! I Milošću Svojom međ’ Svoje dobre robove mene uvedi!”[5]
Ovaj mrav je svojim postupkom podsjetio hazreti Sulejmana na veliku vlast koja mu je darovana. To je bila vlast čiji su temelji bili učvršćeni posredstvom potčinjenosti vjetra njegovoj zapovijedi, kao i potčinjenosti džina, koji su za njega gradili šta god da je on tražio te posredstvom znanja o govoru životinja.
Nema sumnje da je Sulejman, a.s., raspolagao sa tako velikom vlašću. Međutim, sva ta vlast i moć u njegovom srcu nije imala ono mjesto koje ima u našim srcima, kao najslađa moguća želja koju čovjek priželjkuje. Ova vlast u hazreti Sulejmanu nije odagnala misao njegove niskosti i položaja roba. Zapravo, doživljavao ju je samo kao blagodat od Gospodara darovanu njemu i roditeljima njegovim, čime su bili posebno počašćeni u odnosu na ostale ljude. Ovakvo mišljenje od ljudi koji su u položaju kao hazreti Sulejman i raspolažu takvom vlašću treba smatrati najboljim adabom spram Gospodara. Govor mrava je hazreti Sulejmana istoga časa podsjetio na brojne Gospodareve blagodati. I pored činjenice da su ove blagodati bile brojne i nesagledive, on se rečenom prilikom između njih prisjetio samo podarene mu velike i moćne vlasti. Zato od svoga Gospodara moli za uspjeh činjenja dobra, jer je svjestan da je svaki vid dobra i lijepog postupka hvale vrijedan za položaj čovjeka koji sjedi na prijestolju. Upravo zbog svih tih svojstava koja odlikuju njegov položaj, od Allaha, dž.š., moli prije svega za dar zahvale na blagodatima. Tek nakon toga, u drugom koraku, hazreti Sulejman pokazuje da se ne zadovoljava i ne ograničava samo željom za činjenje dobra, već u isto vrijeme moli da to bude u Njegovom zadovoljstvu. Hazreti Sulejman je rob koji ima za cilj isključivo Božije zadovoljstvo. Njega ne zanima dobro djelo, osim ako je razlog zadovoljstva njegova Gospodara. U nastavku hazreti Sulejman svoje iskanje dobrog djela upotpunjuje traženjem za njegovo bivanje dobrim po biti, te kaže: “I Milošću Svojom međ’ Svoje dobre robove mene uvedi!”
Izvor: Allame Tabatabaji, Adabi Božijih poslanika u tefsiru El-Mizan, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2009, preveo sa prezijskog: Amar Imamović
[1] Naml, 15.
وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا وَقَالا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا عَلَى كَثِيرٍ مِّنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ
[2] Kasas, 78.
إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِي
[3] Mu’min, 83.
فَلَمَّا جَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَرِحُوا بِمَا عِندَهُم مِّنَ الْعِلْمِ وَحَاقَ بِهِم مَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُون
[4] Furkân, 74.
وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا …وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا
[5] Naml, 18-19.
حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِي النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لاَ يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لاَ يَشْعُرُونَ فَتَبَسَّمَ ضَاحِكًا مِّن قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ