Citat iz jednoga odgovora:” Zar šamaranje, odvođenje kriminalaca u zatvor i vješanje opasnih osoba nije protiv osjećaja sažaljenja?! Da, zasigurno je tako. Međutim, razum ovdje naređuje da se ne smijemo pokoriti osjećajima , jer će u protivnom mnoge nedužne osobe nestati i biti ubijene.“
Je li jedan grubi sistem ima pravo da smakne? Vi kažete da ima. Onda se sistem štiti na ovaj način i od kritike. I od promjene na bolje. Tvrdnja da će mnoge nedužne osobe stradati ako ne ubijemo zločince, opravdava mnoga zlodjela i mučenja.
Ispade da su po ovoj tvrdnji Iračani koji svaki dan umiru, loši i opasni, a da je George Bush pravednik, jer eto on se racionalno odlučio za kažnjavanje zločinca. Ko je zločinac? Ko smije donijeti sud i kazniti?
Racionalisti i logičari se ponašaju poput srednjovjekovne crkve i inkvizicije. Sve je izračunato i sve se zna. Niko neće prepustiti sebe osjećaju pa se raskalašiti u drogama, ratovima, krvi do koljena.
Tako bi ova izjava mogla biti istinita, a njen tvorac bi mogao sjediti u komandnom štabu i rukovoditi ratnim operacijama. A pogledajte samo evropske historije:
Kako je njemačka nacija bila racionalna i školovana, pa odvede milione ljudi na lomače i u logore smrti. Hladno i racionalno. Mnogi dobri Bošnjo mene sad sigurno praavo konta.
Ja ne vjerujem da je npr. Muhammed, a.s., bio “racionalno” i logično ljubazan, nego je bio od srca ljubazan, od osjećaja. U Vašim odgovorima ima dosta logike koja je ipak nejasna. Musliman je ipak čovjek kao i svaki drugi, samo eto hoće ugoditi Stvoritelju. Sad, važno pitanje:Da li je ova stranica pod upravom MOSAD-a ili CIA-e ili MI5? Da li je vama gospodo cilj još jedna podjela među Bosancima i Hercegovcima”? Samo treba čuvati osjecaj. Ni jedan od ovih desetina ratova nije počeo iz sevdaha i merhameta, već iz grube i agresivne logike i racionalisnja. Kalkulacija za teritorijama, mineralima, bogatstvima koja treba oteti, a vlasnika pokoriti a ako se ne pokori, onda ubiti. Da je Muhammed, a.s. bio racionalan, nikad ne bi pokrenuo bitke i borio se protiv jačeg od sebe. Da su Bošnjaci bili racionalni, priključili bi se hladno Miloševiću i projektu Velike Srbije.
Ima bezbroj primjera gdje se jednostavno primjeti nemoć insana da se nosi sa mnogim problemima. Selam i da vam Veliki Znalac ukabuli u dobra djela ako vam je dobra namjera.
1 Odgovor
Poštovani pitaoče,
Pročitao sam Vaše pismo i iz njegovog sadržaja sam shvatio da je Vaše shvatanje pojma „racionalizam“ u našim odgovorima ona vrsta racionalizma koja se danas slijedi na Zapadu i u nekim dijelovima Istoka, kojeg smatraju nasljednika „objave“, dakle ona razmišljanja koja danas imaju sekularisti i koja nastoje da prošire. Ako ste ovako shvatili, budite uvjereni da nije to ta vrsta racionalizma. Jer smo u knjizi Vjera ili sekularizam? ovu vrstu racionalizma podvrgli kritici, i smatramo ga pitanjem suprotnom i protivnom razumu. Razuma je ona snaga koja je u čovjeku postavljena za određivanje i rastavljanje istine od laži, ispravnog od neispravnog. To je razum koji se spominje u predajama i koji je definisan kao ona određivačka snaga kojom se obožava Uzvišeni Bog, i koja obezbjeđuje čovjeku Džennet i vječitu sreću. A u islamskim tekstovima ovo pitanje je pojašnjeno i rečeno da svaki čovjek ima dvije umne sile i snage, a to su:
1. Spekulativni razum (عَقلُ النَّظَرِي) – njegova dužnost je odvajanje istine od laži. Prepoznavanje istine i neistine. Shvatanje razlike između magije i mudžize. Pravljenje razlike između istinskih poslanika i lažnih poslanika. To je sila i moć koja riječi Objave i vjere tumači čovjeku. Sila i snaga za koju stotine kur'anskih ajeta naređuje njeno jačanje i slijeđenje, a osobe koje ne pridodaju vrijednost ovoj sili, Kur'an je uporedio sa najlošijim stvorenjima, Najgora bića kod Allaha su oni koji su gluhi i nijemi, koji neće da razumiju. (Enfal, 22) Da, pred Uzvišenim Allahom ovo su najgora bića. Spekulativni razum je onaj razum kojim se Džehennemlije nisu koristili, pa će izjaviti: Da smo slušali ili razmišljali, ne bismo prijatelji vatre i njenih plamena bili! (Mulk, 10) Da nije ovog razuma Faraonovi čarobnjaci se ne bi pokorili Musaovoj, a.s., mudžizi i ne bi izabrali čvrsti iman!
2. Praktični razum (عَقلُ العَمَلِي) – njegova dužnost je interes i zanimanje. On se kreće ka ostvarovanju užitaka, strasti i koristi, a da li je to halal ili haram, istina ili neistina, s tim nema posla. Ono što danas sekularisti i materijalisti propagiraju jeste ova vrsta racionalizma. Ovo su razum i mišljenje koji danas propagiraju sljedbenici humanizma, a ideolozi sekularizma su ga postavili kao namjesnika „objave“, i kažu da se postojanjem ljudskih, pa i islamskih civilizacija čovjek danas razvio i zna put kretanja, a njegov razum je namjesnik „objave“ pa tako ne vidimo nužnost za objavom. Ova izjava je suprotna razumu i znanju i koja se mora na svome mjestu pojasniti.
Ako bismo razum i snagu percepcije, kao i odvajanje istine od laži negirali, tada se ništa ne bi moglo dokazati, pa čak ni vjera i njeni zakoni i propisi. To je snaga razuma koja čovjeka pokorava istini i mudžizi i postavljena je od Uzvišenog Boga. U osnovi, Božija zaduženja se okreću oko osovine razuma. Razumna osoba ima dužnosti i zaduženja, a ne emocionalna.
Ako želite, možemo organizovati raspravu na temu racionalizma, kako bi se pojasnila razlika između islamskog racionalizma i zapadnog racionalizma.