Na Sudnjem danu će četvoro tražiti pomoć: gluhonijem, luđak, malouman i čovjek koji je umro u razdoblju bez Poslanika, a.s.v.s. Gluhonijem će kazati: ‘Islam je došao, a ja ništa čuo nisam Gospodaru, islam je došao, a djeca su me zasipala raznim predmetima.’ Dok će malouman kazati: ‘Došao je islam, a ja ništa razumio nisam Gospodaru, nije mi došao tvoj poslanik. (Ahmed)
Selam… molim vas da mi objasnite ovaj hadis… ako će ući u Vatru…..kakvo je to stanje ako će je naći hladnu, oni niti će patiti niti uživati???
1 Odgovor
U ime Allaha, Svemilosnog, Samilosnog
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh
U odgovoru na ovo pitanje o osvjetljavanju značenja određene predaje, potrebno je obratiti pažnju na nekoliko napomena.
1. Postojanje mnogih izmišljenih predaja u hadiskim knjigama
Moramo znati da su mnoge riječi i izreke koje se spominju kao hadisi ili predaje izmišljene, i nisu Poslanikove, s.a.v.a. Ovo pitanje je veoma opširno i iziskuje mnogo vremena. Mnogi autori hadiskih knjiga su potvrdili to isto.
2. Mjerilo raspoznavanja vjerodostojnih i izmišljenih hadisa
Da bismo prepoznali vjerodostojne predaje koje se pripisuju Poslaniku od izmišljenih, postoje mjerila, od kojih je jedno slaganje teksta predaje sa časnim Kur'anom. Na ovo mjerilo nam je sami Poslanik ukazao, i rekao: „Ako se predaja ne bude slagala sa Kur'anom udarite je od zid“, tj. odbacite je. Ako bi se gornja predaja razmotrila pomoću ovog mjerila, uvidjeli bismo da u njenom tekstu postoje mnogi problemi, a ovdje ćemo na neke i ukazati.
a) Osobe koje nisu vidjele Poslanika, s.a.v.a.
Ako bi ovo bilo mjerilo, tada bi svi muslimani svijeta do Sudnjega dana trebali da upute žalbu Uzvišenom Allahu. Zar je Poslanik među svojim ummetom boravio više od 23 godine? Mnogi su postali muslimani, a nisu Poslanika, s.a.v.a., vidjeli, poput Uvejsa Karanija, koji se ubraja u velike ashabe Božijeg Poslanika, s.a.v.a.
b) 144. ajet sure Ali Imran,
وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ
Muhammed je samo poslanik, prije njega minu više poslanika. Ako bi on umro ili ubijen bio, zar biste se stopama svojim vratili?
U Bici na Uhudu, kada se pročulo da je Poslanik, s.a.v.a., ubijen, neki muslimani se okrenuše i počeše bježati. Objavljuje se ajet, koji ih pita da li je to njihovo ponašanje ispravno. Jer Poslanik islama, s.a.v.a., nije samo obična osoba, nego i donositelj Allahove objave i poruke, utemeljitelj škole i smjera. Stoga, bilo da ima ili nema Poslanika, Allahova poruka će postojati, kao i škola islama. Zašto tada moramo reći: „Bože moj! Tvoj Poslanik nije došao kod nas i mi nismo ništa shvatili od islama?“ Zar danas u ljudskom društvom ne postoji Allahova knjiga i Poslanikov sunnet? Ako postoji, a postoji, tada nemamo nikakvu ispriku koja će biti prihvaćena kada kažemo „ja nisam shvatio“.
c) Božija milost prednjači Božijem gnjevu
S druge strane, sa stanoivišta Kur'ana, razuma i sunneta Poslanika, s.a.v.a., Božija milost uvijek predhodi Božijem gnjevu. Znači, osobe koje su pod Božijom milošću su većinom oni koji su obuhvaćeni Allahovom srdžbom, zato su gluhonijemi, maloumni obuhvaćeni milošću Uzvišenog Boga, a možda je moguće 98. ajet sure Nisa uzeti kao argument za ovo.
إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا فَأُوْلَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ مَصِيرًا ﴿۹۷﴾
لاَّ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ لاَ يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلاَ يَهْتَدُونَ سَبِيلًا ﴿۹۸﴾
أُوْلَئِكَ عَسَى اللّهُ أَن يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَكَانَ اللّهُ عَفُوًّا غَفُورًا ﴿۹۹﴾
Kad budu uzimali duše onima koji su se prema sebi ogriješili, meleki će upitati: “Šta je bilo s vama?” (Zašto se niste ponašali u skladu sa islamom?) – “Bili smo potlačeni na Zemlji” – odgovoriće. – “Zar Allahova Zemlja nije prostrana i zar se niste mogli nekud iseliti?” – reći će meleki, i zato će njihovo prebivalište biti Džehennem, a užasno je on boravište.
Samo nemoćnim muškarcima, i ženama, i djeci, koji nisu bili dovoljno snalažljivi i nisu znali puta, Allah će, ima nade, oprostiti jer Allah briše grijehe i prašta. (97-99)
Znači, ova druga grupa je obuhvaćena Allahovom milošću. Stoga su gluhonijemi i maloumni prioritetno obuhvaćeni Allahovom milošću. Zašto njih moramo lišiti Božije milosti, i da se ne okoriste blagodatima smiraja i da žive u jednom Džehennemu?!
Da! Ima rasprava o tome da nisu došli do savršenstva, i prirodno je da neće imati uzvišene stepene Dženneta, ali pošto se nisu suprotstavljali vjeri i istini, neće imati kazne.
Ako bismo, na primjer, ovu predaju smatrali vjerodostojnom, i da se lanac prenosilaca završava kod Poslanika, s.a.v.a., tada ima značenje, budući da se čovjekova savršenstva dostižu pod okriljem razuma i slijeđenja vjere, a budući da oni nisu posjedovali ni razum ni vjeru, prirodno je da neće imati visoke stepene Dženneta. Međutim, sigurno je da neće ići u Džehennem, jer Božija milost prednjači Njegovom gnjevu i On je od Najmilostiviji.
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu.